houffamarathon .

Een marathon (waarvan je kan spreken eenmaal je boven de 60km gaat), een rit tegen de tijd of een wedstrijd is toch iets gans anders dan een doordeweekse toertocht. Daarom dit apart forumonderdeel...
Gebruikersavatar
Kristof Huyck
Mountainbiker
Berichten: 1619
Lid geworden op: zo 06 sep 2009 19:52
Rijdt met: Buggenhout

Bericht door Kristof Huyck »

OK, ge kreeg 10 euro achteraf terug, maar het was wel degelijk 42 euro die ge moest betalen, tenzij ge een licentie had. Het staat ook zo op hun website: 37 euro + 5 euro daglicentie. Nadien krijgt ge er dan wel 10 euro van terug, maar dat is nog altijd 32 euro. Sorry, maar er zijn andere Ardennen marathons die minder kosten, met een imo mooier parcours en betere organisatie (Cimes de Waimes, Raid des Hautes Fagnes, Ardennes Trophy, ...)

Voor mij stonden er 2 kerels aan de inschrijving en die vroegen mij hoeveel het was voor de inschrijving. Toen ze de prijs hoorden, scheurden ze hun inschrijvingspapierke in twee en zijn ze vaste routes gaan rijden... en ze waren zeker niet alleen! Met zo'n prijzen snijd ge dus uw eigen vel als organisatie.

Uitslag staat op RIS timing (http://www.ris-timing.be/v2/)
THB
Mountainbiker
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 26 aug 2009 07:51
Rijdt met: Ridley Ignite

Bericht door THB »

Houffa = mekka voor MTB??
De laatste 10 km waren plezant! De rest asfalt...
Duur voor saai parkoers!!!
Gebruikersavatar
rocki
Mountainbiker
Berichten: 245
Lid geworden op: za 27 okt 2007 13:50
Rijdt met: 3x9ers

Bericht door rocki »

same here, super geamuseerd, maar veel baan en te duur, volgend jaar iets anders voor den dezen
Gebruikersavatar
S-Biker Gino
Mountainbiker
Berichten: 415
Lid geworden op: di 02 feb 2010 13:12
Rijdt met: Soms ne zwarte

Bericht door S-Biker Gino »

rocki schreef:same here, super geamuseerd, maar veel baan en te duur, volgend jaar iets anders voor den dezen
+111²

Alleen was de amusementswaarde door destructief probleemke ver zoek...
Men is daar precies op een cursus geweest hoe ontwijk ik off road paden :roll:
Gebruikersavatar
bdc
Mountainbiker
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 13 jun 2010 16:38
Rijdt met: Niner Jet 9 Carbon
Contacteer:

Bericht door bdc »

Kristof Huyck schreef:37 euro + 5 euro daglicentie
OK, met die dagvergunning wordt het wel prijzig... ik heb dat niet genomen, en genoteerd dat ik lid ben van VWB, zo bleef de prijs redelijk.

Ze zouden het vooraf registreren langer mogelijk moeten maken, en vooral goedkoper - nu moest ge al voor eind april beslissen om een normale prijs te betalen. De marathons die met chronorace werken, daar kunt ge inschrijven tot 3 a 4 dagen voor datum, en steeds met een fikse korting.
Gebruikersavatar
Oakley
Mountainbiker
Berichten: 27
Lid geworden op: di 19 aug 2008 10:07
Rijdt met: On One Scandal 29er
Contacteer:

Bericht door Oakley »

Weer terug van het jaarlijkse uitje in Houffalize. Dit jaar was alweer m'n vijfde deelname aan de Houffamarathon. En zonder de weersomstandigheden de schuld te geven, was deze editie helaas de minste van de 5.

Zaterdagavond viel het ons al op dat het een stuk minder druk was met bikers in het dorp dan de eerdere jaren. Ook zondagochtend bij aankomst bij de start was het opvallend hoe rustig het was. Eenmaal in het startvak was het wachten. Wachten op de start en op de regen... En de regen kwam, letterlijk 1 minuut voordat de 90 km startte

De startloop vind ik nog steeds prima. Door het rondje in het dorp is het niet meteen dringen op de eerste klim. Dit jaar was de startklim iets minder zwaar dan de startklim van de afgelopen jaren. En daarna was het zeker minder zwaar. Ik heb de GPS-bestanden van de edities van 2009, 2010 en 2011 vergeleken en daar zaten duidelijk veel meer (korte, steile) klimmetjes in de eerste 20 km. In eerste instantie dacht ik ook dat mijn hoogtemeter in de Garmin het niet goed deed als gevolg van modder op de sensor. Dat was het dus niet, het waren echt maar 250 hm in de eerste 20 kilometer...

Nog een tegenvaller was de eerste bevoorrading. Deze werd op het moment dat wij aankwamen nog opgebouwd! En wij behoorden zeker niet tot de snelsten op de 90km. Dat betekent dus dat de 120km deelnemers helemaal geen gebruik van deze post konden maken. Dit ben ik niet gewend bij eerdere edities van de Houffamarathon.

Uiteindelijk hadden we het wel gehad met de vele modder en zijn we bij de splitsing afgebogen naar de 60km. Op zich wel jammer, want ik was benieuwd hoe het nieuwe deel van de route richting La Roche zou zijn. Maar dat stuk komt nog wel een keer met droge omstandigheden...
Het altijd leuke, maar venijnige klimmetje bij Achouffe zat er gelukkig wel weer in. En op de 29-er was die prima te doen.

Voor de start heb ik de omroeper wel iets over een extra rondje horen zeggen, maar echt duidelijk was het niet. Toen we boven kwamen op het worldcup circuit zag ik deelnemers van rechts omhoog komen. Zouden die de nieuwe worldcup klim hebben gedaan...??
Na het vertrouwde technische deel kwamen we bij de finish. Druk gebarende mensen die ons wezen op de leesbaarheid van de stuurbordjes en het nummer doorgaven aan mensen achter laptops… Ik zal niet te snel oordelen, maar het lijkt er op dat de tijdwaarneming te wensen over liet. Volgend jaar misschien gewoon weer Chronorace? Maakt het inschrijven ook weer een stuk makkelijker. Onderweg overigens ook nog iemand gezien die precies voor ons een mat met tijdwaarneming aan het opruimen was??
Na de finish riepen verschillende mensen ons toe dat we nog 1 extra ronde moesten... Wij dus op zoek en al snel vonden we de bewuste klim. En dat was absoluut een mooie toevoeging. Alleen jammer dat het zo rommelig was aangegeven. Sterker nog, na de 2e keer finishen riepen weer een aantal mensen dat we nog een rondje moesten doen.

Een weekendje Houffalize voor de Houffamarathon blijft ieder jaar weer een feest. Maar voor de volgende editie moet toch echt serieus worden gekeken naar op de eerste plaats het parcours en op de tweede plaats de organisatie. Als ze het zo houden als dit jaar dan doe ik liever een weekendje Houffalize met een combinatie van de vaste routes in de omgeving. Ter illustratie, ons ritje op zaterdag over de vaste route rood 3 plus een ronde over het worldcup parcours had minder km's en meer hm's!
Gebruikersavatar
El Perro Diablo
Mountainbiker
Berichten: 7193
Lid geworden op: zo 18 mar 2007 19:53
Rijdt met: Sharia for Niner
Contacteer:

Bericht door El Perro Diablo »

Prijs moet ge relativeren, ik betaalde 35 euro, waarvan ge 10 vroem krijgt, ne pasta van 5 euro en ne T shirt van 5 (10?) euro....de minder snellen kunnen op de bevoorrading hunne buik rond eten.....dus persoonlijk vond ik dat niet overdreven, gewoon normaal....ne kleine TT in een dorp zonder veel blah Blah zal idd goedkoper zijn.....

Het weer, en dus den toestand van het parcours hebt ge als organisator niet in handen.....gezien het kloteweer, viel alles nog behoorlijk goed te rijden, door de rotsige ondergrond(op de 90 toch) en gelukkig, voor éne keer zat er redelijk wat asfalt in.......In de streek van Houffa kunde veel vettiger stukken vinden, op de Blozoroutes, die met dit weer onberijdbaar zijn....dus de organisatie heeft (on)bewust voor steeds goed berijdbare paden gekozen en da's goed....

Over de kwaliteit van de bevoorrading kan ik nix zeggen, gene tijd om te stoppen....'k zag dat er genoeg op de tafels lag....

Vooraf ingeschreven, ter plekke konden ze nix van mij terugvinden, dacht da'k ontplofte.....maar, organisator heeft dat fair opgelost. Ik had geen bewijs van betaling bij, 'k heb gene printer, dus hij gaf mij ne nummer op zijn verantwoordelijkheid, en ging thuis wel uitvogelen of ik al dat niet betaalde= chapeau....('k Heb betaald zunne!!!!)

Nix te zeiken??? Jawel....

De timing.....

Mijne teamgenoot was 4des op de 120km, en de winnaar 2des, MAAR, omdat zij de andere renners allemaal goed kennen, konden zij zo bewijzen dat er iets niet klopte.....en goed, da's rechtgezet.....Erik Engelen verdient 2de master.

Op de 90 kwam ik binnen als 3de master volgens de speaker(voor de laatste lus, waar ik enkel nog maar zelf voorbijstak) en dan ben ik plots 5des....er zijn renners voor mij, die de extra ronde NIET reden blijkbaar, da vind ik toch wel wat klote.....ik hoorde iemand zeggen dat hij ondanks opgave nog een goed klassement had, wel nog rap efkes de laatste lus en rondje meegepikt....ja, dat moet beter kunnen kwa tijdsregistratie....


Al bij al voor mij goed genoeg om volgend jaar terug te komen en geizien dit een volledig nieuwe organisatie was, vind ik ook dat ge die een kans moet geven, het slechte weer geeft gewoon eel meer aanleiding tot negatieve coments denk ik, als 25° in't zonneke geweest was, hadden velen mss minder te klagen gehad....
Gebruikersavatar
Flashy
Mountainbiker
Berichten: 320
Lid geworden op: za 13 sep 2008 14:29
Rijdt met: Specialized Epic Elite 2015|Rose Mr ride 29er|Carbon Chinees 29er

Bericht door Flashy »

De XXL uitgereden en dat was uiteindelijk mijn doel. Verder opmerkelijk VEEL minder volk dan andere edities (mss door het weer??)
Het parcour => vond dat er veel asvalt inzat in het begin (maar met dit weer denk ik niet dat er daar veel over zullen klagen, moest het droog geweest zijn was dit anders).
Dat extra lusje aan de finish was onduidelijk (waarom moest men door die finishboog ??? laat ons links op dat plein rijden .)
Tijdsregistratie: Ik dank niet dat die werkte want telkens ik een mat zag stond er iemand bij die mijn Nr vroeg en die noteerde ?? waarom liggen die matten daar dan??(is voor mij niet belangerijk zie het ook op GPS)
Volgend jaar toch opnieuw aanwezig (de Houffamarathon is ons jaarlijks uitstap, samen met RDHF, Cimes de Waimes, Ardennes Trophy enz) :wink:
Gebruikersavatar
black levi
Mountainbiker
Berichten: 215
Lid geworden op: di 11 jan 2011 12:46
Rijdt met: cannondale scalpel

Bericht door black levi »

Houffa WAS leuk... :roll:

I know, voorinschrijven is gemakkelijker en goedkoper maar ik stond zondagmorgen om 8.20h aan te schuiven met zo'n 10-tal mensen voor mij...
in normaal omstandigheden toch ruimschoots op tijd om te kunnen starten voor de 120km om 8.45h...
4 laptops netjes op een rij waarvan enen bemand en ernaast iemand die constant aan het gsm'en was...hectisch,hectisch...
8.41h : 5 man ingeschreven, gebel over en weer, jongens toch...dat was toch erg amateuristisch...
dan toch maar dat rijtje voorbijgestoken (sorry mannen voor mijn onbeleefdheid maar ik had al opgevangen dat jullie allen voor de 60 zouden gaan en dus nog wat tijd over hadden) en gelukkig direct de verantwoordelijke kunnen aanspreken die me direct meldde dat we al konden inschrijven vanaf 7.00h...tja, daar scoort ie wel een punt maar toch?
Goed voor mij heeft ie direct alles in orde gemaakt voor mij, ik voelde me even VIP en dat was nu ook niet de bedoeling maar toch bedankt...
dus net op tijd kunnen vertrekken met den t-shirt in de camelback (zou misschien nog van pas kunnen komen voor als ik het kou zou krijgen)...

Ik voelde al meteen van bij de eerste klim dat het niet goed zat met de benen en dat het een ritje op karakter zou worden...temeer het al snel begon te regenen en de woorden "het wordt heroïsch, heroïsch,... " door mijn hersenpan dwaalden...
ik keek reikhalzend uit naar de komende off-roadstroken maar die waren dun bezaaid...er lagen er wel genoeg als ik rondom me heen keek maar jammer genoeg was het veel asfalt wat de klok sloeg de eerste kilometers en dat gevoel ben ik niet kwijtgeraakt...op de koop toe kreeg ik pijn aan mijn knie en ben dan maar wijselijk afgeslagen aan het spitsingspunt en de 60 kms gevolgd waar het off-road gehalte me meer kon bekoren...alle klimmetjes wel te voet moeten doen wegens de steeds erger wordende pijn.

Conclusie :
Bevoorradingen waren zeker in orde (voldoende keuze),
met de bepijling heb ik geen problemen gehad,
parcour vond ik tot aan het spitsingspunt van de 60 kms magertjes qua off-roadgehalte,...
(tja,.... Houffa is toch HET mekka van de mountainbikewereld en als je daar iets mag organiseren verwacht je toch vééééééééél meer paadjes en véééééél minder asfalt ), misschien dat het tweede deel veel beter was ??
Wat de inschrijvingen betreft is er toch het één en ander mislopen en ja, voor een eerste keer organiseren is ervaring opdoen maar hadden ze die al niet van den L.C.M.T. ?
Tot zover mijn gezeik...maar,
er zijn "erger" dingen in de wereld, dus kan ik het allemaal nog goed relativeren :wink:
Deelname voor volgend jaar is met een groot ?
btw : ik heb 45 € moeten betalen (dat VIP- gedoe heeft me 3€ gekost). :roll:
Gebruikersavatar
rocco
Mountainbiker
Berichten: 297
Lid geworden op: zo 05 sep 2004 15:11
Rijdt met: xesco tix,specialized FSR s-work carbon 2007
Contacteer:

Bericht door rocco »

waar komt de uitslag op?
Plaats reactie