cannondale flash 3 29er met upgrades

Stel jezelf hier voor. Tevens geven we jullie hier de gelegenheid om je materiaal te showen.
KleinGuy
Mountainbiker
Berichten: 73
Lid geworden op: wo 25 okt 2006 11:58
Rijdt met: Cannondale Flash 29 carbon / Klein Attitude Race

cannondale flash 3 29er met upgrades

Bericht door KleinGuy »

Ik kan eindelijk mijn 29er voorstellen.

Vorige week heb ik mijn nieuwe bike in ontvangst genomen na een wachttijd van ongeveer 5 maanden.
Afgelopen weekend in Malmedy de fiets eens deftig getest op een gedeelte van lowie's ride (40km). Ik ben echt wel onder de indruk van de mogelijkheden van een 29'er. Iedereen die het parcours van het meer van Robertville tot Malmedy een beetje kent, weet dat het vrij technisch is. Deze grote wielen hebben totaal geen beperkingen tov mijn klein attitude. Integendeel, mijn techniek was zeker niet slecht, maar ik heb het gevoel dat ik met deze fiets technisch 10% verbeterd ben. In de singletrack rond het meer zaten twee switchbacks in een klimmetje met wortels en stenen. Voordat ik het besefte was ik erdoor.
Omdat ik een vinnige fiets verkies, heb ik geopteerd voor een M. Met mijn lengte (1m80) maar met lange benen (bbl 88,5 cm) viel ik tss een M en L in. Dit lijkt me na deze rit een goede beslissing. Dit heeft wel als (klein) nadeel dat de fiets een beetje springerig wordt op lange snelle afdalingen.

Klimmen op een moeilijke ondergrond gaat beduidend makkelijker.
Ik had vooraf mijn twijfels over de versnellingen. Ik had een xo crank besteld met een 24/38 vertanding. Volgens mijn LBS is die nog niet leverbaar in Belgie terwijl die in Duitse online shops wel op voorraad is. Iemand enig idee of deze info correct is?
Mijn kleinste versnelling was nu 26*36, het was wel iets te zwaar maar ik ben er overal mee boven geraakt. Op sommige klims zou ik op mijn klein naar 22x34 geschakeld hebben.

Is het trouwens mogelijk om een spider met een 36x22 vertanding te monteren op een direct mount voorderailleur?

En dan het belangrijkste, de specs en een paar foto's :-D
is al veranderd
dit komt nog

Frame: flash 29er ballistec carbon, speed save, bb30 1.5 si head tube
Fork: lefty 29er PBR, 90mm, opi, solo air
Rims: sunringle EQ25, welded, w/eyelet, 29er, 32 hole --> notubes crest
Hubs: lefty sl front, sram x9 rear --> dt240 front and rear
Spokes: dt swiss competition --> sapim D-light
Tires: schwalbe racing ralph evo, 2.25 tubeless ready
Pedals: shimano xtr
Crank: sram s1400, bb30, 39/26 --> sram XO
Bottom bracket: sram bb30
Chain: sram
Rear cogs: sram pg-1030, 11-36, 10-speed
Front derailleur: sram x7, direct mount --> sran x9
Rear derailleur: shimano xt
Shifters: shimano xt
Handlebar: cannondale c2 flat, 680x3mm, 2014 alloy --> komt nog een ander op
Grips: cannondale alloy locking grips w/closed end
Stem: cannondale opi adjustable, -15 degree, 31.8, 10cm --> misschien een pen van 11cm
Haedset: cannondale headshok si
Brakes: avid elixir 9, 180/160mm --> worden misschien vervangen door mijn oude formula oro bianco, die liggen beter in mijn vinger
Brake levers: avid elixir 9
Saddle: fi'zi:k tundra2
Seatpost: cannondale c2, 27.2x400mm --> S.A.V.E
Size: M
Color: magnesium white w/jet black (gloss) (wht)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
eekhoorn
Mountainbiker
Berichten: 293
Lid geworden op: do 03 jul 2003 19:10
Rijdt met: ijzer en alu

Bericht door eekhoorn »

Ik weet niet precies wat je niveau is, maar als je echt dingen als de lowie's rides enzo wil doen zou ik gewoon onmiddelijk een 22 - 36 vanvoor steken.
Dan heb je als kleinste 22 -36 en daar geraak je de bergskes in de ardennen normaal wel vlot mee omhoog.

Knappe bike!
KleinGuy
Mountainbiker
Berichten: 73
Lid geworden op: wo 25 okt 2006 11:58
Rijdt met: Cannondale Flash 29 carbon / Klein Attitude Race

Bericht door KleinGuy »

Merci.

Dat was ik ook van plan, zeker voor in de Dolomieten tijdens mijn verlof.
Maar omdat nu bijna alles te rijden was met een 26 vanvoor, is een 24 misschien klein genoeg. Maar als dat niet het geval is, heb ik een voorraad van 3 spiders met tandwielen. Het ideale leek mij een 38x24 en een 36x22 voor speciallekes. 36 vanvoor vind ik te klein om er overal mee te rijden.
Ik vind het eigenlijk een deftige fout van mijn LBS. Een maand geleden was zogezegd alles binnen behalve mijn fiets. Ook mijn crank?, jaja die is ook binnen. Ik bekijk vorige week mijn fiets een eerste keer en ik merk dadelijk het getal 39 op het grootste tandwiel.
Euh, wat is dat? Ahja, antwoord hij, 38x24 kon niet geleverd worden. Ipv dat een maand eerder te communiceren, dan had ik die wel in Duistland besteld. Maar communicatie is niet zijn sterkste kant. Eerst moest ik max 4 weken wachten, toen kwam er een maand bij, toen nog eentje. Telkens heb ik zelf moeten bellen of mijn fiets nu geleverd was of niet.

Mijn niveau is dat van een amateurke met een deftige fiets :wink: die zich graag amuseert op een iets moeilijker parcours zoals in de ardennen, de Roc d'azur en soortgelijks.
Luvlektrik
Mountainbiker
Berichten: 99
Lid geworden op: za 15 okt 2011 18:08
Rijdt met: Niner Jet 9 RDO

Bericht door Luvlektrik »

Knappe bike! Snap wel niet zo goed waarom je niet gewoon voor het model hoger (Flash 29er Carbon 2) bent gegaan, gezien de updates die je gedaan hebt?

Heb je eerder al met een Lefty gereden en zo nee, wat vond je ervan? Wat vind je trouwens van de S.A.V.E. zadelpen? En het zadel, daar heb ik ook al van gehoord dat die niet zo comfortabel is, maar ik vind het wel een heel knap zadelke :)

Nog heel veel plezier ermee :drunk:
KleinGuy
Mountainbiker
Berichten: 73
Lid geworden op: wo 25 okt 2006 11:58
Rijdt met: Cannondale Flash 29 carbon / Klein Attitude Race

Bericht door KleinGuy »

@Luvlektrik: Omwille van verschillende redenen. Ik heb nu minder betaald dan voor een flash2 die in mijn ogen de meerprijs van 1000 euro niet waard is.
wat is er extra op een flash2:
  • sram versnellingen: ik verkies shimano
    lockout op het stuur: voor mij niet nodig en het is zwaarder
    save pen: die heb ik nu ook
    notubes arch velgen: mijn wielen zijn nog een stukje lichter
    andere crank: de XO smoelt perfect en is zeker niet slechter
Dit zijn de verschillen zowat denk ik.

Die save pen zal zeker zijn nut wel hebben, maar echt voelen doe ik het niet.

Het is mijn eerste lefty. Ik moet nog wat met de instellingen spelen. Maar zoals ze nu staat ben ik er al zeer content mee.
De afgelopen vijf jaar heb ik op een gobi gereden, maar deze tundra valt heel goed mee en oogt een stukje beter :-) . De dag erna nog gaan fietsen met mijn vriendin op de hoge venen, de eerste paar km had ik wel een beetje last, maar daarna was alles ok.
Dat ritje is nog een verhaal apart. Het was haar vierde mtb ritje en hetgeen ik op mijn garmin had uitgestippeld was niet te zwaar. Totdat we (per ongeluk) op de GR573 verzeild geraakten. Na een km of twee was het voor haar niet meer te fietsen en was het wandelen geblazen. De fun was er toen wel af :-? . Gelukkig bracht een brandgang een beetje verder redding om terug op een normale pad te geraken.
Gebruikersavatar
Robert Brand
Mountainbiker
Berichten: 123
Lid geworden op: vr 16 mei 2008 13:13
Rijdt met: Cannondale Flash Himod1 29er 2011
Contacteer:

Bericht door Robert Brand »

Mooie bike heb je.

Upgraden is altijd leuk om te doen.

Mij bevalt de CD uitstekend.


Zie mijn bike op onderstaand forum:

http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 14&t=81979
Laatst gewijzigd door Robert Brand op do 31 mei 2012 22:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
jimmyvlb
Mountainbiker
Berichten: 587
Lid geworden op: za 06 mei 2006 20:34
Rijdt met: VN Tuareg 650b & VN Zion SS

Bericht door jimmyvlb »

Uw fietsenmaker heeft gelijk, tot nu toe is voor BB30 geen 38/24 en 36/22 spider te verkrijgen. Enkel in de GXP versie bestaan die. De GXP spiders zouden wel passen op de BB30 versie.
Gebruikersavatar
den Bart
Mountainbiker
Berichten: 444
Lid geworden op: wo 21 feb 2007 12:09
Rijdt met: Lynskey m290 - Cannondale Flash 29er

Bericht door den Bart »

We zullen eens samen een toerke moeten doen en van fietskes wisselen.

Ik rij met dezelfde rond, maar heb voor de L gekozen (ondanks mijn 176cm) op aanraden van iemand die mij uitgemeten had. Dit heeft mij totnogtoe heel goed bevallen.

Ik heb op een cannondale SI cranck ondertussen een 38-24 combinatie en die bevalt mij uitstekend. hiermee geraak ik overal boven, ook in het eifel gebergte en de ardennen.

De SAVE zadelpen ben ik wel tevreden van. Er zijn toch bepaalde momenten waar ik het gevoel heb dat die wat comfort geeft.
KleinGuy
Mountainbiker
Berichten: 73
Lid geworden op: wo 25 okt 2006 11:58
Rijdt met: Cannondale Flash 29 carbon / Klein Attitude Race

Bericht door KleinGuy »

@jimmyvlb: je hebt gelijk, maar is er een verschil tss de spider met tandwielen voor GXP en BB30? De bevestiging op de crank ziet er toch hetzelfde uit.
http://www.bike-components.de/products/ ... uard-.html
http://www.bike-components.de/products/ ... uard-.html

@Robert: ik heb je topic al eens doorgenomen :wink: , ik denk dat ik zelfs vragen heb gesteld ivm de maat keuze.
Je gebruikt blijkbaar carbon ti rings. Ben je daar tevreden van, werk de 36x22 combinatie met de direct mount derailleur? Heb je al eens geprobeerd of de derailleur 38x22 aankan?
Ik heb dus deze nodig veronderstel ik:
http://www.carbon-ti.com/index.php?p1=p ... d=XRINTT36
http://www.carbon-ti.com/index.php?p1=p ... TBZ22I64SH
Hier vind ik wel geen onderscheid tss gxp en bb30. Ppfff waarom het zo moeilijk maken :-?

@den bart: zullen we dat wel riskeren, misschien moeten willen na de test voorgoed van fiets wisselen :-D . Van waar ben je?
Gebruikersavatar
Robert Brand
Mountainbiker
Berichten: 123
Lid geworden op: vr 16 mei 2008 13:13
Rijdt met: Cannondale Flash Himod1 29er 2011
Contacteer:

Bericht door Robert Brand »

Je hebt de goede tandwielen gevonden.

Ik ben met Carbon ti tot nu toe zeer tevreden, alsmede de keuze 24-36.
Afgelopen maandag de Ardennetrophy mee gereden en nergens enige beperking gehad met fietsen.

Derailleur staat idd veel te hoog, gekke is dat dit niet ten koste van de schakel-kwaliteit gaat. Helaas is er (nog) geen directmount derailleur voor een 36 tandwiel.

Schakelen naar en van het 22 blad zal geen probleem geven. RDM rijd hiermee en het werkt super.

Veel mensen kijken alleen naar de uitersten bij het kiezen van tandwielen.
Een 36 tandwiel heeft als voordeel dat je veel meer rechts van de cassette rijd. De versnellingen liggen dichter bij elkaar omdat je achter met slechts 1 a 2 tandjes opschakelt. Meer links van de cassette zijn de stappen veel groter.

22 blad zal voor veel mensen wel nodig zijn. Heb er toch veel zien lopen tijdens de Ardennes Trophy. Waar ik gewoon naar boven ben gefietst.
Plaats reactie