Transalp 2013 - aankoop materiaal

Info over de Transalp, marathons, leuke routes in onze buurlanden, mogelijkheden om te biken in je vakantiebestemming,... je vindt het hier!
P..
Mountainbiker
Berichten: 62
Lid geworden op: ma 23 jan 2012 14:17
Rijdt met: Thompson XC-9R CARBON

Transalp 2013 - aankoop materiaal

Bericht door P.. »

Dit topic is aan de hele vroege kant, maar enkele vragen voor advies

Ik wil in 2013 de Transalp uitrijden.. we plannen het lang genoeg op voorhand om de nodige fysieke en materiële voorbereidingen te treffen..

zijn er mensen die uit ervaring kunnen zeggen of een fully of een hardtail de voorkeur krijgt? of is dit persoonlijke voorkeur?

het plan was een lichte hardtail op te bouwen.. er werd gedacht te starten van de kader Ridley Ignite Team... iemand pro's of contra's als advies? is het feit dat de zadelpen één is met de kader en dus niet verstelbaar een nadeel volgens jullie?

komt ge er voor een dergelijke trip in de alpen met 180-160 mm remschijven? of is groter aangewezen?

is het verstandig om voor de lichtste optie te gaan? of wordt de bike dan te fragiel voor een dergelijk lange en lastige route?
JanC
Mountainbiker
Berichten: 356
Lid geworden op: di 15 apr 2008 18:28
Rijdt met: Zaskar Carbon 9r PRO / CAAD12
Contacteer:

Bericht door JanC »

Ik zou toch voor stevigheid opteren in de bergen. Een goed alu frame zou mijn voorkeur wegdragen, gewicht (toch die paar grammen) is van secundair belang.
180/160 moet volstaan. Kleiner gaat misschien wel, maar ik heb liever wat ademruimte als het lang bergaf gaat.
Gebruikersavatar
MC Jo
Mountainbiker
Berichten: 1425
Lid geworden op: wo 07 jun 2006 11:49
Rijdt met: GT Zaskar 100 9R; Scott Spark 720; Merida Scultura 400 disc;

Bericht door MC Jo »

Deze topic ga ik volgen. Ik hoop in 2013 ook een transalp te rijden.
Gebruikersavatar
Diet
Mountainbiker
Berichten: 46
Lid geworden op: do 06 jan 2005 21:51
Rijdt met: Sobre Spam 2012/Sobre Spam 2013/Grand Canyon AL SLX 29

Bericht door Diet »

Hardtail moet zeker goed genoeg zijn. Je frame is ook goed, niet te fragiel en filtert nog beetje trillingen (heb er zelf ook ene). Gewoon licht maar betrouwbaar standaardmateriaal op steken is volgens mij het beste. Als je brokken maakt dan is de kans groter dat mechaniekers het ook bij zich hebben. enne dikke banden voor beetje extra zekerheid/comfort is ook geen luxe voor een meerdaagse.

Veel succes in je voorbereiding.
Gebruikersavatar
saiko
Test team
Berichten: 4048
Lid geworden op: do 26 jul 2007 09:10
Rijdt met: Sandman, F700,sobe,sobe en enne sobe

Bericht door saiko »

veel hangt ook af met welk doel je deze wilt rijden.
opt gemakt compleet alles meenemen
of meer race en regelmatig iemand die je voorziet van voeding drank.

niet enkel het materiaal waar je op rijd is belangrijk, ook hetgene wat je reserve mee hebt in je rugzak.
P..
Mountainbiker
Berichten: 62
Lid geworden op: ma 23 jan 2012 14:17
Rijdt met: Thompson XC-9R CARBON

Bericht door P.. »

Mezelf en mij teamgenoot kennende zullen we toch ook op sportief gebied ons beste beentje willen voorzetten... uitrijden is uiteraard doel nr 1 maar mits de nodige voorbereiding hopen we uiteraard ons eigen limieten te volgen... We zullen wel slachtoffers vinden die ons bevoorraden en er hun roadtrip van kunnen maken hoop ik..

Wat verstaat ge onder 'licht maar betrouwbaar standaardmateriaal? Zijn groepen als XX en Xtr dan niet zo betrouwbaar? Heb gezien dat ge die online voor interessante prijzen op de kop kunt tikken...

Ik heb de indruk dat ge vooral naar wielen er de kantjes niet moet afrijden, klopt dit?

Alu vs carbon zijn mss 'enkele grammen' maar ik denk dat elke tien gram die ge op 8 dagen 19500 m omhoog moet brengen er teveel aan is... zonder hier een weightweenie te willen uithangen...
Gebruikersavatar
nothing 's impossible
Mountainbiker
Berichten: 3368
Lid geworden op: ma 19 jan 2004 22:02
Rijdt met: Sandman Hoggar

Bericht door nothing 's impossible »

Fully of hardtail, 26 of 29, dat is wat je zelf wilt.

Een 29'er met een redelijk ontspannen geometrie op redelijk dikke banden lijkt me een goeie optie, een fully ook.

Carbon en ultralichte onderdelen zou ik laten tenzij je een vedertje bent met heel propere lijnen! Als je drinkbushoudertjes afbreken na een paar stampen, of als je plots twee sturen hebt,....

Er gaan er daar ook elke dag redelijk wat in den decor, met een verbandje kan je verder, maar zonder fiets is het toch een heel gepuzzel!
De groep: hoe lichter hoe beter.

Remmen, hangt af van je gewicht en rijstijl, met de vorige XTR en 160/160 was het bij momenten maar net voldoende, ik zou nu voor XTR trail 180/160 gaan.

In de bergen zet ik toch graag men zadel wat lager, als je zo'n vaste zadelpen hebt gaat dat in de leukere afdaling ook wel wat tijd kosten.

Maar, er zijn toch genoeg ardeense marathons om te testen? als je de lcmt of zijn tegenhanger zonder perikelen in de rug of schouders kan rijden zal de fiets ook goed zijn voor de transalp.
P..
Mountainbiker
Berichten: 62
Lid geworden op: ma 23 jan 2012 14:17
Rijdt met: Thompson XC-9R CARBON

Bericht door P.. »

@nothing 's impossible > zijn 'carbon onderdelen' volgens u uit den boze of ook carbon-kaders? ik weeg 'maar 74kg' op 't moment en zou voor de transalp mss wel een paar kilo kwijt zijn dus gok ik rond de 70-72kg te zitten.. lijkt me toch aan de 'vederkant'? mijn teammaat heeft wel iets meer kilo's mee te trekken..

worden zadelpennen effectief naar beneden gezet in de afdalingen in de transalp? of is recht op de trappers al genoeg om 'achteruit' te gaan hangen?

maar een kader kopen en dan testen alvorens te kopen is wrs geen optie voor fietsverkopers? of spreek je dan over terug verkopen als hij mij ni ligt? vooral als ik van plan ben alles in stukjes te kopen kan het soms maanden duren tussen aankoop en test...
ik moet eerlijk toegeven da ik tot nu toe nog nooit een fiets heb gehad waar ik 'last' kreeg of klachten had... elke fiets is nu eenmaal anders en vraagt vermoedelijk wat aanpassingen van het lichaam?
P..
Mountainbiker
Berichten: 62
Lid geworden op: ma 23 jan 2012 14:17
Rijdt met: Thompson XC-9R CARBON

Bericht door P.. »

saiko schreef:veel hangt ook af met welk doel je deze wilt rijden.
opt gemakt compleet alles meenemen
of meer race en regelmatig iemand die je voorziet van voeding drank.

niet enkel het materiaal waar je op rijd is belangrijk, ook hetgene wat je reserve mee hebt in je rugzak.
wat neem je dan mee in de rugzak? zitten daar bij sommigen reservederailleurs bij en remblokjes? of ga ik dan te ver in mijn angst voor brokken onderweg?
P..
Mountainbiker
Berichten: 62
Lid geworden op: ma 23 jan 2012 14:17
Rijdt met: Thompson XC-9R CARBON

Bericht door P.. »

Diet schreef:Hardtail moet zeker goed genoeg zijn. Je frame is ook goed, niet te fragiel en filtert nog beetje trillingen (heb er zelf ook ene). Gewoon licht maar betrouwbaar standaardmateriaal op steken is volgens mij het beste. Als je brokken maakt dan is de kans groter dat mechaniekers het ook bij zich hebben. enne dikke banden voor beetje extra zekerheid/comfort is ook geen luxe voor een meerdaagse.

Veel succes in je voorbereiding.
voor een dergelijke organistie ga ik er vanuit dat 'de mechaniekers' toch zowat elke groep en onderdelen bij hebben? of is dat te optimistisch?

wat doen deelnemers in geval van kaderbreuken? en is dit veelvoorkomend of eerder zelden?
Plaats reactie