Piepende remschijven ... ik word GEK !

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
Raging_Bulls
Mountainbiker
Berichten: 132
Lid geworden op: do 11 aug 2011 22:36

Piepende remschijven ... ik word GEK !

Bericht door Raging_Bulls »

Ik heb een tijdje geleden de stap naar schijfremmen gezet (Bulls Copperhead 3 met Formula RX remmen), en ben er nog niet uit of ik ze goed vind.

De voorste schijf sleept lichtjes tegen één van de blokken in de remklauw. Als je goed oplet hoor je ze schuren, maar daar lig ik op zich niet wakker van.
Als ik normaal rem, begint ze te piepen. Dat stoort me al wat meer. Als ik hard rem maakt het piepen plaats voor een soort rolgeluid, waarschijnlijk veroorzaakt door de koelgaten in de originele schijven.
Dat rolgeluid tot daar aan toe. Ik heb liever dat ze dat even doet en ik snel stilsta dan dat ze gewoon niet werkt.

De achterste schijf sleept ook tegen één van de blokken aan, maar die piept constant zodra ik meer dan 500 meter gereden heb. Even goed hard knijpen lost het probleem voor een paar honderd meter op, maar dan begint het opnieuw zonder dat ik in tussentijd de rem gebruikt heb.
Qua volume ... ik hoor de achterrem piepen terwijl ik naar mijn mp3 speler zit te luisteren in druk stadsverkeer. Mijn kameraden zeggen dat ze de fiets vanop 150m afstand kunnen herkennen aan het gepiep.

De remmen zijn correct ingeremd en de fiets heeft intussen 100 km normaal-sportief gereden op verharde wegen. Hij moet volgende week binnen voor zijn eerste onderhoud, maar ik ken mijn LBS (wiens naam ik niet zal noemen) al goed genoeg om met 90% zekerheid te kunnen zeggen dat het niet opgelost zal raken.

Ik heb al geprobeerd om de klauw beter uit te lijnen door ze los te zetten, de rem in te knijpen en ze dan terug vast te vijzen. Dit zorgt ervoor dat het wiel al wat vlotter draait, maar het piepen blijft.
Bij mijn brommers vijlde ik de zijkanten van de blokken wat af, wat ervoor zorgde dat het piepen ophield. Zou dat met deze blokjes ook mogen? Heeft er iemand nog andere suggesties? (zwevende schijven misschien?)
hendrikzx6r
Mountainbiker
Berichten: 4
Lid geworden op: do 27 okt 2011 22:14
Rijdt met: voorlopig oude nest

re

Bericht door hendrikzx6r »

bij de moto helpt een laag kopervet op de ACHTERKANT van de remblokken wel eens hiervoor...
(blokje kleeft beter aan de zuiger en komt dus los van de schijf)

EDIT: geen idee of dit bij de mtb ook het geval is...
Funky242
Mountainbiker
Berichten: 63
Lid geworden op: za 01 okt 2011 21:14
Rijdt met: Cube LTD Pro '11 en Ghost Speedline hybride

Bericht door Funky242 »

Een collega van mij kloeg ook over dat probleem. Hij heeft een carbonnen Cube fully, weet niet exact welk type.

En inderdaad : kopervet op de achterkant van de remblokken loste het probleem ook op bij hem. Hij sprak van een geluid, vergelijkbaar met het ronddraaien van een vinger op de rand van een wijnglas, zo'n zingend geluid.
Gebruikersavatar
Serge R
Mountainbiker
Berichten: 2707
Lid geworden op: wo 21 jan 2004 20:15
Rijdt met: Welke ik ook kies ferro, non-ferro of carbon koolvezel epoxy, stoempen moet ik toch

Re: re

Bericht door Serge R »

hendrikzx6r schreef:bij de moto helpt een laag kopervet op de ACHTERKANT van de remblokken wel eens hiervoor...
(blokje kleeft beter aan de zuiger en komt dus los van de schijf)

EDIT: geen idee of dit bij de mtb ook het geval is...
Yep
Gebruikersavatar
***G***
Mountainbiker
Berichten: 341
Lid geworden op: di 23 aug 2011 23:18

Re: re

Bericht door ***G*** »

hendrikzx6r schreef:bij de moto helpt een laag kopervet op de ACHTERKANT van de remblokken wel eens hiervoor...
(blokje kleeft beter aan de zuiger en komt dus los van de schijf)

EDIT: geen idee of dit bij de mtb ook het geval is...
+1
Haal de remblokjes eruit,maak alles nog eens goed proper dus goed kijken op zand enzo,misschien ook eens controleren of de zuigers soepel in en uit de klauw kunnen schuiven en dus niet blijven vastziten,een heel klein beetje kopervet op e achterkant waar de zuiger de blok raakt,alles terug netjes monteren en dan zou het over moeten zijn... Sucses :-D
ianaprilia
Mountainbiker
Berichten: 402
Lid geworden op: do 04 aug 2005 15:33
Rijdt met: Cannondale Scalpel Team replica

Bericht door ianaprilia »

wat ook helpt bij het uitlijnen , om je wat meer marge te geven is de klauw loszetten en tussen de remschijf en de remblokjes aan beiden zijde een heel dun stukje papier ( krantenpapier ) te schuiven, dan remhendel intrekken en de boutjes van de schijf terwijl voorzichtig weer aantrekken. Daarna papier ertussen uithalen...
sirksael
Mountainbiker
Berichten: 60
Lid geworden op: wo 21 sep 2011 13:46
Rijdt met: Cannondale flash 2

Bericht door sirksael »

Dat hoeft niet zo dun te zijn hoor, ik doe dat altijd met visitekaartjes, dan dienen die dingen ook nog ergens voor :):
Gebruikersavatar
IRA
Mountainbiker
Berichten: 24
Lid geworden op: do 27 jan 2011 15:51
Rijdt met: nen hele goeie

Bericht door IRA »

Heb zelf ook RX'jes.
Het uitlijnen is inderdaad belangrijk, daar begint het mee. En een methode, die bij RX'jes goed werkt, is gewoon op 't zicht : gelijke luchtspleten links en rechts als het wiel ronddraait en dan vastzetten.

Als dat gebeurd is, moet je eens kijken naar je rempistons : verplaatsen die zich op een gelijkaardige manier ? Dit is een gekend probleem bij de RX'en en ik kan me voorstellen dat dit ook kunnen leiden tot gekrijs.

Olie of andere vettigheid op de remblokken is ook nefast !!

Met kopervet achter de remplaatjes heb ik geen ervaring.

gr IRA
Raging_Bulls
Mountainbiker
Berichten: 132
Lid geworden op: do 11 aug 2011 22:36

Bericht door Raging_Bulls »

Bedankt voor de tips. Op het zicht zijn de remmen mooi uitgelijnd nu, maar het slepen en piepen blijft. De blokken blijven gewoon tegen de schijf liggen, dus ik zal inderdaad kopervet of zo moeten gebruiken.

Iemand ervaring met het afschuinen van de voor- en achterkant van fietsremblokken? Op mijn brommers werkte dat, maar deze blokjes zijn zoveel dunner dat ik er niet aan durf beginnen zonder dat ik weet van anderen die het gedaan hebben.
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Bericht door RigolleM »

Begin maar te sparen voor deftige remschijven, zodoende je geen trukendoos (kopervet, uitlijnen met papier, afschuinen remblokjes,...) moet bovenhalen. Ik ken er genoeg die tevreden zijn van hun Avids of Formulas, tot je ze vraagt wat ze allemaal moeten doen om ze 'perfect' te houden. Ik moet niet omzien naar mijn remschijven, werken steeds en altijd!
Laatst gewijzigd door RigolleM op ma 31 okt 2011 20:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie