hoe nieuwe bike kuisen en goed onderhouden?

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
Maarten123
Mountainbiker
Berichten: 128
Lid geworden op: wo 09 mar 2011 14:20
Rijdt met: Cube Ams 110 Pro

Bericht door Maarten123 »

ik ga zo te werk op aanraden van mijn fietsmaakster:
-afspuiten met tuinslang
- zachte spons met sopje van autowash/bikewash ->alles netjes afvegen
- moeilijke plekken(fully) met een borsteltje (id decathlon 8 euro voor een set)
- soms als de ketting en achterste tandwielen echt vuil zijn gebruik ik witte petrolium. Eerst afspoelen met water dan met een borstelje petrolium en dan opnieuw afspuiten = zo goed als nieuw.
- dan op het einde nog eens alles afspuiten
- laten drogen en na gaan met een zeemvel(zie waterplekken nog al fel op mijne lak)
- en dan ketting smeren :)

al bij al 15 min werk.
LoXoS
Mountainbiker
Berichten: 429
Lid geworden op: wo 23 feb 2005 09:52
Rijdt met: Merckx EMX 1 // Cube Reaction HPA SL 29

Bericht door LoXoS »

Volgende vraag: hoe fiets kuisen ok, maar hoe fiets plaatsen om te kuisen?

Hebben jullie allemaal zo'n tacx fietshouder of hoe doen jullie dat? Ik zet fiets buiten tegen een muur maar da's niet zo handig vind ik. Ook niet ergonomisch.

Wie gebruikt wat?
Gebruikersavatar
Eric B
Mountainbiker
Berichten: 541
Lid geworden op: vr 08 mar 2002 02:00
Rijdt met: Specialized Epic S-Works '08 + S-Works M5 HT '08
Contacteer:

Bericht door Eric B »

tuinslang met een borstel aan. alles kuisen, afspuiten laten, drogen en smeren ... na 15min als nieuw (droogtijd niet meegerekend natuurlijk). En om de x tijd vork reviseren, bracket eens nakijken, kabels vervangen als ze te stroef gaan ...

Eric
Gebruikersavatar
PhilippeBiker
Mountainbiker
Berichten: 922
Lid geworden op: ma 19 apr 2010 09:03
Rijdt met: Scott Spark 900

Bericht door PhilippeBiker »

LoXoS schreef:Volgende vraag: hoe fiets kuisen ok, maar hoe fiets plaatsen om te kuisen?

Hebben jullie allemaal zo'n tacx fietshouder of hoe doen jullie dat? Ik zet fiets buiten tegen een muur maar da's niet zo handig vind ik. Ook niet ergonomisch.

Wie gebruikt wat?
Best dat je toch een montagestandaard aanschaft da gaat toch iets makkelijker en je kan de wielen beter afspuiten omdat je alles kan laten draaien zo.Ik durf het al eens op de straat doen met Topeak LineUp stand zodat ik zo ook de ketting kan draaien:
http://www.topeak.com/products/StorageA ... and_silver
Voor montage gebruik ik wel deze
http://www.topeak.com/products/Repair-S ... epStandPro[/url]
Gebruikersavatar
RigolleM
Mountainbiker
Berichten: 6550
Lid geworden op: di 27 dec 2005 20:14

Bericht door RigolleM »

Topic over kuisen van een fiets, dit onderwerp is hier nog nooit aangekaart geweest :roll:

Ik lees hier veel positieve zaken, maar ik mis er nog enkele...

Ontvetten... Dus jullie ontvetten nooit de drivetrain (voor de bikefabeten: derries, ketting, tandwielen en cassette)?

De wielen gaan er ook nooit uit?

Bovenste zaken zijn een basis voor een goed onderhoud en levensduur van de drivetrain.

Dan zwijg ik nog over het zuiveren van de remblokken/pistons, basis onderhoud vork en demper, controle momenten bouten, gaines, herinvetten lagers,...
Gebruikersavatar
jacques-de-mtb'er
Mountainbiker
Berichten: 335
Lid geworden op: wo 01 dec 2010 19:46

Bericht door jacques-de-mtb'er »

LoXoS schreef:Volgende vraag: hoe fiets kuisen ok, maar hoe fiets plaatsen om te kuisen?

Hebben jullie allemaal zo'n tacx fietshouder of hoe doen jullie dat? Ik zet fiets buiten tegen een muur maar da's niet zo handig vind ik. Ook niet ergonomisch.

Wie gebruikt wat?
ik heb dat ook niet, ik zet mijne fiets gewoon opzenne kop, wielen eruit, en als het zadel en stuur ook vuil ziet gewoon fiets even vasthouden en met tuinslang overgaan
Gebruikersavatar
kj
Mountainbiker
Berichten: 96
Lid geworden op: za 22 dec 2007 18:33
Rijdt met: Cannondale Rush

Bericht door kj »

Nog een vraagje: Hoe en wat smeren jullie?

Ik smeer enkel ketting met flesje (pedros) en niet met spuitbus. Maar ik lees soms dat ook derrailleurs en andere 'bewegende' delen worden gesmeerd. Wat moet ik me daar concreet bij voorstellen?
Gebruikersavatar
Eric B
Mountainbiker
Berichten: 541
Lid geworden op: vr 08 mar 2002 02:00
Rijdt met: Specialized Epic S-Works '08 + S-Works M5 HT '08
Contacteer:

Bericht door Eric B »

RigolleM schreef:Topic over kuisen van een fiets, dit onderwerp is hier nog nooit aangekaart geweest :roll:

Ik lees hier veel positieve zaken, maar ik mis er nog enkele...

Ontvetten... Dus jullie ontvetten nooit de drivetrain (voor de bikefabeten: derries, ketting, tandwielen en cassette)?

De wielen gaan er ook nooit uit?

Bovenste zaken zijn een basis voor een goed onderhoud en levensduur van de drivetrain.

Dan zwijg ik nog over het zuiveren van de remblokken/pistons, basis onderhoud vork en demper, controle momenten bouten, gaines, herinvetten lagers,...
Met tuinslang en borstel gaat er 95% van alle vuil af ook de tandwielen en ketting. Wel normaal smeren natuurlijk en geen liters olie op kappen overal.

Als het echt erg wordt gaat er natuurlijk alles af en pion in de ontvetter samen met de ketting, maar das zeker geen werkje na iedere rit.

Wielen kuis ik op de standaard, ze kunnen hier vrij draaien en zijn in een second helemaal proper.

Wat zuiveren van de remblokken/pistons, basis onderhoud vork en demper, controle momenten bouten, gaines, herinvetten lagers,...

Das zijn dingen die niet bij een dagelijks/na iedere rit moeten gebeuren natuurlijk. maar wel in het oog te houden en om de x weken eens nakijken.

Eric
Gebruikersavatar
Gismo
Mountainbiker
Berichten: 646
Lid geworden op: do 29 jan 2009 21:17
Rijdt met: ROCRIDER 6.3 UPGRADE-FREE AGENT DIRT-BMX HALO FR 2
Contacteer:

Bericht door Gismo »

RigolleM schreef:Topic over kuisen van een fiets, dit onderwerp is hier nog nooit aangekaart geweest :roll:

Ik lees hier veel positieve zaken, maar ik mis er nog enkele...

Ontvetten... Dus jullie ontvetten nooit de drivetrain (voor de bikefabeten: derries, ketting, tandwielen en cassette)?

De wielen gaan er ook nooit uit?

Bovenste zaken zijn een basis voor een goed onderhoud en levensduur van de drivetrain.

Dan zwijg ik nog over het zuiveren van de remblokken/pistons, basis onderhoud vork en demper, controle momenten bouten, gaines, herinvetten lagers,...
+1
toms
Mountainbiker
Berichten: 77
Lid geworden op: ma 07 jun 2010 17:17
Rijdt met: singlespeed & rigid!

Bericht door toms »

Gismo schreef:
RigolleM schreef:Topic over kuisen van een fiets, dit onderwerp is hier nog nooit aangekaart geweest :roll:

Ik lees hier veel positieve zaken, maar ik mis er nog enkele...

Ontvetten... Dus jullie ontvetten nooit de drivetrain (voor de bikefabeten: derries, ketting, tandwielen en cassette)?

De wielen gaan er ook nooit uit?

Bovenste zaken zijn een basis voor een goed onderhoud en levensduur van de drivetrain.

Dan zwijg ik nog over het zuiveren van de remblokken/pistons, basis onderhoud vork en demper, controle momenten bouten, gaines, herinvetten lagers,...
+1
Na elke rit? Ik zou de moed niet meer vinden om nog te gaan fietsen...
Plaats reactie