hoe nieuwe bike kuisen en goed onderhouden?

Niet dat we de beginners in een aparte categorie willen indelen, iedereen is immers welkom op het forum. Wel gaan we in dit onderdeel proberen om veel voorkomende vragen te bundelen.
Gebruikersavatar
De oks
Mountainbiker
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 14 aug 2011 00:42
Rijdt met: cube

hoe nieuwe bike kuisen en goed onderhouden?

Bericht door De oks »

Kan iemand mij vertellen hoe je het best een nieuwe bike in topconditie kan houden? Na elke rit afspuiten met tuinslang,de ketting ontvetten en nadien opnieuw smeren. Zover ben ik al maar alle tips zijn welkom.

greetz...
eXpily
Mountainbiker
Berichten: 137
Lid geworden op: di 17 mei 2011 15:00
Rijdt met: Giant XTC 1 composiet 2012

Bericht door eXpily »

ik poets mijne met de hogedruk reiniger met zeep daarna afspuiten, frame veeg ik gewoon met een zachte doek droog.

daarna ga ik alle andere onderdelen met de perslucht na en als dat allemaal mooi droog is terug smeren. en dan ga ik mijn frame nog eens na met carbon pledge voor het beetje op te boenen en krassen wat weg te werken.

en dan is die weer als nieuw.
stuikerd
Mountainbiker
Berichten: 23
Lid geworden op: di 14 jun 2011 23:10
Rijdt met: Ghost SE 7000 RECON

Bericht door stuikerd »

Ik spuit hem eerst gewoon af, dan met sponsje met dreft op. Weer afspuiten en laten drogen.
Gebruikersavatar
Angelo.
Mountainbiker
Berichten: 2949
Lid geworden op: vr 08 jul 2005 18:55
Rijdt met: SC Blur LT, SC Chameleon, SC Heckler

Bericht door Angelo. »

eXpily schreef:ik poets mijne met de hogedruk reiniger met zeep daarna afspuiten, frame veeg ik gewoon met een zachte doek droog.

daarna ga ik alle andere onderdelen met de perslucht na en als dat allemaal mooi droog is terug smeren. en dan ga ik mijn frame nog eens na met carbon pledge voor het beetje op te boenen en krassen wat weg te werken.

en dan is die weer als nieuw.
Hoe moet ik mijn fiets NIET kuisen. Deel 1


Gebruik gewoon een tuinslang op een zwak straaltje. Een sopje en een spons.
Ketting maak ik met het sopje zuiver. Deze blaas ik wel droog met de compressor. Ketting invetten en eventueel op de scharnierpunten van de derailleurs wat WD40. Klaar.
Raging_Bulls
Mountainbiker
Berichten: 132
Lid geworden op: do 11 aug 2011 22:36

Bericht door Raging_Bulls »

.....
Laatst gewijzigd door Raging_Bulls op di 20 nov 2012 23:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Foxy
Mountainbiker
Berichten: 2490
Lid geworden op: wo 23 sep 2009 11:39
Rijdt met: Een voor op 't strand en een voor op de weg.

Bericht door Foxy »

Ik vraag mij af als iedereen dat effectief na elke rit systematisch allemaal doet, want dan ben je mijns inziens elke dag een uur bezig met het kuisen van je fiets.
Gebruikersavatar
Angelo.
Mountainbiker
Berichten: 2949
Lid geworden op: vr 08 jul 2005 18:55
Rijdt met: SC Blur LT, SC Chameleon, SC Heckler

Bericht door Angelo. »

Foxy schreef:Ik vraag mij af als iedereen dat effectief na elke rit systematisch allemaal doet, want dan ben je mijns inziens elke dag een uur bezig met het kuisen van je fiets.
Klopt. Na iedere rit (natuurlijk niet als het gewoon stoffig is) ben ik dik 45 min bezig met mijn fiets te poetsen.
Gebruikersavatar
COSMOS
Mountainbiker
Berichten: 135
Lid geworden op: ma 21 jul 2008 08:13
Rijdt met: Flanders Gravity 1.0

Bericht door COSMOS »

Foxy schreef:Ik vraag mij af als iedereen dat effectief na elke rit systematisch allemaal doet, want dan ben je mijns inziens elke dag een uur bezig met het kuisen van je fiets.
Niet iedereen doet dit uiteraard, maar persoonlijk vind ik het belangrijk om telkens met een propere fiets te kunnen vertrekken. Dan is 45' poetswerk al gauw nodig.
Ik gebruik ook een borstel met lange haren (type handborsteltje) om op moeilijker bereikbare plaatsen ook te kunnen poetsen.
Ook hier: geen hogedrukreiniger, tuinslang-sproeikop op 'beregenen' en ik gebruik een toestelletje om ketting te reinigen.
Gebruikersavatar
Foxy
Mountainbiker
Berichten: 2490
Lid geworden op: wo 23 sep 2009 11:39
Rijdt met: Een voor op 't strand en een voor op de weg.

Bericht door Foxy »

COSMOS schreef:
Foxy schreef:Ik vraag mij af als iedereen dat effectief na elke rit systematisch allemaal doet, want dan ben je mijns inziens elke dag een uur bezig met het kuisen van je fiets.
Niet iedereen doet dit uiteraard, maar persoonlijk vind ik het belangrijk om telkens met een propere fiets te kunnen vertrekken. Dan is 45' poetswerk al gauw nodig.
Ik gebruik ook een borstel met lange haren (type handborsteltje) om op moeilijker bereikbare plaatsen ook te kunnen poetsen.
Ook hier: geen hogedrukreiniger, tuinslang-sproeikop op 'beregenen' en ik gebruik een toestelletje om ketting te reinigen.
Ik rijd ook graag met een propere fiets hoor, maar na verloop van tijd steekt het tegen om ieder modderspatje te gaan verwijderen of afkuisen. Ik heb dus het voornemen genomen om de draaiende onderdelen goed af te kuisen (als het vuil is uiteraard) en wel na elke rit eens een beetje te smeren. Een keer in de maand doe ik dan een groot onderhoud en gaat alles eens los, waarbij ook het kader weer eens mag blinken.
Op den duur werd het een sleur voor mij om hem telkens te kuisen en dan vind ik deze oplossing wel een goed alternatief en blijft het nog altijd leuk. :-D
Gebruikersavatar
PhilippeBiker
Mountainbiker
Berichten: 922
Lid geworden op: ma 19 apr 2010 09:03
Rijdt met: Scott Spark 900

Bericht door PhilippeBiker »

En best niet met dreft werken ,en autoshampoo gebruiken,dreft maak mooi proper maar haalt ook dat beetje bescherming weg.
Als je wil hem sneller proper te krijgen de volgende beurt, insmeren met pledge door gewoon op microvezel te spuiten en dan het frame mee insmeren of fastwax voor auto's, goedkoop en stoot alles beter af.
Plaats reactie