Rusten of niet? wat denken jullie

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Bericht door Sunn Xtreme »

het meeste rendement uit je trainingen haal je als je het schematisch volgt, of zo strak mogelijk volgt, volgens en bepaald patroon. En zeer regelmatig te rijden.
want sommigen durven zogenaamde goede schemas opstellen, waarvan je wel even 3 dagen in je zetel moet blijven zitten.
dat soort trainers / schemaopstellers mogen weleens achter hun boeken uit komen en eindelijk eens naar de realiteit stappen, de pure praktijkopbouw.
Hoezo
Mountainbiker
Berichten: 424
Lid geworden op: za 05 aug 2006 17:19
Rijdt met: Sandman Hoggar Ti

Bericht door Hoezo »

Montieken schreef:hoe kun je nu afgaan op gemiddelde hartslagen van iemand die je niet kent ? sommige hebben een max hartslag van 210 en sommige ene van 180 of 170. voor iemand die gemiddeld 168 heeft kan het perfect zijn dat die zelfs nog onder zijn overslag zit he. je voelt zoiets toch zelf aan ? als ge u moe voelt las dan een rustdag of 2 in he.
uiteraard ga ik nie ontkennen dat basisconditie de sleutel is tot alles.
Dat klopt perfect als een bus. Maar degene die een overslag van 183 hebben ed. weten meestal wel waar ze mee bezig zijn. En zullen hier niet de vraag stellen.

En als je gemiddelde altijd juist onder je overslag zit [-X wil dat zeggen dat je meer dan de helft in het rood gereden hebt. Dit kan en moet zeker wel eens gebeuren maar moet zeker niet weekelijks zijn he.

Spieren en conditie worden pas sterk van training en VOLDOENDE rust. Dus een goed schema en luisteren naar het lichaam is zeer belangrijk.
MAAR trainingsdoelen stellen is 1, uitvoeren is iets anders. Beste is een bepaald doel voor ogen te hebben en hierna te werken. En voor de niet wedstrijdrijders moet de rol er altijd niet even hard op..... Meeste hebben nog een job , kinderen , vrouw ook he ;-)
Inspanningstest vind ik zeker nodig , maar voor 100 % resultaat zou je deze mss 3 x paar jaar moeten laten uitvoeren. De inspanningstest van vorig jaar kan dit jaar weer een ander beeld zijn.
kozzen12
Mountainbiker
Berichten: 43
Lid geworden op: di 18 mei 2010 16:37
Rijdt met: scott 29er

Bericht door kozzen12 »

Bij deze aan iedereeen een dikke merci =D> voor de uitleg en advies.

Ondertussen vandaag testen gaan afleggen en hiermee dus een hele stap dichter in de goeie richting om te trainen en conditie te kweken op een gezonde /correcte manier.
Gebruikersavatar
BramDR
Mountainbiker
Berichten: 2480
Lid geworden op: za 31 mei 2008 10:12
Rijdt met: niner air 9 raw, cannondale taurine, ridley noah team, Ridley helium, wtp justice, scott voltage v
Contacteer:

Bericht door BramDR »

Is er geen algemene regel om je overslag ongeveer te berekenen zoals die er voor je max hartslag ( 220-leeftijd) is?

Zou mijn overslag graag weten, maar inspanningstest is pas voor binnen een paar maand.
Gebruikersavatar
Dacuba
Mountainbiker
Berichten: 2504
Lid geworden op: wo 03 mar 2010 20:25
Rijdt met: Trek ProCaliber 9.7 2017, Trek Emonda ALR5 2018

Bericht door Dacuba »

80% van de maximum hartslag is de (algemeen genomen) overslag voor beginners, 90% voor gevorderden... Maar of dit ook accuraat is... :roll: :wink:
Gebruikersavatar
BramDR
Mountainbiker
Berichten: 2480
Lid geworden op: za 31 mei 2008 10:12
Rijdt met: niner air 9 raw, cannondale taurine, ridley noah team, Ridley helium, wtp justice, scott voltage v
Contacteer:

Bericht door BramDR »

Dacuba schreef:80% van de maximum hartslag is de (algemeen genomen) overslag voor beginners, 90% voor gevorderden... Maar of dit ook accuraat is... :roll: :wink:
Dan zou dat bij mij 162 zijn, ik heb nochtans de zondag een 2u 32 min gereden met een gemiddelde hartslag van 167 en verzuurde niet echt.

De test dus toch maar afwachten :lol:
Gebruikersavatar
IRA
Mountainbiker
Berichten: 24
Lid geworden op: do 27 jan 2011 15:51
Rijdt met: nen hele goeie

Bericht door IRA »

Even terug aanpikken op dit ietwat oudere topic.

Ik vind de vraag van de topicstarter heel relevant en heb niet echt het antwoord gevonden in de reacties. Ook de zoekfunctie bracht me niet wat ik zoek.

De vraag is eigenlijk - als je je moe voelt, wat is dan het slimste/meest efficienste om te doen : rusten of hersteltraining.

Graag jullie ervaringen,

thx !
Goohooni
Mountainbiker
Berichten: 295
Lid geworden op: wo 18 mei 2011 22:37
Rijdt met: Stumpjumper ht comp 29er

Bericht door Goohooni »

sommige pleiten voor een hersteltraining (een uurtje op zeer lage hartslag, hoge cadans), andere zeggen dat een dagje (of twee) eens van je fiets blijven ook goed is.

je moet je niet schuldig voelen als je eens een dag rust, voor het kopke is dat ook al is goed.

daarbij, volgende week ist zomeruur, dan kan er nog genoeg getraind worden :)
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Bericht door Sunn Xtreme »

[quote="IRA"]Even terug aanpikken op dit ietwat oudere topic.

Ik vind de vraag van de topicstarter heel relevant en heb niet echt het antwoord gevonden in de reacties. Ook de zoekfunctie bracht me niet wat ik zoek.

De vraag is eigenlijk - als je je moe voelt, wat is dan het slimste/meest efficienste om te doen : rusten of hersteltraining.

Graag jullie ervaringen,

thx ![/quote]

als je de eerste vraag van de topicstarter neemt, heb je nu wel een duidelijk antwoord : zijn conditie is gewoon ondermaats (op moment van deie vraag), vandaar de verzuring tot een paar dagen later.

als je in de verdere reacties geen antwoord hebt gevonden, wil dat zeggen dat je niet goed hebt gelezen.
want de antwoorden staan er wel degelijk, met de nodige tips / info.
als je de zoekfunctie goed gebruikt, vind je veel topics met nuttige antwoorden, en duidelijke uiteenzettingen.

in zulke gevallen zoals de topicstarter en uzelf, en vaak ook vele anderen : bouw eerst uw conditie uit, door vaker per week te fietsen en een bepaald trainingssysteem op te bouwen.
de meeste vragen in deze kwestie berusten enkel op conditiioneel gebrek, en gebrek aan training / regelmaat.
zonder dat word het niets.
al rij je 1 a 2x per weekend 100km... je conditioneel niveau blijft pover omdat er daartussen helemaal niets gebeurd. resultaat is zogoed als zero.
Gebruikersavatar
IRA
Mountainbiker
Berichten: 24
Lid geworden op: do 27 jan 2011 15:51
Rijdt met: nen hele goeie

Bericht door IRA »

Bedankt voor je mening, maar ik ben niet mee.

Wil dit nu zeggen dat als je in goede conditie verkeerd, verkregen door voldoende en systematisch te trainen, je je niet meer vermoeid kan voelen bv dag na een zware wedstrijd of training ?

Volgens mij zijn de doelen die mensen zich stellen recht evenredig met het conditieniveau. Als je conditioneel een ardennen marathon aankan, ga je je niet tevreden stellen met een 25 km TT.

Ik blijf de vraag relevant vinden.
Plaats reactie