Trip report Ijsland

Info over de Transalp, marathons, leuke routes in onze buurlanden, mogelijkheden om te biken in je vakantiebestemming,... je vindt het hier!
pocoloco
Mountainbiker
Berichten: 947
Lid geworden op: di 19 okt 2004 23:46

Trip report Ijsland

Bericht door pocoloco »

Hier een fotoverslagje van een tocht in Ijsland, waar we net van terugkomen :-D. Het plan was om eerst met bagage en packraftjes rond de Höfsjokull te trekken, een kogelronde gletsjer ongeveer in het midden van Ijsland. Een klein "expeditieke" door de hooglanden als voorbereiding op latere, grotere tochten.

Daarna ging ik een week biken met de deelnemers aan de El Camino Loco "Fire & Ice" reis, met bagagetransport door een 4x4, naar en door het vulkaan-gletsjergebied in het bergachtige zuiden van Ijsland.

En wijle weg, eerst met z'n driën: op twee Sandman Gobi's en één Atacama in "expeditiemode" over een oud jeepspoor langs de noordkant van de gletsjer dat maar heel zelden gebruikt wordt, vaak verdwijnt het helemaal en dan is het cross-country je weg zoeken door de puinvelden van het Ijslandse hoogland.

Afbeelding

Het terrein boven de Hofsjökull zou eerlijk gezegd zo goed als ongenietbaar geweest zijn op een gewone mtb, ofwel lagen er kasseigrote stenen, ofwel een laag assezand en vaak een combinatie van de twee. Met onze brede banden kregen we de smile echter niet van ons gezicht Op een gegeven moment zei één van mijn reisgenoten, die nochthans al een jaar een Sandman heeft "dit kan je niet geloven" :-D.
De echte moeilijkheden kwamen van de tientallen rivieren die we over moesten, allemaal recht van onder de gletsjer op een paar km afstand.

Afbeelding

Dit was mijn "setup": packraft en droogpak vooraan onder het stuur, alle sleutelmateriaal en wisselstukken in de framedriehoek, kledij en 1st aid op de bagagedrager en slaapzak, matje, gevriesdroogde rommel en vuurtje in de rugzak. Snacks en fototoestel in een tasje aan mijn stuur. Ik wou ten koste van alles vermijden om veel gewicht op mijn rug te dragen, mijn rugzak woog dus maar een kg of 5-6. Het was héél aangenaam biken zo: comfortabel en efficiënt, de ideale expeditiebike over ruw terrein. We zijn buiten voor rivieren nergens moeten afstappen om te duwen.

Ik had twee steuntjes gemaakt tussen de bagagedrager en het frame, waardoor daar ook nog een ruimte ontstond. Ik dacht daar eerst nog reservermateriaal te herbergen, maar ik had alles mee wat ik wou meehebben... ik heb die ruimte dan maar nuttig opgevuld met het binnenste van een kratje wijn 8): niks boven "un p'tit rouge" na een dag inspanningen !

Afbeelding

We hadden verwacht de packraftjes meer te moeten gebruiken, maar we hebben alle rivieren op één na zo kunnen oversteken.

Afbeelding

Maar toch gelukkig dat we ze bijhadden, want deze rivier oversteken ging echt niet zonder. Ze was wel smal genoeg om met één raftje en een eind touw alles over te shuttelen, had ze een paar meter breder geweest hadden we alle raftjes moeten uithalen (wat niet zo erg geweest zou zijn, met een speciale "blaaszak" is zo'n ding op een paar minuten opgeblazen).

Afbeelding

Afbeelding

En natuurlijk de obligate warmwaterpoelen... héél aangenaam na dagen ijswaterwaden en temperaturen rond de 5°C. De eerste twee dagen zijn we geen kat tegengekomen, geen levende ziel buiten wat Ijslandse "fwiet"vogels - we hebebn het opgezocht wat dat was maar 'k ben het alwaar vergeten... Daarna kwamen we op een piste waar wel wat verkeer was. Om het half uur een jeep ofzo, waarvan de inzittenden allemaal grote ogen trokken.

Afbeelding

Zoals deze gasten van een "search & rescue" team, er rijden in het seizoen zo'n 6-7 super4x4's continu rond in de highlands om reizigers uit de nood te helpen indien nodig. Indrukwekkend wagentje...

Afbeelding


Ok ok, de jouwe zijn groter en breder... :wink:

Afbeelding

Daarna ging het terug naar Reykjavik om de rest van de Camino Loco groep te vervoegen.
De volgende week gingen we met 10 man en met bagagevervoer "puur" biken in het zuiden van Ijsland, om te eindigen in het gebied waar de recente vulkaanuitbarstingen geweest zijn.
Na een overnachting in de hoofdstad ging het richting oosten en wat het binnenland in. De eerste rit ging omhoog over een piste, om dan ter hoogte van de tweedehoogste waterval van Ijsland af te slagen over een singletrack. Amper 23 km, maar toch 4 uur onderweg... dat belooft voor later !

Afbeelding

Dag twee was een overgangsrit over pistes, langs de Hekla vulkaan verder naar het oosten om in Landmannalaugar te arriveren. Rijtechnisch het moeilijkste was bij momenten het "wasbord" vermijden - wat overal wel lukte. Heel mooie omgeving, eerst alles assegrauw, daarna groen om in de okerkleuren toe te komen. Langste etappe van heel de week, 60 km.

Afbeelding

Dan begonnen we aan één van de twee zware etappes van de week: 25 (!) km tot boven de 1000m en door vulkanisch gebied. In erbarmelijk weer, wind, regen... op de foto's is e rniets van te zien maar bij momenten waaide de achterkant van je bike gewoon weg als je die aan 't duwen was. Wel wondermooi... hier is Brecht brokken obsidiaan aan het bekijken, vulkanisch glas.

Afbeelding

Afbeelding

Spectaculaire afdaling, met ongelooflijke uitzichten en van maanlandschap naar het groen. Buiten een klein stukje piste alles singletrack vandaag.

Afbeelding

's Avonds zat de sfeer er elke keer goed in, heel tof gezelschap met een sterk "samen uit, samen thuis" gevoel !
Ik heb helaas niet van iedereen actiefoto's omdat ik als "bezembike" reed met 1st aid voor mens en machine. Gelukkig van heel de week niet nodig gehad.

Afbeelding

De dag nadien ging de etappe "rustig" worden, allemaal bergaf... Dat "bergaf" was relatief, maar 't was wel mooi. Zo goed als alles singletrack, heel toffe, afwissellende dag.

Afbeelding

Soms door weidse landschappen, soms over technisch "uitdagend" terrein - zie onder - en als afsluiter nog leuke kronkelende singletrackskes door een laag berkenbos.

Afbeelding

De dag nadien ging de koninginne etappe worden :roll:... we hebben al redelijk wat met El Camino Loco uitgestoken, maar ik denk dat hier grenzen verlegd zijn :-D !

Afbeelding

We gingen van 200 hm naar ongeveer 1050 meter hoogte, tussen de MyrdalsJökull en de Eyjafjallajökull door, over het meest recente lavaveld van Ijsland (cfr de uitbarsting die vorig jaar het vliegverkeer in de war stuurde). Buiten het traverseren van een tafelberg was er van de klim geen meter te rijden... maar WAT een dag !!!

Afbeelding

Na uren de bike deduwd en gedragen te hebben was het dan zover, tussen de gloednieuwe vulkaankegels door, over nog rokende en warme lava... héél speciaal !

Afbeelding

Vaak ook over uitgestrekte sneeuwvelden, waar een Sandman zich natuurlijk ook kiplekker op voelde. Soms dacht je dat je op vaste grond aan het rijden was, maar bleek dan dat onder de asselaag nog ijs en sneeuw zat.

Afbeelding

Eens over de top ging het langs een rivier naar beneden, met veel watervallen, canyons en vettige singletrack - heel tof.

Afbeelding

Helemaal tot op zeeniveau naar beneden, met een spectaculair watervalletje als achtergrond op de camping. Mooie afsluiter van een dag die ik me nog lang zal herinneren !!!

Afbeelding

Als afsluiter van de reis gingen we nog een kort ritje doen in de buurt van Reykjavik, door een gebied van warmwaterbronnen. En er gebeurde iets heel vreemds... er verscheen iets aan de hemel dat warmte gaf... volgens sommigen was dat de zon !!!
Afbeelding

We hebben écht wel pech gehad met het weer, veel wind, veel regen, koud... maar oh zo knap en niemand van de groep heeft het aan zijn hart laten komen. Ijsland nemen zoals het is: wild, ruw en onvoorspelbaar. Die laatste dag was bijna te gemakkelijk :-) !

Afbeelding

Het geluid van een giga ventilator moet je maar bij dit "blowhole" bijdenken. De zwavel/rotte-eierengeur ook !

Afbeelding

Biken in het Ijslandse binnenland is niet voor koerskonijnen die de chrono najagen (op sommige dagen haalden we gemiddeldes van rond de 4 km/u...), maar voor bikers die het ruwe werk en het avontuur niet schuwen ! Moest je er zin in hebben, in september gaan we terug :-D !

Een Sandman bike was luxe over de rotsen, vulkaanasse en sneeuwvelden, maar het is met een gewone mtb natuurlijk ook goed te doen, Bert en Lieselot hebben heel het traject zelfs op een tandem gebiket... respect !!!
Gebruikersavatar
aresius
Mountainbiker
Berichten: 2921
Lid geworden op: ma 05 dec 2005 20:39
Rijdt met: Cannondale Habit & Ragley BigWig

Bericht door aresius »

hmmm ooit ....
Gebruikersavatar
TaurineR
Mountainbiker
Berichten: 1916
Lid geworden op: za 16 jul 2005 23:28
Rijdt met: C. FSi

Bericht door TaurineR »

Indrukwekkend!.....
En indrukwekkend decor.
appel
Mountainbiker
Berichten: 125
Lid geworden op: ma 02 mei 2011 21:31
Rijdt met: trek 8000 en scott oldtimer

Bericht door appel »

=P~ =P~ =P~

prachtig =D>
Gebruikersavatar
rubber-12
Mountainbiker
Berichten: 2834
Lid geworden op: za 18 aug 2007 19:03
Rijdt met: Véél beter dan het ventje erop.

Re: Trip report Ijsland

Bericht door rubber-12 »

pocoloco schreef: De eerste twee dagen zijn we geen kat tegengekomen, geen levende ziel buiten wat Ijslandse "fwiet"vogels - we hebebn het opgezocht wat dat was maar 'k ben het alwaar vergeten...
De Grote Jager?

Leuk zo'n toertje, zie ik ook nog wel zitten. Je komt op ruwere plaatsen dan wij in de tijd met de jeep geraakten. En dat was al zo'n omgebouwd ding.
Maar voor september schieten ze mij af op het werk :( .
Gebruikersavatar
cabra
Mountainbiker
Berichten: 25
Lid geworden op: za 30 jul 2011 12:44
Rijdt met: Granville

Bericht door cabra »

waauw =P~
Gebruikersavatar
A d r i
Mountainbiker
Berichten: 3125
Lid geworden op: di 09 apr 2002 02:00
Rijdt met: titanium x 6 , carbon x 1
Contacteer:

Bericht door A d r i »

Knap en precies niet te warm voor de tijd van het jaar. 8)
pocoloco
Mountainbiker
Berichten: 947
Lid geworden op: di 19 okt 2004 23:46

Re: Trip report Ijsland

Bericht door pocoloco »

rubber-12 schreef:
pocoloco schreef: De eerste twee dagen zijn we geen kat tegengekomen, geen levende ziel buiten wat Ijslandse "fwiet"vogels - we hebebn het opgezocht wat dat was maar 'k ben het alwaar vergeten...
De Grote Jager?

Leuk zo'n toertje, zie ik ook nog wel zitten. Je komt op ruwere plaatsen dan wij in de tijd met de jeep geraakten. En dat was al zo'n omgebouwd ding.
Maar voor september schieten ze mij af op het werk :( .
Nee geen Skua, meer een soort strandloper. Formaat van een tortelduif, hoge poten, lang en recht snaveltje... we hebben het opgezocht in één van de vogelboeken die we in een hut gevonden hebben maar daar stond alleen de Engelse en Latijnse naam in (die ik dus al vergeten ben). Blijkbaar nestelen die beestjes daar nu in de hooglanden en die probeerden ons constant van hun (vermoedelijk) nest weg te lokken - de ene loste de andere af...

A propos en om het nog over vogels in Ijsland te hebben, gerookte papegaaiduiker proeft heel erg naar een soort filet de sax :wink: !
Gebruikersavatar
Zombiker
Mountainbiker
Berichten: 638
Lid geworden op: di 13 nov 2007 12:01
Rijdt met: Napa Valley & Tranny steel

Bericht door Zombiker »

Gewoonweg schitterend verslag en foto's!
pocoloco schreef:(op sommige dagen haalden we gemiddeldes van rond de 4 km/u...)
Zalig! Heeft ms nog weinig met mtBIKEN te maken, maar 't lijkt me idd een ervaring die je niet snel zal vergeten :drunk:

Zijn er ergens nog meer foto's te vinden van jullie trip?
Gebruikersavatar
FOUTURE
Mountainbiker
Berichten: 86
Lid geworden op: wo 12 jul 2006 09:10
Rijdt met: Sandman Thar Ti XL met Pinion gearbox
Contacteer:

Bericht door FOUTURE »

Zombiker schreef:Zalig! Heeft ms nog weinig met mtBIKEN te maken, maar 't lijkt me idd een ervaring die je niet snel zal vergeten :drunk:

Zijn er ergens nog meer foto's te vinden van jullie trip?
Feitelijk is dit mountainbiken in zijn meest pure vorm : erop, erdoor en erover langs de allermooiste toegelaten routes, zonder andere hulpmiddelen dan je bike, je lijf en wat je daarop meeneemt, je techniek, en zonodig ook karakter en stamina :-)

We zijn nog aan het binnendruppelen/druipen en het fotomateriaal aan het verzamelen. Ikzelf had zowat 8 GB aan film (GoPro Hero HD) en foto (mini-snorkelcamera). De bike en de was zijn al gebeurd. Dit weekend begin ik aan het beeldmateriaal.

PS. M'n Sandman Gobi XL Ti met Gravity Dropper en gripshifters verteerde àlles, zonder zelfs maar één mankement :0)

We reden op de laatste dag zelfs door een 2m breed beekje met kokend water !
Plaats reactie