Rollen

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
Gebruikersavatar
Mirlong1
Mountainbiker
Berichten: 308
Lid geworden op: vr 25 aug 2006 13:35
Rijdt met: Specialized Epic

Bericht door Mirlong1 »

Faxe schreef:
Reteip123 schreef:Heeft er iemand ervaring met zowel koersfiets als mtb op de rollen, en dan beiden met een zo'n indoor band? Zo ja, zou ge mij dan is kunnen vertellen of er veel verschil is in lawaai tss beiden?
Maakt weinig tot geen verschil.
Bij mij wel hoor, wereld van verschil in lawaai.

26" Schwalbe marathon supreme 1.6 tegenover de Tacx variant = amai [-o<
Gebruikersavatar
Phille81
Mountainbiker
Berichten: 832
Lid geworden op: zo 24 apr 2011 23:23
Rijdt met: Specialized Epic Comp (2012) + Cube Reaction GTC Team (2011) + Ridley Compact (baanslet)
Contacteer:

Bericht door Phille81 »

Ikzelf heb een aantal weken geleden een Tacx Sirius softgel (2e hands) gekocht in zeer goede staat.

Wat het lawaai / geluid betreft :

Het feit dat de rol zelf softgel is, zou voor minder lawaai zorgen.
Ik heb zelf geen ervaring met een trainer die dit niet heeft.

Misschien kan je het verschil in decibel-productie tijdens het fietsen eens gaan testen in een winkel.

Ik rij daarop met mijn baanjanettenfiets, ne Ridley Compact (dus geen ander wiel of band op mijn MTB ofzo).
Naar 't schijnt zou rijden op rollen redelijke slijtage aan de band geven.
Hebben jullie hiervoor die speciale band van Tacx gekocht of rijden jullie met een "gewone" achterband die misschien slijtvaster is?

Om de saaiheid te doorbreken zet ik mij ook bijna altijd voor de tv.
Reteip123
Mountainbiker
Berichten: 303
Lid geworden op: do 27 aug 2009 16:38
Rijdt met: on one

Bericht door Reteip123 »

Mirlong1 schreef:
Faxe schreef:
Reteip123 schreef:Heeft er iemand ervaring met zowel koersfiets als mtb op de rollen, en dan beiden met een zo'n indoor band? Zo ja, zou ge mij dan is kunnen vertellen of er veel verschil is in lawaai tss beiden?
Maakt weinig tot geen verschil.
Bij mij wel hoor, wereld van verschil in lawaai.

26" Schwalbe marathon supreme 1.6 tegenover de Tacx variant = amai [-o<
Maar gij hebt het over het verschil in lawaai tss twee mtb banden. Faxe over het verschil tss een tacx band in 26 of 28 inch. Denk ik toch...
abbes
Mountainbiker
Berichten: 24
Lid geworden op: wo 14 jul 2010 15:51
Rijdt met: sub02

Bericht door abbes »

Ik heb een satori (stroomloos dus). Ik wissel momenteel nog de buiten en binnenband af als ik hem gebruik met men MTB. Voor de op de tacx aan band van hun merk zelf. Qua geluidslast, natuurlijk afhankelijk van de wielsnelheid die je opwekt. Kunt natuurlijk altijd wat trager trappen op hogere weerstand (als het binnen je training past). Ik woon in appartement en mijn bovenburen horen niets zeggen ze.
Gebruikersavatar
joske77
Mountainbiker
Berichten: 1139
Lid geworden op: za 28 jun 2008 17:44
Rijdt met: Nicolai Argon RoCC '11

Bericht door joske77 »

ik rij met kojaks op gewone rollen (geen softgel)
slijtage valt heel goed mee en lawaai ook minder als ik aanvankelijk verwachtte, al bij al tevreden dus.

Ik heb gekozen voor de kojaks omdat ik ook op de weg rijd met deze wielen, met een trainingsband op de weg leek me niet zo'n goed idee.
Gebruikersavatar
JOBA
Mountainbiker
Berichten: 203
Lid geworden op: wo 13 okt 2010 12:59
Rijdt met: Granville Pulse 29

Bericht door JOBA »

Hi, ik heb een oude koersfiets staan, en nu ben ik ook eens aan't kijken of rollen een mogelijkheid zijn.
Heb nog een aantal vraagjes ivm tacx, ik zou zowieso niet voor zo'n topmodel gaan, omdat ik vind dat die toestellen veel te veel geld kosten... zo'n cycelforce one (basismodel) lijkt me meer dan voldoende.

Nu heb ik gelezen dat je ook tacx films hebt die je kan afspelen, maar hoe werkt dat dan ? Er is toch geen "link" tussen de film en hoe jij fietst ? Of word er ergens aangegeven op welke weerstand je rollen moet zetten om bijvoorbeeld een beklimming aan te gaan ? Ik kan me voorstellen dat een beklimming op 't scherm bijvoorbeeld veel sneller gaat, dan wat je op dat moment fietst ? Iemand een idee ? Zie ook: http://www.tacx.com/en/producten/fietst ... ycling.dot , beschikbaar vanaf midden augustus...
Gebruikersavatar
Ixxel
Mountainbiker
Berichten: 273
Lid geworden op: ma 24 jan 2011 13:25
Rijdt met: Specialized
Contacteer:

Bericht door Ixxel »

heb me een paar weken geleden een tacx bushido ergotrainer gekocht met de pc upgrade bij Van Eyck in Aalst.

En ik moet zeggen, de installatie en erop trainen valt super mee.

Ik trainde er eerst met de gewone racebanden erop (ridley compact) en ik heb dit weekend de trainingsband erop gelegd van tacx en het "lawaai" is toch minder dan met de originele band. Ook een mat onder de ergotrainer leggen kan ook al een wereld van verschil maken
steven Vl
Mountainbiker
Berichten: 117
Lid geworden op: wo 18 mei 2005 23:01
Rijdt met: Canyon RC

Bericht door steven Vl »

Ik ben ook aan het rondkijken voor rollen.
Gisteren ben ik een Tacx Fortius gaan testen. Dat VR gedoe is best wel leuk, maar ik weet niet dat dat ook leuk blijft. Ik kan mij voorstellen dat je soms eens naar TV wil kijken en terwijl ongestoord wat trappen, en een andere keer eens een parcours rijden.

Daarom vroeg ik mij af of je zo'n Fortius (of Flow) Multiplayer ook kan gebruiken als gewone ergotrainer? kan je dan de weerstand bijstellen op de stuurhouder?
Heeft er iemand ervaring met zo'n Flow Multiplayer? De Fortius MP is dubbel zo duur als de Flow MP en het enige verschil lijkt mij de rem.
De Fortius kan door zijn rem een hoger stijgingspercentage aan en geeft snelheid aan het wiel bij afdalingen.
Nu ben ik zo aan het twijfelen of die meerprijs het wel waard is, want een training binnen is zwaarder dan diezelfde rit op de weg, dus is het mss geen probleem dat de Flow stopt bij 9% stijgingspercentage. Of heb zie ik dit verkeerd?

Ook dat je moet trappen tijdens de afdaling maakt dat een training opde Flow zwaarder wordt dan met een Fortius, zodat het verschil in stijgingspercentage (Fortius-Flow) wordt verkleind. Niet?

Of zijn er nog andere alternatieven?

Ik heb gisteren eens een rit over kassei gereden op de Fortius. Ik vond het gevoel dat dan op het wiel wordt gezet door de Forius heel storend.
Michaël
Mountainbiker
Berichten: 266
Lid geworden op: di 30 dec 2008 22:56
Rijdt met: Canyon

Bericht door Michaël »

Ik heb zowel losse rollen van tackx als de elite super chrono trainer. Losse rollen zijn goed om op souplesse te fietsen (opwarming of recuperatie) Ik krijg mijn hartslag echter niet boven de 128 slagen daarop (op een koersfiets met 53*11). Als je echt wil trainen is de elite veel beter (deze heeft 8 weerstandniveaus) Bijkomend voordeel is dat deze kwasi geruisloos is en weinig plaats inneemt. Let wel op, met een speciale trainingsband slipt het ahterwiel door boven weerstand 5. Je kan je hartslag daar maximaal krijgen en je kan krachttraining of klimtraining doen.
Op beiden houd ik het maximaal 70 min vol. Zelfs met een goede dvd
Gebruikersavatar
stijndep
Mountainbiker
Berichten: 35
Lid geworden op: zo 07 feb 2010 21:19
Rijdt met: rock rider 9.1

Bericht door stijndep »

had ook een vraagje aan jullie
hoe trainen jullie dan
1uur zelfde tempo
of interval
of de ene dag souplesse en volgende
training interval
Plaats reactie