Rusten of niet? wat denken jullie

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
kozzen12
Mountainbiker
Berichten: 43
Lid geworden op: di 18 mei 2010 16:37
Rijdt met: scott 29er

Rusten of niet? wat denken jullie

Bericht door kozzen12 »

Donderdag een ritje gemaakt waarbij ik nu bij het opgaan van een trap mijn bovenbenen goed voel. Is het dan beter dit weekend eens te rusten of een rusttraining in te lasten? Om mijn huidige conditie geen schade toe te brengen. Wat denken jullie?
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Bericht door Sunn Xtreme »

en wat is uw huidige conditie ?
kozzen12
Mountainbiker
Berichten: 43
Lid geworden op: di 18 mei 2010 16:37
Rijdt met: scott 29er

Bericht door kozzen12 »

rij ieder weekend en conditie redelijk goed (denk ik), om u een idee te geven chrono gereden van LA Houzee 85km met een gemiddelde van +-16. 2 weken geleden wegens tijd gebrek 55km gedaan met een gemiddelde van 24,5 vorige week 110km gedaan en energie over. Zou houffalize willen proberen maar wil nu niets dom doen voor mijn conditie
Gebruikersavatar
hanske636
Mountainbiker
Berichten: 593
Lid geworden op: zo 21 jun 2009 15:50
Rijdt met: Moozes Chaser
Contacteer:

Bericht door hanske636 »

kozzen12 schreef:rij ieder weekend en conditie redelijk goed (denk ik), om u een idee te geven chrono gereden van LA Houzee 85km met een gemiddelde van +-16. 2 weken geleden wegens tijd gebrek 55km gedaan met een gemiddelde van 24,5 vorige week 110km gedaan en energie over. Zou houffalize willen proberen maar wil nu niets dom doen voor mijn conditie
Hartslag zou veel nuttiger info zijn dan snelheid.
kozzen12
Mountainbiker
Berichten: 43
Lid geworden op: di 18 mei 2010 16:37
Rijdt met: scott 29er

Bericht door kozzen12 »

normaal per toerrit een gemiddelde hartslag van 155 a 158, donderdag geweest had ik een gemiddelde hartslag van 168. Hiermee voldoende info?
cyclebot
Mountainbiker
Berichten: 601
Lid geworden op: vr 06 nov 2009 12:08
Rijdt met: cube acid

Bericht door cyclebot »

rij je enkel in het weekend?
1 keer per week dan?
kozzen12
Mountainbiker
Berichten: 43
Lid geworden op: di 18 mei 2010 16:37
Rijdt met: scott 29er

Bericht door kozzen12 »

normaal enkel de zondag een tt, de maandag een hersteltraining van 30min hartslag 120a 130 en 80 omwentelingen. Sinds 2 weken doe ik de donderdag eveneens een training van 1u hartslag 120a130 80 omwentelingen. Dit om niet verkeerd te training of teveel te doen. Vorige donderdag een tt gedaan maar niets voelde goed aan eveneens hartslag constant hoog.
De Wreter
Mountainbiker
Berichten: 1240
Lid geworden op: di 14 sep 2010 09:07
Rijdt met: Vanalles

Bericht door De Wreter »

Gek, je praat en rijdt als een halve prof, maar je bent nog niet in staat je eigen hartslagen te analyseren ?

Volledige week RUST, enkel techniek.
kozzen12
Mountainbiker
Berichten: 43
Lid geworden op: di 18 mei 2010 16:37
Rijdt met: scott 29er

Bericht door kozzen12 »

Gek, je praat en rijdt als een halve prof, maar je bent nog niet in staat je eigen hartslagen te analyseren ?

Volledige week RUST, enkel techniek.
halve prof vind ik wel toch wat overdreven eerder amateur, ik rij iedere zondag een rit voor het plezier, dit jaar had ik een doel opgesteld en dat was La Houzee beter rijden dan vorig jaar. En met vrucht is dit gebeurd ook al had ik wat mechanische pech. Daardoor en door de goeie conditie zou ik eens naar houffalize willen trekken om deze op mijn tempo uit te rijden.

Trainen met hartslag is gemakkelijk op een trainer, maar opstakels zoals in een tt voorkomt krijg je niet. Bij een tt is het voor mij moeilijk te weten hoelang je te hoog mag rijden en dergelijke. Meestal is dit maar een bepaalde strook en dan gaat de hartslag weer naar beneden. Nu was dit niet zo het geval.

Sorry De Wreter maar iedere dag leer ik nog bij door dingen te lezen op internet en door forums. Vandaar dat ik eens jullie meningen wenste wat jullie zouden doen om zo weer wat ervaring en dingen te gaan bijleren. En waar kan het beter dan bij andere bikers met deze vraag af te komen!
Hoezo
Mountainbiker
Berichten: 424
Lid geworden op: za 05 aug 2006 17:19
Rijdt met: Sandman Hoggar Ti

Bericht door Hoezo »

Snelheid zegt niets over je conditie...je kan hard rijden op grinta ook.
Veel voorkomend probleem is dat vele 1 x per week tt rijden in groep en dan denken dat ze 40 - 50 km zo hard mogelijk moeten rijden waardoor ze veeeel te hoog zitten in hardslag. Maar kunnen natuurlijk wel zeggen ik heb tegen 24 km/u gemid. ;-)
Maar basisconditie 0.0 , als ze eens wat langer op de fiets zitten komt de man met de hamer.
Meten is weten. Daarom doe een sporttest en weet zo je overslag pols.
Of zoek wat op het net leeftijd - zoveel ed, is niet zo nauwkeurig maar heb je een richtlijn.
Wat ik denk is dat je veel te hoog in hartslagen rijd ( snelheid is onbelangrijk , dus als je in groep rijd vergeet het , rij maar alleen)

Hersteltraining is zoveel mogelijk omwentelingen 100 - 110 en zo laag mogelijke hartslag .... ik zit normaal rond de 100 - 105.

Duurtraining doe ik 115 - 130 , dan wel voor ritten van 3u en meer.
Tempoduur 130 - 144
intensief 145 - 160
Alles erboven doe ik enkel met pieken , sprint, korte heiling ed
Mijn overslag zit op 163. daarna rijd ik in het rood ( verzuring treed op) , ik kan ook een tt volledig in het rood rijden , heb ik een leuke snelheid en ik zal er heel wat voorbij steken. Maar kwa training 0 , als ik dit eens om de zoveel tijd doe kan dat goed voor het moraal zijn maar als basistraining niet veel.
Weekelijkse hersteltraining is niet nodig ( 1 keer in de maand voldoende) als je normaal traint.
Je zou beter 1 x in de week duurtraining doen ( min 2u- 3u hoge trapfr)
1 x krachttraining of techniek.
Basisconditie moet zo breed mogelijk zijn zodat je minder in het rood gaat. Dus hartslagen van gemid 168 [-X
Plaats reactie