Lakschade op carbon kader - resultaat herstelling

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Gebruikersavatar
Phille81
Mountainbiker
Berichten: 832
Lid geworden op: zo 24 apr 2011 23:23
Rijdt met: Specialized Epic Comp (2012) + Cube Reaction GTC Team (2011) + Ridley Compact (baanslet)
Contacteer:

Lakschade op carbon kader - resultaat herstelling

Bericht door Phille81 »

Bij mijn eerste (zware) valpartij zo'n 2 maanden geleden is de vernislaag op mijn carbon kader (Cube Reaction GTC Team) beschadigd :-(
Sindsdien is er een klein barstje (ziet eruit als een dun zwart lijntje) dat een 2-tal cm verder is "gescheurd"...

Klopt het dat dit met transparante nagellak kan tegengehouden worden tegen verder barsten ?

alvast merci voor commentaren / ervaringen
Laatst gewijzigd door Phille81 op vr 01 jul 2011 22:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Tom_xt
Mountainbiker
Berichten: 779
Lid geworden op: za 30 aug 2008 10:09
Rijdt met: een zwart met witte

Bericht door Tom_xt »

foto vertelt meer dan 1000 woorden :wink:
Gebruikersavatar
Phille81
Mountainbiker
Berichten: 832
Lid geworden op: zo 24 apr 2011 23:23
Rijdt met: Specialized Epic Comp (2012) + Cube Reaction GTC Team (2011) + Ridley Compact (baanslet)
Contacteer:

Bericht door Phille81 »

Ziehier een paar foto's

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
steven31
Mountainbiker
Berichten: 572
Lid geworden op: di 15 mar 2011 23:09
Rijdt met: scott genius 10 frame met zelfde carbon als genius premium

Bericht door steven31 »

oei da ziet er ni gezont uit kun je eens kijken of het efektief de carbon is die gebarste is of da het eigentlijk de lak is die aan het scheuren is.
ik denk da je er beter als het de carbon is wat vloeibaare hars over smeert en eerst een gaatje boort aan het begin van de barst en aan het einde van de barst dan dicht smeert met hars dan scheurt da zeker niet verder. want een haarschuer zonder een stop te zetten aan bijde kanten door daar een mooi klein rond gatje te maken scheurt gewoon verder.
probeer het meer eens met 2 stukken plastik die in 1 een scheur en beweeg er mee die scheur zal verder gaan maak er aan het begin en het einde ene gat in en zal al veeel moeilijk zijn om verder te laten scheuren.
MirFlash
Mountainbiker
Berichten: 1408
Lid geworden op: wo 15 sep 2010 15:05
Rijdt met: Cannondale Flash

Bericht door MirFlash »

Ik vrees dat dit meer als vernis alleen is. :-?
Anderzijds, een carbon frame kan heel veel nemen voor het echt naar de botten is.

Op Youtube zijn er filmpkes waar ze een buis samendrukken en toch komt alles terug.
Nt dat ik het zou doen met mijne fiets. Om uw vernis zo te krijgen is er toch een serieuze klap geweest, en misschien is het alleen de vernis laag dat losgekomen is.
De meeste merken hebben ook een crash waarborg, voor een bepaald bedrag, na en crash de frame tegen gunsttarief vervangen wordt.
Tarief bij heel wat afhankelijk van ouderdom frame.
Gunst bij sommige merken is ook een heel breed begrip, voor een heel klein financieel voordeel :cry:
Gebruikersavatar
dejos^^
Mountainbiker
Berichten: 578
Lid geworden op: zo 21 feb 2010 13:27
Rijdt met: cube ltd race 2011

Bericht door dejos^^ »




lijkt me stevig maar kzou er toch eens door je lbs een controle laten uitvoeren op het kader
Gebruikersavatar
LuckyIron
Mountainbiker
Berichten: 2055
Lid geworden op: vr 08 nov 2002 12:10
Rijdt met: Orbea OIZ marathon
Contacteer:

Bericht door LuckyIron »

steven31 schreef:oei da ziet er ni gezont uit kun je eens kijken of het efektief de carbon is die gebarste is of da het eigentlijk de lak is die aan het scheuren is.
ik denk da je er beter als het de carbon is wat vloeibaare hars over smeert en eerst een gaatje boort aan het begin van de barst en aan het einde van de barst dan dicht smeert met hars dan scheurt da zeker niet verder. want een haarschuer zonder een stop te zetten aan bijde kanten door daar een mooi klein rond gatje te maken scheurt gewoon verder.
probeer het meer eens met 2 stukken plastik die in 1 een scheur en beweeg er mee die scheur zal verder gaan maak er aan het begin en het einde ene gat in en zal al veeel moeilijk zijn om verder te laten scheuren.
inderdaad, ik zou ook direct gaatjes beginnen boren en hars smeren....

#-o #-o
Gebruikersavatar
steven31
Mountainbiker
Berichten: 572
Lid geworden op: di 15 mar 2011 23:09
Rijdt met: scott genius 10 frame met zelfde carbon als genius premium

Bericht door steven31 »

als je aan die uiteinde boort kan de scheur al zeker niet groter worden en zo als je ziet op de foto is de sheur als het carbon scheur en niet lak /vernis scheur is da hij al aan het versprijden en vertakken is. ik heb ook nooit gezecht da hij da direkt moest doen eerst eens goe onderzoeken.
want zo zou ik er tog ni te veel me rijden ( tenzij het lak schade is en je zeker bent da het lakschade is) want anders maak je het alleen maar erger
Gebruikersavatar
Phille81
Mountainbiker
Berichten: 832
Lid geworden op: zo 24 apr 2011 23:23
Rijdt met: Specialized Epic Comp (2012) + Cube Reaction GTC Team (2011) + Ridley Compact (baanslet)
Contacteer:

Bericht door Phille81 »

MirFlash schreef:Om uw vernis zo te krijgen is er toch een serieuze klap geweest
Het was inderdaad een serieuze klap :-?
Alles moeten dichtsmijten op verharde weg, overkop gegaan en geland op schouder en zijkant helm...

De fysieke schade was ook niet weinig :
- op mijn rechterschouder had ik een open schaafwond van ca. 8 x 8 cm
- ligamenten tussen sleutelbeen en schouder verrokken
- rechterpols gekneusd
- schaafwonden op rechterarm van boven tot onder
- 2 knieën volledig open

Bij de val is de rechterkant van mijn stuur zodanig naar binnen gedraaid en tegen het frame geslagen. Stuur stond helemaal scheef en remklepel rechts hing los (naar voren) en was licht beschadigd binnenin... Dus ja... het was een val die ik niet graag nog eens maak :(

Mijn fietsenmaker zei dat transparante nagellak dit moet tegenhouden... daarmee dat ik hier ook nog eens wou polsen of dit een goede (de beste) oplossing is voor mijn probleem.

De val is al ongeveer 2,5 maanden geleden en ondertussen heb ik 1300 km gereden. Omdat de kale plek stillekes groter werd, begon ik mij zorgen te maken...

Met gaatje boren : daarmee bedoelen jullie toch een putteke boren (en dus niet volledig door de wand van het frame veronderstel ik) :-k
Welk soort hars moet daarvoor dienen en waar kunt ge dit verkrijgen ?
Gebruikersavatar
steven31
Mountainbiker
Berichten: 572
Lid geworden op: di 15 mar 2011 23:09
Rijdt met: scott genius 10 frame met zelfde carbon als genius premium

Bericht door steven31 »

http://users.skynet.be/bs712776/epoxy.htm
en jawel wel door het frame alle tot in de buis he maar daar trek je in combi met deze hars / epoxy een ander vel carbon over en zal niet meer scheuren dan. ik heb nog nooit geprobeert door alleen maar een putje in te maken of het dan ook tegen gohouden? want je moet rekening houden dan da je zeker diep genoeg zit anders word de boring een nog makelijkere overdraag brug. de herstelling gaat ni mooi ogen maar is wel me van het stevigste da je zelf kunt doen. anders moet je hem naar een prof hersteller dien en die zal wel zien wa hij kan doen. maar wat je daar voor ga betalen mij ook een raadel.
http://www.cc5311.nl/carbon-reparatie kijk daar eens en vraag daar inlichtingen die gaan je het beste kunne helpen.
Plaats reactie