Lakschade op carbon kader - resultaat herstelling
Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
- Phille81
- Mountainbiker
- Berichten: 832
- Lid geworden op: zo 24 apr 2011 23:23
- Rijdt met: Specialized Epic Comp (2012) + Cube Reaction GTC Team (2011) + Ridley Compact (baanslet)
- Contacteer:
Lakschade op carbon kader - resultaat herstelling
Bij mijn eerste (zware) valpartij zo'n 2 maanden geleden is de vernislaag op mijn carbon kader (Cube Reaction GTC Team) beschadigd
Sindsdien is er een klein barstje (ziet eruit als een dun zwart lijntje) dat een 2-tal cm verder is "gescheurd"...
Klopt het dat dit met transparante nagellak kan tegengehouden worden tegen verder barsten ?
alvast merci voor commentaren / ervaringen
Sindsdien is er een klein barstje (ziet eruit als een dun zwart lijntje) dat een 2-tal cm verder is "gescheurd"...
Klopt het dat dit met transparante nagellak kan tegengehouden worden tegen verder barsten ?
alvast merci voor commentaren / ervaringen
Laatst gewijzigd door Phille81 op vr 01 jul 2011 22:05, 1 keer totaal gewijzigd.
- steven31
- Mountainbiker
- Berichten: 572
- Lid geworden op: di 15 mar 2011 23:09
- Rijdt met: scott genius 10 frame met zelfde carbon als genius premium
oei da ziet er ni gezont uit kun je eens kijken of het efektief de carbon is die gebarste is of da het eigentlijk de lak is die aan het scheuren is.
ik denk da je er beter als het de carbon is wat vloeibaare hars over smeert en eerst een gaatje boort aan het begin van de barst en aan het einde van de barst dan dicht smeert met hars dan scheurt da zeker niet verder. want een haarschuer zonder een stop te zetten aan bijde kanten door daar een mooi klein rond gatje te maken scheurt gewoon verder.
probeer het meer eens met 2 stukken plastik die in 1 een scheur en beweeg er mee die scheur zal verder gaan maak er aan het begin en het einde ene gat in en zal al veeel moeilijk zijn om verder te laten scheuren.
ik denk da je er beter als het de carbon is wat vloeibaare hars over smeert en eerst een gaatje boort aan het begin van de barst en aan het einde van de barst dan dicht smeert met hars dan scheurt da zeker niet verder. want een haarschuer zonder een stop te zetten aan bijde kanten door daar een mooi klein rond gatje te maken scheurt gewoon verder.
probeer het meer eens met 2 stukken plastik die in 1 een scheur en beweeg er mee die scheur zal verder gaan maak er aan het begin en het einde ene gat in en zal al veeel moeilijk zijn om verder te laten scheuren.
-
- Mountainbiker
- Berichten: 1408
- Lid geworden op: wo 15 sep 2010 15:05
- Rijdt met: Cannondale Flash
Ik vrees dat dit meer als vernis alleen is.
Anderzijds, een carbon frame kan heel veel nemen voor het echt naar de botten is.
Op Youtube zijn er filmpkes waar ze een buis samendrukken en toch komt alles terug.
Nt dat ik het zou doen met mijne fiets. Om uw vernis zo te krijgen is er toch een serieuze klap geweest, en misschien is het alleen de vernis laag dat losgekomen is.
De meeste merken hebben ook een crash waarborg, voor een bepaald bedrag, na en crash de frame tegen gunsttarief vervangen wordt.
Tarief bij heel wat afhankelijk van ouderdom frame.
Gunst bij sommige merken is ook een heel breed begrip, voor een heel klein financieel voordeel
Anderzijds, een carbon frame kan heel veel nemen voor het echt naar de botten is.
Op Youtube zijn er filmpkes waar ze een buis samendrukken en toch komt alles terug.
Nt dat ik het zou doen met mijne fiets. Om uw vernis zo te krijgen is er toch een serieuze klap geweest, en misschien is het alleen de vernis laag dat losgekomen is.
De meeste merken hebben ook een crash waarborg, voor een bepaald bedrag, na en crash de frame tegen gunsttarief vervangen wordt.
Tarief bij heel wat afhankelijk van ouderdom frame.
Gunst bij sommige merken is ook een heel breed begrip, voor een heel klein financieel voordeel
- LuckyIron
- Mountainbiker
- Berichten: 2055
- Lid geworden op: vr 08 nov 2002 12:10
- Rijdt met: Orbea OIZ marathon
- Contacteer:
inderdaad, ik zou ook direct gaatjes beginnen boren en hars smeren....steven31 schreef:oei da ziet er ni gezont uit kun je eens kijken of het efektief de carbon is die gebarste is of da het eigentlijk de lak is die aan het scheuren is.
ik denk da je er beter als het de carbon is wat vloeibaare hars over smeert en eerst een gaatje boort aan het begin van de barst en aan het einde van de barst dan dicht smeert met hars dan scheurt da zeker niet verder. want een haarschuer zonder een stop te zetten aan bijde kanten door daar een mooi klein rond gatje te maken scheurt gewoon verder.
probeer het meer eens met 2 stukken plastik die in 1 een scheur en beweeg er mee die scheur zal verder gaan maak er aan het begin en het einde ene gat in en zal al veeel moeilijk zijn om verder te laten scheuren.
- steven31
- Mountainbiker
- Berichten: 572
- Lid geworden op: di 15 mar 2011 23:09
- Rijdt met: scott genius 10 frame met zelfde carbon als genius premium
als je aan die uiteinde boort kan de scheur al zeker niet groter worden en zo als je ziet op de foto is de sheur als het carbon scheur en niet lak /vernis scheur is da hij al aan het versprijden en vertakken is. ik heb ook nooit gezecht da hij da direkt moest doen eerst eens goe onderzoeken.
want zo zou ik er tog ni te veel me rijden ( tenzij het lak schade is en je zeker bent da het lakschade is) want anders maak je het alleen maar erger
want zo zou ik er tog ni te veel me rijden ( tenzij het lak schade is en je zeker bent da het lakschade is) want anders maak je het alleen maar erger
- Phille81
- Mountainbiker
- Berichten: 832
- Lid geworden op: zo 24 apr 2011 23:23
- Rijdt met: Specialized Epic Comp (2012) + Cube Reaction GTC Team (2011) + Ridley Compact (baanslet)
- Contacteer:
Het was inderdaad een serieuze klapMirFlash schreef:Om uw vernis zo te krijgen is er toch een serieuze klap geweest
Alles moeten dichtsmijten op verharde weg, overkop gegaan en geland op schouder en zijkant helm...
De fysieke schade was ook niet weinig :
- op mijn rechterschouder had ik een open schaafwond van ca. 8 x 8 cm
- ligamenten tussen sleutelbeen en schouder verrokken
- rechterpols gekneusd
- schaafwonden op rechterarm van boven tot onder
- 2 knieën volledig open
Bij de val is de rechterkant van mijn stuur zodanig naar binnen gedraaid en tegen het frame geslagen. Stuur stond helemaal scheef en remklepel rechts hing los (naar voren) en was licht beschadigd binnenin... Dus ja... het was een val die ik niet graag nog eens maak
Mijn fietsenmaker zei dat transparante nagellak dit moet tegenhouden... daarmee dat ik hier ook nog eens wou polsen of dit een goede (de beste) oplossing is voor mijn probleem.
De val is al ongeveer 2,5 maanden geleden en ondertussen heb ik 1300 km gereden. Omdat de kale plek stillekes groter werd, begon ik mij zorgen te maken...
Met gaatje boren : daarmee bedoelen jullie toch een putteke boren (en dus niet volledig door de wand van het frame veronderstel ik)
Welk soort hars moet daarvoor dienen en waar kunt ge dit verkrijgen ?
- steven31
- Mountainbiker
- Berichten: 572
- Lid geworden op: di 15 mar 2011 23:09
- Rijdt met: scott genius 10 frame met zelfde carbon als genius premium
http://users.skynet.be/bs712776/epoxy.htm
en jawel wel door het frame alle tot in de buis he maar daar trek je in combi met deze hars / epoxy een ander vel carbon over en zal niet meer scheuren dan. ik heb nog nooit geprobeert door alleen maar een putje in te maken of het dan ook tegen gohouden? want je moet rekening houden dan da je zeker diep genoeg zit anders word de boring een nog makelijkere overdraag brug. de herstelling gaat ni mooi ogen maar is wel me van het stevigste da je zelf kunt doen. anders moet je hem naar een prof hersteller dien en die zal wel zien wa hij kan doen. maar wat je daar voor ga betalen mij ook een raadel.
http://www.cc5311.nl/carbon-reparatie kijk daar eens en vraag daar inlichtingen die gaan je het beste kunne helpen.
en jawel wel door het frame alle tot in de buis he maar daar trek je in combi met deze hars / epoxy een ander vel carbon over en zal niet meer scheuren dan. ik heb nog nooit geprobeert door alleen maar een putje in te maken of het dan ook tegen gohouden? want je moet rekening houden dan da je zeker diep genoeg zit anders word de boring een nog makelijkere overdraag brug. de herstelling gaat ni mooi ogen maar is wel me van het stevigste da je zelf kunt doen. anders moet je hem naar een prof hersteller dien en die zal wel zien wa hij kan doen. maar wat je daar voor ga betalen mij ook een raadel.
http://www.cc5311.nl/carbon-reparatie kijk daar eens en vraag daar inlichtingen die gaan je het beste kunne helpen.