heeft MTB een toekomst ?

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
Gebruikersavatar
freezy
Mountainbiker
Berichten: 2328
Lid geworden op: za 06 sep 2003 16:18
Rijdt met: Endorfin Speed II, TREK OCLV 5200 en een Triumph...

Bericht door freezy »

Ik vraag mij gewoon af waarom het in die bossen verboden is om te MTB'en? Op welke basis beslissen jullie dat de wandelaar wel is toegelaten, de ruiter ook maar de MTB'er niet? De subsidies, belastingen, uitheemse bomen en andere toestanden laten we nu ook even buiten beschouwing maar in vele (van die afgesloten) bossen liggen verharde padden, de vraag is gewoon waarom de wandelaar er mag op wandelen en de MTB'er er niet mag op rijden? Als dat pad verhard is brengt een MTB'er toch geen schade toe? Een toertocht kan nog begrepen worden dat die geweigerd wordt maar de doordeweekse, recreatieve MTB'er die sporadisch door dat bos in zijn gemeente rijdt, is dat zo'n misdadiger? We spreken misschien over 10 MTB'ers (of minder) die dagelijks over die bospaden gaan rijden.

Ik spreek niet over het verlaten van die paden want dat is idd niet correct, daarmee richt je wel degelijk schade aan. Maar dat kan je van die wandelaar ook niet weten of die mooi op het pad blijft of dat hij besluit om eens dwars door het bos te trekken.
Gebruikersavatar
iddi
Mountainbiker
Berichten: 546
Lid geworden op: di 01 jan 2008 15:32
Rijdt met: anti diefstal bike

Bericht door iddi »

Jerre77 schreef:
iddi schreef:@t. mainz

*Wat gebeurd er met het gekapte hout?
*Wat is er zo speciaal aan de 12de eeuw dat alles zoals toen moet worden en niet bv zoals in de, ik zeg maar wat, 8e eeuw?
*De harkwesp????????????? Ze moest in uw sandaal kruipen!
*Al gehoord van oprukkende woestijngebieden? (ok, in Belgie: gebiedjes)
*Waar staat dat bos in Netevallei?
*Hoeveel hectaren zijn er de laatste 5 jaar al gekapt, en hoeveel aangepland?
*Wat is de schade van een tractorband in vergelijking met 1000 mtb banden?
*Waarom mag een hond niet kakken in het bos en een jakamakiaanse roodgestipte dwergmestwormkevereland wel?
*Waarom een gravelpad maken 2 meter naast een eeuwenoud bestaand veel gebruikt en in goede staat zijnd bospad?
*Waar halen jullie in godsnaam al dat geld????????????
*Waarom mogen jullie je eigen wetten maken?
*Mag er 'zachte' recreatie komen in de nieuwe (nog nooit geziene) bossen?
*Waarom moeten jullie met dure, dieselverslindende NATUURONVRIENDELIJKE Landrovers rijden op paden die jullie eerst omvormen tot autosnelwegen?
*Zijn jullie infoborden geen landschapsvervuiling?
*Een mooier landschap: Is daar een objectieve wiskundige berekening voor?
*Waarom mogen er in een multiculturele samenleving die door links als ideaal wordt bestempeld geen uitheemse bomen van asiel genieten? Ze zijn hier al lang, perfect geïntegreerd en er zijn er ook goei bij..
*En nog zoveel vragen, waar ik waarschijnlijk nooit!!! antwoord op zal krijgen!
= typische reactie van de navelstarende, met oogkleppen op en sterk bevooroordeelde wielertoerist

en bijgevolgs ook HET typevoorbeeld waarom er aan bepaalde bescherming moet worden gedaan

Jij noemt het een reactie, ik stel een paar vragen waar ik op geen enkele een antwoord krijg.
Ik ben geen bevooroordeelde wielertoerist hoor, maar in tegenstelling tot menige stadsmens speel, werk, wandel en fiets ik al een jaar of 30 in prachtige bossen hier in de kempen. Die bossen bleven maar bestaan! Me dunkt is dit natuur? Tot er sinbds een jaar of 10? geleden ineens een hele boel caoutchouc botten begonnen op te duiken die in naam van natuurbehoud hele bossen begonnen om te kappen, saaie wandelpaden aanlegden (pal op de trekroute van de zeldzame Braziliaanse totskoppepadekever nota bene) en de toegang overal begonnen te verbieden.
Dit gezegd zijnde, nog geen concrete antwoorden dus?
Jarvis
Mountainbiker
Berichten: 602
Lid geworden op: di 16 nov 2004 21:50

Bericht door Jarvis »

Door het gevoerde beleid in Vlaanderen gaat mountainbike echt wel een zomersport worden, in de zomer wanneer er ritten in de Ardennen te rijden zijn elke weekend naar de Ardennen trekken om er een mooie toertocht op een attractief parkoers te rijden!
We zullen dus naar het buitenland moeten trekken om onze sport op een aangenaam niveau te kunnen beoefenen!
Tijdens de week kan je, je dan in de verboden voor mountainbikers gebieden in Vlaanderen wagen als training, in kleine groepjes zodat de pakkans door de groen nihil blijft of op de baan een duurtraining afwerken.
In Vlaanderen zal je mij hoogst uitzonderlijk nog op een toertocht zien tijdens de zomermaanden.
Ik heb de voorbij winter zeer veel toertochten gereden maar die bladzijde is definitief omgedraaid, waarom nog een toertocht gaan rijden bij ons in de streek. Je kent de parkoers bijna uit je hoofd, uitzonderlijk is er nog een mooi parkoers bij maar meestal stelt het weinig voor.
Ik heb een eigen zaak en een gezin dus naar volgende winter toe rij ik op zondag morgen gewoon een mooie rit door de bij ons in de verboden mountainbike gebieden bij ons in de buurt, terril van Waterschei etc. of op de baan ben ik nog wat vroeger thuis om dan met mijn zoontjes te kunnen gaan zwemmen.
Mijn oudste zoontje begint ook al aardig te fietsen zodat ik hem stillekes aan op een kort ritje kan meenemen met de mountainbike.
Ik vind het beleid tegenover mountainbikers VERSCHRIKKELIJK en kan geen enkel begrip opbrengen voor de groenen, "Natuurpunt" en "Natuur en bos". Deze mensen moeten zich naar mijn inziens eens laten nakijken, zijn volgens mij elke voeling met de realiteit kwijt, kijk maar eens wat in al de ons omringen landen kan en wat bij ons niet kan.
Het is natuurlijk zeer jammer voor de inrichters van toertochten in Vlaanderen maar het is niet anders, als het gevoerde beleid word verdergezet zal er een einde komen aan de toertochten wat natuurlijk inkomstenverlies voor de verschillende vereniging met zich mee zal brengen maar ook voor de groenen zelf wat toch wel een lichtpuntje is!
Gebruikersavatar
Jerre77
Mountainbiker
Berichten: 109
Lid geworden op: zo 01 feb 2009 22:01
Rijdt met: Pro Winner -std

Bericht door Jerre77 »

Jarvis schreef:Door het gevoerde beleid in Vlaanderen gaat mountainbike echt wel een zomersport worden, in de zomer wanneer er ritten in de Ardennen te rijden zijn elke weekend naar de Ardennen trekken om er een mooie toertocht op een attractief parkoers te rijden!
We zullen dus naar het buitenland moeten trekken om onze sport op een aangenaam niveau te kunnen beoefenen!
Tijdens de week kan je, je dan in de verboden voor mountainbikers gebieden in Vlaanderen wagen als training, in kleine groepjes zodat de pakkans door de groen nihil blijft of op de baan een duurtraining afwerken.
In Vlaanderen zal je mij hoogst uitzonderlijk nog op een toertocht zien tijdens de zomermaanden.
Ik heb de voorbij winter zeer veel toertochten gereden maar die bladzijde is definitief omgedraaid, waarom nog een toertocht gaan rijden bij ons in de streek. Je kent de parkoers bijna uit je hoofd, uitzonderlijk is er nog een mooi parkoers bij maar meestal stelt het weinig voor.
Ik heb een eigen zaak en een gezin dus naar volgende winter toe rij ik op zondag morgen gewoon een mooie rit door de bij ons in de verboden mountainbike gebieden bij ons in de buurt, terril van Waterschei etc. of op de baan ben ik nog wat vroeger thuis om dan met mijn zoontjes te kunnen gaan zwemmen.
Mijn oudste zoontje begint ook al aardig te fietsen zodat ik hem stillekes aan op een kort ritje kan meenemen met de mountainbike.
Ik vind het beleid tegenover mountainbikers VERSCHRIKKELIJK en kan geen enkel begrip opbrengen voor de groenen, "Natuurpunt" en "Natuur en bos". Deze mensen moeten zich naar mijn inziens eens laten nakijken, zijn volgens mij elke voeling met de realiteit kwijt, kijk maar eens wat in al de ons omringen landen kan en wat bij ons niet kan.
Het is natuurlijk zeer jammer voor de inrichters van toertochten in Vlaanderen maar het is niet anders, als het gevoerde beleid word verdergezet zal er een einde komen aan de toertochten wat natuurlijk inkomstenverlies voor de verschillende vereniging met zich mee zal brengen maar ook voor de groenen zelf wat toch wel een lichtpuntje is!
De vergelijking met het buitenland slaat echt nergens op. Er is in Vlaanderen bijna geen bos meer (vergelijk die cijfers maar eens met het buitenland), er is er zelfs ieder jaar minder. Uiteraard is dat een compleet verschil met Wallonië.

Tel daarbij nog eens 6 miljoen inwoners op een miniscule lap grond en je hebt de oorzaak van alle problemen. Net daarom vind ik dat niet ieder bos(je) voor alles en iedereen toegankelijk dient te zijn. Er mag nog wel iets overblijven voor andere fauna en flora.

De meesten echter, en ik maak mijn geen illusies dat dit ooit zal veranderen, denken in de eerste plaats aan zichzelf.

IK wil mij amuseren waar en wanneer IK wil , IK wil rijden waar ik wil (met fiets en zeker met auto), IK hoef niets gezegd te worden, MIJN kind mag toch het schoonste hebben, ze zijn allemaal TEGEN MIJ, en blablablabla ...

Welkom in Vlaanderen.
ADS
Mountainbiker
Berichten: 24
Lid geworden op: ma 25 aug 2008 14:50
Rijdt met: Rose Count Solo 4

Bericht door ADS »

Jerre77 schreef:
Jarvis schreef:Door het gevoerde beleid in Vlaanderen gaat mountainbike echt wel een zomersport worden, in de zomer wanneer er ritten in de Ardennen te rijden zijn elke weekend naar de Ardennen trekken om er een mooie toertocht op een attractief parkoers te rijden!
We zullen dus naar het buitenland moeten trekken om onze sport op een aangenaam niveau te kunnen beoefenen!
Tijdens de week kan je, je dan in de verboden voor mountainbikers gebieden in Vlaanderen wagen als training, in kleine groepjes zodat de pakkans door de groen nihil blijft of op de baan een duurtraining afwerken.
In Vlaanderen zal je mij hoogst uitzonderlijk nog op een toertocht zien tijdens de zomermaanden.
Ik heb de voorbij winter zeer veel toertochten gereden maar die bladzijde is definitief omgedraaid, waarom nog een toertocht gaan rijden bij ons in de streek. Je kent de parkoers bijna uit je hoofd, uitzonderlijk is er nog een mooi parkoers bij maar meestal stelt het weinig voor.
Ik heb een eigen zaak en een gezin dus naar volgende winter toe rij ik op zondag morgen gewoon een mooie rit door de bij ons in de verboden mountainbike gebieden bij ons in de buurt, terril van Waterschei etc. of op de baan ben ik nog wat vroeger thuis om dan met mijn zoontjes te kunnen gaan zwemmen.
Mijn oudste zoontje begint ook al aardig te fietsen zodat ik hem stillekes aan op een kort ritje kan meenemen met de mountainbike.
Ik vind het beleid tegenover mountainbikers VERSCHRIKKELIJK en kan geen enkel begrip opbrengen voor de groenen, "Natuurpunt" en "Natuur en bos". Deze mensen moeten zich naar mijn inziens eens laten nakijken, zijn volgens mij elke voeling met de realiteit kwijt, kijk maar eens wat in al de ons omringen landen kan en wat bij ons niet kan.
Het is natuurlijk zeer jammer voor de inrichters van toertochten in Vlaanderen maar het is niet anders, als het gevoerde beleid word verdergezet zal er een einde komen aan de toertochten wat natuurlijk inkomstenverlies voor de verschillende vereniging met zich mee zal brengen maar ook voor de groenen zelf wat toch wel een lichtpuntje is!
De vergelijking met het buitenland slaat echt nergens op. Er is in Vlaanderen bijna geen bos meer (vergelijk die cijfers maar eens met het buitenland), er is er zelfs ieder jaar minder. Uiteraard is dat een compleet verschil met Wallonië.

Tel daarbij nog eens 6 miljoen inwoners op een miniscule lap grond en je hebt de oorzaak van alle problemen. Net daarom vind ik dat niet ieder bos(je) voor alles en iedereen toegankelijk dient te zijn. Er mag nog wel iets overblijven voor andere fauna en flora.

De meesten echter, en ik maak mijn geen illusies dat dit ooit zal veranderen, denken in de eerste plaats aan zichzelf.

IK wil mij amuseren waar en wanneer IK wil , IK wil rijden waar ik wil (met fiets en zeker met auto), IK hoef niets gezegd te worden, MIJN kind mag toch het schoonste hebben, ze zijn allemaal TEGEN MIJ, en blablablabla ...

Welkom in Vlaanderen.

+1

Er wordt trouwens nergens gezegd dat er in dat bos niet meer mag gereden worden met de MTB. er wordt alleen gezegd dat een bepaalde route zal worden uitgestippeld in samenspraak met naburige MTB-clubs. Moest ik lid zijn van een MTB-club in de buurt zou ik maken dat ik contact op neem met Natuurpunt en ervoor zorgen dat een zo uitdagend mogelijke route uitgestippeld wordt, een route waar zowel de MTB'ers als Natuurpunt zich in kan vinden. Met een iets of wat positieve ingesteldheid moet daar zeker en vast iets van te maken zijn.
Hier komen schreeuwen op een forum dat het een schande is zal alvast niet helpen...

Mij lijkt het dat Natuurpunt een redelijk voorstel doet... Aan de Mtb'ers om er het maximale uit te halen, binnen de grenzen van het redelijke uiteraard.


Een Mtb'er en bestuurslid van de lokale NP-afdeling
Jarvis
Mountainbiker
Berichten: 602
Lid geworden op: di 16 nov 2004 21:50

Bericht door Jarvis »

De vergelijking met het buitenland slaat echt nergens op. Er is in Vlaanderen bijna geen bos meer (vergelijk die cijfers maar eens met het buitenland), er is er zelfs ieder jaar minder. Uiteraard is dat een compleet verschil met Wallonië.

Tel daarbij nog eens 6 miljoen inwoners op een miniscule lap grond en je hebt de oorzaak van alle problemen. Net daarom vind ik dat niet ieder bos(je) voor alles en iedereen toegankelijk dient te zijn. Er mag nog wel iets overblijven voor andere fauna en flora.

De meesten echter, en ik maak mijn geen illusies dat dit ooit zal veranderen, denken in de eerste plaats aan zichzelf.

IK wil mij amuseren waar en wanneer IK wil , IK wil rijden waar ik wil (met fiets en zeker met auto), IK hoef niets gezegd te worden, MIJN kind mag toch het schoonste hebben, ze zijn allemaal TEGEN MIJ, en blablablabla ...

Welkom in Vlaanderen.
+1

Er wordt trouwens nergens gezegd dat er in dat bos niet meer mag gereden worden met de MTB. er wordt alleen gezegd dat een bepaalde route zal worden uitgestippeld in samenspraak met naburige MTB-clubs. Moest ik lid zijn van een MTB-club in de buurt zou ik maken dat ik contact op neem met Natuurpunt en ervoor zorgen dat een zo uitdagend mogelijke route uitgestippeld wordt, een route waar zowel de MTB'ers als Natuurpunt zich in kan vinden. Met een iets of wat positieve ingesteldheid moet daar zeker en vast iets van te maken zijn.
Hier komen schreeuwen op een forum dat het een schande is zal alvast niet helpen...

Mij lijkt het dat Natuurpunt een redelijk voorstel doet... Aan de Mtb'ers om er het maximale uit te halen, binnen de grenzen van het redelijke uiteraard.


Een Mtb'er en bestuurslid van de lokale NP-afdeling
Zeg groene heren!
In Nederlands limburg is de bevolkingsdichtheid dichter dan Belgisch Limburg en toch hebben ze daar een van de mooiste vaste mountainbikeroutes! Hoe kan dit?
Omdat daar wel goeie wil en gezond verstand is.
Als jullie niet zoveel bos zouden kappen onder mom van landschapsherstelling zou er in vlaanderen nog veel meer bos zijn maar jullie wereldvreemde ideeën lijden tot de meest waanzinnige projecten.
Jullie richten een ware ravage in de natuur aan onder het mom van landschapsherstelling, dat komen wij mountainbikers vaak genoeg tegen.
Bos voor ons alleen, hoeveel mensen komen wij tegen tijdens het beoefen van onze sport, geen kat!
Ik weet dat jullie ons mountainbikers op een door jullie vastgestelde routes willen vastpinnen dat is gewoon zo dus veel te discussiëren valt er niet.
Wat doen jullie hier eigenlijk op dit forum blijf hier toch weg, dit is een forum voor mountainbikers niet veer een bende wereldvreemden groenen.
Ik weet dat jullie bedoelingen in jullie opzicht goed zijn maar ze zijn gewoon totaal onrealistisch!
Gebruikersavatar
Vos in de bossen
Mountainbiker
Berichten: 2951
Lid geworden op: wo 16 apr 2008 10:58
Rijdt met: VIPER Nitro en CORRATEC Superbow

Bericht door Vos in de bossen »

Nog iets ! Ik heb vernomen dat we niet meer mogen op de terril, is het om de EROSIE te beletten #-o .....het is waar dat er overal sporen bestaan, maar niet van MTB'ers hé...
In de Walen, in Nord/pas de Calais (FR) en in Nederlands Limburg word het al jaren gemountainbiked, en de terril zijn er nog.
Oude Terrils van Seraing, en in de omgeving van Bergen, zijn al meer dan 30 jaar buiten dienst, hier maar 20 jaar. Nog iets: Natuur gebied de terril van As ? Een deel van de terril is gesaneerd, maar de oorspronkelijk beboste aan de Tilcas, niet. Vroeger lieten ze de kolen drijven en de stene zinken dmv "zwaar water", dus zware metalen in de buurt...als de wind blaast en zeker met dit weer waar alles kurkdroog is, zitten de "natuur" liefhebbers met een concentratie aan zeer zeer fijn stof, een beetje kolen en veel silicium (oorzaak silicose bij oude mijnwerkers, zoals den deze).
ALSTUMBLEEF, zwijg over NATUUR en BOS op een hoop rotzooi !!! [-(
Gebruikersavatar
Jerre77
Mountainbiker
Berichten: 109
Lid geworden op: zo 01 feb 2009 22:01
Rijdt met: Pro Winner -std

Bericht door Jerre77 »

Jarvis schreef:
Zeg groene heren!
In Nederlands limburg is de bevolkingsdichtheid dichter dan Belgisch Limburg en toch hebben ze daar een van de mooiste vaste mountainbikeroutes! Hoe kan dit?
Omdat daar wel goeie wil en gezond verstand is.
Als jullie niet zoveel bos zouden kappen onder mom van landschapsherstelling zou er in vlaanderen nog veel meer bos zijn maar jullie wereldvreemde ideeën lijden tot de meest waanzinnige projecten.
Jullie richten een ware ravage in de natuur aan onder het mom van landschapsherstelling, dat komen wij mountainbikers vaak genoeg tegen.
Bos voor ons alleen, hoeveel mensen komen wij tegen tijdens het beoefen van onze sport, geen kat!
Ik weet dat jullie ons mountainbikers op een door jullie vastgestelde routes willen vastpinnen dat is gewoon zo dus veel te discussiëren valt er niet.
Wat doen jullie hier eigenlijk op dit forum blijf hier toch weg, dit is een forum voor mountainbikers niet veer een bende wereldvreemden groenen.
Ik weet dat jullie bedoelingen in jullie opzicht goed zijn maar ze zijn gewoon totaal onrealistisch!
Allez vooruit. Ik MTB zelf al zo'n 15 jaar. Voor mij is MTB en natuur onlosmakend met elkaar verbonden. Juist daarom kan ik het mij niet voorstellen dat ik er mij niet voor zou inzetten.

Blijkbaar is dat voor velen anders, profiteren van de natuur moet vollop kunnen. Iets terug doen is echter bijna onbespreekbaar ... Daarbij komt nog dat de meeste comment hier waarschijnlijk komt van gemaksgasten die 'natuurpunt' (oh wat een scheldwoord) of 'groenen' enkel kennen van makkelijk verteerbare gazettenartikelkes en aanverwanten ...

Soit, ik ben blij dat ik wat gewicht in die groene kant van de schaal kan werpen. Er ligt er al genoeg in de andere.
Gebruikersavatar
Bikeman
Mountainbiker
Berichten: 142
Lid geworden op: do 17 okt 2002 18:02
Rijdt met: Specialized Stumpjumper M2 '97 / S-WORKS 2006
Contacteer:

Bericht door Bikeman »

Gewoon even een simpele opmerking... waarom moeten de paden die tegenwoordig voor zachte recreatie zijn bedoeld allemaal met een dikke gravel-laag voorzien worden? Is dat de oplossing tegen spoorvorming (erosie) in de bossen?

Ik mountainbike al meer dan 15 jaar en alle toffe stukken die in de buurt te rijden waren zijn weg, of voorzien van een "mooie" beige centimetersdikke laag gravel. Als dat dan het bos- en natuurbeheer moet zijn #-o

Ik ben een grote liefhebber van natuur, maar dan bedoel ik ook (ongerepte) natuur. Niet de aangeplante en afgemeten vijvertjes en paden die ze tegenwoordig leggen met hun grote kranen en bulldozers. De fun is er stillekesaan af.

En zoals eerder hier gelezen... de vaste MTB-routes zijn ook niet meer wat ze geweest zijn en over de toertochten zal ik dan nog maar zwijgen. Er moeten regeltjes zijn, maar ze moeten ook haalbaar en realistisch zijn.
Gebruikersavatar
iddi
Mountainbiker
Berichten: 546
Lid geworden op: di 01 jan 2008 15:32
Rijdt met: anti diefstal bike

Bericht door iddi »

Jerre77 schreef:
De vergelijking met het buitenland slaat echt nergens op. Er is in Vlaanderen bijna geen bos meer (vergelijk die cijfers maar eens met het buitenland), er is er zelfs ieder jaar minder. Uiteraard is dat een compleet verschil met Wallonië.

#-o #-o #-o #-o #-o #-o #-o #-o #-o #-o
Misschien dan toch maar eens stoppen met bomen om te zagen dan?!!!
Dzjeezes hoe is't mogelijk!!!??? Er zou trouwens een nieuw bos zijn aangeplant 'in de netevallei', misschien daar eens gaan kijken? Of weet er nu echt helemaal niemand van natuurpunt waar dat juist is?
Bijna geen bos meer........ man toch.
Plaats reactie