recuperen achter een tocht

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
stijndep
Mountainbiker
Berichten: 35
Lid geworden op: zo 07 feb 2010 21:19
Rijdt met: rock rider 9.1

recuperen achter een tocht

Bericht door stijndep »

hallo
weet niet of ik de enige ben waarschijnlijk niet
maar als ik een toertocht gereden heb
lig ik na eten toch wel een uur of 3 in mn zetel
met zware benen wt doen jullie zoal acher een tocht
nog eens insmeren met een of andere gel
of een maaltijd met veel snelle koolhydraten
Gebruikersavatar
julie
Mountainbiker
Berichten: 1663
Lid geworden op: di 17 mei 2005 15:59
Rijdt met: Devinci Troy

Bericht door julie »

beter trainen en je niet overhoop rijden :lol:
Gebruikersavatar
Dacuba
Mountainbiker
Berichten: 2504
Lid geworden op: wo 03 mar 2010 20:25
Rijdt met: Trek ProCaliber 9.7 2017, Trek Emonda ALR5 2018

Bericht door Dacuba »

Na elke training doe ik recupkousen (compressiekousen in de volksmond) aan, heb er toch veel voordeel van. En na de zondagse rit ook een recupshakeske.
Palmboy
Mountainbiker
Berichten: 489
Lid geworden op: za 06 aug 2005 11:05
Rijdt met: Stevens Haze ES (2011) + Scott Scale 35 (2008)

Bericht door Palmboy »

Ik denk dat je dan eens eerst niet enkel moet concentreren wat je die dag gedaan hebt maar de rest van de week en de weken ervoor. Train je genoeg? Eet je gezond? Ben je op stap geweest de dag ervoor? etc
Als je niet genoeg traint en je geeft die drie uur het volle pond dan is dat normaal dat je de rest van de dag redelijk paraplu zijt.

Iedereen zal wel zware benen hebben. Spierpijn treedt op als je hard getraind hebt en zal het ergste zijn 48 uur na de inspanning. Niet iedereen heeft evenveel last bij dezelfde inspanning: de mate van getraindheid heeft hier alles mee te maken.

Eén of ander zalfken op de benen smeren is van weinig nut. Beter is losrijden na de rit: hoge trapfrequentie en erg lage hartfrequentie aanhouden. Na 30 minuten gaat dan het melkzuur terug opgenomen zijn in de bloedbaan om als energie terug gebruikt te worden. Een goede massage heeft ook zijn nut (onderzoek wijst uit dat DOMS 48 uur na de inspanning minder intensief is).
Als je zalf smeert, neem er dan eentje die een mechanisch effect stimuleert: eentje die dus goed afkoelt.
Gebruikersavatar
freezy
Mountainbiker
Berichten: 2328
Lid geworden op: za 06 sep 2003 16:18
Rijdt met: Endorfin Speed II, TREK OCLV 5200 en een Triumph...

Bericht door freezy »

Hoe lang rij je al met de fiets?
Welke afstanden doe je?
Rij je voor 't plezier of is ieder ritje een koers met vrienden?
Ghizz
Mountainbiker
Berichten: 178
Lid geworden op: za 30 apr 2005 13:06
Rijdt met: Giant XTC team

Bericht door Ghizz »

Aan het einde van de tocht/wedstrijd/marathon een stuk (15 min of langer) aan lage hr en een soepele cadans uitfietsen.
Daarna direct mijn compressiekousen (recupkousen) aan en zo rap mogelijk een recupshake. (recupshake doe ik alleen na een zware training of na een wedstrijd/marahon)
Gebruikersavatar
Foxy
Mountainbiker
Berichten: 2490
Lid geworden op: wo 23 sep 2009 11:39
Rijdt met: Een voor op 't strand en een voor op de weg.

Bericht door Foxy »

Das normaal als je koerst he.
Zoals eerder gezegd gebruik ik na wedstrijden ook ne recupshakeske, maar na trainingen of tochten prefereer ik toch dit niet te doen. (Ben van het principe dat ik m'n lichaam zelf zoveel mogelijk laat doen zonder bijhorende hulpmiddelen, maar dat is persoonlijk).
De dag na de wedstrijd staat bij mij steeds een uurtje of anderhalfuurtje soepel rondrijden op lage hartslag en de dinsdag rustdag, om woensdag weer te beginnen met hard trainen.
Als je die tocht enkel op je gemakken rijdt, dan moet je eens overwegen om een degelijke basis te leggen en dit kan enkel maar door lange duurtrainingen aan lage hartslag te doen en deze stelselmatig op te bouwen.
Veel drinken en genoeg eten is ook zeer belangrijk. Sinds kort heb ik de raad meegekregen om voordien 2-3liter water te drinken. Akkoord ge staat te zeiken als een paard, maar kwaaltjes blijven uit. Ook tijdens de toch een litertje per uur kan zeker geen kwaad.
Succes er mee
Gebruikersavatar
stijndep
Mountainbiker
Berichten: 35
Lid geworden op: zo 07 feb 2010 21:19
Rijdt met: rock rider 9.1

Bericht door stijndep »

dank voor de vele reacties
rij 1 maal per week en ga 1 maalper week
een 45min tot een uurtje lopen
misschien nu de dagen aan het verlengen
zal er tijdens de week ook wel eens gereden worden
maar dat is ook al
eten doe ik normaal 4à5 maaltijden per dag
en veel meer tijd heb ik niet om te trainen wegens
te laat thuis of kijken voor de kinderen
als de vrouw gaan werken is
Plaats reactie