Lichtste wielset MTB
Hier kunnen de gewichtsworstjes (weightweenies) terecht voor hun vragen, opmerking of ideeën met betrekking tot onderdelen en bikes.
- Dreamcatcher
- Mountainbiker
- Berichten: 69
- Lid geworden op: zo 17 okt 2010 10:43
- Rijdt met: Ridley Ignite Team, Ridley Ignite FS
-
- Mountainbiker
- Berichten: 936
- Lid geworden op: vr 31 mar 2006 10:22
- Rijdt met: Cannondale F29 carbon 2 2013 - SRAM XX, Hope evo stealth, Notubes arch en crest
Bericht door wasbeer2006 »
Als je toch bezig bent mik er dan meteen vloeistof in ipv een binnenband. Met de TL ready bandne moet dat met alleen yellow tape wel lukkenNet een setje DT Swiss XRC 1250 gekocht , komt een dezer dagen binnen en met 1220-1240 gram superlicht en geschikt tot 90 Kg.... Lichte biba's en mooie lichte Rocket Ron bandjes maken het feest compleet. Nog wel een setje lichte snelspanners zien te vinden die ook echt mooi zijn.
Zelf heb ik Modolo qr's 43gr een setje. de mooiste die er zijn al zeg ik het zelf. alleen erg moeilijk te krijgen
-
- Mountainbiker
- Berichten: 78
- Lid geworden op: za 27 jan 2007 19:39
- Rijdt met: Cannondale F1000 LeFtY / Cannondale Team Scalpel '07 LeFtY (Broken!!) / Cannondale Scalpel '09 LeFtY
- Contacteer:
Nieuw MTB light wheel setje!!
Bericht door CaNNondAle BiKeR »
Zo, het begin van een nieuw MTB light setje is aangekomen!... Nu nog ff contact opnemen met SWOOTH voor het brei werk en spaak keuze! keep ya up2date
HIER besteld
HIER besteld
- SCRene
- Mountainbiker
- Berichten: 112
- Lid geworden op: za 19 sep 2009 16:21
- Rijdt met: Scott Addict R1
De hoeveelheid spaken maakt niet de stijfheid van het wiel , dat doet n.l. de velg. Vandaar dat een superstijve velg ( AX Lightness - Dt Swiss ) een grotere spaakspanning aankan ( tot wel 1200-1300N) Dit ten opzichte van een Alu velg welke maar een spaakspanning aankan tot gemiddeld 800N. Maak je hiervan een setje met 28 spaken, wel dan wordt het geen succes.Tom-s schreef:Zo kom je op een wielset van om en nabij de 910 gram met 32 spaken. Wil je het wat minder stijf en lichter dan kom je met 28 spaken makkelijk onder de 900 gram.
Maximaal met 75kg te bereiden met deze spaken, met zwaardere DT revo/aerolite spaken tot 80kg.
Ik kan melden uit ervaring dat de carbon velgen van DT Swiss ( ik heb de XRC 1250 ) heel erg fijn rijden en zeker niet slap aanvoelen ondanks de 24 spaken in voor- en achterwiel en mijn 78 kg. Ook heb ik met racewielen gereden die slechts 16 spaken hadden aan de voorkant en 20 aan de achterkant ( Shimano Dura Ace 50mm en 24 mm , beide voor tubes ) en die staan bekent als zeer stijve en strakke wielen.
-
- Mountainbiker
- Berichten: 382
- Lid geworden op: wo 23 jan 2008 19:10
- Rijdt met: is blij met mij erop
- Contacteer:
Het door jou aangehaalde stukje ging over 28 of 32 spaken bij de zelfde carbon velgen (innolite's).
Bij een zelfde velg speelt het aantal spaken wel degelijk een rol voor de uiteindelijke stijfheid van het wiel. Natuurlijk speelt het aantal kruisingen van de spaken (nippels) en type enz enz ook een grote rol, maar laten we die gelijk houden.
Hier een mooie samenvatting:
Bij een zelfde velg speelt het aantal spaken wel degelijk een rol voor de uiteindelijke stijfheid van het wiel. Natuurlijk speelt het aantal kruisingen van de spaken (nippels) en type enz enz ook een grote rol, maar laten we die gelijk houden.
Hier een mooie samenvatting:
-
- Mountainbiker
- Berichten: 402
- Lid geworden op: do 04 aug 2005 15:33
- Rijdt met: Cannondale Scalpel Team replica
Industry nine ULtralight wielset
Bericht door ianaprilia »
Net binnengekregen.
Ni de lichtste set, maar ze ziet er in t echt wel verdomd stealthy uit...
Wel de weegschaal op nul gezet nadat het karton er op lag he
gewicht samen zit dus op 1460 gr, met supertricky I9 naven en alu straight pull spaken...
voor de geinteresseerden, pb please...
Ni de lichtste set, maar ze ziet er in t echt wel verdomd stealthy uit...
Wel de weegschaal op nul gezet nadat het karton er op lag he
gewicht samen zit dus op 1460 gr, met supertricky I9 naven en alu straight pull spaken...
voor de geinteresseerden, pb please...
- viperke
- Mountainbiker
- Berichten: 1212
- Lid geworden op: ma 07 apr 2003 22:08
- Rijdt met: Merida flx 5000
- Contacteer:
Interessante grafiek, maar dit gaat los in tegen de regel om 2x te kruisen en een hoge spaakspanning te gebruiken hoor. Ik kan geen verschillende spaakpatronen vergelijken, maar het is wel duidelijk merkbaar dat een wiel stijver wordt als de spaken opnieuw aangespannen zijn.Tom-s schreef:Het door jou aangehaalde stukje ging over 28 of 32 spaken bij de zelfde carbon velgen (innolite's).
Bij een zelfde velg speelt het aantal spaken wel degelijk een rol voor de uiteindelijke stijfheid van het wiel. Natuurlijk speelt het aantal kruisingen van de spaken (nippels) en type enz enz ook een grote rol, maar laten we die gelijk houden.
Hier een mooie samenvatting: