heeft MTB een toekomst ?

Over alles wat met mountainbike te maken heeft kan je hier je ei kwijt!
Gebruikersavatar
phille
Mountainbiker
Berichten: 2003
Lid geworden op: do 01 jan 1970 02:00
Rijdt met: Bravo met het nieuwe forum !
Contacteer:

heeft MTB een toekomst ?

Bericht door phille »

Dit bericht kregen we als ZoeNK club in de bus, wij zijn weliswaar een organisatie in het Leuvense, maar ik vond het wel zeer spijtig dat men wandelaars wel toelaat en mtb'ers niet
Naam: Luc Vanden Abeele
Emailadres:luc@vanden-abeele.be

Bericht: Beste,

In 2010 verwierf Natuurpunt het Tienbundersbos te Rillaar (Aarschot). Het is de bedoeling hier een groot natuurreservaat te creëren.

Door het intensieve gebruik van het bos door verenigingen en zelfs bedrijven voor het organiseren van tourtochten met paarden, mountainbikes, cross-motoren, quads en andere terreinvoertuigen zijn de boswegen ernstig beschadigd en geërodeerd geraakt.

Om deze overlast te beperken tot het minimum (zowel voor het bos als voor de omwonenden), zullen wij zo snel mogelijk overgaan tot het afsluiten van grote delen van het bos (behalve voor wandelaars). De natuurinspectie is hiervan op de hoogte en zal zo nodig hard optreden.

Mogen wij jullie dan ook verzoeken géén tourtochten meer te organiseren die het Tienbundersbos doorkruisen.

Alvast bedankt.

Hoogachtend

Luc Vanden Abeele

Voorzitter Beheerteam Tienbundersbos
ben je een mtb'er die wel eens de toertochten rond aarschot aandoet, wel ik zou zeggen stuur Luc Vanden Abeele een mailtje en vraag om hun besluit toch even te herzien, meer nog deel de beslissing mee in een vergadering naar de clubs ipv dergelijke mailtjes te sturen, eenzijdige communicatie is nogal dictatoriaal

PS: ga die man niet uitschelden he, hij probeert ook hun natuurgebied te beschermen en vrijwaren van schade, maar als je proactief werkt en om de 2 jaar de toelating tot sommige paden opent en anderen afkeurt kom je al heel wat verder m.i.
Gebruikersavatar
phille
Mountainbiker
Berichten: 2003
Lid geworden op: do 01 jan 1970 02:00
Rijdt met: Bravo met het nieuwe forum !
Contacteer:

Bericht door phille »

lees eens dit document

http://singletracks.nl/LinkClick.aspx?f ... 2&mid=1692

dat we als mtb'er schade berokkenen is nogal wiedes, maar die schade is zeer beperkt. De ergste schade is het feit dat een mtb'er een stille gebruiker is en dat een andere gebruiker wel eens duchtig verschiet, een fietsbel doet wonderen, maar blijkbaar mag dat niet ?
Gebruikersavatar
freezy
Mountainbiker
Berichten: 2328
Lid geworden op: za 06 sep 2003 16:18
Rijdt met: Endorfin Speed II, TREK OCLV 5200 en een Triumph...

Bericht door freezy »

Ik vind het spijtig dat Natuurpunt voor weinig discussie openstaat. Ik ken hier bij ons in de streek een 4-5 tal bossen die ze van de ene op de andere dag 'in beslag genomen' hebben en waar ze hun gekende 'verboden-voor-alles-behalve-de-wandelaar-borden' neergepoot hebben. Toen ik de laatste keer zag dat ze opnieuw zo'n stuk bos ingepalmd hadden stuurde ik ook een mail. Daarin wordt je bijna afgemaakt omdat je MTB'er bent.

Nochtans zijn de bossen waar ik over spreek totaal niet verwoest door MTB'ers. Integendeel, als ik er ging rijden kwam ik zelden iemand tegen. En als dat gebeurde was dat op een respectvolle manier. De enige keren dat er problemen waren was telkens op de wandeldagen waarbij 'Koning Wandelaar' zich massaal in het bos begaf. Maar op zo'n dagen had ik al snel door dat ik beter een baantraining deed...
Gebruikersavatar
B1K3R
Mountainbiker
Berichten: 58
Lid geworden op: zo 19 dec 2010 19:30
Rijdt met: Scott scale

Bericht door B1K3R »

Als mtb'ers hun verstand gebruiken en geen afval in de bossen smijten en de paden volgen, is er geen verschil tussen wandelaars en mtb'ers vind ik..

Een wandelaar zet voetsporen en een mtb'er fietsbanden in de modder.. Dit is het? :-? Maken wij op die manier de natuur kapot? :roll:
Laatst gewijzigd door B1K3R op di 15 feb 2011 22:43, 1 keer totaal gewijzigd.
freesoul
Mountainbiker
Berichten: 266
Lid geworden op: do 03 jun 2010 22:12
Rijdt met: Trek 4300

Bericht door freesoul »

B1K3R schreef:Als mtb'ers hun verstand gebruiken en geen afval in de bossen smijten is er geen verschil tussen wandelaars en mtb'ers vind ik..

Een wandelaar zet voetsporen en een mtb'er fietsbanden in de modder.. Dit is het? :-? Maken wij op die manier de natuur kapot? :roll:
daar zit het probleem volgens mij de goeien moeten weer boeten voor enkele rotte appels
ik neem aan dat dit om enkelingen gaat want mtbers hebbenmeestal de naam om natuurvriendelijke fietsers te zijn
Den Deze
Mountainbiker
Berichten: 299
Lid geworden op: zo 25 jan 2009 23:44
Rijdt met: Cl!mb Adept 1.0 2011

Bericht door Den Deze »

Dat ze quads & crossers verbieden kan ik begrijpen, maar fietsers...
Ik moet wel zeggen dat ik de laatste tijd meer en meer met mijn hoofd moet schudden als ik door de bossen rijd.
Steeds meer en meer afval, gaande van lege flesjes tot heuse koelkasten, respect is ver zoek #-o
jaro
Mountainbiker
Berichten: 2026
Lid geworden op: zo 06 nov 2005 23:37
Rijdt met: 3 x Viper worldcup FS /Cannondale Super V

Bericht door jaro »

Ik lees altijd opnieuw over MTB-ers die afval achterlaten in den bos. Er zijn natuurlijk van die ezels, maar denken jullie nu echt dat wandelaars niks weggooien, denk dan maar rap iets anders.
Wat betreft bandensporen en voetafdrukken, kom dan eens kijken hier in Heverlee bos. Hier is men alles aan het kapot rijden onder de noemer bosbeheer. Die machientjes laten pas een bandenspoor na, een spoor dat waarschijnlijk binnen 5 a 10 jaar nog zichtbaar zal zijn.
Palmboy
Mountainbiker
Berichten: 489
Lid geworden op: za 06 aug 2005 11:05
Rijdt met: Stevens Haze ES (2011) + Scott Scale 35 (2008)

Bericht door Palmboy »

Er was ooit een onderzoek in de VS dat MTB'ers en wandelaars minimaal en evenveel schade toebrachten. Ik ga dat eens terug opzoeken.
Gebruikersavatar
jakke-pompier
Mountainbiker
Berichten: 978
Lid geworden op: zo 27 jan 2008 21:56
Rijdt met: gt zaskar 9r carbon / lynskey pro29

Bericht door jakke-pompier »

jaro schreef:Hier is men alles aan het kapot rijden onder de noemer bosbeheer. Die machientjes laten pas een bandenspoor na, een spoor dat waarschijnlijk binnen 5 a 10 jaar nog zichtbaar zal zijn.
hier aan de kanten van westerlo het zelfde
Gebruikersavatar
Beny
Mountainbiker
Berichten: 3870
Lid geworden op: za 15 mar 2003 21:31
Rijdt met: 7x specialized/1x turner

Bericht door Beny »

phille schreef:lees eens dit document

http://singletracks.nl/LinkClick.aspx?f ... 2&mid=1692

dat we als mtb'er schade berokkenen is nogal wiedes, maar die schade is zeer beperkt. De ergste schade is het feit dat een mtb'er een stille gebruiker is en dat een andere gebruiker wel eens duchtig verschiet, een fietsbel doet wonderen, maar blijkbaar mag dat niet ?
die Nederlandse studie heb ik in het verleden ook al een paar keer naar boven gehaald als argument
helaas...
Plaats reactie