Hoe lengte van nieuwe ketting bepalen??

Hoe vervang ik versleten remblokken, kan ik mijn voorvork zelf onderhouden, reinigen van de ketting,...
Stoempie
Mountainbiker
Berichten: 6
Lid geworden op: za 27 nov 2010 10:44
Rijdt met: Cube LTD

Hoe lengte van nieuwe ketting bepalen??

Bericht door Stoempie »

Ik heb de zoekfuctie gebruikt maar zie niet onmiddelijk een antwoord op mijn vraag.

Ik heb wel wat ervaring met sleutelen aan fietsen en heb ben dus aan mijn eerste projectje begonnen alles lukt naar behoren maar wat ik nog niet juist weet is hoe bepaal ik de lengte van een ketting ik heb geen andere voor er naast te leggen dus moet met een nieuwe beginnen en die op lengte maken maar hoe bepaal ik nu juist die lengte kan iemand mij hier bij helpen?

Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
KoenT
Mountainbiker
Berichten: 40
Lid geworden op: ma 13 nov 2006 17:26
Rijdt met: Marin Mt Vision

Bericht door KoenT »

Ik denk dat je de ketting vooraan op uw grootste kanwiel en achteraan ook op uw grootste kroontje moet leggen (niet via de achter derailleur laten lopen).

Verbeter mij aub indien ik niet juist ben. Dan weet ik da ook weeral.
Gebruikersavatar
T4
Mountainbiker
Berichten: 20
Lid geworden op: zo 21 sep 2008 12:10
Rijdt met: Specialized Epic /Scott

Bericht door T4 »

Klopt bijna. Ketting moet vooraan op het grootste tandwielblad en achteraan ook op het grootste tandwiel. (niet via de derailleur) Maar reken daar nog twee schakels twee, dat is de goeie lengte.
Gebruikersavatar
Serge R
Mountainbiker
Berichten: 2707
Lid geworden op: wo 21 jan 2004 20:15
Rijdt met: Welke ik ook kies ferro, non-ferro of carbon koolvezel epoxy, stoempen moet ik toch

Re: Hoe lengte van nieuwe ketting bepalen??

Bericht door Serge R »

Stoempie schreef:hoe bepaal ik de lengte van een ketting ik heb geen andere voor er naast te leggen dus moet met een nieuwe beginnen en die op lengte maken maar hoe bepaal ik nu juist die lengte kan iemand mij hier bij helpen?

Alvast bedankt.
Als je een nieuwe ketting op dezelfde lengte maakt van uw oude en gewoonlijk is die versleten en heeft die al een serieuse rek ondergaan dan gaat de nieuwe sowieso te lang zijn, beter is het om het aantal kettingschakels te tellen,
Maar als je helemaal zeker wil zijn is de beste methode de ketting door het versnellingsapparaat leiden en op het grootste tandblad vooraan en op het grootste tandwiel achteraan dit is de kleinste versnelling van de cassette en nu moet je kijken of de ketting juist niet schuurt of lawaai maakt tegen de derailleurkooi anders 1 schakel toevoegen, done
MaxBike
Mountainbiker
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 21 apr 2008 12:13
Rijdt met: Trek EX9

Bericht door MaxBike »

De ketting vooraan op het grootste kettingblad en achteraan op het kleinste kroontje. Maak de ketting zo lang dat de twee derailleurwieltjes loodrecht boven elkaar staan.
Gebruikersavatar
Glenn92
Mountainbiker
Berichten: 751
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 18:46
Rijdt met: 1x carbon,2x staal,1x tita en nen Speed Triple en GT380
Contacteer:

Bericht door Glenn92 »

MaxBike schreef:De ketting vooraan op het grootste kettingblad en achteraan op het kleinste kroontje. Maak de ketting zo lang dat de twee derailleurwieltjes loodrecht boven elkaar staan.
+1
Zo doe ik dat ook altijd.
Gebruikersavatar
Erik.B
Mountainbiker
Berichten: 1396
Lid geworden op: di 05 jul 2005 11:21
Rijdt met: Orbea Oiz TR

Bericht door Erik.B »

Ridley Racer schreef:
MaxBike schreef:De ketting vooraan op het grootste kettingblad en achteraan op het kleinste kroontje. Maak de ketting zo lang dat de twee derailleurwieltjes loodrecht boven elkaar staan.
+1
Zo doe ik dat ook altijd.
+1
MirFlash
Mountainbiker
Berichten: 1408
Lid geworden op: wo 15 sep 2010 15:05
Rijdt met: Cannondale Flash

Bericht door MirFlash »

Go for the worst and hope for the best. :wink:
QM
Mountainbiker
Berichten: 955
Lid geworden op: zo 08 nov 2009 20:43
Rijdt met: Na de rit in gebroken wit

Bericht door QM »

Erik.B schreef:
Ridley Racer schreef:
MaxBike schreef:De ketting vooraan op het grootste kettingblad en achteraan op het kleinste kroontje. Maak de ketting zo lang dat de twee derailleurwieltjes loodrecht boven elkaar staan.
+1
Zo doe ik dat ook altijd.
+1
+1
Gebruikersavatar
Butch
Mountainbiker
Berichten: 584
Lid geworden op: wo 24 sep 2008 18:49
Rijdt met: Kona Process 153 - Kona Honzo AL/DL

Bericht door Butch »

QM schreef:
Erik.B schreef:
Ridley Racer schreef: +1
Zo doe ik dat ook altijd.
+1
+1
+1

zo doe ik het ook altijd. een andere mogelijkheid is vooraan op het grote blad, achteraan op het grote blad en dan moeten de derailleurwieltjes bijna horzintaal staan
Plaats reactie