konstant "stijf"-gevoel kuiten.

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
Herminator
Mountainbiker
Berichten: 279
Lid geworden op: vr 21 sep 2007 08:23
Rijdt met: Primavera XC M208

konstant "stijf"-gevoel kuiten.

Bericht door Herminator »

Van maart tot juli een 13-tal marathons gereden (Ardennen) en tussendoor ritten van ts 70 en 100 km.
Tijdens de week gemiddeld 2 trainingen (1,5hr interval + 3hr op de baan).
Augustus en september waren ok.
Nu sedert een 3 à 4-tal weken heb ik konstant het gevoel alsof ik stijf ben in mijn kuiten. Wanneer ik een 80 à 100km toertocht bol (Vlaanderen) voel ik dat ik mij moet forceren om ietwat tempo te kunnen aanhouden.
Tekort aan één of ander mineraal of vitamine ?
Wie komt dit bekend voor ?
Ik ben 45 en uiteraard niet-roker.
Grtz
Gebruikersavatar
prideandglory1891
Mountainbiker
Berichten: 3342
Lid geworden op: ma 07 jan 2008 21:52
Rijdt met: Niner EMD - Rocky Mountain Instinct 999MSL
Contacteer:

Bericht door prideandglory1891 »

Ik :-D
Osteopaat is er mee bezig

Loop en stap analyse, bloedonderzoek en alle blokkage's aan 't wegwerken om te beginnen.
Petonator
Mountainbiker
Berichten: 45
Lid geworden op: do 17 jun 2010 23:26
Rijdt met: Ghost

Bericht door Petonator »

te hoge hartfrequency?
Gebruikersavatar
prideandglory1891
Mountainbiker
Berichten: 3342
Lid geworden op: ma 07 jan 2008 21:52
Rijdt met: Niner EMD - Rocky Mountain Instinct 999MSL
Contacteer:

Bericht door prideandglory1891 »

Petonator schreef:te hoge hartfrequency?
Zeker niet, toch niet in mijn geval
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Re: konstant "stijf"-gevoel kuiten.

Bericht door Sunn Xtreme »

[quote="Herminator"]Van maart tot juli een 13-tal marathons gereden (Ardennen) en tussendoor ritten van ts 70 en 100 km.
Tijdens de week gemiddeld 2 trainingen (1,5hr interval + 3hr op de baan).
Augustus en september waren ok.
Nu sedert een 3 à 4-tal weken heb ik konstant het gevoel alsof ik stijf ben in mijn kuiten. Wanneer ik een 80 à 100km toertocht bol (Vlaanderen) voel ik dat ik mij moet forceren om ietwat tempo te kunnen aanhouden.
Tekort aan één of ander mineraal of vitamine ?
Wie komt dit bekend voor ?
Ik ben 45 en uiteraard niet-roker.
Grtz[/quote]

teveel druk op uw kuiten.
zet uw schoenplaatje 1mm, tot maximum 2 mm naar achter, zodat de druk meer over het bovenbeen mee word verdeeld ipv hoofdzakelijk op het onderbeen en kuit.
dit probleem zie ik ook vaak opduiken bij wegrenners die een nieuw paar schoenen gekocht hebben.
meestal gaat het echt om 1 a 2mm te ver voorwaarts afgesteld schoenplaatje.
Herminator
Mountainbiker
Berichten: 279
Lid geworden op: vr 21 sep 2007 08:23
Rijdt met: Primavera XC M208

Bericht door Herminator »

Ok, hiermee kan ik al eens beginnen experimenteren.
Thx
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Bericht door Sunn Xtreme »

ja, maar niet ineens veel verstellen. beging met 1 mm, eventueel nadien nog 1 mm....
soms maakt een onozele mm, echt veel verschil. zeker op de stand van het schoenplaatje.
BeeMeRke
Mountainbiker
Berichten: 222
Lid geworden op: za 29 mei 2010 12:03
Rijdt met: CUBE

Bericht door BeeMeRke »

Ik heb dit ook maar enkel in linker been. Als ik op fiets stap zit rechts alles als gegoten maar links heb ik all 'honderden' posities geprobeerd en niks dat het beter maakt... Het is niet echt een gevoel van stijfheid maar van bijna gaan verkrampen... Het raar gevoel begint van op de wreef tot achterkant knie.
Gebruikersavatar
viperke
Mountainbiker
Berichten: 1212
Lid geworden op: ma 07 apr 2003 22:08
Rijdt met: Merida flx 5000
Contacteer:

Bericht door viperke »

Soms zijn 1 of 2 weken totale rust ook een goede belasting. Fietstraining kan op de duur een chronische belasting worden voor bepaalde spieren of gewrichten, zeker als je plots de belasting fel opdrijft (vb trainingstage). Indien je rusten niet ziet zitten, probeer eens een tijdje enkel korte recuptrainingen te doen. Ook compressiekousen kunnen wonderen doen. Cep kwam onlangs als winnaar uit de bus in het boekje Fiets, zelf ben ik er ook heel tevreden van. Succes
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Bericht door Sunn Xtreme »

[quote="BeeMeRke"]Ik heb dit ook maar enkel in linker been. Als ik op fiets stap zit rechts alles als gegoten maar links heb ik all 'honderden' posities geprobeerd en niks dat het beter maakt... Het is niet echt een gevoel van stijfheid maar van bijna gaan verkrampen... Het raar gevoel begint van op de wreef tot achterkant knie.[/quote]

vaak zit de oorzaak in de bekkenzone / onderrug.
Plaats reactie