Resultaten UCI enquete

Data van toertochten of wedstrijden, releases van bikes of onderdelen, info over teams en rijders, geruchten, kortom alles wat collega bikers kan interesseren plaats je hier!
Gebruikersavatar
viperke
Mountainbiker
Berichten: 1212
Lid geworden op: ma 07 apr 2003 22:08
Rijdt met: Merida flx 5000
Contacteer:

Bericht door viperke »

Ik zie het niet zo negatief in eigenlijk hoor. De koersen worden mss iets korter, maar daar gaan de prof xc-rijders toch niet zo heel erg om geven denk ik. Uiteindelijk ben je in een wedstrijd van 1u45 of 2u15 even stuk op 't einde hoor. Voor het publiek, en mss ook voor de renners zelf, zal een kortere koers wel attractiever zijn, dit is toch voor iedereen leuker? Wie echt langer wil rijden staat toch vrij om prachtige marathons te rijden? Dat de uci meteen naar 1u30 wil weet ik zo niet, de WK's zijn elk jaar de wedstrijden met zowat de langste tijdsduur hoor, world cups zijn vaak net iets korter. By the way, Schurter is zelf voorstander van de wedstrijden lichtjes in te korten.

Over de techniciteit, ik zie geen enkele mening die vraagt om minder technische parcours, integendeel: Off course the courses must remain technical and will need extra work in order to be technical.

Over de materiaalposten, ze zijn er nu eenmaal en elke wedstrijdrijder is ooit al wel blij geweest dat hij er gebruik van kon maken, nu heb je bij pech tenminste nog een kans om de wedstrijd mooi te eindigen. De uci pleit voor 1 dubbele post (zoals vaak in de cyclocross), waarom is dit nadelig ? Ik zie ook hier alleen maar voordelen in.

Tot slot, 1527 mensen namen deel aan het onderzoek, de uitkomst is dus een 'publieke' opinie, heeft de meerderheid het volgens jullie dan allemaal slecht voor met onze sport?
Gebruikersavatar
Superkrisser
Mountainbiker
Berichten: 290
Lid geworden op: do 01 apr 2004 17:36
Rijdt met: GT Zaskar, BMC Speedfox Trailcrew

Bericht door Superkrisser »

Viperke, misschien ben je iets te jong om de sport zoals ze vroeger was te hebben meegemaakt, maar ik (en blijkbaar vele anderen) zie toch een duidelijke trend: XC wordt steeds minder MTB en krijgt meer invloeden van de cross. Kortere parcours bepreken de mogelijkheden qua techniciteit automatisch. Je krijgt zo steeds meer aangelegde hindernissen, ik denk maar aan Bejing en zelfs Houffalize. Ik heb toch een duidelijke voorkeur voor het oude parcours hoor.

Kortere parcours beperken ook de mogelijkheden. Vroeger waren er Wereldbekers met één lange klim en een stevige afdaling. Nu krijg je steeds meer dezelfde soort hellingen en afdalingen, die een voordeel zijn voor het type biker dat Schurter is (en een nadeel voor bijvoorbeeld Sauser, om maar iemand te noemen).

Gelukkig zijn er nog marathons, een discipline die volgens de enquete minder belangrijk is en waar de UCI dan ook hopelijk van af blijft.
Gebruikersavatar
viperke
Mountainbiker
Berichten: 1212
Lid geworden op: ma 07 apr 2003 22:08
Rijdt met: Merida flx 5000
Contacteer:

Bericht door viperke »

Korter betekent inderdaad minder verschillende technische hindernissen, maar dat heeft toch niks te maken met de graad van techniciteit ?

Het is inderdaad een trend dat de parcours explosiever worden, ten nadele van de klimmers zoals Paulissen en Sauser. Dit soort parcoursen is jammer genoeg minder attractief voor het publiek en media, trek de lijn door en je hebt het probleem waarmee de marathons kampen :(
Gebruikersavatar
Superkrisser
Mountainbiker
Berichten: 290
Lid geworden op: do 01 apr 2004 17:36
Rijdt met: GT Zaskar, BMC Speedfox Trailcrew

Bericht door Superkrisser »

Enkele bedenkingen:

Marathons minder spannend? Zoals die spurt tussen Paulissen en Sauser op het WK marathon twee jaar geleden? Of zoals op het WK in Sankt-Wendel dit jaar? 8 bikers binnen de 20 - 30 seconden van elkaar!

Eigenlijk hebben de meeste marathons geen TV-coverage nodig. De voor de sponsors interessante klanten zijn er immers gewoon aanwezig.

In de tour zorgen de bergritten voor de grootste kijkcijfers. Bergen = spektakel!

Een technische hindernis die je maar steeds blijft herhalen, is na een tijdje geen uitdaging meer. Hoe langer de parcours, hoe groter de technische bagage van een biker moet zijn.
Gebruikersavatar
viperke
Mountainbiker
Berichten: 1212
Lid geworden op: ma 07 apr 2003 22:08
Rijdt met: Merida flx 5000
Contacteer:

Bericht door viperke »

Superkrisser schreef: Marathons minder spannend? Zoals die spurt tussen Paulissen en Sauser op het WK marathon twee jaar geleden? Of zoals op het WK in Sankt-Wendel dit jaar? 8 bikers binnen de 20 - 30 seconden van elkaar!
Dat eerste was idd heel spannend, al was het toen al snel duidelijk dat enkel Paulissen en Sauser voor de overwinning zouden strijden. Het WK in St-Wendel was idd ook spannend, maar als er iets géén echte mtb (waar we allemaal voor pleiten), dan zijn het wel Duitse marathons.

Het wk xc, dat was pas spannend, daar kwam vijf man om de beurt in aanmerking voor de titel. Een 1/8e triathlon zal globaal zien ook wel spannender zijn dan een hele triathlon vermoed ik.
Gebruikersavatar
El Perro Diablo
Mountainbiker
Berichten: 7193
Lid geworden op: zo 18 mar 2007 19:53
Rijdt met: Sharia for Niner
Contacteer:

Bericht door El Perro Diablo »

Wat is het voordeel van mtb populairder te maken???
Dat we hetzelfde (pleps)publiek als van de akkercrossers krijgen en elke ronde bier in ons gezicht en uitschuiven op een vel van ne braadworst???

Op Houffa na, heb ik de mooiste wedstrijden gereden op kleine waalse koerskes, voor 22 man en ne varkenskop....het meeste volk zag ik op de koers in Averbode vorig jaar, heb er dees jaar feestelijk voor bedankt...

Beleef je meer plezier aan een koers als er wat huisvrouwen met hun kroost naast het circuit staan????
Gebruikersavatar
Stalen Worm
Mountainbiker
Berichten: 2336
Lid geworden op: ma 29 mei 2006 22:45
Rijdt met: 2014 Specialized Epic Comp

Bericht door Stalen Worm »

+22 wa perro en krisser zeggen, poulairder = duurder, en de zen der hier nu al die zagen as nen toertocht 4 euro kost #-o
Gebruikersavatar
jakke-pompier
Mountainbiker
Berichten: 978
Lid geworden op: zo 27 jan 2008 21:56
Rijdt met: gt zaskar 9r carbon / lynskey pro29

Bericht door jakke-pompier »

+1 wa perro, krisser en stalen worm zegt.
Binnenkort gaan ze nog zeggen xc en cyclocross bijeen te laten slagen en samen laten strijden. Die richting zen ze al ferm aan het uitgaan.
Ja, nu kost het veel geld om het in beeld te brengen op tv, maar als dit de tol is die we moete betalen om mtb op tv te brengen. Laat het dan maar gewoon van tv af.
peter hope
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 17 dec 2010 08:22
Rijdt met: scott

Bericht door peter hope »

hallo,
ik denk dat de meesten in belgie het nog altijd niet hebben begrepen waarvoor de uci staat en wat ze doet,
jullie moeten eens leren begrijpen dat de uci reglementen opgemaakt zijn in hoofdzaak voor uci evenementen waar ook uci punten te sprokkelen zijn, met als hoofddoel de beste renners van onze sport een profesioneel statuut te kunnen geven, en dat deze renners kunnen leven van hun sport.
wij leven hier in een landje belgie , met alle respect voor alle bikers op ieder niveau,
maar hier denkt iedereen dat hij moet deelnemen aan de wereldbeker wedstrijden
en ieder team een uci team wil worden.
leer toch eens beseffen dat er in de sport een elite zeg maar prof renners bestaan , maar ook amateurs, en in welke categorie horen jullie dan?
Gebruikersavatar
glimburger
Mountainbiker
Berichten: 547
Lid geworden op: wo 02 jun 2010 06:11
Rijdt met: Specialized T.LEVO expert
Contacteer:

Bericht door glimburger »

Wat maakt het eigenlijk uit hoe ze iets willen doen? Ik -nét zoals de overgrote meerderheid denk ik- zijn recreatieve mtb-ers en wij doen gewoon lekker ons ding. Op TV komen interesseert ons niet echt. meer nog, ik kijk zelfs niet naar uitzendingen omdat het sportgedeelte van mijn hobby me niet aanspreekt.

Als je wedstrijden gaat rijden is het zo dat er regeltjes zijn die men kan veranderen. De reden tot veranderen kan velerlei zijn, dus ook het commerciële aspect.
De kunst bestaat er gewoon in de beste te zijn binnen de regeltjes. Zelf heb ik jaren menwedstrijden gereden en door de popularisatie van die sport heeft de FIE ook van bovenaf alles veranderd. Nu zo veel jaren later is men de pionierstijd vergeten en weet men niet beter dan hoe het nu is. de nieuwkomers passen zich aan ana de liggende voorschriften en de ouden praten van "vroeger" De mensport is nog steeds een niche en zal die positie nooit ontgroeien binnen de paardensport.

ik vrees dat dit met mtb ook zal zijn. Té veel recreanten en de weinig instroom van kompetitierijders. Als je dan al een uitblinker bent ga je niet mtb-en maar gewoon veldrijden. More money, more glory, less effort.

allé, denk ik hé
Plaats reactie