knie pijn ??

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
Gebruikersavatar
bert bibber
Mountainbiker
Berichten: 714
Lid geworden op: ma 04 dec 2006 20:29
Rijdt met: Giant Cadex, TREK 8500 ( mod 2007 )

knie pijn ??

Bericht door bert bibber »

Beste bikers

Heb dit nog nooit meegemaakt en ik begin er een beetje hoopeloos van te worden :(:(
ik bike reeds 5 jaar ( geen positie veranderd ) nooit problemen gehad
schoenplaatjes reeds meerdere keren vernieuwd

Het begon 3 maanden terug in mijn linker knie stekende pijn bij het bergoprijden. ik heb een hartslagmeter dus ik train op mijn hartslag.
Ik rij graag marathons dus ik trainde 3 uur a 4 uur ongeveer 80 km en soms meer.

Ondertussen naar de huisdoktor geweest die verklaarde een ontsteking in de knie van overtraind ??
ok inspuiting gehad in de linker knie gehad + 8 dagen platte rust + een ontstekings remmer Apranax moeten innemen

na 8 dagen kwam de pijn terug als ik ongeveer 10 km bike de pijn word steeds harder.en nu is het in beide knieën
En op den duur is het niet meer te harden. Als ik wandel heb ik er geen last van.
trappen ook geen last
ben terug naar huisdoktor geweest heb ne echo moeten laten nemen.
hierop was er niets te zien buiten een beetje verkalking.
Nu ben ik doorverwezen naar een sportdoktor voor knieën ik hoop dat dit wat duidelijk wordt
want mijn conditie ben ik volledig kwijt !!

Op deze manier wil ik niet blijven sukkelen ik wil terug fietsen !!!!!

bert
cyclebot
Mountainbiker
Berichten: 601
Lid geworden op: vr 06 nov 2009 12:08
Rijdt met: cube acid

Bericht door cyclebot »

8 dagen was misschien niet genoeg?
Gebruikersavatar
BASSMAN
Mountainbiker
Berichten: 2741
Lid geworden op: do 18 okt 2007 22:33
Rijdt met: TREK 8500 '9 & '11- CUBE analog '8 - GIANT tcr1 '11 - CKT 369 '15 - Giant propel advance 1 '17
Contacteer:

Bericht door BASSMAN »

Een kniedoktor is een goed idee.Afbeelding
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Bericht door Sunn Xtreme »

sportdokter voor knieeen??
je bedoelt, een sportdokter :wink:

als de echo/scan niets uitwijst, zit het probleem elders. en meestal zit dat wel degelijk in de plaatjesafstelling.
je kan een botscan laten doen, om te kijken of er afwijkingen zijn op kraakbeen, botstructuur of bv een barts in de knieschijf.
of een aangroei net onder de knieschijf (is meetsal bij tieners en jonge twintigers, maar ouderen komen het ook wel tegen)
bij een aangroei (botweefsel) komt er wrijving van de patellapees, wat ontaard in continue terugkomende ontstekingen.


de kans bestaat dat je jaren met een afstelling hebt gereden die net erover is, net teveel fruk op de knie legt en minder verdeelt over het been.
die druk gaat gepaard met nadruk kracht onderbeen, bovenbeen dus in veel mindere mate.
dan kan het een tijd goed gaan, maar met ouder worden word het kraakbeen minder flexibel en gevoeliger voor die dingen.
tegelijk, en dat is al meerdere malen herhaald in andere topics, doet een 175mm cranks je meestal verder de das om (wegens te lang en eigenlijk ongeschikt voor mtb)

ik neem aan dat je in al die jaren ook al van schoenen bent veranderd. en als je dat metingen doet voor de afstelling, kan je nog steeds een paar mm ernaast zitten wat het drukpunt van het plaatje tegenover de bal van de voet betreft.

tevens, kan een net iets te hoge zitpositie, of ook een te lage, je knie extra belasten rond de knieschijf en voor ellensige problemen zorgen : peesproblemen.

uw probleem is een peesprobleem.
de kans dat de pezen overbelast zijn geweest en er een ongebalanceerde werking ontstaat, is vrij groot.
daardoor kan de patella (knieschijf) op een bepaald punt uit haar spoor gehaald worden, wat wrijving en ontstekingen geeft.
oorzaak : overbelasting in extreme mate, of door een lagere overbelasting op lange termijn, wat de aanhechtende spieren in een stressmoment gaat houden en de pezen in onbalans gaat laten werken... met gevolgen voor de knie.

aan te raden :

sportdokter,
die vooral de omliggende pezen behandeld. vaak zit de oorzaak elders dan op het pijnpunt zelf.. bij knieeen met 'vreemde' problemen is dat vaak het geval.

ook chiropractor
die de zone rond de knie en eventueel de bekkenstand corrigeert (ook een gewijzigde bekkenstand kan invloed hebben op de kniebelasting)

plaatje 1mm achteruit zetten, eventueel zadel 2mm zakken (indien hij niet te laag staat)
ENKEL OP DE BAAN RIJDEN !!!!!!!!!! geen kracht, geen veld/bosparcours wegens te grote weerstand en kniebelasting.

leg BOVEN de knieeen warmtecompressen (op de spieren dus!!)
op de kniee en pezen KOUDE compressen !!!

strecthen !!!! (onder-bovenbeen-lies-bekkenzone)
Gebruikersavatar
bert bibber
Mountainbiker
Berichten: 714
Lid geworden op: ma 04 dec 2006 20:29
Rijdt met: Giant Cadex, TREK 8500 ( mod 2007 )

Bericht door bert bibber »

Sunn Xtreme schreef:sportdokter voor knieeen??
je bedoelt, een sportdokter :wink:

als de echo/scan niets uitwijst, zit het probleem elders. en meestal zit dat wel degelijk in de plaatjesafstelling.
je kan een botscan laten doen, om te kijken of er afwijkingen zijn op kraakbeen, botstructuur of bv een barts in de knieschijf.
of een aangroei net onder de knieschijf (is meetsal bij tieners en jonge twintigers, maar ouderen komen het ook wel tegen)
bij een aangroei (botweefsel) komt er wrijving van de patellapees, wat ontaard in continue terugkomende ontstekingen.


de kans bestaat dat je jaren met een afstelling hebt gereden die net erover is, net teveel fruk op de knie legt en minder verdeelt over het been.
die druk gaat gepaard met nadruk kracht onderbeen, bovenbeen dus in veel mindere mate.
dan kan het een tijd goed gaan, maar met ouder worden word het kraakbeen minder flexibel en gevoeliger voor die dingen.
tegelijk, en dat is al meerdere malen herhaald in andere topics, doet een 175mm cranks je meestal verder de das om (wegens te lang en eigenlijk ongeschikt voor mtb)

ik neem aan dat je in al die jaren ook al van schoenen bent veranderd. en als je dat metingen doet voor de afstelling, kan je nog steeds een paar mm ernaast zitten wat het drukpunt van het plaatje tegenover de bal van de voet betreft.

tevens, kan een net iets te hoge zitpositie, of ook een te lage, je knie extra belasten rond de knieschijf en voor ellensige problemen zorgen : peesproblemen.

uw probleem is een peesprobleem.
de kans dat de pezen overbelast zijn geweest en er een ongebalanceerde werking ontstaat, is vrij groot.
daardoor kan de patella (knieschijf) op een bepaald punt uit haar spoor gehaald worden, wat wrijving en ontstekingen geeft.
oorzaak : overbelasting in extreme mate, of door een lagere overbelasting op lange termijn, wat de aanhechtende spieren in een stressmoment gaat houden en de pezen in onbalans gaat laten werken... met gevolgen voor de knie.

aan te raden :

sportdokter,
die vooral de omliggende pezen behandeld. vaak zit de oorzaak elders dan op het pijnpunt zelf.. bij knieeen met 'vreemde' problemen is dat vaak het geval.

ook chiropractor
die de zone rond de knie en eventueel de bekkenstand corrigeert (ook een gewijzigde bekkenstand kan invloed hebben op de kniebelasting)

plaatje 1mm achteruit zetten, eventueel zadel 2mm zakken (indien hij niet te laag staat)
ENKEL OP DE BAAN RIJDEN !!!!!!!!!! geen kracht, geen veld/bosparcours wegens te grote weerstand en kniebelasting.

leg BOVEN de knieeen warmtecompressen (op de spieren dus!!)
op de kniee en pezen KOUDE compressen !!!

strecthen !!!! (onder-bovenbeen-lies-bekkenzone)

Ik draag steunzolen in mijn werkschoenen maar deze zijn wel dringend aan vervanging toe ?? Mischien heeft het hiermee te maken ??

En ik ga mee eens volledig laten opmeten.

Hoe lang kun je hiervan last van hebben en is dit van voorbijgaande aard.
En hoe lang moet je dan op de baan blijven rijden ?
Gebruikersavatar
adrenalinerush
Mountainbiker
Berichten: 204
Lid geworden op: za 01 sep 2007 07:47
Rijdt met: Trek 8500 '09

Bericht door adrenalinerush »

2 jaar terug heb ik zo een kraakbeen ontsteking gehad in mijn linkerknie. Ook enkel en alleen maar pijn tijdens het fietsen. Oorzaak: valpartij, waardoor dat het kraakbeen geirriteerd was en omdat de kruisbanden van mijn linkerknie redelijk "los" zaten, door vroeger mijn knie uit de kom te draaien, is de irritatie uitgegroeid tot ontsteking.
Opgelost door goeie kine te zoeken... dokters hadden echo en nmr gedaan van knie maar niks te vinden. Kine pakte een keer mijn been vast en wist me te vertellen wat t probleem was.
Atzerath
Mountainbiker
Berichten: 249
Lid geworden op: ma 02 aug 2010 01:26
Rijdt met: 'n ouwe gazelle die'k geërfd heb

Bericht door Atzerath »

@sunn Xtreme: Jij lijkt me wel goed op de hoogte :)
Ik ben net begonnen mtb'en (2 weken geleden dus)..Gisteren 40km gereden waarvan zo'n 18 offroad...Nu heb ik sinds een uur ofzo ontzettend pijn in mijn rechter knie..Ik kan de trap bijna niet op of af, lichte zwelling onder de knieschijf, en de pijnzone situeert zich ongeveer als volgt: Teken een lijntje net onder de knieschijf vanaf 1/3 links tot 1/3 rechts zodat je een lachje krijgt, niks te lachen dus want dat stuk doet pijn.
Warmte van de douche leek te helpen en voltaren emulgel lijkt ook wel iets uit te halen.
Geschiedenis: Knie al eens geopereerd om 'n stukje gescheurd kraakbeen weg te halen dmv een kijkoperatie. Voorts kissing patellae volgens de kine die me toen post-op geholpen heeft..
Wat zijn je conclusies? :-D
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Bericht door Sunn Xtreme »

" Ik draag steunzolen in mijn werkschoenen maar deze zijn wel dringend aan vervanging toe ?? Mischien heeft het hiermee te maken ??
"

ja inderdaad, dat kan de oorzaak zijn van het recente knieprobleem.
versleten / doorgezakte steunzolen geven een negatieve druk op de kniegewrichten. op langere termijn kan dat leiden tot irritaties, en zelfs ontstekingen.
bij irritaties gecombineerd met sport (vaak ben je op dat moment nog onwetende), eindigt gegarandeert in een acute ontsteking.
is dat het geval : als de bliksem laten behandelen, en best ineens de volle lading, en een goede bijkomende verzorging (stretchen, pleisters, gels, ijs...)
een knie geneest al niet zo makkelijk, en elke dag dat het aansleept, is er een teveel.
Sunn Xtreme
Expert
Berichten: 4878
Lid geworden op: vr 24 okt 2003 21:21

Bericht door Sunn Xtreme »

[quote="Atzerath"]@sunn Xtreme: Jij lijkt me wel goed op de hoogte :)
Ik ben net begonnen mtb'en (2 weken geleden dus)..Gisteren 40km gereden waarvan zo'n 18 offroad...Nu heb ik sinds een uur ofzo ontzettend pijn in mijn rechter knie..Ik kan de trap bijna niet op of af, lichte zwelling onder de knieschijf, en de pijnzone situeert zich ongeveer als volgt: Teken een lijntje net onder de knieschijf vanaf 1/3 links tot 1/3 rechts zodat je een lachje krijgt, niks te lachen dus want dat stuk doet pijn.
Warmte van de douche leek te helpen en voltaren emulgel lijkt ook wel iets uit te halen.
Geschiedenis: Knie al eens geopereerd om 'n stukje gescheurd kraakbeen weg te halen dmv een kijkoperatie. Voorts kissing patellae volgens de kine die me toen post-op geholpen heeft..
Wat zijn je conclusies? :-D[/quote]


ontsteking, acute fase.
mogelijk door overbelasting, vanwege onvoldoende getraind of aangepast, of bepaalde foutieve afstelling.
de plaats die je aangeeft is een vrij gevaarlijke plaats voor langer aanhoudende problemen.
een directe aanpak is vereist.

ook al zoals eerder aangegeven bij het vorige probleemgeval... vaak ijs leggen (4 a 6x daags in het begin indien mogelijk), voltarenstichkers kleven (ruim 24u laten zitten), extra bevestigd met strapal-tape, om niet los te komen in alle omstandigheden.
de arts ZO SNEL MOGELIJK raadplegen. de beste aanpak is een inspuiting met een specifiek productn gekoppeld aan een ontstekingsremmer.
maar dat beslist de arts, en / of overleg daarover in elk geval met de arts voor de meest effectieve aanpak.
lichte ontstekingsremmer pillen zullen je echter niet verder helpen.... dat is bij vele fervente fietsers met idem knieproblemen meer dan eens duidelijk geworden.

als er besloten word voor een echografie : LAAT DEZE VAN DE KNIEEEN NEMEN.
niet van 1.
dat zeg ik omdat men dan een veel duidelijker beeld krijgt van hoe bij u een normale knie eruitziet qua vezeldikte etc, tegenover die van de ontstoken knie.
en men merkt zo ook vlotter een eventueel ander probleem op, mocht dat er zijn met een pees of hecting.
Atzerath
Mountainbiker
Berichten: 249
Lid geworden op: ma 02 aug 2010 01:26
Rijdt met: 'n ouwe gazelle die'k geërfd heb

Bericht door Atzerath »

man you're good.. :)
Soit, ik heb je advies opgevolgd en mag vanavond op bezoek bij de lokale sportdokter.
Iemand ervaring met Dr Groenweghe Leo? Ik ken 'm niet dus...
Plaats reactie