wanneer terug biken na sleutelbeenbreuk?

Meer info over hoe je best eet en drinkt, het gebruik van een hartslagmeter of spierstimulatietoestel, hier kan je ervoor terecht.
Gebruikersavatar
bbert
Mountainbiker
Berichten: 26
Lid geworden op: wo 22 okt 2008 18:23
Rijdt met: lp/2

wanneer terug biken na sleutelbeenbreuk?

Bericht door bbert »

Even een korte enquête voor de ervaringsdeskundigen onder jullie:

1. Wanneer ben je terug beginnen fietsen op de weg na een sleutelbeenbreuk?
(op de weg om het bot de schokken zoveel mogelijk te besparen)

2. Wanneer ben je terug beginnen mountainbiken?
(dus met schokken en dus min-of-meer terug voluitgaan)


Ik heb het namelijk ook voorgehad n 3 weken geleden: linker sleutelbeen op 2 plaatsen dichtbij elkaar gebroken.
Na 2,5 week hebben ze opnieuw röntgenfoto genomen en de herstelling verloopt goed. De orthopedist wacht wel liefst nog af om uitspraak te doen na nog n extra maand.

Maar ik was eigenlijk van plan n stevige MTB-vakantie te boeken voor einde juli (d.i. na 3,5 maand) en weet dus nu niet of ik best boek. Nu is het dus nog een beetje kansberekening, al zal het definitieve advies van de orthopedist of kinesist wel allesbepalend worden. Ik hoor nogal uiteenlopende dingen, vandaar de vraag! Alvast bedankt!
Rolla
Mountainbiker
Berichten: 555
Lid geworden op: di 27 apr 2004 19:54
Rijdt met: 2019 Merida Big Nine 700
Contacteer:

Bericht door Rolla »

Dag BBert,

Je vroeg naar een ervaringsdeskundige... wel

Ik heb heel wat jaren geleden precies hetzelfde voorgehad: sleutelbeenbreuk (links) op 2 plaatsen, ook zo'n paar centimeter uit elkaar. Er is toen wel niks aan het bot verschoven en dat is mijn geluk geweest.
In die tijd was ik nog geen fervent biker, maar na een 6-tal weken fietste ik toch al terug op de weg.
Ik denk dat je toch 2,5 tot 3 maanden moet rekenen vooraleer terug de MTB te nemen. Maar, in dit herstelproces hangt natuurlijk ook veel af van de complexiteit van de breuk.

Alvast een spoedig herstel gewentst !

Greetz, Rolla
Gebruikersavatar
_alain_
Mountainbiker
Berichten: 5929
Lid geworden op: di 13 mar 2007 20:49
Rijdt met: ¿que?

Bericht door _alain_ »

Reken op minimum 5 weken voor je terug op de fiets zit.
Bij de 4 keer dat ik er eentje gebroken heb mocht ik telkens rekenen op een week of 6 voordat ik terug naar school of werk ging.
Rustig beginnen te sporten (rondtoeren is correcter gezegd) kon een paar dagen tot 1 week voordien.

ALs je rollen hebt kan je eens proberen hoe het voelt,
en om schokken na te bootsen;
de arm aan de gekwetste kant strekken en met de andere hand eens frontaal op tikken (heel rustig beginnen en steeds wat harder tikken),
je merkt dadelijk of dat gaat of niet ;)
Gebruikersavatar
DeJean
Mountainbiker
Berichten: 449
Lid geworden op: ma 07 feb 2005 16:47
Contacteer:

Bericht door DeJean »

3,5 mand zeg je: no worries. na 1,5 moet je terug kunnen rijden. Mischien niet meteen DH of in de halfpipe, maar je verlofje zit okee
Giant
Mountainbiker
Berichten: 147
Lid geworden op: di 24 jan 2006 17:27
Rijdt met: Giant Terrago (2005)
Contacteer:

Bericht door Giant »

Het is moeilijk omdat elk geval anders is, maar heb je een plaatje laten steken dan ga je een groot voordeel hebben voor hersteltijd.

indien ja, kan je na 7-10 dagen op de rollen beginnen trainen en na 3 weken op de weg. mountainbiken zal persoonlijk moeten worden aangevoeld maar zal toch 5-6 weken na voorval zijn.

indien nee : dan zal het herstel minstens 6 weken in beslag nemen (genezing van bot), niet wetende hoe oud je bent (hoe jonger hoe sneller, of je moet een hoge calcium aanmaak hebben) maar dan hebben de getoucheerde spieren ook nog tijd nodig..

ik zou de raad van de artsen opvolgen en niet te vroeg willen beginnen.
beter volledig herstel dan kans lopen op herval
Gebruikersavatar
Daan18
Mountainbiker
Berichten: 154
Lid geworden op: ma 09 jan 2006 19:42
Rijdt met: Cube reaction Silver 2006 Reba race X0 gripshift Juicy 7

Bericht door Daan18 »

ik had een propere breuk maar na enkele dagen is die verschoven,bij het eten notabene #-o waardoor ik ipv één maand revalidatie er twee aan mijn broek had...
dus hou je wat rustig in het begin maar na drie weken zou het ergste al achter de rug moeten zijn
vergeet ook niet je armspieren te trainen want na een drietal weken niks doen schiet er niet veel kracht over

je reis zou volgens mij geen probleem mogen zijn maar indien je zou twijfelen zou ik toch voor het zekere kiezen beter nu een vakantie skippen dan de rest van uw leven miserie

groeten en een spoedig herstel gewenst

Daan
Laatst gewijzigd door Daan18 op ma 07 jun 2010 16:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Vos in de bossen
Mountainbiker
Berichten: 2951
Lid geworden op: wo 16 apr 2008 10:58
Rijdt met: VIPER Nitro en CORRATEC Superbow

Bericht door Vos in de bossen »

:-?
gisteren ook een sleutel been (links) gebroken...ik wordt in augustus 60, dus kalk aanmaken zal wel trager verlopen.
Enfin, de ortho vond het (voorlopig) niet nodig om een operatie uit te voeren, want zei hij: als je niet professioneel bezig zijt (ben gepensioneerd) is het niet zo dringend...mocht het echt niet anders, na een röntgen, dan wel.
Dusse op rollen of spinning fiets en wandelschoenen kopen, en mijn bike eindelijk stevig poetsen.
Gebruikersavatar
Dickie
Mountainbiker
Berichten: 3821
Lid geworden op: di 01 feb 2005 14:44
Rijdt met: 29'er Hardtail, singlespeed en fully

Bericht door Dickie »

Ook al voorgehad.
Een breuk op de top van de schouder op het einde van het sleutelbeen net aan het gewricht.
Door de plaats moeilijker helend.
3 maanden met een cijfer-8 verband gelopen.
Opereren waren ze helemaal niet scheutig op.
Dr.waarschuwde me tegen mogelijke complicaties, ontstekingen, enz.
Door te oppervlakkig ademhalen tijdens die periode ook nog een longontsteking opgelopen.
Gebruikersavatar
Vos in de bossen
Mountainbiker
Berichten: 2951
Lid geworden op: wo 16 apr 2008 10:58
Rijdt met: VIPER Nitro en CORRATEC Superbow

Bericht door Vos in de bossen »

Het is nu een maand geleden dat ik dit :evil: van ongeval heb gehad. Vandaag bij de Ortho voor een foto, en het nieuws is: nog een maand wachten :-?
De breuk is in de lengte as te vinden, dus, veel kalk aanmaak nodig...nou ja, hij zei in het begin: tel 6 tot 8 weken, wat waar blijk nu te zijn. Ondertussen is er geen pijn van betekenis te voelen, zeker thv de fractuur, wat een goed teken is zei hij (alleen waar de impact gebeurd is, doet het nog zeer wanneer ik mij arm omhoog (probeer) te heffen.
Afspraak 30 juli voor hopelijk het goed nieuws [-o<
Gebruikersavatar
bbert
Mountainbiker
Berichten: 26
Lid geworden op: wo 22 okt 2008 18:23
Rijdt met: lp/2

Bericht door bbert »

bedankt allemaal voor de info. zoals ik al wist heeft elke sleutelbeenbreuk zijn eigen verhaal, maar de info heeft wel wat hulp geboden bij de 'kansberekening'.

wat mijn evolutie betreft: pas na 2 maanden kon ik terug fietsen, maar schokken, trekken aan t stuur, etc totaal uit den boze. de dokter raadde daarom herenfiets aan (heb ik niet).

na 2,5 maand (zopas) rustig op de mtb, maar ook enkel en alleen heel voorzichtig; géén technische dingen, onverwachte zaken vermijden. zachte glooiende padjes is geen probleem en een goeie vering fluweelzacht ingesteld geeft wat meer vertrouwen.

ik denk dat t makkelijk nog n maand of 2 kan duren vooraleer ik min of meer terug "echt" kan biken (dus pas na 4 maand of meer).

maar dus nogmaals, geen 2 breuken zijn hetzelfde en in mijn geval was het flink gebroken; op 2 plaatsen kort bij elkaar volledig door en met een verplaatsing van een paar cm.
Plaats reactie