Problemen XT '04 ?

Hoe kan je het beste klimmen en dalen, bochten nemen, kleine handigheidjes, ....
JeF GT
Mountainbiker
Berichten: 660
Lid geworden op: ma 18 mar 2002 02:00
Rijdt met: GT Zaskar

Bericht door JeF GT »

In een echte sprint voor de overwinning zit je meestal al op de juiste versnelling en draai je tijdens het aanzetten iets van een 85 omwentelingen per minuut of zelfs ietske minder.

Tijdens de sprint ga je dan naar 120 rpm en meer, bijschakelen in de sprint betekend negen op de tien verliezen.

Het probleem met Tom Boonen bv. is dat hij net voor hij aanzet nog een laatste keer schakelt. Hij wil de tijd dat hij verliest met schakelen zo veel mogelijk beperken en daarom is er bijna geen tijd tussen het eventjes minder kracht zetten om te schakelen en aanzetten. Die twee sprinten waar het misliep waren dus waarschijnlijk geen fout van het materiaal maar Tom zijn coördinatie die een klein beetje ontregeld was.
Gebruikersavatar
Mountainbiker
Berichten: 2031
Lid geworden op: ma 05 mei 2003 13:06
Rijdt met: Trek Elite 9.8 '04-'05-'07-'09/Trek 8500/Cannondale Flash carbon 29'er/KTM 27,5"/Specialized Epic

Bericht door »

Tiles02 schreef:
PiggyOffThe Hill schreef:
mtbhurricane schreef:Je gaat toch niet schakelen als je recht op de trappers staat? #-o
Of koop je graag elke maand een nieuwe ketting en cassette? T zal ook een duur grapje worden met xt.
Gewoon de juiste versnelling kiezen en dan gaan rechtstaan. :wink:
Ja hàllo,als je spurt tegen iemand en je voelt dat je met een te klein verzet bezig bent ?? Probeer je maar op gang te trekken op een 44X11 zonder 5 meter te verliezen!
Ge moet maar direkt goe leggen he.... Da's ook een deel van de ervaring...
Blij dat ik met zo'n ervaren mensen hier opt forum kan mailen...nogmaals dank ! :roll:
Gebruikersavatar
Mountainbiker
Berichten: 2031
Lid geworden op: ma 05 mei 2003 13:06
Rijdt met: Trek Elite 9.8 '04-'05-'07-'09/Trek 8500/Cannondale Flash carbon 29'er/KTM 27,5"/Specialized Epic

Bericht door »

JFK schreef:In een echte sprint voor de overwinning zit je meestal al op de juiste versnelling en draai je tijdens het aanzetten iets van een 85 omwentelingen per minuut of zelfs ietske minder.

Tijdens de sprint ga je dan naar 120 rpm en meer, bijschakelen in de sprint betekend negen op de tien verliezen.

Het probleem met Tom Boonen bv. is dat hij net voor hij aanzet nog een laatste keer schakelt. Hij wil de tijd dat hij verliest met schakelen zo veel mogelijk beperken en daarom is er bijna geen tijd tussen het eventjes minder kracht zetten om te schakelen en aanzetten. Die twee sprinten waar het misliep waren dus waarschijnlijk geen fout van het materiaal maar Tom zijn coördinatie die een klein beetje ontregeld was.
Mijn bedenking,een beetje off-topic,maar kom : in een sprint ga je toch niet direct alles geven op je grootste verzet?Afhankelijk van de wedstrijd ga je eerst iets kleiner rijden om juist gemàkkelijker aan te zetten ? Ik ben niet akkoord dat je verloren bent als je bijschakelt in de spurt.In een peletonspurt OK,maar een spurt met twee of drie is eerder tactisch bv. bij quasi surplacen kan je maar beter een klein verzet draaien.Elke spurt is anders dacht ik.Je zal maar op je grootste verzet staan en de laatste 100m is licht bergop..'t Zijn straffe mannen die dit kunnen blijven rondmalen. En Tom Boonen komt mijn insziens juist een tikkeltje ervaring tekort in grote rondes om meteen mee te spelen in elke sprintetappe,de Elektrotour is de Tour de France niet...ik denk dat daar eerder de verklaring zit,die jongen heeft nog wa tijd nodig.De media heeft die gewoon als DE nieuwe sprintbom gebombardeerd bij gebrek aan beter Belgisch werk...Nogmaals : dit is MIJN bedenking
Gebruikersavatar
Mountainbiker
Berichten: 2031
Lid geworden op: ma 05 mei 2003 13:06
Rijdt met: Trek Elite 9.8 '04-'05-'07-'09/Trek 8500/Cannondale Flash carbon 29'er/KTM 27,5"/Specialized Epic

Bericht door »

Nu wint die kroket toch wel zekers!!Knappe spurtzege.
Gast

Bericht door Gast »

@PiggyOffThe Hill; ik hoop dat ik vaak kan sprinten tegen jou in de toekomst. Sta jij dan maar lekker te surplacen op 100m van de meet, dan rij ik wel rustig door. :wink:
Op het moment dat je wil vetrekken voor een sprint moet je op de juiste versnelling zitten zoniet ben je eraan voor de moeite.
Gebruikersavatar
_eli_
Mountainbiker
Berichten: 300
Lid geworden op: do 09 okt 2003 19:57
Rijdt met: your dreambike

Bericht door _eli_ »

Flip FSR schreef:'t Is en blijft een onlogische schakelmethode voor de menselijke motoriek.
De pro's zullen het niet met me eens zijn, maar ik vind 't een bullshit-systeem!
Love it or hate it... :roll: :-? :wink:
Er zijn verdacht veel pro's overgeschakeld naar Sram

Nu de fietsenmakers nog en dan kan de expansie pas echt beginnen...
Gebruikersavatar
Gf biker
Mountainbiker
Berichten: 2939
Lid geworden op: ma 07 jul 2003 21:46

Bericht door Gf biker »

Killer Bee schreef:
Er zijn verdacht veel pro's overgeschakeld naar Sram
Inderdaad en die wedstrijden die Meirhaeghe reed met de duals reed ie met een derailleur van 2002 zonder reverse veer.
T'zal toch wel zijn redenen hebben, maar gelijk Flip fsr al zei: you love them or you hate them.
Gebruikersavatar
JanMan
Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: wo 18 feb 2004 21:14
Rijdt met: Custom Xcluziv, Orbea, Zannata

Bericht door JanMan »

Als ge recht op u pedalen staat , schakelen jullie dan nooit groter ? :drunk:

Dan is da toch wel mijne ( nu nie meer zo) geheimen truk. Na den bocht recht op de pedalen en telkens nen tand groter schakelen geleidelijk totdak op mijne 44 -11 zit. Bij de nieuwen XTR geeft da allemaal geen problemen. Als da goed onderhouden en afgesteld is ( zoals bij mij ) kunde daar alles mee doen wa ge wilt. Zelfs as ge vollenbak op uwe middelste blad vanvoor naar boven aant stompen zeit op een helling naar uwe kleine schakelen vanvoor ...
Gebruikersavatar
Gf biker
Mountainbiker
Berichten: 2939
Lid geworden op: ma 07 jul 2003 21:46

Bericht door Gf biker »

@ janman: Ik rijd speciaal met een reverse derailleur omda da makkelijker is om al rechtstaand in ne klim kleiner te schakelen :drunk: , maar daar werd alleen maar eens mee gelachen in ne andere topic :( , da rechtstaande schakelen schijnt hier behoorlijk abnormaal te zijn #-o maar ben blij da'k nie alleen ben. :) :wink:
Gebruikersavatar
Mountainbiker
Berichten: 2031
Lid geworden op: ma 05 mei 2003 13:06
Rijdt met: Trek Elite 9.8 '04-'05-'07-'09/Trek 8500/Cannondale Flash carbon 29'er/KTM 27,5"/Specialized Epic

Bericht door »

mtbhurricane schreef:@PiggyOffThe Hill; ik hoop dat ik vaak kan sprinten tegen jou in de toekomst. Sta jij dan maar lekker te surplacen op 100m van de meet, dan rij ik wel rustig door. :wink:
Op het moment dat je wil vetrekken voor een sprint moet je op de juiste versnelling zitten zoniet ben je eraan voor de moeite.
Wauw,zoveel ervaring en je deelt die dan nog gratis...waar zijn die medailles als je ze nodig hebt ? :wink: :wink:
Plaats reactie