waar zijn de leuke en interesante MTB-vakantiebestemmingen

Info over de Transalp, marathons, leuke routes in onze buurlanden, mogelijkheden om te biken in je vakantiebestemming,... je vindt het hier!
Gebruikersavatar
Transalp
Mountainbiker
Berichten: 362
Lid geworden op: di 22 apr 2003 15:54
Rijdt met: Scott Spark / Canyon Ultimate

Mountain Bike Adventure: Zwitserland

Bericht door Transalp »

Is er iemand van jullie die reeds een reis geboekt heeft bij Mountain Bike Adventure? Indien ja, zouden jullie de bevindingen hier kunnen posten?

Nog even de website vermelden: http://www.mountainbikeadventure.nl
en de specifieke reis
http://www.mountainbikeadventure.nl/index_vak_zwi.html

Graag jullie mening!
Gebruikersavatar
Brainjumper
Mountainbiker
Berichten: 258
Lid geworden op: vr 07 feb 2003 22:11
Rijdt met: SPEC. FSR XC

Bericht door Brainjumper »

In augustus 2002 heb ik een reis naar de Franse Alpen (Champchella) gemaakt via dit reisbureau. Een week elke dag vanuit vast pension vertrokken met groepje van 10 man, begeleid door 2 gidsen., voor een variabele trip van ca. 50 à 60 km met tussen de 1.500 à 1.800 hm tussen de (kop)gids en (staart)gids in, ieder aan eigen tempo. De snelsten konden boven aan de top wel wat langer rusten dan de traagsten. 't Was een hele toffe bedoening, goed georganiseerd, prima verblijf en keuken dat zeker voor herhaling vatbaar is ! Ik kan er alleen maar positiefs over vertellen ! Als Zwitserland vergelijkbaar is, zeker een aanrader !
Gebruikersavatar
Kurt
Mountainbiker
Berichten: 91
Lid geworden op: zo 12 mei 2002 02:00
Rijdt met: Specialized / Trek
Contacteer:

Bericht door Kurt »

Brainjumper schreef:In augustus 2002 heb ik een reis naar de Franse Alpen (Champchella) gemaakt via dit reisbureau.
Ik heb dat in 2002 ook meegedaan, maar wij zijn de eerste week van september vertrokken. Het noemde 'Raid du Soleil', maar we hadden meer regen en zelfs sneeuw #-o

De organisatie viel wel mee.
Gebruikersavatar
sportyboy
Mountainbiker
Berichten: 396
Lid geworden op: vr 09 jul 2004 19:22
Rijdt met: Canyon AL 9.0 2009

waar zijn de leuke en interesante MTB-vakantiebestemmingen

Bericht door sportyboy »

ik zou in de zomer van 2005 een mtb-vakantie van een weekse wille planne, op het forum sta al wel het één en ander maar geraak er nie helemaal uit, dus mijn vraag is:

Waar zijn de leuke en interessante bestemmingen om een mtb-vakantie in de berge te planne, zowel qua uitzichten (is toch ook nie onbelangrijk) als qua mtb-gehalte en hoe krijg ik mijnen bike ginder als ik nie met den auto ga en wat kan dat zoal kosten voor mijn fietke mee te pakke
vp-4
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 27 sep 2004 19:50
Rijdt met: endorfin

mountainbike vakantie

Bericht door vp-4 »

Voor een afgewerkte mountainbikevakantie moet je maar eens kijken op de site van cameleonbike - www.cameleonbike.com -.Zij organiseren samen met het Zuiderhuis mountainbikevakanties. Je vindt er zeker je ding
Gebruikersavatar
nothing 's impossible
Mountainbiker
Berichten: 3368
Lid geworden op: ma 19 jan 2004 22:02
Rijdt met: Sandman Hoggar

Bericht door nothing 's impossible »

Der zijn een aantal mogelijkheden:
Ofwel ga je met cameleonbike, vakantiefietser, poco loco.... mee op een georganiseerde mtb-reis.
Je gaat dan alle dagen biken, je bagage is wordt nagebracht, je hebt een gids, roadbook of gps van de organisatie.
Vooral als je alleen bent is dit geen slecht idee.
Dit soort vakanties is alles behalve goedkoop, en het transport is veelal nog niet in de prijs inbegrepen, je kan wel afspreken om samen te rijden met de andere deelnemers. De fietsen gaan met de organisatie naar ginder.

Je kan ook naar een bikepark in de alpen, je bent evenveel geld kwijt, maar dat is met appartement, liftpas,.....
Een leuke formule als je de afdaling zonder de klim wilt. :wink:
kan zeer tof zijn als je met een paar bikers vertrekt, maar alleen zou het wat kunnen tegenvallen.
De fiets kan dan mee in de wagen, of als je met de trein gaat gaat hij mee op de trein.

Goedkoper is naar de Centrale Spaanse pyreneeën vertrekken.
Logies en eten zijn veel goedkoper, zeker vergeleken met de alpen.
Je hebt er geen bikeparken maar wel veel mtb-mogelijkheden.
Hier nog meer, alleen is maar alleen, je zal niet veel bikers kruisen, maar het is er wel rustig.
Je kan dan een aantal dagen rondtrekken of dagtochten maken.
Der zijn ter plaatse wel veel buitensportorganisaties die je vooruit kunnen helpen.
Gebruikersavatar
Nielskie
Mountainbiker
Berichten: 611
Lid geworden op: vr 26 sep 2003 20:36
Rijdt met: Fusion Floyd Marathon SL, Thompson Zeus
Contacteer:

Bericht door Nielskie »

Volgens mij hangt het er ook van af welk soort routes je verwacht. Waar gaat jou voorkeur naar uit? Het tijdstip waarop je wenst te reizen? Gaat het om plaatsen wereldwijd of wil je bestemmingsgebied inperken?

Wil je op dezelfde plaats overnachten of wil je rondtrekken?
Wat verwacht je van de logies? Luxueus of is camperen goed genoeg? Is downhill meer je ding dan klimmen?

Zelf kan ik van alle soorten landschappen genieten omdat ik een halve geograaf ben, dus wat bedoel je met uitzichten? Ik vermoed hoge toppen met veel sneeuw. Die panorama's hangen dan ook van het weer af dat je ginder zal tegenkomen. In Oostenrijk of eender waar in de Alpen kan je gemakkelijk 1 week op vakantie gaan zonder van 1 panorama te genieten. Zelfs in de Vercors (Frankrijk) wat toch soms de poort naar de provence wordt beschouwd heb ik in mei 1 week in de mist gereden.

Ik denk niet dat het simpel is om hier een eenduidig antwoord te vinden. Misshien kan je beter al eens je ideen over je droomgebied hier beter omschrijven. Dan zal je nog veel subjectieve meningen voorgeschoteld krijgen. Het is aan jou wat je met die informatie aanvangt. Ik geloof dus nooit direct iemand die heel overtuigend kan overkomen. Meerdere meningen nakijken zou dus ideaal zijn.

Mijn voorkeurgebied. Zuid-Afrika in juli. Waarom droog seizoen ginder = overdag 20a 25 graden in het zonnetje, op 3 weken tijd 1 miezerig wolkje gezien, geen druppel regen. Spijtig genoeg is het s' nachts dan wel aan het vriezen in het binnenland. Dit is niet zo aangenaam als je er gaat kamperen, je hebt dus een vrij goede slaapzak nodig. Je kan de afrikaanse cultuur met wonderlijke uitzichten combineren, met eens een safari. Zuid-Afrika is wel niet het echte "zwarte afrika" . Al de luxe die je hier vindt zal je er ginder in de blanke wijken ook tegenkomen, in tegenstelling tot de miserabele krotten waarin nog vele zwarte plattelandsmensen wonen. Ik heb er zelfs in een drankhandel in een grote stad (Tzaneen) op het platteland Duvel en blonde Leffe gevonden. Dat had me daar wel gesmaakt.
Ik raad je dan wel niet aan alleen te reizen. Ik heb toen een groepsreis geboekt bij cycletours. Bij ver&exotisch, swaziland-krugerpark.
ht[url]tp://www.cycletours.nl/frames.asp[/url]
het spijtige was dat het grootste deel van de 1200km over asfalt liep. We hebben misschien 200km over de typische "rode afrikaanse stofwegen" gereden.

Voor meer informatie over die Zuid-Afrika reis mag je me altijd een pm sturen.
Gebruikersavatar
grumpy
Mountainbiker
Berichten: 40
Lid geworden op: wo 13 nov 2002 21:18
Rijdt met: Lapierre x-contr. 440team; thompsonpro,trek6500

Bericht door grumpy »

-nog een reistip: www.arcanson.com alle actieve reizen met en zonder begeleiding of bagage transport(mt biken,trekken,etc) als ik me niet vergis werkt o2 bikers magazine ook met hen
Gebruikersavatar
beethoven
Mountainbiker
Berichten: 658
Lid geworden op: ma 06 okt 2003 18:44
Rijdt met: Specia hard-rock

Bericht door beethoven »

Voor je een keuze maakt bezoek het vakantie salon te antw en te bxl. Fiets vakanties allom. Beslis dan wat je zou doen, indien je het op je eentje niet ziet zitten kan je nog op het forum enkele bikers om raad vragen of aan een gepaste biker vragen om mee te gaan. Rudy VdE.
Gebruikersavatar
Ziggy
Mountainbiker
Berichten: 107
Lid geworden op: vr 08 okt 2004 18:08
Rijdt met: Specialized Epic FSR Comp

Bericht door Ziggy »

Ook ik ben wel geïnteresseerd in wat tips voor een vakantie waar den bike meegaat. Ik zal een poging doen om te omschrijven wat ik zoek.

- 2 weken in juli-augustus in Oostenrijk / Frankrijk / Noord-Italië / Noord-Spanje (kortom: haalbaar met de wagen)
- het hoeft niet per sé het hooggebergte te zijn, want ne rasklimmer ben ik (nog) niet. Wel liefst meer off- dan on-road.
- 't is een familievakantie, met 2 kids van 6 en 7 jaar, dus een leuk zwembad of een meer (of de zee) in de buurt is aardig meegenomen
- op een (familie)camping (liefst met wat faciliteiten, niet al te basic)

Voila, dat is zo ongeveer het voornaamste. Dit kunde niet meer veel te algemeen noemen é (en zeg nu niet dat dit veel te specifiek is ... :) )
Plaats reactie