grand raid christalp

Info over de Transalp, marathons, leuke routes in onze buurlanden, mogelijkheden om te biken in je vakantiebestemming,... je vindt het hier!
bennyhbn
Mountainbiker
Berichten: 20
Lid geworden op: vr 24 sep 2010 22:39
Rijdt met: rocky mountain vertex en rocky mountain altitude

grand raid christalp

Bericht door bennyhbn »

wil deze marathon volgend jaar gaan rijden maar heb nog veel vragen die ik niet dadelijk terug vind op de site . Wie heeft ervaring met deze tocht en kan me op weg helpen , alvast bedankt
LuJu
Mountainbiker
Berichten: 40
Lid geworden op: di 22 feb 2011 17:24
Rijdt met: Trek Superfly 9.8

Bericht door LuJu »

Heb deze al twee keer gereden (68 km). 2009 en 2011
Eerst en vooral, zorg dat je wat trainings -en hoogte meters in de benen hebt. Tenzij je van nature een berggeit bent.
Je kan via de site inschrijven en betalen via beveiligde site, maar is wel niet echt goedkoop. Hetgeen je ervoor in de plaats krijgt is wel af! Zowel parcours als organisatie.
De dag vóór de wedstrijd moet je fiets gekeurd worden. Casernes te Sion. En dit is echt een must. zonder sticker vetrek je niet. Daar krijg je ook je startnummer. De fiets moet ook wel écht in orde zijn, wat de tocht is niet van de poes! Je kan je fiets ook pré laten keuren bij een erkend controleur. Dat doe ik altijd. Dan hoef je niet nodeloos lang aan te schuiven bij de controle.
Ik kan alleen maar spreken over de 68, start Hérémence. Op de site zie je de 4 afstanden en bijhorende hoogtemeters. Vanuit Hérémence: Ongeveer 30% is single track, de rest kan je voorbijsteken. Buiten de beklimming van de Mandelon op asfalt is al de rest losse schotters en aarde. Let wel, het is een tocht van A naar B. Dus je maakt geen lus. Bevoorrading is meer dan voldoende en genoeg. Ook pechdiensten. Vanaf La Veille is het te voet omhoog. Hellingsgraad tot 48% ! Beestig lastig maar de voldoening aan de top is machtig. Dan volgt een lange afdaling van 14 km naar Grimentz maar moeilijk. Praktisch: zorg dat fiets pico bello is alsook de conditie. Inschrijven via site + betaling. Kan vanaf nu al! Controle fiets + uitreiking startnummer de dag ervoor (vrijdag). Uw verblijf doe je zoals je wilt maar hou rekening dat er afstanden moeten gedaan worden. Sowieso naar Sion voor de controle. Alsook naar de startplaats en vetrek van de aankomst naar 'huis'. Er zijn ook busdiensten van en naar de start/aankomst maar ken ik niets van. Ik logeer in een vakantiehuis met de familie. Met wat geluk van een zoekertje te hangen kan je meerrijden met iemand. De GR collegialiteit is daar erg groot. Indien nog vragen, shoot! PS over de 68 km deed ik er 6u 13' over. 98e in categorie 30-40jaar.
The Doctor 46
Mountainbiker
Berichten: 496
Lid geworden op: wo 15 sep 2010 00:58
Rijdt met: Trek & epic 29er

Bericht door The Doctor 46 »

Kan je deze rijden met een hardtrail of is ene met meer veerweg aan te raden 100mm of 120mm zoals bv trek fuel ex ?
Gebruikersavatar
saiko
Test team
Berichten: 4048
Lid geworden op: do 26 jul 2007 09:10
Rijdt met: Sandman, F700,sobe,sobe en enne sobe

Bericht door saiko »

ik heb hem zonder problemen gereden met een Cannodale hardtail van 2003 met een 110mm travel lefty vork.

voor vragen mag je me altijd mailen!
The Doctor 46
Mountainbiker
Berichten: 496
Lid geworden op: wo 15 sep 2010 00:58
Rijdt met: Trek & epic 29er

Bericht door The Doctor 46 »

Misschien toch nog enkele vraagjes :
Daar is naar het schijnt een gratis camping , is die groot genoeg ? Want ik zou daar pas van donderdag aankomen en kan je daar gemakkelijk je mtb in de auto achterlaten?
En dan ivm met het fietsentransport is dat al verbeterd ?

Alvast bedankt
mol
Mountainbiker
Berichten: 176
Lid geworden op: zo 31 jul 2011 20:27
Rijdt met: scott spark / genius Lt /canyon frx

Bericht door mol »

dus als ik het goed begrijp moet je van de aankomst zelf zien terug te geraken aan je wagen bij de start?
The Doctor 46
Mountainbiker
Berichten: 496
Lid geworden op: wo 15 sep 2010 00:58
Rijdt met: Trek & epic 29er

Bericht door The Doctor 46 »

Nee, ze brengen u terug (wel betalend). Maar heb daar al verhalen van gelezen dat ze niet er voorzichtig zijn met uwe mtb.
Gebruikersavatar
madskatingcow
Mountainbiker
Berichten: 5029
Lid geworden op: za 31 jul 2004 12:27
Rijdt met: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019

Bericht door madskatingcow »

Vandaag mail gehad met tarieven 2012 (geldig bij voorinschrijving tot 31.12.2011) :

Verbier - Grimentz : CHF 120.- = 98,7 euro

Nendaz - Grimentz : CHF 110.- = 90,5 euro

Hérémence - Grimentz : CHF 100.- = 82,2 euro

Evolène - Grimentz : CHF 70.- = 57.5 euro


Zelf ook 2x deelgenomen, stevige prijsverhoging tov toen.

Ivm dat transport : ze gooien uw fiets gewoon op een aanhanger, leggen er nog een fiets of 20 tegen, doen er een spanband rond en trekken is goed aan. Zelf gezien toen de Grand Raid geneutraliseerd werd en iedereen teruggevoerd werd naar het dorpscentrum door de organisatie. Enkel fietsen van een paar duizend euro met een ferme deuk in de bovenbuis gezien. En dat voor een organisatie die al zoveel jaar dit evenement organiseert? #-o
Xes
Mountainbiker
Berichten: 287
Lid geworden op: di 24 apr 2007 12:42

Bericht door Xes »

Gewoon goed trainen. Zelf alles regelen (niet met bus mee) genieten en niet zeuren over de prijs want het is het meer dan waar.
Persoonlijk vind ik dit DE marathon.
3x meegedaan en volgend jaar terug van de partij denk ik.
The Doctor 46
Mountainbiker
Berichten: 496
Lid geworden op: wo 15 sep 2010 00:58
Rijdt met: Trek & epic 29er

Bericht door The Doctor 46 »

Xes schreef:Gewoon goed trainen. Zelf alles regelen (niet met bus mee) genieten en niet zeuren over de prijs want het is het meer dan waar.
Persoonlijk vind ik dit DE marathon.
3x meegedaan en volgend jaar terug van de partij denk ik.
Dus met te mtb terug rijden langs de baan ?
Plaats reactie