welke kustlijn voor fatbike trip of lange mountainbiketocht?

Info over de Transalp, marathons, leuke routes in onze buurlanden, mogelijkheden om te biken in je vakantiebestemming,... je vindt het hier!
chevalier
Mountainbiker
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 28 sep 2011 17:38
Rijdt met: challenge seiran

welke kustlijn voor fatbike trip of lange mountainbiketocht?

Bericht door chevalier »

Beste mede avonturiers!

Deze zomer trok ik er met m'n ligfiets op uit voor een maand lange solotocht rond Ijsland. Allemaal fantastisch maar het smaakt naar meer, veel meer. Zoals elke toerbiker staan er duizend zaken op zijn/haar verlanglijstje.
M'n opkomende plannen zouden zijn:
- Het compleet verlaten binnenland van Ijsland verkennen met een goed bepakte fatbike (Surly Pugsley of dergelijke).
- Een prachtige en lange kustlijn befietsen die liefst zo verlaten en natuurlijk mogelijk is. Tevens met een fatbike, en mits nodig een packraft.
- Een lange en uitdagende mountainbike/trektocht (dus niet met een fatbike) door nagenoeg onaangetaste natuur.

Natuurlijk moet ik een keuze maken en daarbij rijzen enkele vragen!

Deze zijn:

- Weten jullie geschikte kustlijnen met zandstranden die zo lang doorlopen dat je gemakkelijk 2 weken kan doorfietsen? En waar je bovendien je tent mag opzetten? Een mooie optie is de kusten van Alaska rondom Yakutat, maar ik zoek nog andere plekken die écht niet ver hoeven te zijn.
- Kunnen jullie me dergelijke mountainbike trektochten aanraden die ook 2 weken doorlopen? Zoja, is het wederom mogelijk om wild te kamperen,...?

Dit dienen avontuurlijke tochten te worden zonder luxe, noch overbodig menselijk contact!

Hopelijk kunnen jullie me wat wijzer maken!

Sébastjen
Putkop
Mountainbiker
Berichten: 493
Lid geworden op: za 26 dec 2009 18:51
Rijdt met: Cotic Solaris 29" und eine OneOne Codeine

Bericht door Putkop »

Knokke - De panne, 60km ongerepte natuur.

Als je geluk hebt kan je de homo marginalis spotten ter hoogte van blankenberge.
Gebruikersavatar
cavani
Mountainbiker
Berichten: 1275
Lid geworden op: vr 04 nov 2005 15:57

Bericht door cavani »

Putkop schreef:Knokke - De panne, 60km ongerepte natuur.

Als je geluk hebt kan je de homo marginalis spotten ter hoogte van blankenberge.
Nen Aantwaarpeneir dus!
Gebruikersavatar
cavani
Mountainbiker
Berichten: 1275
Lid geworden op: vr 04 nov 2005 15:57

Re: welke kustlijn voor fatbike trip of lange mountainbiketo

Bericht door cavani »

chevalier schreef:Beste mede avonturiers!

Deze zomer trok ik er met m'n ligfiets op uit voor een maand lange solotocht rond Ijsland. Allemaal fantastisch maar het smaakt naar meer, veel meer. Zoals elke toerbiker staan er duizend zaken op zijn/haar verlanglijstje.
M'n opkomende plannen zouden zijn:
- Het compleet verlaten binnenland van Ijsland verkennen met een goed bepakte fatbike (Surly Pugsley of dergelijke).
- Een prachtige en lange kustlijn befietsen die liefst zo verlaten en natuurlijk mogelijk is. Tevens met een fatbike, en mits nodig een packraft.
- Een lange en uitdagende mountainbike/trektocht (dus niet met een fatbike) door nagenoeg onaangetaste natuur.

Natuurlijk moet ik een keuze maken en daarbij rijzen enkele vragen!

Deze zijn:

- Weten jullie geschikte kustlijnen met zandstranden die zo lang doorlopen dat je gemakkelijk 2 weken kan doorfietsen? En waar je bovendien je tent mag opzetten? Een mooie optie is de kusten van Alaska rondom Yakutat, maar ik zoek nog andere plekken die écht niet ver hoeven te zijn.
- Kunnen jullie me dergelijke mountainbike trektochten aanraden die ook 2 weken doorlopen? Zoja, is het wederom mogelijk om wild te kamperen,...?

Dit dienen avontuurlijke tochten te worden zonder luxe, noch overbodig menselijk contact!

Hopelijk kunnen jullie me wat wijzer maken!

Sébastjen
Landingsstranden Normandië
Bretagne (Roze granietkust) .Ik weet niet of je daar vrij mag kan kamperen,maar het kan wel (genoeg baaien en eilandjes waar je naartoe kan fietsen )
Gebruikersavatar
Zombiker
Mountainbiker
Berichten: 638
Lid geworden op: di 13 nov 2007 12:01
Rijdt met: Napa Valley & Tranny steel

Bericht door Zombiker »

Bij dichtbij en mooie desolate stranden en baaien denk ik direct aan Schotland/Ierland. Zelf vooral te voet aangedaan, maar mij lijkt dat, in hoeverre ik me alles kan herinneren, zeker goed te doen om kortbij goed te proeven van zulke toestanden.
De Hebriden bv, ten Noordwesten van Schotland zijn vrij verlaten en prachtig...
Bovendien mag je op de meeste plaatsen wildcamperen (al heb ik in landen waar dit niet mag nooit enige problemen ondervonden met die regel: gewoon niet te dicht in de bewoonde wijken kruipen en altijd vriendelijk blijven).
Gebruikersavatar
freezy
Mountainbiker
Berichten: 2328
Lid geworden op: za 06 sep 2003 16:18
Rijdt met: Endorfin Speed II, TREK OCLV 5200 en een Triumph...

Bericht door freezy »

Niets mogelijk bovenaan Noorwegen? In de buurt van de Noordkaap, al zal je daar dan wel niet vlak langs de kust fietsen maar eerder een paar honderd meter erboven op de rotsen. Ik heb me dat trouwens al afgevraagd of het de moeite zou zijn om zo van de Noordkaap tot de Russische grens te rijden? In eerste instantie met de motor, maar nu jij de vraag hier stelt lijkt de fiets me ook wel wat...
chevalier
Mountainbiker
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 28 sep 2011 17:38
Rijdt met: challenge seiran

Bericht door chevalier »

Merci voor de toffe ideeën die jullie me al hebben kunnen opleveren! Ik ga ze allemaal eens in detail bekijken en kijken wat er goed uitkomt. Die eilanden achter Schotland lijken me zeker wel wat!
Weten jullie ook enkele lange, mooie en toch wel uitdagen mountainbike parcours in binnen- en of buitenland?
NENRJ
Mountainbiker
Berichten: 33
Lid geworden op: do 16 okt 2008 12:58
Rijdt met: Cube LTD SL /Canyon Nerve WXC 8.00

Bericht door NENRJ »

Gebruikersavatar
_alain_
Mountainbiker
Berichten: 5929
Lid geworden op: di 13 mar 2007 20:49
Rijdt met: ¿que?

Bericht door _alain_ »

Google eens op de Kungsleden trail,
dat is een wandeltrail in de noorpoolcirkel.
Geen stranden, maar wel serieus afgelegen..

Ik zit ook met zoiets in mijn hoofd, maar ik heb niet echt de conditie om een meerdaagse/meerweekse tocht aan te vatten,
en eerlijk gezegd schrikt het gebrek aan terreininfo van die streek mij ook wel af.
pocoloco
Mountainbiker
Berichten: 947
Lid geworden op: di 19 okt 2004 23:46

Bericht door pocoloco »

Zijn we elkaar in Ijsland niet tegengekomen :-D ?

Binnenland van Ijsland: aanrader, afhankelijk van wat je wil doen gaande van doenbaar tot compleet ongenietbaar op een normale bike. Met een fatbike geen enkel probleem. Toch opgelet om zo maar kriskras door het binnenland te trekken, zelfs met die brede banden zak je wat weg in dat gruis en dat laat lang lelijke sporen na. Er zijn veel amper gebruikte jeeptrails (die soms verdwijnen, dus waar cross country moet). DE grote doorgaande routes vind ik persoonlijk saai, met relatief veel 4x4 verkeer in het seizoen. We hebben gedurende 4e dagen zo'n kleine trails rond de noord- en westkant van de Hofsjökull gebiket. De eerste drie dagen geen kat tegengekomen, veel rivieroversteken waarvan voor twee een packraft nodig was (de eerste is vlak aan de nw-kant en vlakbij de baan, waar we het geluk hadden om overgezet te worden in één van die megajeeps van de reddingsdiensten). Dus maar één keer de rafts moeten bovenhalen.

Hier een verslagje, met aansluitend een week biken zonder bagage in het vulkanengebied van het uiterste zuiden:
http://forum.mountainbike.be/viewtopic.php?t=94540

Ongerepte kust dichtbij: idd Schotland, daar is véél mogelijk. Van een andere orde, niet heel ongerept en niet voor twee weken maar volgens mij de langste zandstranden van Europa (ik kan mij vergissen): de cote d'argent tussen Bayonne en de Gironde monding. Tof voor een weekend uitwaaiend biken buiten seizoen.

Wilde trails in Europa: Lapland, Finland, delen van Zweden, Oostbloklanden, Ukraïne, het binnenland van Spanje en meerbepaald het sistema Iberico en de cordillera Cantabrica. De laatste is zéér ruw, terrein van wolven, beren en veel hoogtemeters. Bereidt je voor op veel stap- en duwwerk, ik zou dat niet doen met bagage. Of toch niet met bivakmateriaal, maar overnachting zoeken.

Het sistema Iberico heeft minder abrupt reliëf en is zalig om "rechtdoor te biken": je zet je besteming met een waypoint of een kompaspeiling een paar honderd km verder en je biket er zigzag en bijna 100% offroad naartoe over de pistes die toevallig ongeveer de goeie richting uitgaan. Dat kan je ook doen in de Ebro slenk (die keibreed is).
De enigen die je daar tegenkomt zijn occasionele herders en een paar boeren met hun 4x4's. Bijna niks toerisme en héél knap van natuur ver van alles weg. Je waant je er bij momenten in noord Afrika.
Om een voorbeeld te geven wat daar mogelijk is: we rijden een "ruta del Cid" van Burgos naar Valencia op twee weken tijd, 1200 km met gemiddelde afstanden van 90 à 100 km (zonder bagage) en komen gedurende bijna 600 km niet onder de 1000 meter hoogte. Hoogtse punt is 2200 m.
Voor fotoimpressies: http://www.mtb.be/2007_CID.html#grid

Wij slapen in dorpjes en hotelletjes onderweg maar je kan die evengoed vermijden (daarvoor is een GPS met een stratenplan handig, dan weet je waar je "tussen" moet blijven) en bivakkeren. Officieel is wildkamperen in Spanje niet toegestaan, maar als je dat discreet doet valt er zelden iemand over. Het enige waar zowat de doodstraf op staat is vuur maken. En niet zonder reden, bosbranden kunnen daar enorme afmetingen aannemen.
Plaats reactie