Mont Ventoux

Info over de Transalp, marathons, leuke routes in onze buurlanden, mogelijkheden om te biken in je vakantiebestemming,... je vindt het hier!
Gebruikersavatar
Jerre
Mountainbiker
Berichten: 21
Lid geworden op: ma 27 mei 2002 02:00
Rijdt met: Granville mahone xc upgr marzo mxc en hs33

Bericht door Jerre »

En Ivo,

hoe was het op de Ventoux. Niet te slecht weer daar boven?

Nog laatste tips voor mij (over 2 weken is het zover)?
jo
Mountainbiker
Berichten: 719
Lid geworden op: vr 30 aug 2002 02:00
Rijdt met: SCOTT

Bericht door jo »

Die top slick van hutchinson kunt ge die op een gewone mtb wiel plaatsen en zijn daar binnenbandjes bij geleverd of hebben ze die ook bij barracuda appart.
Gast

Bericht door Gast »

Op 2002-09-23 14:55, schreef Jerre:
En Ivo,

hoe was het op de Ventoux. Niet te slecht weer daar boven?

Nog laatste tips voor mij (over 2 weken is het zover)?

Ben van gisteren terug. Gereden vrijdag 20ste. Vorig jaar vertrokken vanuit Malaucène dit jaar vanuit Bedoin. Ik vind ze qua moeilijkheidsgraad gelijkwaardig. Alleen heb je vanuit Malaucène een beter uitzicht op de valleien. Vanuit Bédoin rij je een hele tijd door het bos.
Enkele tips:
Met je MTb heb je geen enkel probleem om boven te geraken. Je hebt een voordeel tegenover de meeste racefietsen met je tripel en 32 of 34 vanachter. Een 40-28 of 30-25 is ruim voldoende om comfortabel naar boven te kunnen fietsen.
Heb de 2 kanten gedaan kan je dus het volgende parcour aanraden:
Rij met je wagen naar Malaucène (als je naar Bédoin rijdt moet je daar toch ook door passeren). Parkeer je wagen op de parking achter de post van Malaucène (bij het binnenrijden van het dorp vlak voor het centrum aan uw linkerkant, links van de post naar onder rijden daar is een ruime parking waar je je rustig kan omkleden en al je materiaal kan monteren en/of nazien.
Rij met je fiets naar Bédoin (volg de borden, na het centrum begint de klim vanuit Malaucène naar links, rij hier rechtdoor). Het is 13 Km tot de start in Bédoin. Licht heuvelend, hou je hartslag onder controle (niet te vlug rijden), ideale opwarming. Spreek met je groep af in het centrum van Bédoin (tijdens de opwarming rijdt iedereen volgens zijn eigen hartslag) aan de fontein. Hier is de officiële start van de beklimming vanuit Bédoin, 22 Km. Iedere Km staan er paaltjes met de afstand tot het einde en het hellingspercentage over de volgende Km.
Vanuit Bédoin is het begin gemakkelijk (vanuit Malaucène onmiddellijk 10 % omhoog)De 1ste Km is maar 2.3 %. Dan enkele Km 4 tot 5 %, je hebt zelfs de indruk dat je soms omlaag rijdt :smile:.
In het bos van Bédoin begint de hel. Km na elkaar rond de 11 %. Schijnt geen einde aan te komen maar wees gerust dat komt er wel :smile:. Drink regelmatig (minstens om de 15') en eet regelmatig een powerbar (minstens om de 30') Met 1.5 l kom je juist toe, een drinkzak van 2 l is ideaal: je komt ruim toe en je moet niet steeds naar je drinkbus grijpen.
Na chalet Renard begint de helling te minderen, van 9 naar 8 tot 6%. Het verschil met die 11 is zo groot dat je precies kan uitrusten op die 6, een morele opkikker. Als je hier nog goed zit (aan het chalet) kan je er aan denken of je genoeg kracht hebt om je tijd wat scherper te stellen door je gemiddelde op te drijven. Persoonlijk reed ik op de 11% tussen de 10 en 11 Km per uur en na Chalet Renard rond de 13 per uur. Dit gaat zo door tot de laatste Km. Dan schiet het stijgingspercentage terug naar 10 %, maar je ziet dan al geruime tijd de toren (aan de eindmeet) en dit geeft je moreel zo'n opkikker dat je alleen nog maar geniet en niet meer aan opgeven denkt.
Na 22 Km ben je boven. Het monument van Simpson ligt 1500 voor de top. Je kan dan afdalen langs de andere zijde zodat je de twee zijden hebt gezien.
De afdaling naar Malaucène toe is ook plezanter. De wegen zijn breder en beter (nieuwe asfalt). Je rijdt veiliger naar beneden aan hogere snelheden (ons record was 86 Km/uur. Met je MTB kan je waarschijnlijk sneller (zwaarder,stabieler, dikkere banden en betere remmen dan een racefiets).
Wij hadden een volgwagen mee voor: de obligate foto's voor het nageslacht, de helmen (hangt in de weg naar boven en te warm, een must in de afdaling) en droge kleding (we waren doornat van het zweet). Als je geen volgwagen hebt neem dan minstens een KW mee voor de afdaling. Wij hadden een schitterende dag (26° aan de voet, 15° en volle zon boven, geen wind). Met droge bovenkleding aan kon je toch nog een windvest of KW gebruiken in de afdaling gezien het pas onder de 1000 m (met goed weer wel te verstaan) terug aangenaam van temp wordt. De afdaling is 21 Km en duurt ongeveer 25 minuten. Je komt dan in Malaucène aan op nauwelijks enkele 100 m van de parking (na afdaling naar rechts) waar je vertrok.
Samengevat:
Mooiste route: Bédoin op - Malaucène af.
Parking: achter het postkantoor van M.
Malaucène-Bédoin: 13 Km/Bédoin-Mont V. 22 Km/Mont Ventoux-Malaucène: 21 Km/
Enkel richttijden: Onze snelste (tratlonatleet) deed er 1 Hr 37 over, ikzelf 1 Hr 51' en onze traagste (54 jaar) 1Hr 14.
Energie: eet 3 uren voor de wedstrijd een pasta maaltijd en/of licht verteerbaar voedsel. Drink vlak voor het vertrek minstens 0.5 liter. Neem een 3-tal energierepen mee en 1.5 tot 2 l drank, de rest is balast. Drink minstens om de 15', ook al heb je nog geen dorstgevoel en eet een reep ten laatste om de 30'.
Zorg voor een helm en windjack voor de afdaling. Zorg dat je remmen tip top zijn (niet versleten maar ook geen splinternieuwe bokjes).
Als je nog vragen hebt laat het maar weten.
Gast

Bericht door Gast »

Op 2002-09-23 15:29, schreef jo:
Die top slick van hutchinson kunt ge die op een gewone mtb wiel plaatsen en zijn daar binnenbandjes bij geleverd of hebben ze die ook bij barracuda appart.
Je kan deze op een gewoon MTB wiel ztten. Heb de slicks van Ritchey 1.0 en die passen. Je moet wel apparte binnenbanden kopen gezien de andere te groot zijn (het bereik van een binnenband staat steeds op de doos of band genoteerd). Voor een 1.0 is dat de C1 van Michelin geloof ik.
Gebruikersavatar
Jerre
Mountainbiker
Berichten: 21
Lid geworden op: ma 27 mei 2002 02:00
Rijdt met: Granville mahone xc upgr marzo mxc en hs33

Bericht door Jerre »

Voila het zit erop,

zaterdag hebben we de Ventoux overwonnen. Vrijdag lag de top in de mist en was het er ijskoud maar zaterdag schitterend weer. Rond de 25 graden beneden en zelf boven was het nog ongeveer tss de 12 en 15 graden. Wind was er amper.

De klim was afzien en op supplese naar boven (constant op het klein tandwiel vanvoor en dan een beetje gespeeld met de kransjes vanachter wel nooit de 2 grootste gebruikt). Snelheid lag constant boven de 10 per uur. Enkel als ik even rechtstond om mijn kont te laten rusten viel de snelheid een beetje naar beneden (mijn vork pompte teveel voor en danseuse te klimmen. hier had ik de ecc, die ik niet heb, kunnen gebruiken).

Ik heb geprobeerd van om de 5 minuten te drinken wat bij dit weer echt wel nodig was eten heb ik wel amper gedaan, enkel een w-cup tabletje en een half graanreepje (ik had voor de klim goed gegeten).

In de helft zat ik op 45 minuten en toen wist ik dat een tijd rond de 1u40 te doen moest zijn en uiteindelijk heb ik 1u37 gehaald. Mijn gemiddelde hartslag was 170 maar daarentegen ben ik ook nooit boven de 180 gegaan.

De afdaling hebben we terug langs bedoin gedaan (aangezien daar ons hotel lag) en die viel heel goed mee. Met een mountainbike en hs33 remmen kan je je snelheid heel goed regelen zonder constant te moeten remmen.)

Iedereen van onze groep is uiteindelijk boven geraakt. Ieder op zijn tempo en volgens eigen mogelijkheden.
djambo
Mountainbiker
Berichten: 193
Lid geworden op: vr 08 mar 2002 02:00
Rijdt met: c'd

Bericht door djambo »

goed gereden !! :o
Gast

Bericht door Gast »

Fantastische tijd. Dezelfde als de eerste in onze groep maar die reed op een triathlonfiets. Spijtig genoeg zijn zulke hoge hartslagen niet meer voor mij weggelegd want dan loopt het zuur uit mijn oren.
Volgend doel: Ardèchoise 2003: 265 Km en 15 cols en meer dan 5.000 hm
(slik) zal mijn rollen maar al bovenhalen deze winter.
Kandidaten: (VR misschien???)
p.s. wel alleen fietsen met racestuur toegelaten.
Gebruikersavatar
karlh
Mountainbiker
Berichten: 33
Lid geworden op: di 16 apr 2002 02:00
Rijdt met: TREK LIQUID30 + TREK 8500sl

Bericht door karlh »

Jerre schreef:De afdaling hebben we terug langs Bédoin gedaan (aangezien daar ons hotel lag)
1. Weet er iemand een goed hotel of andere logies in (de buurt van) Bédoin ?
Eind augustus plan ik een beklimming via Bédoin met de MTB.
2. Heeft er iemand de MTB-route al eens gereden of meer informatie hierover ? 't schijnt dat die ook mooi is. :P

Alvast bedankt voor de info !! :lol:
Gebruikersavatar
TJ!
Mountainbiker
Berichten: 334
Lid geworden op: do 05 sep 2002 02:00
Rijdt met: ne zilveren HT en ne zwarte FS
Contacteer:

Bericht door TJ! »

karlh schreef: 2. Heeft er iemand de MTB-route al eens gereden of meer informatie hierover ?
In het 'Office de Tourisme' (OdT) van Bedoin kan je een brochure krijgen waarin alle VTT-routes op de Ventoux staan beschreven.
Afbeelding
Je kunt ook nog info over VTT-en krijgen in de OdT's van Cavaillon (Luberon) en Gigondas (Dentelles de Montmirail).

Persoonlijk vond ik er ni veel aan, aan die uitgestippelde routes. ...maar dat zal wel aan mijn gebruik aan technische bagage te wijten zijn... :oops:
'k Was begonnen met een niet te moeilijke, maar voor mij was die veel te technisch. De weg ligt constant bezaait met stenen (rotsblokskes) van een vuist groot. Op sommige afdalingen en beklimmingen liggen die f***ing stenen zelfs 3 rijen dik... wat ik niet meer plezant rijden vind.
Gebruikersavatar
Iegienie
Mountainbiker
Berichten: 1430
Lid geworden op: ma 16 jun 2003 18:59

Bericht door Iegienie »

zelfde probleem in den ardeche hoor. Dikke banden en een echte verende vork zijn hier wel aangewezen...
Plaats reactie