Oostenrijk Tirol

Info over de Transalp, marathons, leuke routes in onze buurlanden, mogelijkheden om te biken in je vakantiebestemming,... je vindt het hier!
Trocheus
Mountainbiker
Berichten: 20
Lid geworden op: ma 12 jan 2009 20:23
Rijdt met: Cube LTD Pro Disc 2009

Oostenrijk Tirol

Bericht door Trocheus »

Ik ga eind juni een week naar Tirol om te gaan mountainbiken. Nu ligt er op mijn fiets de gekende combinatie Nobby Nick en Racing Ralph. Maar nu vraag ik me af of deze banden voor daar wel geschikt zijn of welke banden jullie mij aan raden? Andere tips voor daar zijn ook welkom (zoals wat mee te nemen, opletten voor,...)


GRTZ
Gebruikersavatar
Bolleke
Mountainbiker
Berichten: 241
Lid geworden op: zo 31 aug 2008 19:59
Rijdt met: Scotte

Re: Oostenrijk Tirol

Bericht door Bolleke »

Trocheus,wat de juiste banden keus is ?
Maar ook al verschillende maal in het zillerdal gaan mtb,de verlichting zeker niet vergeten voor de tunels.
Ook opletten de gsm verbindingen zijn niet altijd beschikbaar op sommige plaatsen.(in geval van nood).Rij meestal de langere tochten met twee.
Zeker voor de afdallingen iets warmer kledij mee nemen,en zeker regenvest voorzien.
Kan er soms op enkele minunten omslaan het weer .
In de zomermaanden geen probleem om iets te vinden van eten in de hutten.
Trocheus
Mountainbiker
Berichten: 20
Lid geworden op: ma 12 jan 2009 20:23
Rijdt met: Cube LTD Pro Disc 2009

Bericht door Trocheus »

Ja wat een goeie bandenkeuze is voor daar.
Gebruikersavatar
Beny
Mountainbiker
Berichten: 3870
Lid geworden op: za 15 mar 2003 21:31
Rijdt met: 7x specialized/1x turner

Re: Oostenrijk Tirol

Bericht door Beny »

Trocheus schreef:Ik ga eind juni een week naar Tirol om te gaan mountainbiken. Nu ligt er op mijn fiets de gekende combinatie Nobby Nick en Racing Ralph. Maar nu vraag ik me af of deze banden voor daar wel geschikt zijn of welke banden jullie mij aan raden? Andere tips voor daar zijn ook welkom (zoals wat mee te nemen, opletten voor,...)


GRTZ
met die banden kunt ge daar zeker uit de voeten
dat is een heel mooie combinatie
bij droog weer mag dat vooraan ook racing ralph worden
ik zou zeker opteren voor de iets bredere versies 2.25
Trocheus
Mountainbiker
Berichten: 20
Lid geworden op: ma 12 jan 2009 20:23
Rijdt met: Cube LTD Pro Disc 2009

Bericht door Trocheus »

Ja ik heb de 2.25. Dan kan ik ginder gerust van de baan ;-)

thx
Hans B
Mountainbiker
Berichten: 294
Lid geworden op: za 13 nov 2004 20:34
Rijdt met: Tomac Automatic 120

Bericht door Hans B »

Ik rij al een paar jaar met een Smart Sam achteraan en een Albert/Fat Albert vooraan in de bergen. Beide in UST versie met een klein scheutje Doc Blue van Schwalbe erin. Nog nooit lekgereden; goeie combinatie, veel grip. Da's trouwens de combinatie die Vasasport (organisator van recreatieve transalps) aanbeveelt :
Als banden bevelen wij absoluut noppenbanden aan. Er is geen enkele etappe zonder gladde stenen, beekovergangen, of natte weilanden. Wij hebben de beste ervaringen met de Schwalbe Alpencross set, bestaande uit een Smart Sam achter en een Albert voor. (De Alpencross-set bestaat niet meer in die vorm, maar de Smart Sam en Albert zitten nog gewoon in het assortiment van Schwalbe). Ook de double defense uitvoeringen van de Schwalbe Racing Ralph en Nobby Nic zijn geschikt, maar omdat ze lichter zijn slijten ze sneller en gaan ze eerder kapot dan de robuuste Smart Sam en Albert.
Die Alpencross versie kan je misshien nog wel ergens vinden. Ook goeie ervaringen met een Continental explorer vooraan; vind ik persoonlijk beter dan een Nobby Nic vooraan. Vorig jaar de alpentochten gereden met een Mountain King 2.1 gereden, ook veel grip, maar ga dit jaar toch opnieuw voor de Smart Sam, omdat die op de gravel/dolomietpaden iets lichter loopt. Minimum 2.1", 2.25" is zeker niet slechter.
Hans
Gebruikersavatar
Lust
Mountainbiker
Berichten: 364
Lid geworden op: za 11 nov 2006 12:33
Rijdt met: Scott Racing Team custom build & Scott Spark 40
Contacteer:

Bericht door Lust »

Man, ge gaat naar de bergen. Grip en lucht, da's wat ge daar nodig hebt.
Rolweerstand telt daar niet! Als 't bergop is, echt bergop,hé, dan merkt ge dat niet, hoor dat klein beetje weerstand. En bergaf is dat juist 't zelfde.
Zoals eerder al vermeld, UST en een overdosis wit spul erin. Maar neem wel 2 binnenbanden mee, just in case.
Steek nieuwe tandwielen, casette en ketting, zorg dat uw remmen in orde zijn en neem reserve remblokjes mee. Trakteer uwe voorvork op een onderhoudsbeurt een paar weken op voorhand, uw leven hangt ervan af.
Probeer te vermijden van alleen te gaan biken. Als ge daar ergens op uwen bek gaat, kunt ge daar lang liggen voor er iemand passeert (ik heb ook altijd zo'n fluitje bij).Zeg dus ook altijd waar dat ge ergens gaat rijden. Ne GPS is ook altijd handig, reserve batterijen niet vergeten dan.
Voldoende drinken meenemen, de lucht is daar droger, dus meer dorst.
Camelbak om al uwen brol in te steken, zonnecréme voor de optimisten en voldoende gezond verstand.
Veel plezier ginder.
Gebruikersavatar
malmedy
Mountainbiker
Berichten: 524
Lid geworden op: ma 23 jul 2007 20:40
Rijdt met: epic en canondale optimo

Bericht door malmedy »

Ga in juni naar lermoos weet iemand waar je een kaart met wandel en mountainbike routes kan vinden van deze streek in tirol.
Hans B
Mountainbiker
Berichten: 294
Lid geworden op: za 13 nov 2004 20:34
Rijdt met: Tomac Automatic 120

Bericht door Hans B »

http://www.tirol.gv.at/themen/sport/rad ... ntainbike/

De routes met die nummers staan ginds bewegwijzerd. Die zijn wel meestal niet al te lang, dus je moet ze kunnen combineren.
Vanuit Lermoos is een absolute aanrader een rondje rond de Plansee.
Da's deze tour : http://www.alpintouren.com/de/touren/mo ... 16427.html

Mail eens naar de toeristische dienst voor info.
Een aanrader voor kaartmateriaal zijn de Kompass kaarten van de streek; als je een gps hebt, schaf je de digitale versie ervan aan.
Op die kaarten staan ook die nummers van de vaste routes.

Hans
de ware
Mountainbiker
Berichten: 1010
Lid geworden op: wo 25 mei 2005 22:18

Bericht door de ware »

malmedy schreef:Ga in juni naar lermoos weet iemand waar je een kaart met wandel en mountainbike routes kan vinden van deze streek in tirol.
In elk toeristish buro kan je die krijgen, en zelfs in de "supermarktjes" daar, zijn wel stafkaarten Op sommige tochten kan het wel zijn bij regenweer dat je je fiets een tijdje moet in je nek smijten of dragen
Maak je er een meerdaagse van, in elke berhut kan je slapen en eten

veen succrs
Laatst gewijzigd door de ware op di 02 mar 2010 02:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie