Zillertal Oostenrijk

Info over de Transalp, marathons, leuke routes in onze buurlanden, mogelijkheden om te biken in je vakantiebestemming,... je vindt het hier!
Gebruikersavatar
Flitser
Mountainbiker
Berichten: 36
Lid geworden op: wo 08 aug 2007 21:23
Rijdt met: Merida Matts Flex

Zillertal Oostenrijk

Bericht door Flitser »

Ik was op zoek naar wat informatie over mountainbiken in het Zillertal (of liever... de bergen errond), maar vond eigenlijk niks.
Misschien moeten we wat meer onze ervaringen kwijt op deze website, zodat meer mensen antwoorden kunnen vinden over een bepaalde streek.

Bij deze dus: Het Zillertall
(Zell am Ziller, Gerlos, Mayrhofen, om maar een paar dorpen te noemen) is een uitstekend mountainbike gebied. Bewijze hiervan ook is de "Zillertal bike challenge". Dit is een driedaagse marathon van 195 km en in totaal meer dan 10.000 hoogtemeters (of 10 hoogtekilometers #-o )

Kaart:
Er zijn uitgestippelde routes. Een kaart kan worden bekomen via de website (http://www.gerlos.at/en/gerlos/sommer/b ... erlos.html), maar deze is alleen goed voor op de PC, en print nogal moeilijk. Veel beter is het om op de plaatselijke VVV (Tourismusverein) een gratis (jawel!!! :lol: ) een kaartje te bekomen. Dergeljke kaartjes hebben bovendien voor verschillende routes het hoogte profiel en alles erop en eraan.
Er zijn 3 categorieën routes:
- De blauwe (voor niet geoefende ook toegankelijk)
- De rode (met een hellingsgraad van maximaal 17%; ik weet niet waar ze dat getal vandaan halen als referentie).
- De zwarte, en dus ook meteen de leukste: alles is mogelijk.

Ondergrond
De meeste wegen zijn kiezelwegen die naar een hut leiden. Breed en veilig in alle omstandigheden. Bovendien zijn deze nagenoeg verkeersvrij (wel oppassen voor de onachtzame wandelaar die zich vergaapt aan een fietser die zo maar even de berg opstormt...)
Single tracks zijn eerder uitzondering, maar komen af en toe toch voor.

Omgeving
De routes gaan meestal boven de 2000 meter, dus boven de boomgrens. Een prachtig uitzicht een leuk extraatje uiteraard.

Vragen
Het belangrijkste misschien: het woord is aan u!
Heeft u vragen of wilt u meer detail, laat dan gerust een berichtje, dan probeer ik alvast een antwoord te verzinnen.
Gebruikersavatar
Bolleke
Mountainbiker
Berichten: 241
Lid geworden op: zo 31 aug 2008 19:59
Rijdt met: Scotte

Re: Zillertal Oostenrijk

Bericht door Bolleke »

Flitser,
Ben zelf al en 4x in zillerdal gaan mtb,moet er zeker nog een aantal keren terug naar toe om heel de omgeving plat te rijden :wink: .
De laatste jaren de routes uitgestip op stafkaarten en topo oosterijk,en dan via gps nagereden.
Via deze http://www.lindenstrasse.at/
Op en via die link heb ik al veel info kunnen vinden.Soms was ik niet helemaal zeker,of het te toe was met de mountebike.
Paul zou wel al een kruis laten klaar maken voor routes die ,naar de info op kaart te doen waren wandelen ,maar niet met de bike.
Dat is het voordeel als zoiemand die de streek op en top kent,die kan op voorand verwittigen van beter niet die te nemen.
Penken/speicherstillup/speichersee/zillergrund/astegg/ransberg/grune-wand-hutte om er maar een paar te noemen,allemaal even prachtig.
Wij verblijven in Hotel neu post,in Hippach een dorpje op 1/2 uur wandelafstand van Mayerhofen.
Plaats voor fietsen te stallen,zelf kun je ook fietsen gebruiken van hotel.
Voor de kids of vrouwke.
Gebruikersavatar
FORZA LUC
Mountainbiker
Berichten: 53
Lid geworden op: wo 05 mar 2003 13:54
Rijdt met: scott spark RC

Bericht door FORZA LUC »

Flitser, ik heb dit jaar deelgenomen aan de "zillertal bike challenge" de streek is daar idd prachtig om te biken alleen is de bike challenge wat tegengevallen als je over mountainbiken spreekt. Ik bedoel dat het grootste deel van deze challenge over schotter liep bijgevolg dat deze challenge eerder saai was. Natuurlijk was hij wel zwaar maar dat had eerder te maken met de hoogtemeters.
Gebruikersavatar
Beny
Mountainbiker
Berichten: 3870
Lid geworden op: za 15 mar 2003 21:31
Rijdt met: 7x specialized/1x turner

Bericht door Beny »

Ook ooit eens in het Zillertal op vakantie geweest
Uiteindelijk ook prachtige tochten gemaakt net buiten het Zillertal
Aan de andere kant van de autobaan net boven de Achensee:
Het Rofangebergte =D> :-D :drunk:
Hopper
Mountainbiker
Berichten: 50
Lid geworden op: di 25 feb 2003 14:01
Rijdt met: Specialized Rockhopper Comp

Bericht door Hopper »

Net terug uit het Zillertal! Verblijven steeds in hotel Schiestl in Fügen (na al 8ste keer). Pas eerste keer dat ik de MTB heb kunnen meepakken. Door tijdsgebrek steeds maar korte tochten kunnen fietsen en heb mij dus beperkt tot rijden op de weg en gedeeltelijk verharde paden. De klim gedaan van Fügen naar Hochfügen (van +/- 500 m naar +/- 1500 m over 12 km) en ook klimmen naar het middenstation en bergstation van de Spieljochkabelbaan.
Prachtig dal met heel veel mogelijkheden (en geluk gehad met het weer! Elke dag tussen 25 en 30 graden en maar 1 dag echt regen gehad)
jocca
Kerstman
Berichten: 1351
Lid geworden op: wo 07 dec 2005 10:43
Rijdt met: een met wat alu, carbon, rubber en nog het een en ander
Contacteer:

Bericht door jocca »

net terug vanuit Mayerhofen. Jammer genoeg 9 dagen regen gehad (of zwaar bewolkt, met toppen die altijd in de mist zaten) en een paar zonnige dagen daartussen.

In het begin beslist om een zillertal action card te kopen van 12 dagen. Hiermee kan je op 8 kabelbanen met uw fiets en mag je iedere dag 1x naar boven en naar beneden met de lift (al dan niet met de fiets mee), ook krijg je op tal van activiteiten en bezienswaardigheden in het zillertal kortingen van 10 tot 20%.

Het zillertal zelf heeft mij op mountainbike gebied wel wat telleurgesteld. Vol goede moed een mapje gekocht met alle mtb routes in van het zillertal. Eens thuis het goed bekeken en bleek dat iedere tocht over minstens 50% over de weg ging en de rest allemaal schotter. Nja met een koersfiets rij ik ook die schotter op, dus mountainbiken ... njet ...

Dan maar een wandelkaart gekocht met alle wandelroutes op, en wat was dit een goeie zet ... :lol:

ergens anders las ik al op het forum dat je geen singletracks kan vinden daar, en dat moet ik beamen, het zijn verdorie allemaal wandelpaden.
Dan maar vollop gebruik gemaakt van mijn action card, en telkens als een van de eersten naar boven met de lift om dan op de toppen wat op de schotter te rijden en dan een kilometers lange afdaling te maken richting dan over de wandelpaden. Soms kwam ik ferm bedrogen uit en wat het totaal ondoenbaar om ook nog maar op uw fiets te gaan zitten (te stijl, of te veel wortels of te grote stenen), maar gelukkig ontdekte ik op dag 2 een sublieme route (dacht nr 12) die vanaf Penkenjoch vertrok tot in het dal, goed voor 13 km non stop singletracks DE hemel op aarde. In het begin niet te technisch, wat door alpengras en wandeltracks met wat stenen, het middenste gedeelte is dan weer gigantisch technische met wortelstroken, haarspeldbochten, en steenpassages, waar je echt alles moet doen om recht te blijven of om niet te vallen, het laatste stuk bied je dan weer prachtige uitzichten bij een paar watervallen.
Als je het zo doet door 's morgens als een van de eerste op de kabellift te stappen heb je in principe nooit wandelaars op de route, ik heb tijdens mijn 5x dat die route gedaan heb 6 wandelaars tegengekomen die über vriendelijk waren.

Ook eens de Ahorn beklommen vanuit het dal, vanaf 663 meter naar 1935 meter in 1 snokske, beet wel in de kuiten. Jammer genoeg geen afdaling op single tracks, maar via de schotterwegen naar beneden. De wandelroutes zaten nl vol met wandelaars.

Verder ook nog een dag erop uitgetrokken om een soort van fiets-wandel-trektocht te maken. Vanuit het dal naar Penkenjoch, dan verder naar Wanglspitze (2420 meter hoog), daarna verder gefietst tot een skistation en van daaruit te voet verder met de fiets (al dan niet aan de hand of op de schouder) naar de ratskogel op 2762 meter hoogte. Jammer genoeg blijven steken rond de 2630, de sneeuw van de afgelopen dagen maakt het er niet gemakkelijk op om met de mbt schoenen naar boven te gaan en bovendien was er in de verste verte geen kat te zien (was nog eens mistig ook en gigantisch koud), dus met pijn in het hart terug naar beneden gewandeld, maar ook gefietst en vanaf 2450 meter hoogte kon ik terug overal fietsen tot helemaal beneden in het dal, een 1800 meter dalen ... whoehoeeee.

ik zet eerstdaags es wat foto's bij.
Hopper
Mountainbiker
Berichten: 50
Lid geworden op: di 25 feb 2003 14:01
Rijdt met: Specialized Rockhopper Comp

Bericht door Hopper »

amai Jocca, zo te lezen heb ge U daar goed geamuseerd. Is altijd leuk om iets te lezen over het Zillertal.
Gebruikersavatar
superflip
Mountainbiker
Berichten: 52
Lid geworden op: zo 11 okt 2009 19:15
Rijdt met: Cube LTD Race 2010

Bericht door superflip »

Ok… bij toeval ga ik in September naar Zillertal (we verblijven in Tux, in hotel Lanersbacher Hof). Ik wil dus de MTB meenemen (gaat nog wringen worden, gezien ik dan wss een Smart ForFour rij voor een paar weken).

Echt… ik weet niet aan wat ik mij mag verwachten. Noem me gerust een beginner met toch een mooie basisconditie, al ontbreekt mij aan techniek en vooral ervaring op de fiets.

Vandaar een oproep. Wat mag ik zeker wél doen, en wat mag ik absoluut niet doen? Ik heb schrik dat ik plots op paden kom waar ik niet meer kan afstappen en die technisch veel te moeilijk zijn, om vervolgens een afgrond in te donderen :-?

Ik ga de klikpedalen er sowieso aflaten… (wel meenemen voor als het allemaal mee blijkt te vallen).

Is het afgeraden van te gaan voor mijn niveau? Andere tips?

En waar kan ik MTB kaarten kopen?

Alvast bedankt (heb nog wat moed nodig :oops:)
jocca
Kerstman
Berichten: 1351
Lid geworden op: wo 07 dec 2005 10:43
Rijdt met: een met wat alu, carbon, rubber en nog het een en ander
Contacteer:

Bericht door jocca »

@ superflip,

basisconditie is totaal geen probleem, tux ligt helemaal op het einde van het dal dus, je gaat ofwel wat verder moeten rijden met den vélo ofwel de fiets in de auto en een 10-15 km terug moeten rijden naar het midden van het dal (mayerhofen of iets verder), waarom met de auto, heen en terug is dat 30 km dat je uit gaat sparen en vooral vanaf mayerhofen naar tux gaat het ferm berg op. Met een goei basisconditie ga je hier al op uw adem zitten.

Maar geen nood, er bestaan zeer mooie alternatieven ;-).

Je kan in de lokale toeristische dienst een mapje kopen met mountainbikekaarten in (kost dacht ik +/- 10 euro), hierin zitten een resem (minstens 20 routes) mountainbikeroutes van gans het zillertal (snappie waarom je de auto kan gebruiken ...). Deze routes zijn soms zeer kort (- 20 km) tot vrij lang (+ 55 km). Sommigen zijn zeer gemakkelijk te doen (kabelbaan naar boven, met de fiets naar beneden), anderen zijn lastiger (vanuit het dal naar boven en terug naar beneden - minstens 1500 hm op 40 km).
De paden van de uitgestippelde mountainbikeroutes lopen vaak voor de helft over asfalt, de rest is schotter (dus brede wegen in grind, kiezel).

Met andere woorden, je kan overal op de mountainbike routes zeer gemakkelijk fietsen, neem gerust hiervoor je klikpedalen mee, je gaat er veel genot van hebben.
Technische vindt ik het niet uitdagend, sportief dan weer wel.

Ik persoonlijk ben meer voor het technische, dat ga je op de mountainbikeroutes niet vinden. Ik raad daarom aan om ook een wandelkaart te kopen van ginder. Hier staan alle wandelroutes op van het zillertal.
Je kan bv naar boven gaan met de fiets (al dan niet via de lift of de schotter/asfalt wegen) en naar beneden komen via de wandelroutes. Wel opletten voor de wandelaars, want op sommige wandelstukken mag je niet fietsen, ik heb daar echter niet achter gekeken en nooit last gehad van ambetante wandelaars - ma ik was dan ook zeer hoffelijk om het zo te zeggen). Als ik van plan was om via een wandelpad naar beneden te komen dan ging ik vaak met de lift naar boven (als eerste) en ik kon zo meteen het wandelpad naar beneden nemen zonder dat er wandelaars op zaten.
De wandelpaden kunnen je soms voor verrassingen doen staan, soms is het doenbaar met de fiets (mits wat technische bagage), en soms is het gewoon niet te doen. De wandelpaden zijn trouwens aangeduid met gele pijlen, daarop staan soms gekleurde bollen bij (blauw is gemakkelijk, rood is iets moeilijk, en zwart is moeilijk). Ik heb paden gedaan met de fiets die zwarte bollen hadden en (ik denk het toch) ben vrij technisch in afdalingen en had het soms lastig om op de fiets te blijven met de hardtail.
Als je de wandelkaarten bekijken en je merkt dat een pad haaks op de hoogtelijnen ligt of stippellijn niet recht loopt, dan moet je er simpel nooit aan beginnen (ofwel gigantisch stijl, ofwel vol haarspeldbochten wat dan vaak ook een pad is vol stenen en wortels.
Kzou zeggen ga es gaan wandelen met uw madam de eerste dagen en kijk eens welke paden je doenbaar lijken met de fiets.

Misschien nog een paar tips:
- neem mountainbikeschoenen mee waarmee je wat kan wandelen (dus met nopkes op) zo ga je wandelstukken kunnen overbruggen en op plaatsen komen/rijden waar je normaal niet geraakt.
- indien je met de lift naar boven wenst te gaan, koop een active zillercard - hiermee kan je elke dag 1 keer op en af met een kabelbaan (er zijn er dacht ik 10 in het zillertal, waarvan je bij 8 de fiets mee mag nemen). Voor 12 dagen kost je dat 90 euro (voor minder dagen heb je ook). Ook krijg je korting bij een aantal andere dingen in het zillertal (oa buitensporten, musea, gratis openbaar vervoer, ...), maw gebruik je af en toe de trein om naar een kabelbaan te gaan dan win je het vlug uit.
- de klim naar de ahorn is lastig maar doenbaar (ik dacht 1300 hm op een 13 km afstand), afdaling is wel jammer genoeg over dezelfde route.
- de penkenjoch kan je makkelijk bereiken met de kabelbanen, via de weg gaat ook, maar het is pokkever en vrij lastig, eens je boven bent kan je een vrij lang stuk relatief vlak rijden, en heb je de mogelijkheden om via talloze wandelpaden of brede schotterwegen naar beneden te komen. Echt een aanrader om die te doen. Ikzelf heb denk ik ieder padje gezien via die berg en vrij veel wandelpaden zijn te doen met de fiets (al is het soms technisch, ma je kan dan altijd een stukje te voet é).

greetz
jocca
Kerstman
Berichten: 1351
Lid geworden op: wo 07 dec 2005 10:43
Rijdt met: een met wat alu, carbon, rubber en nog het een en ander
Contacteer:

Bericht door jocca »

jupse,

op de volgende links staan een aantal foto's van wat singletracks die ik gedaan heb, sommigen zijn +/- 10 km lang, enkel hier en daar een oversteek bij de weg heb je.

http://picasaweb.google.be/despierredes ... rhofen2010#
Plaats reactie