La Marmotte

Info over de Transalp, marathons, leuke routes in onze buurlanden, mogelijkheden om te biken in je vakantiebestemming,... je vindt het hier!
Gebruikersavatar
gd31201
Mountainbiker
Berichten: 57
Lid geworden op: vr 14 nov 2003 16:43
Rijdt met: Trek
Contacteer:

La Marmotte

Bericht door gd31201 »

Heren,



Heeft hier iemand een idee of het doenbaar is om "La Marmotte" te doen op een mountainbike. Enkele vrienden hebben het idee opgevat om op 5 juli deze klassieker te rijden. Ik zou dit graag ook wel doen maar beschik niet over een wegfiets en heb eveneens geen zin om die te kopen.

Ik zou hem rijden met slicks en misschien ook een vaste vork steken.

Voor de leken ivm La Marmotte : dit is een 175 km lange wegrit over 4 cols (Glandon, Télégraphe, Galibier en tot slot l'Alpe D'huez)

Iedereen met ervaring, laat maar iets weten, ook qua training !!!
Gebruikersavatar
kenny
Mountainbiker
Berichten: 3460
Lid geworden op: do 26 feb 2004 23:19

Bericht door kenny »

Als je nu nog moet kijken om de marmotte te rijden zal je véél te laat zijn vrees ik. Je zal absoluut geen hotel of iets dergelijks kunnen boeken binnen een uur van de start. Veel mensen boeken al een jaar vooruit.
Op de mtb met slicks is die zeker doenbaar. Bij momenten zal je met je verzet zelfs in het voordeel zijn. Qua reaining, vooral enorm veel kilometers vreten en regelmatig eens een tocht doen met wat meer hoogtemeters.
hoekske
Mountainbiker
Berichten: 165
Lid geworden op: wo 21 dec 2005 13:48
Rijdt met: scott

Bericht door hoekske »

dit is zeker te doen. Ik heb de afgelopen drie jaar de marmotte gereden, wel met de koersfiets, maar je ziet ook deelnmers op de mountainbike.
Als je een adres wil waar je steeds terecht kan moet je eens kijken in auris en oisans. Dit is het "kleine broertje" van l'alpe d'huez. De appartementen hier zijn oud maar in orde. Het is op ongeveer een hal uurtje rijden van de start van de marmotte.
Dus nie twijfelen, zeker doen.
hoekske
Mountainbiker
Berichten: 165
Lid geworden op: wo 21 dec 2005 13:48
Rijdt met: scott

Bericht door hoekske »

dit is zeker te doen. Ik heb de afgelopen drie jaar de marmotte gereden, wel met de koersfiets, maar je ziet ook deelnmers op de mountainbike.
Als je een adres wil waar je steeds terecht kan moet je eens kijken in auris en oisans. Dit is het "kleine broertje" van l'alpe d'huez. De appartementen hier zijn oud maar in orde. Het is op ongeveer een hal uurtje rijden van de start van de marmotte.
Dus nie twijfelen, zeker doen.
Gebruikersavatar
freakmtb
Mountainbiker
Berichten: 23
Lid geworden op: vr 06 jan 2006 18:30
Rijdt met: cannondale taurine
Contacteer:

La marmotte

Bericht door freakmtb »

Niet panikeren.Er zijn overnachtings mogelijkheden zat.Van app tot Hotel .Ik heb ook reeds 2 maal de Marmotte gereden enwel met de koersfiets maar een vriend van mij heeft het al met de MTB gedaan.Ik zou wel zo snel mogelijk inschrijven zodat je niet als laatste moet starten.
Gebruikersavatar
freezy
Mountainbiker
Berichten: 2328
Lid geworden op: za 06 sep 2003 16:18
Rijdt met: Endorfin Speed II, TREK OCLV 5200 en een Triumph...

Bericht door freezy »

kenny schreef:Als je nu nog moet kijken om de marmotte te rijden zal je véél te laat zijn vrees ik. Je zal absoluut geen hotel of iets dergelijks kunnen boeken binnen een uur van de start. Veel mensen boeken al een jaar vooruit.
Een verblijf zoeken is zeker nog te doen, mijn eerste Marmotte heb ik maar geboekt in april en ik zat boven op de Alp, 300m van de aankomst...
Dat was hotel 'Le Pic Blanc', daarna 2 jaar op rij in 'Les grandes rousses' gezeten, dat hotel passeer je 500 voor de aankomst. Als ik nog eens ga zal het weer Le Pic Blanc worden.

Boven op de Alp zijn er verblijfsmogelijkheden zat. Het voordeel van boven te zitten is dat je weet dat er maar 1 weg is: bergop!
En 's morgens kan je relaxed naar beneden rijden zonder eerst nog een auto-rit te moeten doen. Idem 's avonds, je komt boven en je kan je hotel binnen. Want dat vind ik persoonlijk het gevaarlijkst, de 'lijken' die 's avonds oververmoeid nog 15km naar beneden moeten en risico's nemen tov de mensen die nog aan het klimmen zijn.

Wat betreft de MTB, dit is zeker te doen! Al heb je wel het nadeel dat je maar 1 zitpositie hebt, ook lange asfaltafdalingen met een MTB worden soms al eens lastig. Je grootste voordeel zijn je versnellingen, de laatste 10km van de Galibier en de eerste 4 van de Alp zijn zó zwaar!! Maar soit, in de veronderstelling dat je niet voor een toptijd onder de 6u gaat moet ik zeggen dat het zeker kan lukken met een MTB. :wink:
Ik heb er ook al aan gedacht om de echt zware ritten met een MTB aan te vatten. Tijd speelt voor mij toch geen rol, ik doe het gewoon voor de uitdaging.

Qua training: beginnen met lange ritten te doen, tot 6u. Daarom niet persé bergop, maar gewoon om de afstand te kunnen verteren. Doe bvb de bijna standaard april-ritten voor een wielertoerist: RVV, Peter van Petegemclassic, Davitamon classis, Omloop het Volk, Mons Chimay Mons Probeer ook de Waalse Pijl mee te doen http://www.cyclo-spa.be/
Da's 1 van de zwaarste in België. Nog een goeie voorbereiding is een paar marathons op de MTB meedoen, dan zit je toch ook aan een zware inspanning van lange duur. Wel zien dat je je niet kapot rijdt tijdens die marathons. Je moet ze altijd als training zien. 4 keer 1,5u klimmen is nog steeds iets gans anders dan 30 keer 7-8minuten.
Gebruikersavatar
gd31201
Mountainbiker
Berichten: 57
Lid geworden op: vr 14 nov 2003 16:43
Rijdt met: Trek
Contacteer:

Bericht door gd31201 »

Alvast bedankt voor de info. Over slaapgelegenheid maak ik me niet erg zorgen. We hebben al het een en ander in optie.
Ben reeds begonnen met de training ( zondag 90km op de weg gefietst met den MTB ). heb vroeger reeds verschillende MTB marathons gereden (2 X Houffa, Ardens Trophy, Waregem, Ieper, ...) en zonder al te veel problemen uitgereden.
Heb niet het plan opgevat om voor mijn eigen een eindtijd te voorspellen, want dat is nie goed voor den moral.
Heb nog maar 1 col opgereden (vorig jaar Mt Ventoux)

Dit jaar plan ik inderdaad enkele grote ritten om de kms in de benen te hebben.
Gebruikersavatar
kenny
Mountainbiker
Berichten: 3460
Lid geworden op: do 26 feb 2004 23:19

Bericht door kenny »

freezy schreef:
kenny schreef:Als je nu nog moet kijken om de marmotte te rijden zal je véél te laat zijn vrees ik. Je zal absoluut geen hotel of iets dergelijks kunnen boeken binnen een uur van de start. Veel mensen boeken al een jaar vooruit.
Een verblijf zoeken is zeker nog te doen, mijn eerste Marmotte heb ik maar geboekt in april en ik zat boven op de Alp, 300m van de aankomst...
Dat was hotel 'Le Pic Blanc', daarna 2 jaar op rij in 'Les grandes rousses' gezeten, dat hotel passeer je 500 voor de aankomst. Als ik nog eens ga zal het weer Le Pic Blanc worden.

Boven op de Alp zijn er verblijfsmogelijkheden zat. Het voordeel van boven te zitten is dat je weet dat er maar 1 weg is: bergop!
En 's morgens kan je relaxed naar beneden rijden zonder eerst nog een auto-rit te moeten doen. Idem 's avonds, je komt boven en je kan je hotel binnen. Want dat vind ik persoonlijk het gevaarlijkst, de 'lijken' die 's avonds oververmoeid nog 15km naar beneden moeten en risico's nemen tov de mensen die nog aan het klimmen zijn.
Voor vorig jaar zijn wij in December beginnen kijken en dat bleek al een groot probleem. Uiteindelijk hebben wij hier nog onderdak gevonden.
Gebruikersavatar
TaurineR
Mountainbiker
Berichten: 1916
Lid geworden op: za 16 jul 2005 23:28
Rijdt met: C. FSi

Bericht door TaurineR »

Wel, ik heb ook het plan opgevat om dit jaar de marmotte te rijden, en ook met de MTB.
Ik ga overnachten op een camping, en zou pas op vrijdag voor het vertrek aankomen.
Ik hoop dat ik dan nog ter plaatse kan inschrijven?
Iemand ervaring mee?
Gebruikersavatar
freakmtb
Mountainbiker
Berichten: 23
Lid geworden op: vr 06 jan 2006 18:30
Rijdt met: cannondale taurine
Contacteer:

la marmotte

Bericht door freakmtb »

Inschrijven ter plaatse kan nog>Ik zou het niet doen want dan moet je als laatste starten .Er starten er meer dan 5000.Als je nu al inschrijft is het ook goedkoper.
Plaats reactie