Quillan -Frankrijk

Info over de Transalp, marathons, leuke routes in onze buurlanden, mogelijkheden om te biken in je vakantiebestemming,... je vindt het hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
bonsai
Mountainbiker
Berichten: 396
Lid geworden op: zo 30 jan 2005 21:53
Rijdt met: Orbea satellite

Quillan -Frankrijk

Bericht door bonsai »

k'ga binnen 14 dagen naar Quillan, streek van de Aude
aan de flanken van de Pyreneeën zo'n 50km onder Carcassonne,
op het internet gevonden dat er daar zo'n 780km vaste routes zijn
verdeeld over 25 pistes, met de kleuren blauw, groen, rood en zwart.
Iemand al in deze streek gereden? De kleuren staan waarschijnlijk
voor de moeilijkheidsgraad?
Gebruikersavatar
bonsai
Mountainbiker
Berichten: 396
Lid geworden op: zo 30 jan 2005 21:53
Rijdt met: Orbea satellite

Bericht door bonsai »

ben dus naar Quillan geweest ten zuiden van Carcasonne.
Prachtige streek om te mountainbiken. De streek van de Aude
wordt opgedeeld in 4 zones met elk hun aantal mountainbikecircuits.
De bepijling was goed, zelfde blososymbool als bij ons met het
nummer erop van het te rijden circuit.

Volgende sites kunnen je ook nog wat informatie geven.
Op een ervan kan je trouwens de brochure van de circuits downloaden.

http://www.aude-en-pyrenees.fr/pages/tourisme/vtt.html
http://www.vtt-pyrenees.com

Indien je het mountainbiken wenst te combineren met een gezinsverblijf
dan kan ik je een schitterend vankantiedorp aanprijzen met heel
veel kinder- en randanimatie, met name l'Espinet of ga naar http://www.lespinet.com

Voor diegenen die het te ver vinden met de wagen. Ryanair vliegt
op Carcasonne vanuit Charleroi.
Een auto huren valt ook mee qua prijs. Je kunt er een boeken bij
Hertz op de site van Ryanair.

Groetjes
Gebruikersavatar
vincentvl
Mountainbiker
Berichten: 133
Lid geworden op: ma 24 nov 2008 20:21
Rijdt met: koga myata + decathlon rockrider

Bericht door vincentvl »

Ik ben ook net terug van Quillan.
Wij verbleven met een tent op een camping in Quillan.

Ikzelf heb 2 rode routes gereden (2 en 3 op de MTB kaart die je gratis op camping of office de tourisme krijgt. Daarnaast heb ikzelf een paar korte 'ochtentoerkes' uitgestippeld rond de camping. makkelijk zat daar met al die singeltracks.

(meer heb ik niet gereden omdat de fiets meewas als ontspanning tussendoor...niet als hoofddoel dus)

soit: Route 2 begint lastig met een bijna 5 km lage klim op gravel/rotswegen gevolgd door een korte technische afdaling waarna je wer een hoop kan klimmen. Daarna wordt het echt leuk met open af opsingeltracks, technische stukken waarvan ik eentje te voet moest doen, was iets te moeilijk voor den dezen.
op het laatste ben ik misgereden maar veel mer dan een rondje Quillan over asfalt heb ik niet gemist.

route 3: hier begint het met een opwarmertje langs de aude, op en af. tof maar niet technisch. daarna links de bergen op en weer een kilometer of 4klimmen op gravel/rotswegen. onder een loden zon best lastig. daarna weer afdalen op houtvesterwegen. Niet technisch maar lastig door de vele losse takken en stammetjes op de weg. Na een stuk afdalen op de wegga je nog wat afdalen over een houtvester pad vooraleer je in een stenen woestijn lijkt te komen. Natuurlijk bergop en onder een stralende zon en meer dan 30 graden .... #-o . je passeert dan enkele dorpjes en er zit nog een leuk stukje in onder de bomen. op 4 kilometer van het einde weer het spoor bijster en dan maar via de weg teruggekeerd (achteraf bleek ik niet eens zo heelerg fout gereden te hebben ..)

conclusie: Quillan is een heerlijke streek m te rijden, route 2 is zeker meerdere verkenningen waard en als ik terugga doe ik hemzeker nog. route 3 is leuk als je wat kilometers wil klimmen en dalen maar verre van technisch. Route 2 is iteindelijk ook beter bebijld.

ik zal alter nog wat profieltjes posten. foto's heb ik helaas niet, mijn cameraatje is tijdens een rit gesneuveld :oops: ..
Gebruikersavatar
BertG
Mountainbiker
Berichten: 1440
Lid geworden op: za 12 aug 2006 17:27

Bericht door BertG »

Dat is daar inderdaad een mooie streek, ik ben er efkes geweest in 2007 en 2008 op rondreis door Europa. Biken heb ik daar niet gedaan toen, ik wist trouwens niet dat daar zoveel afgepijlde routes waren #-o , misschien dit jaar daar nog maar eens passeren dan.

Ik heb wel enkele routes gereden in Les Angles, dat is niet zo ver van Quillan, iets verder de Pyreneeën in richting Spanje. Ook de moeite anders.

Afbeelding


@vincentvl: op welke camping zat je?
Gebruikersavatar
vincentvl
Mountainbiker
Berichten: 133
Lid geworden op: ma 24 nov 2008 20:21
Rijdt met: koga myata + decathlon rockrider

Bericht door vincentvl »

op de camping municipal. (la sappinette).
je hebt er keuze uit de goedkope plaatsen, deze liggen aan de buitenzijde van de camping of de luxe plaatsen in eht centrum van de camping, deze zijn tevens afgebakend met hagen en bomen.
Sanitair was bij ons redelijk proper, alleen heb je best een rolletje wcpapier bij de hand... papier wordt maar 1 keer per week aangevuld.
Zwembad is niet verwarmd maar zal in het hoogseizoen onder het zonnetje wel snel warm genoeg zijn, nu was het net doenbaar.

Verder is er ook een speelpleintje, vollybalveldje en pingpong tafels ...moest de kroost iets anders willen doen dan biken.

Ligt op een kilometertje van het station, beetje in de hoogte. tof aan het begin van de rit want dan kan je je lekker laten vallen naar de startplaats..op de terugweg iets minder :lol:

Nice to know: grote markt van quillan is op woensdag. zeker de droge worsten van een madammeke uit les fenuilleides proberen. lekkere worst, proper madammeke :lol:

uit quillan trouwens een 3 tal routes, voor de rest moet je in naburige dorpjes zijn. Routes van rennes les chateaux lijkt me ook gigantisch mooi (heb er gewandeld) en vlakbij quillan is er een route die alleen maar afdaalt (of toch zo goed als.) -800 HM volgs de brochure. Finisch ligt in quillan, start wat boven quillan (lijkt me logisch)
Gebruikersavatar
Den EffiSten
Mountainbiker
Berichten: 67
Lid geworden op: ma 18 mei 2009 12:44
Rijdt met: Scott Scale 20 en 910

Bericht door Den EffiSten »

Ik ga ook eens camping l'Espinet proberen.
Niemand toevallig gps tracks van in de nuurt?
Zie er al naar uit ben al eens in Ax-Les thermes geweest en dan toch naar de vallei van de aude geweest voor het betere weer.
Ivo L
Mountainbiker
Berichten: 456
Lid geworden op: vr 16 jan 2004 17:05
Rijdt met: Canyon Exceed

Re: Quillan -Frankrijk

Bericht door Ivo L »

Hoi,


Vertrek binnen 4 weken ook naar Quillan.

Iemand tips welke mtb-route's het uidagendste zijn ? Ik heb nummer 2 en 3 al genoteerd vanuit Quillan, maar welke mtb route's zijn ook ok in de buurt ?

Thx
MNG
Mountainbiker
Berichten: 233
Lid geworden op: wo 23 mar 2011 23:36
Rijdt met: AMS 110 26'er. 9000 GENT

Re: Quillan -Frankrijk

Bericht door MNG »

De Aude is fantastisch gebied voor XC, massa's prachtige single, de catharenroute incluis. Challenging, maar niet te zot (in vergelijking met pakweg natte stukken GR 10 van een week geleden :) en ook droger dan de meer westelijke kant.
Alles tussen Foix en Quillan (Puivert, Nebias, etc...) is dik ok, plus de hogere Pyrenneen zijn vlakbij als het te warm wordt (dan moet je klimmen ;) )

Heb er overal wild gekampeerd dus geen id qua infrastructuur.
BigFootBuda
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 31 jan 2018 15:19

Re: Quillan -Frankrijk

Bericht door BigFootBuda »

Er word ieder jaar een prachtige tocht georganiseerd in Quillan , perfecte organisatie , dit jaar gebeurd dit op 30/09/2018.
https://www.vtt-pyrenees.com/ronde-vtt-3-quilles/" onclick="window.open(this.href);return false;

Op site staan wij in het groen...lol

Rayanair +/- 70€ weg en weer en VTT ter plaatse te huren...aanrader.

Grts BigFootBuda.
Plaats reactie