rugzak of bagagedrager op bike ?

Info over de Transalp, marathons, leuke routes in onze buurlanden, mogelijkheden om te biken in je vakantiebestemming,... je vindt het hier!
Dave
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: za 08 jun 2002 02:00
Rijdt met: Thompson

rugzak of bagagedrager op bike ?

Bericht door Dave »

Komende zomer doe ik de Transalp (recreatief en op eigen tempo) samen met een kameraad. Wij zijn van plan onze eigen bagage mee te voeren.
Alleen ben ik er nog niet uit of ik nu een bagagedrager op mn mountainbike ga monteren of is het toch beter van een fietsrugzak op je rug te vervoeren (materiaal tot minimum beperken, om zo toch geen al te zware rugzak mee te sleuren).
Wie heeft ervaring met dit soort zaken ? Is zo'n bagagedrager eigenlijk wel stevig genoeg om zo'n tocht te overleven ?
Alle tips en ervaringen zijn welkom.
Dave.
Gebruikersavatar
TJ!
Mountainbiker
Berichten: 334
Lid geworden op: do 05 sep 2002 02:00
Rijdt met: ne zilveren HT en ne zwarte FS
Contacteer:

Bericht door TJ! »

'k heb enkel ervaring met "stappen met een rugzak".... Maar op ne velo zou 'k da ni durven, denk ik. Komt je zwaartepunt ni veel te hoog te liggen met zo ne rugzak als je biket? 'k Vrees dat dat je stabiliteit en evenwicht ni echt ten goede komt :-?
Gebruikersavatar
JeTeR
Mountainbiker
Berichten: 78
Lid geworden op: wo 13 mar 2002 02:00
Rijdt met: Trek Supercaliber 9.9 AXS P1 + Specialized S-Works HT
Contacteer:

Bericht door JeTeR »

Wow? Wat versta je onder bagage??

Ik ga ook naar de TAC en met wat ik tot nu toe gezien heb van het parkoer en met mijn eigen ervaring uit die regio, weet ik dat er zeer zeker behoorlijk zware technische passages inzitten. En vergeet ook niet die 20.000hm dus zo licht mogelijk rijden is de boodschap! Iedere 100gr die je niet moet meezeulen moet je echt onverbiddelijk thuis laten!!

De snelle mannen rijden zelfs zonder rugzak...

Ik zal het waarschijnlijk houden bij een kleine Camelback (Rocket). Daar is net genoeg plaats in voor een Alien, arm- en beenstukken en een mini windstopper/regen vestje (volgens reglement). Reserve banden zitten in een zadeltasje en dat zal het wel ongeveer zijn...

Ik ben zelfs van plan om die drinkzak bijvoorbeeld maar half te vullen om gewicht te besparen. En dan onderweg bij te vullen aan de bevoorrading.

Des te lichter des te beter :wink:

JeTeR
Gebruikersavatar
Rollo
Mountainbiker
Berichten: 162
Lid geworden op: vr 07 jun 2002 02:00
Rijdt met: Cube XC Pro & Trek 8500 & noname op de tacx

Re: rugzak of bagagedrager op bike ?

Bericht door Rollo »

Dave schreef:Alleen ben ik er nog niet uit of ik nu een bagagedrager op mn mountainbike ga monteren of is het toch beter van een fietsrugzak op je rug te vervoeren
Awel, da is de reden waarom ik zelf (solo of met kameraad) nog nooit een meerdaagse zelfstandig heb gereden zonder assistentie (vervoer van bagage).
Kzou dus ook wel eens willen weten wat het beste is...


Rollo
thiery
Mountainbiker
Berichten: 52
Lid geworden op: vr 12 apr 2002 02:00
Rijdt met: Duffel
Contacteer:

Bericht door thiery »

Wel ik ben de kameraad waarmee Dave gaat rijden en vorig jaar heb ik de Tirol Vital Route gereden, ook met eigen bagage. Ik heb me beperkt tot 1 rugzakje op bagagedrager en 1 rugzakje met voedsel en drank op rug. In rugzakje zaten inderdaad maar de echt noodzakelijke dingen (1hemdje & broek voor 's avonds, sandalen, toiletartikelen,2paar kousen,2 onderbroek,1handdoek,1zwembroek,nog een bikeshirt en dat was alles dacht ik). Maar ik moet er ook eerlijkheidshalve bijzeggen dat je de Tirol Vital Route niet kan vergelijken met de transalp tocht die we nu gaan maken er zitten nu iets meer technische stukken in en ik heb gemerkt dat vorig jaar ik ook enkele keren met schrik heb gezeten dat bagagedrager het zou begeven op de technische stukken maar die heeft het mooi uitgehouden hoor! Een voordeel dat ik WEL ontdekt heb is dat ik minder wegslipte met achterwiel bij hevig remmen op kiezelweg. Ik had gevoel dat wegligging beter was.
Gebruikersavatar
Rollo
Mountainbiker
Berichten: 162
Lid geworden op: vr 07 jun 2002 02:00
Rijdt met: Cube XC Pro & Trek 8500 & noname op de tacx

Bericht door Rollo »

Heb nu als rugzak een Deuter BigBike
Welke rugzak(ken) had/heb jij?
en welke bagagedrager had je gemonteerd?
thiery
Mountainbiker
Berichten: 52
Lid geworden op: vr 12 apr 2002 02:00
Rijdt met: Duffel
Contacteer:

Bericht door thiery »

Ik heb de topeak Beam Rack MX model (type V) geinstalleerd en daar gewone rugzak op (geen trekkersrugzak, geen speciaal merk)
Rugzak op rug is goedkoper model van decathlon (vergelijkbaar met camelback dus met waterzak en slang op rug) maar van decathlon merk ROCKRIDER. stukken goedkoper en even goed vind ik zelf.

info ivm rack:

http://www.bike2build.nl/toonartikel.ph ... 8f2877e2f6
Gebruikersavatar
JeTeR
Mountainbiker
Berichten: 78
Lid geworden op: wo 13 mar 2002 02:00
Rijdt met: Trek Supercaliber 9.9 AXS P1 + Specialized S-Works HT
Contacteer:

Bericht door JeTeR »

Dus? Het gaat hier niet over de Adidas Bike TransAlp Challenge? Juist?
Want dan heb je dit toch allemaal niet nodig... de organisatie transporteert uw bagage naar de finish plaatsen.

Jullie willen gewoon zelf een recreatieve tocht door de Alpen doen?

Dan kan ik volgen :lol:

JeTeR
thiery
Mountainbiker
Berichten: 52
Lid geworden op: vr 12 apr 2002 02:00
Rijdt met: Duffel
Contacteer:

Bericht door thiery »

Inderdaad Jeter, het is een transalp tocht uit het boek van Uli Stanciu "Traumtouren Transalp"
een boek met 12 verschillende transalp-tochten in beschreven, inclusief cd met alle etappes (om zelf combinaties te creeren) met roadbooks, ...
ook gps-versie verkrijgbaar zodat je je eigen uitgestippelde route op je gps kan zetten. Mocht je het boek kennen, het is route 11 dat we gaan doen (Glacier Express), een transalp van St.Anton am Arlberg (A) tot aan Riva del Garda (I), 327 km (wat nog meevalt) en 12564 hoogtemeterkes
(hoogste top 3123 meter met zelfs in zomer nog sneeuw op!). Alles gebeurd dus door ons zelf, planning, transport, bagage, ...
Gebruikersavatar
Mick
Mountainbiker
Berichten: 441
Lid geworden op: di 10 sep 2002 02:00
Rijdt met: Vosselaar
Contacteer:

Bericht door Mick »

Er zijn ook organisatie's die de recreatieve Transalp organiseren, hier word alle bagage automatisch van de ene plaats naar de andere gebracht.
Een heel interesante site is http://www.transalppagina.nl/
Plaats reactie