Ver reizen, fiets meenemen of huren ?

Info over de Transalp, marathons, leuke routes in onze buurlanden, mogelijkheden om te biken in je vakantiebestemming,... je vindt het hier!
Plaats reactie
Mark72
Mountainbiker
Berichten: 60
Lid geworden op: zo 28 sep 2014 16:26

Ver reizen, fiets meenemen of huren ?

Bericht door Mark72 »

Hoi allemaal,
zoals velen trekken we er met een vriendengroepje (9 man) jaarlijks op uit voor een verlengd weekend met de fiets achter op de wagen.
Volgend jaar willen we eens wat verder gaan. Zuid-Frankrijk, Slovenië, Tsjechië, Mallorca, Sierra Nevada (Spanje) zitten al tussen de opties.
De maximale duur van de reis is 5 dagen, verplaatsing inbegrepen
Hoe pakken jullie dit praktisch aan ?
Wat verkiezen jullie voor de reis naar ginder ? Auto, trein, vliegtuig ? Fiets meenemen (kostprijs trein of vliegtuig) of ter plaatse huren ?
Als jullie niet met de wagen gaan, hoe gaan de verplaatsingen ter plaatse ? Auto's huren ?

Alle tips zijn welkom

Mark
Gebruikersavatar
i-Mac
Kerstman
Berichten: 1336
Lid geworden op: za 01 mei 2004 12:37

Re: Ver reizen, fiets meenemen of huren ?

Bericht door i-Mac »

Bij Tui betaal je per fiets per traject €55. Reken nog op de kost van de huur van een koffer of speciale fietstas. In veel gevallen ben je dan goedkoper af om ter plaats een fiets te huren. Maar dat hangt natuurlijk ook af in welke regio je op reis gaat. In Spanje bv, vallen de huurprijzen van fietsen goed mee.
Gebruikersavatar
bip bip
Mountainbiker
Berichten: 999
Lid geworden op: do 07 jun 2007 21:32
Rijdt met: Scott spark RC 29er,Scott scale 29er expert,Rigid 29er Chinees,Cervélo Aspero gravel

Re: Ver reizen, fiets meenemen of huren ?

Bericht door bip bip »

ik fiets ook al verschillende jaren in het buitenland , toch al een mooi deel van Europa gezien. meestal de verplaatsing met de wagen gemaakt, één keer de TGV en twee maal per vliegtuig.
Die twee keer een fiets gehuurd, buiten het feit dat de fiets kwalitatief een stuk minder was dan mijn eigen bikes kon ik telkens moeilijk wennen aan het rijden met binnenbanden.
Door de noodzaak van de banden harder te moeten zetten gaf de fiets me veel minder vertrouwen op de rotsachtige trails ( streek Empuriabrava en Gran Canaria ) .
Ook veel meer lekke banden i.v.m. de trips die we met onze eigen bikes hebben gemaakt.
Dus mocht de noodzaak zich nog eens voordoen om het vliegtuig te moeten nemen naar een bike bestemming zal het toch met eigen bike zijn.

grt,
bip bip
Gebruikersavatar
Beny
Mountainbiker
Berichten: 3870
Lid geworden op: za 15 mar 2003 21:31
Rijdt met: 7x specialized/1x turner

Re: Ver reizen, fiets meenemen of huren ?

Bericht door Beny »

Als gepassioneerde mountainbiker die toch redelijk wat geld uitgeef aan mijn fietsen, dan moet mijne bike ook mee op reis. Op reis moeten wennen aan een andere bike, geometrie, parts, … [-X

Met de auto kun je uiteraard alles meenemen zonder beperking, voor een trip tot ongeveer 1000km, en carpooling/kostendelend =D>
Verder weg, zeker als tijd beperkt is, dan zou ik opteren voor vliegtuig. Voor die paar dagen zou ik dan wel een locatie kiezen vanwaar je alle trips kan maken zonder dagelijkse verplaatsing.
Of eventueel aansluiten bij een reisorganisatie die heel de logistiek op zich neemt :wink:
Plaats reactie