MTB routes Italië

Info over de Transalp, marathons, leuke routes in onze buurlanden, mogelijkheden om te biken in je vakantiebestemming,... je vindt het hier!
Plaats reactie
jaspermtb
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: do 22 feb 2018 10:34

MTB routes Italië

Bericht door jaspermtb »

Begin april ga ik drie maanden door Italië rondtrekken met caravan en gezin. Wie heeft wat tips voor mooie mountainbike routes in Italië? Liefst voorzien van GPS tracks en verspreid over heel Italië.
We starten in het zuiden van Italië en trekken langzaam naar het noorden ivm het weer. Het zou natuurlijk helemaal mooi zijn als er in de buurt nog meer te beleven is dan alleen mountainbiken :-D. Veel dank alvast!
Gebruikersavatar
TaurineR
Mountainbiker
Berichten: 1916
Lid geworden op: za 16 jul 2005 23:28
Rijdt met: C. FSi

Re: MTB routes Italië

Bericht door TaurineR »

De finale in noorden kan je doen in Piemonte of de Dolomieten.
Het zal een echte finale zijn!
Gebruikersavatar
Dickie
Mountainbiker
Berichten: 3822
Lid geworden op: di 01 feb 2005 14:44
Rijdt met: 29'er Hardtail, singlespeed en fully

Re: MTB routes Italië

Bericht door Dickie »

Vorig jaar een stuk van de Via Francigena gedaan met het vrouwke. Zij met trekking e-bike en ik met de mtb, allebei met bagage. Vertrokken in Firenze en via een verbindingsetappe aangekoppeld aan de Via Francigena in San Gimignano.

Ik heb er vanaf San Gimignano zoveel mogelijk stukken van de route voor wandelaars in trachten te steken om off-road of 'Strade Bianchi' onder de wielen te krijgen. Singletracks waren er niet.
Geen technisch uitdagend parcours voor mtb, maar de ongeveerde e-bike met 38mm-banden kwam snel aan zijn grip-limieten op steile stukken.
Ook veel asfaltstukken, maar dat waren steeds verkeersarme wegjes.
Kortom, we hebben genoten van het prachtige Toscaanse landschap en met de fiets rij je de autovrije stadjes zo in.

Als basis van deze site uitgegaan:
http://www.viafrancigena.bike/en/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik heb de etappes in Basecamp aangepast om steeds tussen 50 en 70km uit te komen.
Firenze- S.Gimignano 59km-1576hm, S.G.- Siena 49km-1100hm, Siena-Contignano 68km-1211hm, Contignano-Bolsena 69km-1543hm, Bolsena-Sutri 63km-1472hm en Sutri-Rome 63km-1127hm.
Via Googlemaps, openfietsmap en streetview gecheckt of sommige van mijn eigen getekende doorsteekjes berijdbaar waren.
In de buurt van Buenconvento ook nog een stuk van L' Eroica afgebold:
https://opvakantienaartoscane.info/fiet ... jd-eroica/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sommige Italiaanse GR-wandelpaden kan je zelfs met streetview verkennen, soms zie je de schaduw van de 'google-stapper' met camera op de rugzak.
Ter plaatse toch soms moeten beslissen om bepaalde stukken over te slaan.

Ik had ook een track van 40km door Rome uitgetekend, maar die hebben we niet kunnen doen wegens zwaar noodweer. We hebben Rome dan maar te voet verkend.
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: MTB routes Italië

Bericht door Free_ltd »

Mooie vooruitzichten zo 3 maanden. Verlof opgespaard? :lol:
jaspermtb
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: do 22 feb 2018 10:34

Re: MTB routes Italië

Bericht door jaspermtb »

@dickie, volgens mij heb je een mooie trip gemaakt, klinkt heel gaaf!
Ik neem ouderschapsverlof op, verlof sparen lukt mij nooit :-D .
Heeft er iemand goede ervaringen met websites voor het vinden van mooie mtb routes, ik rij het liefste uitdagende single tracks ,enduro. Denk daarbij aan toscane, de marche en Umbrie. Koop binnenkort een fiets gps dus heb met het zoeken van mtb routes nog geen ervaringen. Dank opnieuw voor de reacties!
Gebruikersavatar
Dickie
Mountainbiker
Berichten: 3822
Lid geworden op: di 01 feb 2005 14:44
Rijdt met: 29'er Hardtail, singlespeed en fully

Re: MTB routes Italië

Bericht door Dickie »

Even gegoogeld, daar ga je zeker iets in vinden:
https://www.wikiloc.com/trails/mountain ... m=10&to=20" onclick="window.open(this.href);return false;
jaspermtb
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: do 22 feb 2018 10:34

Re: MTB routes Italië

Bericht door jaspermtb »

Zijn er ook sites waar de routes op basis van beoordelingen van rijders zijn terug te vinden?Ik zie bij wikiloc wel rating staan maar ben benieuwd of dit betrouwbaar is. lijkt een beetje willekeurig te zijn. Of zijn er anders alternatieven website waar je beter naar toe kunt gaan. In Nederland is er een top 10 van de mtb routes die maandelijks veranderd, bestaat zoiets in het italie Ook?
En zijn er de verschilende gebieden ook vaak gepeilde routes?
Luhmann
Mountainbiker
Berichten: 149
Lid geworden op: vr 15 sep 2017 09:17
Rijdt met: Cube LTD Race

Re: MTB routes Italië

Bericht door Luhmann »

https://www.trailforks.com" onclick="window.open(this.href);return false; staat in Italië toch wat op de kaart. Zeker als je op zoek bent naar zwaardere routes ...
Da_Ba_2
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 14 mar 2018 12:08

Re: MTB routes Italië

Bericht door Da_Ba_2 »

Drie maanden? Wauw. Ik zou dat ook graag doen maar ja, daardoor zou ik dan arm en baanloos worden :-D
Plaats reactie