Ischgl Ironbike

Info over de Transalp, marathons, leuke routes in onze buurlanden, mogelijkheden om te biken in je vakantiebestemming,... je vindt het hier!
Plaats reactie
Restyle
Mountainbiker
Berichten: 152
Lid geworden op: di 22 mei 2012 21:44
Rijdt met: Specialized Epic

Ischgl Ironbike

Bericht door Restyle »

Bikers!

Ik heb me ingeschreven om deze zomer de Ischgl Ironbike marathon te doen ongeveer een 80k, 4000hm.
Dit gaat mijn eerste echte alpen race worden, ik heb enkele jaren geleden wel al eens in de alpen gaan fietsen, maar dat was iets anders.

Ik zit nog met een aantal vragen ivm zulke berg ritten, want het is 2x erg stevig klimmen.
Vooral waar ik me zorgen om maak zijn mijn versnellingen, wat raden jullie zoal aan om dit te overbruggen?
Ik heb nu een 10-42, 32t setup, hiermee geraak ik in onze contreien overal vrij makkelijk boven, klims van 15% kan ik hier vrij makkelijk mee aan, mijn power 2 weight zit wel redelijk snor.
Ik verwacht de hellingsgraad iets van een 10-12% te zijn, zou ik mss toch beter voor een 28 of 30t gaan?

Wat pakken jullie mee voor onderweg, rugzak of niet, speciale tools, binnenband, eten, drinken, .. ?

Ik ga sowieso 30 April de Millmantrail rijden als "mini" test.

Enige tips zijn meer dan welkom!
Free_ltd
Mountainbiker
Berichten: 1588
Lid geworden op: za 28 nov 2015 18:49
Rijdt met: Niner RKT 9 RDO ‘18

Re: Ischgl Ironbike

Bericht door Free_ltd »

Geen mogelijkheid om tijdelijk 2x te leggen, dan kunt ge vooraan evtl nog 22 of 24 steken en hebt ge meer bereik.
slijkridder
Mountainbiker
Berichten: 224
Lid geworden op: do 19 jun 2014 15:37

Re: Ischgl Ironbike

Bericht door slijkridder »

Mijn ervaring is dat je met 32-10/42 ginder in de Alpen op de echt steile stukken(tot35%,wat je in ischgl zeeeeeker gaat tegenkomen)tekort komt, ofwel nen 28 vooraan steken ofwel ne 50 achteraan steken,bv sram eagle.
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: Ischgl Ironbike

Bericht door spaghetti_2 »

Ik zou toch niet met een 32-42 naar de Alpen gaan. Ik rij met een zelfde set-up marathons in de Ardennen, en op de stijlste stukken is dit toch puur op de macht. Ik ben redelijk goed getraind, en op Ardennen hellingen kom ik hier mee weg, maar voor langere Alpen klimmen lijkt me dit toch niet ideaal. Koop jezelf gewoon een 28 of 30T kettingblad, dit is geen verloren geld en veel gemakkelijker dan overschakelen naar een 2x crank of met expanders op je cassette te beginnen werken. Tenzij je daar voor de prijzen wilt rijden, dan zou ik me echt niet teveel zorgen maken over bijtrappen tegen +40 km/h.
Den jjag
Mountainbiker
Berichten: 669
Lid geworden op: vr 12 jan 2007 10:25
Rijdt met: Canyon Exeed CF SLX, Sensa fiori TNT pro 29er

Re: Ischgl Ironbike

Bericht door Den jjag »

Maak dat je zo licht mogelijk kan trappen. De laatste klim van Samnaun terug naar Ischgl valt ferm tegen, lang en steil (het laatste stukje zelfs duwen). Ik kan je verzekeren als je dan wat lichter kan schakelen komt dat goed uit. De klim vanuit Ischgl naar Idalp is de eerste kilometers verhard maar ook vrij steil en lang. Ook daar heb je de laatste km. je kleinste verzetje nodig! Ik dacht dat ik zelf al een keer of vier heb deelgenomen, mooie marathon met prachtige vergezichten. Veel succes!
Ah ja, doordat de klimmen zo lang zijn moet je op souplesse klimmen, zeker niet op pure kracht!
Restyle
Mountainbiker
Berichten: 152
Lid geworden op: di 22 mei 2012 21:44
Rijdt met: Specialized Epic

Re: Ischgl Ironbike

Bericht door Restyle »

oké bedankt voor de reacties kga dan zeker nog kijken voor een 28 gezien ik men 11 speed niet zomaar kan ombouwen naar een 10-50, 10-46 zou nog gaan maar..
Gebruikersavatar
blubberduck
Mountainbiker
Berichten: 851
Lid geworden op: wo 17 dec 2003 16:22
Rijdt met: Epic S-Works WC 29", Stump S-Works 29"

Re: Ischgl Ironbike

Bericht door blubberduck »

Restyle schreef:Bikers!

Ik heb me ingeschreven om deze zomer de Ischgl Ironbike marathon te doen ongeveer een 80k, 4000hm.
Dit gaat mijn eerste echte alpen race worden, ik heb enkele jaren geleden wel al eens in de alpen gaan fietsen, maar dat was iets anders.

Ik zit nog met een aantal vragen ivm zulke berg ritten, want het is 2x erg stevig klimmen.
Vooral waar ik me zorgen om maak zijn mijn versnellingen, wat raden jullie zoal aan om dit te overbruggen?
Ik heb nu een 10-42, 32t setup, hiermee geraak ik in onze contreien overal vrij makkelijk boven, klims van 15% kan ik hier vrij makkelijk mee aan, mijn power 2 weight zit wel redelijk snor.
Ik verwacht de hellingsgraad iets van een 10-12% te zijn, zou ik mss toch beter voor een 28 of 30t gaan?

Wat pakken jullie mee voor onderweg, rugzak of niet, speciale tools, binnenband, eten, drinken, .. ?

Ik ga sowieso 30 April de Millmantrail rijden als "mini" test.

Enige tips zijn meer dan welkom!

ik probeer deze dit jaar , tips...??? zie ook PB :wink:
slijkridder
Mountainbiker
Berichten: 224
Lid geworden op: do 19 jun 2014 15:37

Re: Ischgl Ironbike

Bericht door slijkridder »

Reken maar op n hellingsgraad van boven de 20%,en vooraan zou k toch kleiner gaan,nen 28 ofzo als je achteraan maar nen 42hebt.verwacht u maar aan zeer steile klimmen waar je ook enkele stukken te voet zult moeten doen.onderschat deze tocht zeker niet,op 80 km 4000hgm,dat word veeeeeeel naar boven wandelen.
Gebruikersavatar
spaghetti_2
Mountainbiker
Berichten: 1445
Lid geworden op: zo 15 nov 2009 15:52
Rijdt met: Scott Spark RC Pro 2020, Rose X-Lite

Re: Ischgl Ironbike

Bericht door spaghetti_2 »

Ik ben ook ingeschreven!
Plaats reactie