Alpe d'Huez

Info over de Transalp, marathons, leuke routes in onze buurlanden, mogelijkheden om te biken in je vakantiebestemming,... je vindt het hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
LittleWhiteDog
Mountainbiker
Berichten: 287
Lid geworden op: di 27 nov 2007 13:34
Rijdt met: Grand Canyon

Alpe d'Huez

Bericht door LittleWhiteDog »

Bestaat er een offroad klim vanuit Bourg d'Oisans (of daar niet ver van) naar Alpe d'Huez?
Ik vertrek binnen 2 weken en zou anders, naast de koersfiets, ook de mountainbike overwegen mee te doen. Ik heb een hardtail 29" ... dus té technisch liefst niet. Conditioneel geen probleem.

Iemand?
_anonymus_
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: vr 06 jan 2012 18:36
Rijdt met: big wheels - steel is real

Re: Alpe d'Huez

Bericht door _anonymus_ »

Even deze vraag terug naar boven halen.

Iemand tips (of nog beter: tracks) beschikbaar rond Alpe d'Huez?
Net voor deze zomer een weekje een camping geboekt aan de voet.
Gebruikersavatar
TaurineR
Mountainbiker
Berichten: 1916
Lid geworden op: za 16 jul 2005 23:28
Rijdt met: C. FSi

Re: Alpe d'Huez

Bericht door TaurineR »

Boven de alp kan je langs het vliegveldje, verder de col de Sarenne nemen, is een asfaltwegje, dus niet echt MTB, maar zeker de moeite om eens te rijden.
Terugkeren via 'route de la roche d'Auris' een asfaltweggetje a la corniche, en dan kom je uit in La Garde.
_anonymus_
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: vr 06 jan 2012 18:36
Rijdt met: big wheels - steel is real

Re: Alpe d'Huez

Bericht door _anonymus_ »

Thanks!
Iemand leuke tracks van ritjes die hij daar gereden heeft?
Bij voorkeur rijdbaar naar boven en wat technischer naar beneden (maar wel doenbaar, geen pure downhill).
Gebruikersavatar
Jemp
Mountainbiker
Berichten: 1329
Lid geworden op: za 18 jul 2009 10:53
Rijdt met: Scott Scale Pro 29 / Scott Solution

Re: Alpe d'Huez

Bericht door Jemp »

Keer op deze site kijken. Top site voor franse tracks
https://www.utagawavtt.com/
Gebruikersavatar
fredo
Mountainbiker
Berichten: 414
Lid geworden op: vr 19 aug 2005 22:41
Rijdt met: Orbea Rallon, Schwarzrot Bass B

Re: Alpe d'Huez

Bericht door fredo »

Ik woon zelf het jaar rond tussen Bourg d'Oisans en Alpe d'Huez. Ik ben zelf mtb gids en organiseer mtb reizen (http://www.legenduro.com" onclick="window.open(this.href);return false; en http://www.chaletauris.com" onclick="window.open(this.href);return false;), dus ken de buurt zeer goed op de mtb :-D

Ik kan je wel wat verder helpen met routes plannen :wink:


Vooreerst: het is niet mogelijk om 100% offroad van BO naar AdH te rijden. Het eerste stuk is hiervoor gewoonweg te steil (bocht 21-16 van de Alpe klim voor wielrenners), daarna "vlakt" het wel wat af en zijn er een paar opties.


De buurt heeft veel mooiere xc tochten dan de Alpe d'Huez offroad op te klauteren! 8)

Als je het toch zou willen doen, dan zou ik doen:
BO -> La garde over asfalt, weg van La Garde naar Le Cert (zeer mooie balkon weg), singletrack Le Cert -> Les Cours, singletrack Les Cours -> Auris station -> chapelle St Giraud, klim naar Col de Cluy (1800m), stukje afdalen naar Sarenne vallei en dan doorsteken naar Alpe d'Huez.

Vanaf Les Cours (gemeente Auris) zijn er verschillende opties, een beetje afhankelijk van je techniek en conditie.


inspiratie voor andere xc tochten: lus door de bergdorpjes van Auris, lus met hoogtemeren in Alpe d'Huez, plateau emparis, gletsjer Les 2 Alpes...
_anonymus_
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: vr 06 jan 2012 18:36
Rijdt met: big wheels - steel is real

Re: Alpe d'Huez

Bericht door _anonymus_ »

Thanks, da's nuttige info!

Ik had eigenlijk inderdaad al vernomen dat Alpe d'Huez ook met de racefiets niet dé mooiste klim is, maar als ik er ben moet ik die toch eens van het lijstje schrappen, al is het dan met de MTB.

Je kan daar waarschijnlijk eindeloos mooie tochten maken, maar we zitten op een camping met een groep vrienden én onze twee kleine kinderen. Het is dus al een overwinning dat ik mijn fiets mee mag nemen van mijn vrouw, en als ik twee halve dagen op de fiets raak zal het veel zijn.

Wat rij ik graag: all mountain trails, bij voorkeur wat technischer als ze bergaf gaan. Ik rij met een stalen hardtail met dropper en 120 mm veerweg, dus mag zeker wat technischer zijn zijn maar liefst geen full-on enduro.

Legenduro ken ik inderdaad, staat al lang op het lijstje als er nog eens een echte bikevakantie van komt.
Gebruikersavatar
fredo
Mountainbiker
Berichten: 414
Lid geworden op: vr 19 aug 2005 22:41
Rijdt met: Orbea Rallon, Schwarzrot Bass B

Re: Alpe d'Huez

Bericht door fredo »

_anonymus_ schreef:Thanks, da's nuttige info!

Ik had eigenlijk inderdaad al vernomen dat Alpe d'Huez ook met de racefiets niet dé mooiste klim is, maar als ik er ben moet ik die toch eens van het lijstje schrappen, al is het dan met de MTB.

Je kan daar waarschijnlijk eindeloos mooie tochten maken, maar we zitten op een camping met een groep vrienden én onze twee kleine kinderen. Het is dus al een overwinning dat ik mijn fiets mee mag nemen van mijn vrouw, en als ik twee halve dagen op de fiets raak zal het veel zijn.

Wat rij ik graag: all mountain trails, bij voorkeur wat technischer als ze bergaf gaan. Ik rij met een stalen hardtail met dropper en 120 mm veerweg, dus mag zeker wat technischer zijn zijn maar liefst geen full-on enduro.

Legenduro ken ik inderdaad, staat al lang op het lijstje als er nog eens een echte bikevakantie van komt.
Op de racefiets hangt het er wat van af wat je mooi vindt in een klim. De alpe is zeker mythisch en mooi qua helling & fysieke uitdaging, maar op vlak van natuur is beter in de buurt zoals croix de fer en berarde.

Als het allmountain mag zijn en je hebt maar een halve dag, dan zou ik de bus naar Alpe d'Huez nemen. Je mag je bike gratis meenemen als er plaats is (op het rek achteraan of in het ruim). Je kan dan een lus rondom Alpe d'Huez rijden en met een mooie afdaling terugkeren naar de vallei bodem.

Ik stuur je even een pm met meer info :wink:
tomvt
Mountainbiker
Berichten: 21
Lid geworden op: ma 01 aug 2011 22:04
Rijdt met: Demo SWorks , Stumpjumper FSR , Stumpjumper EVO

Re: Alpe d'Huez

Bericht door tomvt »

https://uk.bike-oisans.com/mountain-bike/mtb-routes/" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie