Trip report Marokko deel 3

Info over de Transalp, marathons, leuke routes in onze buurlanden, mogelijkheden om te biken in je vakantiebestemming,... je vindt het hier!
pocoloco
Mountainbiker
Berichten: 947
Lid geworden op: di 19 okt 2004 23:46

Trip report Marokko deel 3

Bericht door pocoloco »

De "canyonetappe" was nog niet voorbij, iedereen kwam weer samen aan een zwembad (feitelijk een grote vergaarbak, maar de lokale kids zwemmen erin en dus wij ook :-D). Na de picknick ging het verder over de valleibodem, met nog een soortement shortcut over een oud karavaanpad dat een wijde meander afsneed.
Niet voor mensen met hoogtevrees...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Je kon natuurlijk gewoon de meander volgen en nadien kwam alles weer samen in een wirwar van tuintjes en afwateringskanalen, waartussen het schitterend biken was. Met excuses aan de kleine kinderen die we de stuipen op 't lijf joegen met onze plotselinge verschijning (pure paniek...).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dan een stuk brede bedding, met een slingerende piste erin. Een optionele zij-uitstap naar prehistorische rotstekeningen en als afsluiter nog wat tuintjes voor we aan het einde van deze etappe kwamen. Moe, maar voldaan :-D.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ipv te bivakkeren hadden we ons geïnstalleerd in een ruwbouw die ons door de plaatselijke caïd (burgemeester) ter beschikking (lees: verhuurd) was gesteld. Gelukkig, want het stormde serieus die nacht.
De poederdroge en brede bedding van gisteren was 's morgens omgevormd tot een koffie-met-melk stroom. De locals stonden er met licht ongeloof naar te kijken - het jaar voordien had het in 't hele jaar 2x geregend. Het lage water vormde voor ons geen probleem en we biketen over zonder onze voeten nat te maken.

Afbeelding

Het bleef wel guur weer, met veel wind en regenbuien. Is dit nu het begin van de zuidelijke Sahara ?? Een herdershut bracht kort beschutting bovenop de pas.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Daarna kregen we een super singletrack voor de wielen, een tiental km lang op de flank van een kloof. Linkeroever bruine kalksteen, rechteroever groengrijs vulkanisch gesteente (dat er soms spekglad bijlag). Genieten.... het betere all mountain/enduro werk.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dan begon de afdaling naar de vlakte. Het landschap was ineens helemaal anders, meer savanne. Je verwachtte zo een paar giraffen tussen de acacia's door te zien tsjokken. Met onze fatbikes ging het gewoon cross-country tot op een jeepspoor, wéér genieten :-D.

Afbeelding

Afbeelding

Alhoewel het al 12u af en toe aan het regenen was, slaagde de stormwind er nog in om dust devils te vormen. Indrukwekkend.
Het was regenjas aan/regenjas uit, tot we op één van die stops een paar donkere gedaanten in de verte zagen. Terug dwars over het terrein ernaar toe en 't bleek een kudde dromedarissen te zijn. Met beter weer zou de "woestijnervaring" nu compleet geweest zijn :-D.
Die beesten moeten een muil van gewapend beton hebben, hoe die van die acaciabomen aan 't knabbelen waren...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Terug cross-country naar de piste en volledige rugwind toe. Heel tof om zo voortgestuwd te worden. Wat iets minder tof bleek waren de normaal gortdroge rivierbeddingen. Er stond meer en meer water in...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

We geraakten nog net door dezelfde bedding als waar we 's morgens door vertrokken waren. Toen een goeie 20cm diep, nu al soms een kleine halve meter en veel meer stroming.

Afbeelding

Dat bleek nog niet alles... het bleef de hele nacht doorregenen en 's morgens kregen we deze taferelen te zien. Remember: dit is dezelfde rivierbedding die twee dagen voordien kurkdroog en superbreed was (en waar we een hele dag in hadden gebiket). De locals zeiden dat ze zo'n hoog water de laatste 10 jaar nog niet hadden meegemaakt. En het bleef regenen...

Afbeelding

Afbeelding

High time to say goodbye... we hadden nog een etappe aan de kust gepland, na een transfer want we zaten een dikken 100km van de kust af. Maar nu was de prioriteit daar weg en terug in Agadir te geraken. Dat lukte net, zigzag over secundaire wegen en met dank aan een nieuwe brug. Maar vaak was het al spannend. Ik denk niet dat we een uur later nog doorgeraakt zouden zijn want het bleef gieten. Hier één van onze minibussen in action :-D !

Afbeelding

Afbeelding

Oh ironie... :drunk:

Afbeelding

Wij zijn veilig teruggeraakt, maar ondertussen heeft het noodweer lelijk huisgehouden in zuid Marokko (momenteel meer dan 30 doden). Een beetje een domper op een voor de rest schitterende tocht, met dank aan mijn reisgezellen voor het goede gezelschap en de kameraderie onderweg. Volgend jaar opnieuw :-D !!!!
Gebruikersavatar
Headshot
Mountainbiker
Berichten: 3660
Lid geworden op: wo 24 mei 2006 11:27
Rijdt met: TREK 8900 (2007) / Scott Spark 10 (2009) / Trek Madone 5.1 (2008) / uw moeder

Re: Trip report Marokko deel 3

Bericht door Headshot »

Amai. Mooi verslag maar ik doe het jullie niet na, hoe mooi het ook mag zijn
Hoezo
Mountainbiker
Berichten: 424
Lid geworden op: za 05 aug 2006 17:19
Rijdt met: Sandman Hoggar Ti

Re: Trip report Marokko deel 3

Bericht door Hoezo »

Koen houd me maar op de hoogte van de 2015 agenda....voel iets kriebelen....
pocoloco
Mountainbiker
Berichten: 947
Lid geworden op: di 19 okt 2004 23:46

Re: Trip report Marokko deel 3

Bericht door pocoloco »

Hoezo schreef:Koen houd me maar op de hoogte van de 2015 agenda....voel iets kriebelen....
14-22 november 2015 :-D
Gebruikersavatar
saiko
Test team
Berichten: 4048
Lid geworden op: do 26 jul 2007 09:10
Rijdt met: Sandman, F700,sobe,sobe en enne sobe

Re: Trip report Marokko deel 3

Bericht door saiko »

Ik ben mijn vader al aant opwarmen, die heeft twee jaar gewoont in die streek.
Afgelopen weekend heeft hij mijn Sandman al geleend.
gedewe
Mountainbiker
Berichten: 190
Lid geworden op: ma 18 aug 2003 20:36
Rijdt met: Grand Canyon 29 AL 7.9

Re: Trip report Marokko deel 3

Bericht door gedewe »

schone , ziet er bere uit . Ben ook al in Agadir geweest , t is daar enorm schone natuur
Gebruikersavatar
BerggeitCasualFietser
Mountainbiker
Berichten: 2935
Lid geworden op: ma 09 jan 2012 12:06
Rijdt met: Trek Superfly 7, Lapierre X629

Re: Trip report Marokko deel 3

Bericht door BerggeitCasualFietser »

Is niet een van jullie van Temse?
pocoloco
Mountainbiker
Berichten: 947
Lid geworden op: di 19 okt 2004 23:46

Re: Trip report Marokko deel 3

Bericht door pocoloco »

De regio ligt ten zuid-oosten van Agadir, op enkele uren rijden met de wagen. Het parcours hebben we uitgestippeld met behulp van een lokale Berber berggids, kwestie van originele paadjes voorgeschoteld te krijgen. Het duurde wel even eer die goed door had dat we niet de "gewone" trajecten wilden: na twee dagen initiële voorbereiding en zijn voorstellen gevolgd te hebben hebben we alles weggegooid, hem nog eens uitgelegd wat we juist zochten en zijn gewoon opnieuw begonnen :-D.

Vaak zagen we iets onderweg of op de kaart en zei hij "hé, da's een goed idee". Het grootste probleem was dat die gasten geen kaart kunnen lezen (ook niet als die digitaal op een computerscherm staat...). Hij heeft ons tijdens de voorbereiding vaak ongewild op 't verkeerde spoor gezet. Meestal was dat een calvarie, we hebben zo een hele dag zitten sukkelen en wroeten over een pokkesteile bergflank naar beneden om dan te constateren dat we in 't verkeerde dorpje uitgekomen waren :evil:.
Maar soms leverde dat ook pareltjes van trails op - iets wat helemaal niet de bedoeling was van onze gids (die rondreed in een 4x4 om ons op te wachten) maar bijvoorbeeld een col naast de bedoelde waar we met fatbikes toch over konden en die veel mooier bleek.

Ik ben wel fier op het resultaat, zie de DRIE delen van het trip report (om één of andere reden wordt het 2e deel - qua foto's voor mij persoonlijk het mooiste - maar de helft zoveel gelezen als deel 1 & 3 :-k ).
We hebben alleszins een unieke route gemaakt, we zijn op in totaal bijna 20 dagen (verkenning + tocht zelf) geen énkele andere toerist tegengekomen buiten in de stad Tafroute zelf, en op de voorlaatste dag een bende enduro rijders op het einde van een grote canyon.
Je kon het aan de kinderen trouwens direct merken waar er nog andere toeristen kwamen: op de (gelukkig) weinige plaatsen waar ze "stylo & bonbon" vroegen.

Hier op in pikkend en terzijde een oproep aan iedereen die zulke landen bezoekt: 't is natuurlijk allemaal goed bedoeld, cadeautjes uitdelen en sinterklaas spelen... Maar je léért de mensen bedelen en om blanken lastig te vallen. Uit zichzelf bedelen kinderen niet, 't is dat het ze 't aangeleerd wordt. Veel beter is om - als je dan toch cadeaus wil geven - het af te geven aan de dorpsoudste, schoolhoofd... Die zorgen dan wel dat het goed terecht komt. Zo respecteer je hun cultuur, laat je iedereen in zijn waarde en verpest je 't niet voor de bezoekers na jou.
Tot zover :-D.

Ik weet niet juist waar alle deelnemers wonen, maar twee zijn er alvast van de kanten van Willebroek-Londerzeel. Komt er iemand je bekend voor?
Gebruikersavatar
BerggeitCasualFietser
Mountainbiker
Berichten: 2935
Lid geworden op: ma 09 jan 2012 12:06
Rijdt met: Trek Superfly 7, Lapierre X629

Re: Trip report Marokko deel 3

Bericht door BerggeitCasualFietser »

Vaag, maar het is meer doordat ik met iemand in gesprek was geraakt op zijn werk die me vertelde over dit reisje ;)
univega
Mountainbiker
Berichten: 280
Lid geworden op: vr 14 feb 2003 21:09
Rijdt met: Univega

Re: Trip report Marokko deel 3

Bericht door univega »

De foto's komen me bekend voor, ik zat die periode 3 dagen geblokkeerd in Tata, het was inderdaad uitzonderlijk. Maar overstromingen komen die periode daar wel meer voor.
Plaats reactie