Vogezen (LaBresse)

Info over de Transalp, marathons, leuke routes in onze buurlanden, mogelijkheden om te biken in je vakantiebestemming,... je vindt het hier!
Gebruikersavatar
montenbaiker
Mountainbiker
Berichten: 297
Lid geworden op: zo 21 nov 2004 21:35
Rijdt met: heeft maar één poot, een linkse
Contacteer:

Bericht door montenbaiker »

Van 14 t/m 17 juli voor de eerste maal naar de Vogezen geweest. Wij ( skelle, Tino, Fré en ikzelf ) hadden een appartmentje gehuurd in La Bresse. In die vier dagen hebben we 232 km gereden, waarvan een minimum op de weg. ( enkel om op de MTB routes te geraken ). Met het route boekje van de toeristische dienst en een goede kaart hebben we een mix van aangeduide routes met wandelpaden gedaan. Dit zowel richting Gerardmer en Col du Grosse Pierre maar ook rond La Bresse. Zoals in deze topic reeds eerder beschreven zijn de aangeduide MTB paden meestal dubbelspoor verharde keiwegen. De wandelpaden daarentegen vormen een serieze uitdaging zowel in het klimmen als in het afdalen. Er staan ook zwarte MTB routes in het boekje, en deze zijn bij momenten wel degelijk hun kleur waard.
Wij hadden droge weersomstandigheden maar naar het schijnt kan de leem daar nogal kan plakken bij regen. Een minpuntje dat je als niet local hebt is dat je niet kan inschatten waar er hout gekapt werd zodat je wel af en toe op stukken komt die daardoor moeilijk berijdbaar zijn.

Een echte aanrader en toch maar een kleine 600 km van aan de kust.
Gebruikersavatar
SusXT
Mountainbiker
Berichten: 5013
Lid geworden op: di 01 feb 2005 22:23
Rijdt met: ene met twee wielen

Bericht door SusXT »

Mor alé toch, die toffe paadjeuhs en leuke klimmekeuhs, kun ge me die es wijzeuh. Zullen we afsprekeuh bij in de rek bij het hamertjeuh en het beiteltjeuh? :lol: Bwa nee, eigenlijk rij ik liever met den Tette. :P
Splenter schreef:Moh, jeanet, de vogezen zijn een stuk beter dan de ardennen. Veel langere klims op een stuk toffere paden. Ge moet u de juiste wegjes wat zoeken, en dan weet ge de vogezen zeker te apprecieren. Het enige noembare nadeel is het overtal aan herten, maar het is voldoende om ze te ontwijken om het nodige plezier aan de vogezen te beleven!



SusXT schreef:Ben net terug uit de Vogezen. We zijn gaan fietsen in Cornimont en Xaulsures-sur-moselotte. (In La Bresse zijn we niet geraakt)
De hoogteverschillen zijn de moeite. Van 450 naar 800 m in 5 km. Ook het uitzicht. Maar het jammere is dat het enkel omhoog is naar de top om daarna weer helemaal naar het dal te gaan. Er is geen afwisseling en dat heb je in de ardennen wel. Ook zijn de bewegwijzerde paden meestal breede paden met veel keien. Singletracks waren er sporadisch. De routes zijn wel goed aangeduid.
Wat je ook kan doen is zelf een route uitstippelen, maar neem nooit een streeplijn op de kaart en ga over wandelroutes want al de rest is quasi dicht gegroeid.

Mijn besluit : ga niet en cornimont en Saulxures. LaBresse en Gerardmer is volgens mij beter. Koop een gedetaileerde kaart bij het IGN. 't Is leuk om in de Vogezen te rijden, een paar collekes te doen, van het uitzicht te genieten, maar om speciaal naar daar te gaan...nee, dan kan je hier in de Ardennen ook fun beleven.
Gebruikersavatar
julie
Mountainbiker
Berichten: 1663
Lid geworden op: di 17 mei 2005 15:59
Rijdt met: Devinci Troy

Bericht door julie »

[quote="Splenter"]Moh, jeanet, de vogezen zijn een stuk beter dan de ardennen. Veel langere klims op een stuk toffere paden. Ge moet u de juiste wegjes wat zoeken, en dan weet ge de vogezen zeker te apprecieren. Het enige noembare nadeel is het overtal aan herten, maar het is voldoende om ze te ontwijken om het nodige plezier aan de vogezen te beleven!

Ik ben net terug van een weekje in de Vogezen. We zaten op een camping bij Munster. Ik had bij de plaatselijke VVV een kaart gehaald met de verschillende mountainbike routes, dus dat beloofde veel goeds. Helaas viel het allemaal erg tegen ':(' . Op de eerste plaats bestond het eerste gedeelte van de tocht vooral uit klimmen (vanuit het dal van Munster tot een van de toppen in de buurt) en vervolgens het tweede deel vooral uit dalen, dus erg monotoon. De wegen zelf waren ook niet echt spannend te noemen. Het grootste deel ging over brede traktoorpaden. Singletracks heb ik alleen gezien bij route M2, maar dan ook maar een paar. Verder was de bewegwijzering bedroevend slecht. De pijltjes waren in bruin en vaak ook nog op een boom geschilderd. Je moest echt heel goed uit je doppen kijken om er niet eentje te missen. Vaak stond er gewoon niets, dus het aantal keren dat ik verkeerd ben gereden, was ontelbaar. De kaart zelf was niet echt gedetailleerd. Je had alleen een beschrijving van bijvoorbeeld op km zoveel moet je een chemin herbeux nemen. Tja een chemin herbeux? Daar zijn er velen van! Trouwens als je dus al een keertje verkeerd was gereden, klopte de km's ook niet meer! Het was dus vooral zoeken, zoeken, en nog eens zoeken! Als ik het dus vergelijk met de Ardennen... tja, dan vind ik de Ardennen echt een stuk leuker. Eergisteren nog een combinatie van routes 36 en 40 gereden in Aywaille en de routes zijn toch echt veel afwisselender.
Het zal zeker zo zijn dat als je een goede gedetailleerde kaart koopt van de Vogezen, je betere routes kan vinden alhoewel ik het idee heb dat zodra je van de brede traktoorpaden afgaat, je gelijk wel heel erg steil moet gaan klimmen.
Gebruikersavatar
A d r i
Mountainbiker
Berichten: 3125
Lid geworden op: di 09 apr 2002 02:00
Rijdt met: titanium x 6 , carbon x 1
Contacteer:

Vogezen - La Bresse

Bericht door A d r i »

Ben een weekje naar La Bresse geweest, m'n impressies en links naar foto's HIER
formax
Mountainbiker
Berichten: 308
Lid geworden op: zo 21 jan 2007 17:50

Re: Vogezen - La Bresse

Bericht door formax »

A d r i schreef:Ben een weekje naar La Bresse geweest, m'n impressies en links naar foto's HIER
Bedankt voor de degelijke beschrijvingen en mooie foto's! Binnen een maandje zitten vriendin en ik in de vogezen ons remblokjes te verslijten!
Darko
Mountainbiker
Berichten: 51
Lid geworden op: vr 13 jan 2006 17:50
Rijdt met: ene met 2 wielen en een stuur!!

Bericht door Darko »

Zijn de routes in de Vogezen goed afgepijld? Zijn er veel ontbrekende pijlen of zijn deze routes zonder kaart te rijden?
Gebruikersavatar
A d r i
Mountainbiker
Berichten: 3125
Lid geworden op: di 09 apr 2002 02:00
Rijdt met: titanium x 6 , carbon x 1
Contacteer:

Bericht door A d r i »

Je kan het riskeren, ik ben op die 270km maar 2 ontbrekende pijlen tegengekomen, maar toen was ik toch kontent van het routekaartje EN de IGN kaart bij te hebben.
Verder staan de pijlen soms onduidelijk of achter hoek of kant. Je kan dus snel mis rijden.
De routekaartjes kan je gratis bij de touristische diensten verkrijgen, de stafkaart kost 9.8€.
Gebruikersavatar
davefsr
Mountainbiker
Berichten: 278
Lid geworden op: di 31 mei 2005 08:55
Rijdt met: Scott Spark SL

Bericht door davefsr »

ben ook in La Bresse geweest van 4/6 tem 7/6
de routes vanuit La Bresse (la tenine) gereden en vanop Col de Gros Pierre maar daar weg kwijt geraakt dan maar terug gekeerd,spijtig nochtans leek me leuk daar.
vanuit Le Tholy rit gereden met iets minder hm's maar toch zwaar genoeg
laaste dag in Xonrupt Xongemer vertrokken voor heel leuke rit met veel afwisseling.
toch een paar keer moeten zoeken om de pijltjes te vinden,gelukkig staat er op tijd een pijltje met kruis door om aan te wijzen dat je verkeerd zit.
zeer leuke vakantie,mij zien ze daar zeker snel terug.
Gebruikersavatar
Teze
Mountainbiker
Berichten: 149
Lid geworden op: di 30 mei 2006 12:38
Rijdt met: diene zwarte Cube Reaction
Contacteer:

Re: Vogezen - La Bresse

Bericht door Teze »

A d r i schreef:Ben een weekje naar La Bresse geweest, m'n impressies en links naar foto's HIER
In september me 2 kamaraden gaan biken in de Vogezen. Ik 'dacht' dat ik de streek goed kende aangezien ik er in de winter regelmatig ben. Grandioze vergissing aangezien da er totaal anders uitziet me sneeuw dan zonder :oops:

Ik dacht via via naar de top van de Kastelberg (1360m ofzo en hoogste punt van skigebiedje La Bresse Hohneck)te rijden. Ik denk dat we een hele morgen hebben nodig gehad om er te geraken, maar langs de andere kant zijn we fantastische stukken tegengekomen die we wss anders niet ontdekt hadden. We zijn zeker de col de Bramont ne keer of 4 naar boven (en beneden :drunk: ) gereden;wel elke keer langs een andere kant. Het waren dus blijkbaar wandelpaden die we aan het berijden waren die wel (bijna continu) technisch waren. op die wandelpaden (in beide richtingen; dus wel een beetje oppassen op sommige plekken) zijn we toch af en toe andere 'toeristen' en locals tegengekomen die bevestigden dat je op de wandelpaden moest zijn als je redelijk wa technische stukken wilt; dikke stenen, single tracks, wortels, rotsblokken, op een flank rijden, naast afgrondjes...

We zijn ook eens van helemaal boven de Kastelberg naar beneden gerammeld (je wordt echt door mekaar geschud langs alle kanten) tot Belle hut via (en soms naast) de pistes. Doet wel raar als je opeens een beek van een klein 2 meter dwars over de piste tegenkomt (die je natuurlijk in de winter niet ziet en ook geen last van hebt) terwijl je tegen 50 ofzo naar beneden rammelt. Op deze manier sta je wel op luttele minuten beneden.

Dus moest je er nog eens naar de Vogezen gaan, zou ik je zeker die wandelpaden aanraden. Aan de andere kant ben ik het met je eens dat er véél klimwerk (soms aan één stuk door) is op de vaste MTB routes (en dan het de HM zijn die de kleur van de route bepalen). Op de 'echte' MTB routes heb je idd regelmatig brede grindwegen afgewisseld door singletracks die technischer zijn.

Dit WE ga ik ook effe op en af naar La Bresse met mijn vriendin en zal zeker route 9 +10 van Gerardmer eens doen die je aanraadde (want heb spijtig genoeg niet veel tijd.
Gebruikersavatar
Teze
Mountainbiker
Berichten: 149
Lid geworden op: di 30 mei 2006 12:38
Rijdt met: diene zwarte Cube Reaction
Contacteer:

Bericht door Teze »

verlengd weekendje gaan biken in de Vogezen.

na het lezen van Adri zijn verslagen ervoor gekozen om o.a. rood 9 en 10 van Gerardmer te rijden.

Rood 9: Lekker weertje en vrij droog parcours. In het begin gebeurt er ni echt veel. Maar dan een lekker lange singletrack naar boven. En dan 2 goeie stukken afdaling. Geen voetjes moeten zetten.

Rood 10: gestart en miezerregen. In het bos ni echt aant merken dat het enorm aant drashen was. Iets na de splitsing met de andere routes begint 'het'. Op een gegeven moment kom ik op een ongelooflijke modderstrook; ze bleken bomen aan het kappen zijn en ze rijden dus gewoon me de buldozer rond met gevolg dat er een modderpoel overblijft.
Dan was er afdaling waar ik (eerlijkheid gebied het :oops: ) moet zeggen dat ik voet aan grond gezet heb. Mss als het droog is en ik een beetje vertrouwd ben met het stukje dat het wel zou lukken. Ik zal de foto's eens van mijn gsm halen; ni simpel: slalommen tussen dikke blokken.... En dan het komende uur nog zeker 2 keer voet aan grond moeten zetten (wel in het klimmen); Ralph die achteraan voor de aandrijving moest zorgen; pruttelde nogal tegen op die natte rotsen tijdens het klimmen. Op deze route zoveel zijwegjes, paadjes... tegengekomen waar je een hele dag zoet kan zijn.

Binnen een paar weken nog eens een tripje plannen met een paar man en route 10 en gebied erond zal zeker op het menu staan. :bounce:
Plaats reactie