Vogezen (LaBresse)

Info over de Transalp, marathons, leuke routes in onze buurlanden, mogelijkheden om te biken in je vakantiebestemming,... je vindt het hier!
Thierry
Mountainbiker
Berichten: 1028
Lid geworden op: ma 09 dec 2002 23:28
Rijdt met: veel te veel ...

Bericht door Thierry »

Je moet eens de zoek-functie proberen, op "Bresse" ... Je zal zien dat er al ACHT topics zijn over baaiken in de Vogezen, hoogstwaarschijnlijk zal je daar al wat interessante info vinden.

Ik kan je alvast zeggen dat een aantal clubmakkers de streek daar vrij goed kennen, en ze zeggen dat ge u daar ni gaat vervelen (understatement).
Gebruikersavatar
Barny
Mountainbiker
Berichten: 506
Lid geworden op: do 27 jan 2005 20:11
Rijdt met: Nicolai Helius RC / Lapierre Spicy 916

La bresse

Bericht door Barny »

Vorige zomer ben ik er met mijn kids gepasseerd (na een week ardeche) met de bedoeling er een dag te blijven. We zijn er dus een volle week blijven hangen. Schitterende mtb parcours welke op elkaar aansluiten (oa die van gerardmer) in verschillende moeilijkheidsgraden.
Zeer goed uitgeruste campings (welke eigenlijk wintercamings zijn) en lekker rustig in de zomer.
Een absolute aanrader (niet voor niets een van mijn favoriete mtb streken)
Gebruikersavatar
SusXT
Mountainbiker
Berichten: 5013
Lid geworden op: di 01 feb 2005 22:23
Rijdt met: ene met twee wielen

Bericht door SusXT »

Barny,

Jij hebt ook de bewegwijzerde routes gevolgd of heb je zelf paden gezocht?
En is een gedetailleerde kaart noodzakelijk? Indien jij er een hebt, waar heb je die gehaald? VVVkantoor? van welke plaats?

Bedankt!

Kris
bollekebubbelbad
Mountainbiker
Berichten: 16
Lid geworden op: za 23 okt 2004 17:48
Rijdt met: TREK 8000

Wij waren er!!

Bericht door bollekebubbelbad »

Hallo,

Wij gaan met een aantal gabbers ieder jaar naar de Vogezen om een verlengd weekendje te biken. De eerste drie jaar was dat in Munster. De twee laatste jaren in La Bresse. In Munster was oké maar de aangegeven paden waren eigenlijk brede karrewegen en dus niet spectaculair. (Wel zwaar klimmen).
De twee laatste jaren La Bresse waren subliem!Mooie ritjes en soms zelfs vrij technische afdalingen met aansluitingen op andere zones.
Echte supertechnicals zullen misschien hun neus ophalen maar wij als wekelijkse tourtochters hebben er alleszins tweemaal ferm van genoten!
Wij haalden in het VVV kantoor kartonnen kaartjes met de routes. De bepijling was oké. Smeert uw benen maar in want het is allemaal deftig klimmen!!
Ni vergeten in café Sim de groeten van ons te doen! :lol:

Bolle
Gebruikersavatar
S k u l l
Mountainbiker
Berichten: 1857
Lid geworden op: wo 01 jun 2005 14:20

Bericht door S k u l l »

Jow,

Dit jaar gaan wij ook op vakantie naar de Vogezen =) !!!
Kan iemand mij informatie of persoonlijke ervaring doormaile =) ???
Alvast bedankt !!!

Ik hoor dus dat het wel een mooie streek is =) !!!

Dat gaat dan goed meevalle, want we blijven daar 2 weken :-D !!!
Hopelijk mij daar wa amusere he [-o< =) !!!

En wat voor wegen zijn het daar eigelijk ???
Veel bos of meer open velde ???

Onze camping is op 2 km van Gérardmer...
Gebruikersavatar
RUUUD
Mountainbiker
Berichten: 40
Lid geworden op: di 03 mei 2005 23:23
Rijdt met: Scott Spark 10

Bericht door RUUUD »

Skull,

Boven op Col de gros pierres vertrekken verschillende Mtb routes.
Je kan de routes bekomen in het informatiecentrum aan het zwembad
in Labrese.
Je kan ook vanuit Labresse ( +/- 750 m) via de baan naar Le Hohneck
( +/- 1380 m ) biken --> stevig klimmeke.

Groetjes,
Ruud
Gebruikersavatar
S k u l l
Mountainbiker
Berichten: 1857
Lid geworden op: wo 01 jun 2005 14:20

Bericht door S k u l l »

Das ne coole berg, ik ben daar 2 jaar gelede mee de koersfiets opgerede =) !!!
Toen zate we ook op de camping in de Vogezen !!!
Aan een groot meer, nie zo ver van Gérardmeer, op de Honeck hedde zicht oep da meer en die camping !!!
Gebruikersavatar
SusXT
Mountainbiker
Berichten: 5013
Lid geworden op: di 01 feb 2005 22:23
Rijdt met: ene met twee wielen

Bericht door SusXT »

Ben net terug uit de Vogezen. We zijn gaan fietsen in Cornimont en Xaulsures-sur-moselotte. (In La Bresse zijn we niet geraakt)
De hoogteverschillen zijn de moeite. Van 450 naar 800 m in 5 km. Ook het uitzicht. Maar het jammere is dat het enkel omhoog is naar de top om daarna weer helemaal naar het dal te gaan. Er is geen afwisseling en dat heb je in de ardennen wel. Ook zijn de bewegwijzerde paden meestal breede paden met veel keien. Singletracks waren er sporadisch. De routes zijn wel goed aangeduid.
Wat je ook kan doen is zelf een route uitstippelen, maar neem nooit een streeplijn op de kaart en ga over wandelroutes want al de rest is quasi dicht gegroeid.

Mijn besluit : ga niet en cornimont en Saulxures. LaBresse en Gerardmer is volgens mij beter. Koop een gedetaileerde kaart bij het IGN. 't Is leuk om in de Vogezen te rijden, een paar collekes te doen, van het uitzicht te genieten, maar om speciaal naar daar te gaan...nee, dan kan je hier in de Ardennen ook fun beleven.
Gebruikersavatar
LuckyIron
Mountainbiker
Berichten: 2052
Lid geworden op: vr 08 nov 2002 12:10
Rijdt met: Orbea OIZ marathon
Contacteer:

Bericht door LuckyIron »

Voila, onze Vogezen-trip is achter de rug, de mountainbike mocht even op stal en de koersfiets werd bovengehaald voor wat asfaltkilometers omhoog te maken.
We vonden een leuke camping in Xonrupt-Longemer, niet duur en vooral rustig.

Dag 1

Aankomst op de camping in Xonrupt-Longemer
In de late namiddag nog een kort ritje gedaan, na de regenbuien.
Vertrokken vanin Xonrupt en vrijwel meteen omhoog, de Col des Feignes. Daarna via een rustige weg afgedaald tot in La Bresse. Daar de Col de Grosse Pierre omhoog, 5,8km klimmen. Een goede opwarmer voor de volgende dagen. Zeer blij met een triple op mijn koersfiets. Vanop de Grosse Pierre is het heel snel afdalen richting Gerardmer en Xonrupt.

stats: 37,5 km (23,6 km/u – 1u35)
Xonrupt – D67 – Col des Feignes (954m) – D34C – La Bresse – Col de Grosse Pierre (955m) – Gerardmer – Xonrupt


Dag 2

Uiteraard weer vertrokken in Xonrupt, dadelijk omhoog richting Col des Feignes, maar deze rijden we niet helemaal tot boven, we volgen de weg richting Col de la Schlucht, deze rijden we ook niet helemaal tot boven, maar we slagen rechts de Route des Crêtes in. Je rijdt hier constant op een hoogte, toch blijft het golvend en stoempen geblazen op sommige momenten. We passeren hier Col du Herrenberg (1186m) en de Col d’Hahnenbrunnen (1180m). Uiteindelijk komen we aan in Le Markstein op een hoogte van 1190m. Daarna lekker lang dalen richting Wildenstein om de Col de Bramont te bedwingen, 7,7km lang, best wel een pittig “klimmetje”, daarna gaat het richting La Bresse om een hapje te eten. Nog even op de kaart gekeken en besloten om de Col du Brabant er nog bij te nemen, “maar” 3,9km lang maar tot 9% stijging, dit doet even heel veel pijn zo net na het eten en met koude spieren. Via Cornimont direct terug naar La Bresse om daar nogmaals de Col de Grosse Pierre op te rijden, 5,8km klimmen. We zien op de kaart ook nog een klein weggetje met de Col du Haut de la Côte. Het is even zoeken geblazen eer we deze gevonden hebben en ’t is dan ook nog een korte maar stevige kuitenbijter. We volgen nu “Le chemin de 17” om uit te komen in Xonrupt. Taak volbracht!

stats: 109,5 km (21,3 km/u – 5u07)
Xonrupt – Col des Feignes (954m) – Col de la Schlucht (1139m) – Route des Crêtes – Col du Herrenberg (1186m) – Col d’Hahnenbrunnen (1180m) - Le Markstein (1190m) – D27 – D13 Col de Bramont (956m) – D34 La Bresse – Col du Brabant (881m) – Cornimont – D486 La Bresse – Col de Grosse Pierre (955m) – Bas-Rupts – Col du Haut de la Côte (799m) – Chemin de 17 – Xonrupt


Dag 3

Vandaag trekken we een heel stuk de andere kant uit. We vertrekken via de Col du Surceneux, 7,9km lang, maar helemaal niet stijl, hier hebben we de triple zelfs niet nodig. Daarna een heel mooie weg, hoofdzakelijk dalen en vlak tot in Fraize. Van hier begint de Col du Bonhomme, 10,5km op een drukke baan met redelijk veel vrachtverkeer. Deze Col is tamelijk lang, maar niet zo zwaar, de triple hebben we nog steeds niet nodig. Uiteraard is het daarna weer een heel stuk dalen richting Lapoutroie en Hachimette om richting Saint-Marie-aux-Mines te rijden. We moeten nog wel de Col de Fréland en de Col du Haut Ribeauville over. Toch twee aardige beklimmingen van om en bij de 10km. In Saint-Marie-aux-Mines is het tijd om de honger te stillen. Na een korte pitstop rijden we een stukje vlak en vals plat, even de benen warmen maken voor de Col de Bagenelles. 11,5 zware kilometers klimmen via een rustige en bosrijke baan. Daarna rijden we nog iets hoger tot boven op de Col du Pré de Raves (1005m). Op ongeveer dezelfde hoogte rijden we de Col du Bonhomme over om verder via de Route des Crêtes te rijden. Hier staat een bordje “Route Barré”, maar we wagen het er toch op. Wegens een afgesloten baan is het hier wel zeer rustig rijden, af en toe een vrachtwagen, maar dat stoort niet. We krijgen hier weeral een heel mooie klim te verwerken, de Col du Louchbach en rijden nog een stukje hoger tot de top van de Col du Calvaire. Hier blijven we de Route des Crêtes volgen om uiteindelijk over de Col de la Schlucht te rijden. We besluiten om nog een kleine lus te maken, een heel snelle en bijna kaarsrechte afdaling om via de Col du Surceneux terug te keren richting camping in Xonrupt.

stats: 130,5 km (22,3 km/u – 5u52)
Xonrupt – D23 Col du Surceneux (810m) – D73 – N415 Fraize – Col du Bonhomme (949m) – Lapoutroie – Hachimette – D11 Fréland – Col de Fréland (831m) – D11V – D416 – Col du Haut Ribeauville (742m) – Saint Marie aux Mines – D48 – Col de Bagenelles (903m) – D148 – Col du Pré de Raves (1005m) – Col du Bonhomme (949m) – Route des Crêtes – Col du Louchbach (978m) – Col du Calvaire (1144m) – Routes des Crêtes – Col de la Schlucht (1139m) – D417 – D23H – D23 – Col du Surceneux (810m) – Xonrupt


Dag 4

Alwaar de laatste dag van onze Vogezen-trip. Even zoeken op de kaart welke cols we nog kunnen beklimmen. We besluiten om via Gerardmer richting La Bresse te rijden. We rijden deze keer de Col de Grosse Pierre op langs de andere kant. Best aardige en pittige klim om mee te beginnen, een kleine 8km lang is deze Col. Vanuit La Bresse besluiten we om nogmaals de Col du Brabant op rijden om dan via Cornimont richting Ventron te rijden. Nog even de 11,5km lange Col d’Oderen over om via Kruth richting Le Markstein te rijden. Jammer genoeg zijn ze op deze baan aan het werken, waardoor we een heel stuk over kiezelsteentjes moeten rijden. Le Markstein ligt op 1190m hoogte, dus ook hier weer klimmen geblazen. In Le Markstein tijd om een hapje te eten. Het begint frisser te worden en de regenjasjes worden aangetrokken. En dan, ai ai, ik voel dat mijn achterband lucht verliest. Weliswaar niet veel, maar genoeg om te twijfelen. Ik besluit om met een CO2-patroon mijn band terug op te pompen en zien hoever ik geraak. We vertrekken zo snel mogelijk, even dalen en een heel klein stukje omhoog om via de top van de Col du Platzerwasel richting Munster te rijden. Vanin Munster begint onze laatste col van onze trip, de Col de la Schlucht. Vanin Munster is het 18km tot de top. Het begint stilletjes te regenen, maar het gaat nog vlot vooruit en mijn achterband staat nog redelijk hard. Langs deze kant is de Schlucht vooral lang, maar niet steil, geen triple nodig dus. Boven nog even wat lucht in de achterband en dan een lange afdaling richting Xonrupt. We passeren nog onder de Roche de Diable en komen al bij al nog redelijk fris aan op de camping. Tijd om te douchen en een stevige maaltijd te nuttigen. Inpakken en wegwezen. Het is leuk geweest, heel leuk zelfs.

stats: 120 km (21,3 km/u – 5u38)
Xonrupt – Gerardmer – D486 – Bas Rupts – Col de Grosse Pierre (955m) – La Bresse - Col du Brabant (881m) – Cornimont – D43 Ventron – Col d’Oderen (884m) – Kruth - D27 Le Markstein (1190m) - D27 – Col du Platzerwasel (1183m) – Muhlback – Munster – D417 – Col de la Schlucht (1139m) – Roche de Diable – Xonrupt


en nu: back to work
8)
Gebruikersavatar
Splenter
Mountainbiker
Berichten: 463
Lid geworden op: zo 14 jul 2002 02:00
Rijdt met: rocky mountain etsx-70
Contacteer:

Bericht door Splenter »

Moh, jeanet, de vogezen zijn een stuk beter dan de ardennen. Veel langere klims op een stuk toffere paden. Ge moet u de juiste wegjes wat zoeken, en dan weet ge de vogezen zeker te apprecieren. Het enige noembare nadeel is het overtal aan herten, maar het is voldoende om ze te ontwijken om het nodige plezier aan de vogezen te beleven!



SusXT schreef:Ben net terug uit de Vogezen. We zijn gaan fietsen in Cornimont en Xaulsures-sur-moselotte. (In La Bresse zijn we niet geraakt)
De hoogteverschillen zijn de moeite. Van 450 naar 800 m in 5 km. Ook het uitzicht. Maar het jammere is dat het enkel omhoog is naar de top om daarna weer helemaal naar het dal te gaan. Er is geen afwisseling en dat heb je in de ardennen wel. Ook zijn de bewegwijzerde paden meestal breede paden met veel keien. Singletracks waren er sporadisch. De routes zijn wel goed aangeduid.
Wat je ook kan doen is zelf een route uitstippelen, maar neem nooit een streeplijn op de kaart en ga over wandelroutes want al de rest is quasi dicht gegroeid.

Mijn besluit : ga niet en cornimont en Saulxures. LaBresse en Gerardmer is volgens mij beter. Koop een gedetaileerde kaart bij het IGN. 't Is leuk om in de Vogezen te rijden, een paar collekes te doen, van het uitzicht te genieten, maar om speciaal naar daar te gaan...nee, dan kan je hier in de Ardennen ook fun beleven.
Plaats reactie