Crocodile Trophy 2014

Info over de Transalp, marathons, leuke routes in onze buurlanden, mogelijkheden om te biken in je vakantiebestemming,... je vindt het hier!
Croc14
Mountainbiker
Berichten: 59
Lid geworden op: zo 29 dec 2013 07:59
Rijdt met: Focus Jam²(e-mtb) + Scott Strike 910 (e-mtb)

Crocodile Trophy 2014

Bericht door Croc14 »

Het jaar kan niet mooier eindigen. Ik heb zonet mijn bevestiging voor mijn eerste deelname gekregen voor de Crocodile Trophy 2014. Ik ben 49 jaar (5 jaar Parkinson-patient) en zal dus maar beginnen bibberen. :-D
Alle tips zijn welkom want ik ben een complete leek in dit soort meerdaagse mtb-avonturen.
Gebruikersavatar
TaurineR
Mountainbiker
Berichten: 1916
Lid geworden op: za 16 jul 2005 23:28
Rijdt met: C. FSi

Re: Crocodile Trophy 2014

Bericht door TaurineR »

Dat is wel een ferme start voor (een van ) je eerste meerdaagsen.
Dit is een forum, we lezen graag eens het verhaal van je voorbereidingen, en organisatie voor zo'n uitdagend project.
Nu lezen we enkel een relaas van etappewinnaars, ik ben enorm nieuwsgierig hoe een 'normale deelnemer' zo iets ervaart.
Laat je niet misleiden omdat ik je een 'normale deelnemer' noem, ik heb al enorm respect en bewondering dat je voor zo'n project start, en wil daarom er meer van horen.
stiffmeister
Mountainbiker
Berichten: 81
Lid geworden op: di 24 jul 2007 20:32
Rijdt met: specialezed expert 29er

Re: Crocodile Trophy 2014

Bericht door stiffmeister »

- maak dat je daar minstens 3 dagen op voorhand bent als het kan zelfs meer.
- je moet vooral de dagen na elkaar rijden goed verteren en de hoogtemeters
- veel profiel heb je niet nodig maar wel een stevige band en zeker tubeless rijden
- elke dag goed insmeren want de zon heeft daar geen compassie, lippen ook met sunblock
- maken dat je mentaal sterk staat want er zijn er veel die daar kraken, geloof mij
- en zeker goed eten en drinken zoveel je kan voor, tijdens en na de ritten
- en vergeet er vooral niet van te genieten, want het is toch wel iets speciaals daar
Groetjes,

En veel plezier alvast
Croc14
Mountainbiker
Berichten: 59
Lid geworden op: zo 29 dec 2013 07:59
Rijdt met: Focus Jam²(e-mtb) + Scott Strike 910 (e-mtb)

Re: Crocodile Trophy 2014

Bericht door Croc14 »

Ik heb nog enkele verzoeken gekregen (oa.TaurineR), om mijn trainingen en vorderingen hier neer te pennen.

Eerst het hoe en waarom;

Ik word in maart 49, en heb in mijn jeugdjaren 6 jaar aan wielrennen gedaan. Nadien met tussenpozen wat gefietst. Maar 5 jaar geleden ben ik echt terug beginnen fietsen (mtb en op de weg) Eerst gezapig en omdat ik een gedreven persoontje ben steeds meer en meer. Vooral omdat ik me hierdoor beter voel ivm met mijn ziekte (laatste keer dat ik dit vermeld). Aantal fietskms (mtb + weg samen) ong. 6000 a 7000 km/jaar, met wekelijks 1 of 2 TT's in Vlaams Brabant.

In augustus 2013 was ik samen met mijn echtgenote met de motor nog maar eens de franse alpencols aan het "overwinnen". We kwamen op die cols 1.000.000 fietstoeristen tegen (nadien ben ik gestopt met tellen). Hoe meer ik er omhoog zag klimmen, hoe meer ik dacht, die kunnen niet allemaal beter zijn dan ik, en hoe meer goesting ik kreeg omdat ook te doen.
Thuisgekomen stond mijn beslissing vast, in augustus 2014 zou ik ook in de Alpen fietsen, rittenschema opgesteld (15 ritten, 1900 km, 46500 htm). Uiteraard zou ik me daarvoor trainen, en wat kilo's afvallen.

In september heb ik mij een Tacx multiplayer I Genius aangeschaft, en een collectie klim-dvd's. Ik ben onmiddellijk beginnen klim-trainingsritten op de Tacx. Wekelijks 3 tot 4 keer, en afhankelijk van het weer afgewisseld met mtb-ritten en de wekelijkse TT.

In december zag ik, naar jaarlijkse gewoonte, op Sporza, de samenvatting van de Crocodile Trophy 2013. Verschillende keren heb ik al gezegd dat ik dat ooit ook zou doen. Als er ooit een jaar zal zijn dat ik terug afgetraind ben is het in 2014. Direct na de uizending de Crocodile Trophy website bezocht, kalender bekeken, even met mijn echtgenote gepraat en beslist. Ik heb me onmiddellijk ingeschreven en op 28 december is mijn inschrijving bevestigd.
Afgelopen dagen heb ik hotels en vlucht geboekt, al wat extra materiaal aangeschaft, een Specialized Stumpjumper Expert Carbon HT 29" besteld. En vooral veel gelezen over de Crocodile Trophy. Dat zijn natuurlijk de plezantste dingen.

En nu de cijfers van mijn trainingsijver sinds 16 september;
-Op de Tacx 1675 km, 50250htm (tacxmeeting).
-Mtb (vooral TT's) 1025km, 8675htm (gps meeting).
-Af en toe ook eens op de weg, ongeveer 250 km. Dit zal na de winter (winter?) wel oplopen.

O ja, ook al 5 kg afgevallen. :-)

Ik zal maandelijks mijn cijfers hier neerpennen, en als er iets belangrijks te melden valt lees je het hier ook.

Verder blijven alle tips welkom.
Gebruikersavatar
BertG
Mountainbiker
Berichten: 1440
Lid geworden op: za 12 aug 2006 17:27

Re: Crocodile Trophy 2014

Bericht door BertG »

Crock14, ik wens je alvast veel succes toe en ga dit topic ook zeker volgen, moet een serieus avontuur zijn zoiets. Ik ben ook aan het opbouwen om dit jaar een aantal marathons te rijden dus op dat gebied is het ook interessant voor mij. De Crocodile Trophy gaat dit jaar wat te hoog gegrepen zijn voor mij vrees ik, alleen al financieel (verbouwingen etc...).

Een kleine tip: vergeet ook niet het technisch aspect van het mountainbiken, als je een goede conditie hebt maar je knalt de eerste dag daar al tegen een boom (of krok?) dan kan het snel gedaan zijn. Off road klimmen is ook nog wat anders dan een col beklimmen op de baan of op de taxc.
Ik zou ter voorbereiding ook eens een meer technische marathon rijden à la RDHF of anders moet je is informeren bij Lowie hier op het forum, die kent zowat alle technische trails in de Ardennen :-D .
De Smet Kurt
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: za 11 jan 2014 21:00

Re: Crocodile Trophy 2014

Bericht door De Smet Kurt »

Hallo,

Zou er mij iemand kunnen helpen hoe ik te weten kom hoeveel het kost om deel te nemen aan de crocodile trophy.

Mvg


Kurt
Gebruikersavatar
TaurineR
Mountainbiker
Berichten: 1916
Lid geworden op: za 16 jul 2005 23:28
Rijdt met: C. FSi

Re: Crocodile Trophy 2014

Bericht door TaurineR »

Kan je er alleen heen gaan?
Hiermee bedoel ik, is dit praktisch te doen zonder eigen begeleiding?

Heb wel goede uitleg gezien op de website....
Gebruikersavatar
Butch
Mountainbiker
Berichten: 584
Lid geworden op: wo 24 sep 2008 18:49
Rijdt met: Kona Process 153 - Kona Honzo AL/DL

Re: Crocodile Trophy 2014

Bericht door Butch »

De Smet Kurt schreef:Hallo,

Zou er mij iemand kunnen helpen hoe ik te weten kom hoeveel het kost om deel te nemen aan de crocodile trophy.

Mvg


Kurt
Is allemaal terug te vinden op de website. En entree fee en daarnaast kan je makkelijk zelf berekenen wat vliegtuigtickets min of meer zullen kosten (afhankelijk van wanneer je ze zal boeken)...
Croc14
Mountainbiker
Berichten: 59
Lid geworden op: zo 29 dec 2013 07:59
Rijdt met: Focus Jam²(e-mtb) + Scott Strike 910 (e-mtb)

Re: Crocodile Trophy 2014

Bericht door Croc14 »

Kostprijs ; Vlucht, hotels (4 dagen vooraf aan de start, 1 dag na de finish + 1 nacht onderweg in Sydney), inschrijving = ong 4000€

Eten en drinken tijdens de vlucht (2.5 dagen heen + 3 dagen terug), + de dagen voor de start van de Trophy, en nog wat extra kosten en aankopen ter plaatse = ong 1500€ (zeer ruim genomen voor de zekerheid)

Persoonlijk voor mij extra aankopen (fietskoffer) (reserve)materiaal etc = 1500€

Mijn begroting totaal = 7000€
dvalerius
Mountainbiker
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 10 okt 2012 12:07
Rijdt met: Specialized S Works

Re: Crocodile Trophy 2014

Bericht door dvalerius »

Dag Croc14. Ik heb vorig jaar de Crocodile Trophy gereden. Indien je specifieke vragen hebt mag je mij altijd een mail sturen (dennisvalerius@gmail.com" onclick="window.open(this.href);return false;). Ik ben niet zo vaak op het forum....
Plaats reactie