Ironbike 2013

Info over de Transalp, marathons, leuke routes in onze buurlanden, mogelijkheden om te biken in je vakantiebestemming,... je vindt het hier!
Gebruikersavatar
Vino
Mountainbiker
Berichten: 92
Lid geworden op: wo 04 okt 2006 07:32
Rijdt met: Tomac Cortez
Contacteer:

Ironbike 2013

Bericht door Vino »

Kan iemand me tips geven ivm de materiaalkeuze?

Ik rij normaal met 40-28 vooraan en achteraan 12-34 of 12-36.
Ik veronderstel dat ik kleiner moet gaan voor de Ironbike, maar wie kan me tips geven over de kleinste versnellingen die ik best monteer?
Dan weet ik of ik best eens uitkijk voor een 36-24 vooraan of een triple.

En wat is een goede bandenkeuze?

Merci 8)
Gebruikersavatar
Diet
Mountainbiker
Berichten: 46
Lid geworden op: do 06 jan 2005 21:51
Rijdt met: Sobre Spam 2012/Sobre Spam 2013/Grand Canyon AL SLX 29

Re: Ironbike 2013

Bericht door Diet »

ik veronderstel dat je26' rijdt? laatste keer reed ik triple met 24/32/42 voor en 11/36 achter (op 26'). Daarmee kan je nooit in de problemen komen bergop maar je hebt die miniversnelling absoluut wel nodig. ik zou niet voor veel zwaarder opteren want na een dag of 5 begint de vermoeidheid toch wel aan je krachten te vreten en zal je al te blij zijn met een zo klein mogelijk verzet. Als grootste verzet is 36 misschien wat kort op sommige verbindingsstukken. Als die combinatie mogelijk is, lijkt 24-38 met ideaal voor dit soort uitstapjes. Bandenkeuze hou ik zelf klassiek Racing Ralph Snakeskin 2.25 in elk geval achteraan, vooraan idem of evt RoRo. Dat is voor mij ideaal compromis tussen gewicht, rolweerstand en betrouwbaarheid. Je bent op tijd met je voorbereiding!!
peter
Mountainbiker
Berichten: 305
Lid geworden op: vr 12 jul 2002 02:00

Re: Ironbike 2013

Bericht door peter »

22(v)-36(a) en triple. Dit jaar iets langer, dus elke normale mens zal zoiets nodig hebben zeker op de momenten dat het niet gaat.
Lopen is soms efficienter, maar voor hjet koppeke is blijven rijden ook belangrijk.
mariska vd pijnacker
Mountainbiker
Berichten: 81
Lid geworden op: di 26 okt 2004 07:10

Re: Ironbike 2013

Bericht door mariska vd pijnacker »

versnelling: zo klein mogelijk, best ne triple
remmen: zo groot mogelijk, 180mm schijven, koelvinnen, ...
banden: zo sterk mogelijk (Schwalbe Double Defense, Maxxis crossmark LUST)
frame: weerom zo sterk mogelijk (heb daar wel carbon én alu zien breken...)
en voor de rest: comfort (goed zadel, Assos-broek, ergon-handvaten, 'wandel'-fietsschoenen, klein camelbakske waar ge uwe fiets makkelijk op 'legt', compact regenvestje,...)

Succes!
Gebruikersavatar
Vino
Mountainbiker
Berichten: 92
Lid geworden op: wo 04 okt 2006 07:32
Rijdt met: Tomac Cortez
Contacteer:

Re: Ironbike 2013

Bericht door Vino »

Diet schreef:Je bent op tijd met je voorbereiding!!
:-) ik moet toch het een en 't ander aanpassen aan mn bike, zo heb ik tijd genoeg om alles wat uit te proberen. Ik rij inderdaad 26" en 9 speed.

Als ik dit allemaal lees monteer ik best terug mn triple voorderailleur met 24-33-40 (of42) vooraan. 24 en 33 zijn de kleinste bladen die passen op mn crank. Met 12-36 cassette.
"Magura" op het forum raadde ook al XTR ice tech remmen, 180mm, aan.
En qua banden lijken de Maxxis IKON protection en de Continental X king protection me wel deftig.

Alvast bedankt voor de info!
Gebruikersavatar
aj kwak
Mountainbiker
Berichten: 661
Lid geworden op: do 17 apr 2003 20:07
Rijdt met: funnybikers.be - chronorace.be - eventit.be

Re: Ironbike 2013

Bericht door aj kwak »

Banden : hoe sterker hoe beter en reserve zeker nt vergeten.

ter info :
Op dag 2 heb ik een fat albert snakeskin kapot gereden (was nieuw toen ik toe kwam)
Op dag 3 heb ik een velg kapot gereden
Op dag 5 een scheur in carbon kader (Stevens)
Gebruikersavatar
Diet
Mountainbiker
Berichten: 46
Lid geworden op: do 06 jan 2005 21:51
Rijdt met: Sobre Spam 2012/Sobre Spam 2013/Grand Canyon AL SLX 29

Re: Ironbike 2013

Bericht door Diet »

aj kwak schreef:Banden : hoe sterker hoe beter en reserve zeker nt vergeten.

ter info :
Op dag 2 heb ik een fat albert snakeskin kapot gereden (was nieuw toen ik toe kwam)
Op dag 3 heb ik een velg kapot gereden
Op dag 5 een scheur in carbon kader (Stevens)
om op dag 6 met ne schone Cannondale Scalpel te mogen rijden, mooie deal toch?
alle gekheid op een stokje, snakeskin of vergelijkbare versterking is idd aanrader. Lichtgewicht carbonkaders zijn ook wel tricky. Dit jaar ga ik voor rijplezier en beetje extra comfort op ne stalen bike. Lekker oldschool!
mariska vd pijnacker
Mountainbiker
Berichten: 81
Lid geworden op: di 26 okt 2004 07:10

Re: Ironbike 2013

Bericht door mariska vd pijnacker »

Vino schreef:
En qua banden lijken de Maxxis IKON protection en de Continental X king protection me wel deftig.
Ik heb op 5 dagen Transschwarzwald (net iets minder heftig dan IB) een nieuwe Continental Protection versleten. Niet geweldig sterk dus. Ikon is goed voor in België, maar verder?
Maar ge kunt bij de meccanico altijd banden (crossmarks) bijkopen mocht 't nodig zijn.
Swannie
Mountainbiker
Berichten: 3683
Lid geworden op: ma 14 nov 2005 13:53

Re: Ironbike 2013

Bericht door Swannie »

Ikon niet sterk genoeg?
Bij mij zullen ze er toch op blijven, de exc's.
Hoop dat mn Scale het overleefd, anders heb ik weer een excuus voor ne nieve vélo :wink:
Magura
Mountainbiker
Berichten: 939
Lid geworden op: zo 26 sep 2004 18:59
Rijdt met: 4x alu, 1x krakbon, 1x tita + dolf, 1x tita 29",1x Cust Tec SingleSpeed, 1x staal, 1x tita zand
Contacteer:

Re: Ironbike 2013

Bericht door Magura »

Voor wat het waard is: Ikon in EXC-versie zou ik niet bepaald aanbevelen voor een parcours type IronBike.
Hier is dat een prettig bandje, goede grip en loopt goed. Maar véél te fragiel voor het ruwe ondergrond van ginder. Op Italiaanse bodem heb ik 1 exemplaar na 20 km gescheurd (zie onderstaande foto). Het 2e exemplaar na 50 km.

Afbeelding

Ter info: > 50 % van de deelnemers rijdt met Maxxis Crossmark in de (toegegeven: zware) LUST-versie, zowel de toprijders als de modale deelnemer. De laatste 3 jaren heb ik slechts 1 iemand van de top-10 gezien die NIET met de LUST-versie rijdt (Crossmark of Larssen TT).

Zelf ben ik van deze banden ook zeer tevreden.
Goede grip, redelijke rolweerstand, zeer lekbestendig (zowel loopvlak als flanken) en duurzaam. Na een week is de band nog niet versleten, in tegenstelling tot vele andere banden na een week IronBiken.

Enfin, kies iets dat stevig is.


En voor de topicstarter: verzet. Kijk vooral hoe licht je kan trappen. Da's het belangrijkste. Over de grote plateau niet teveel zorgen maken, die gebruik je toch zelden/niet.
De klimmen zijn én steil én lang. Klimmen van > 2.000 hm/stuk zijn geen zeldzaamheid. Klimmen van > 20% gedurende laaaaaaange tijd ook niet.

Voor wat het waard is: met 26" reed ik 22x34 op triple 9-speed.
Met 29" was dat 22x36 op triple 10-speed.
Die kleinste versnellingen veel gebruikt.
Ter info: tegenwoordig heeft Shimano 10-speed als kleinste een 24T. Je kan daar probleemloos een 9-speed 22T monteren ... je gaat de granny dankbaar zijn.
Plaats reactie