ventoux:met mtb of koersfiets?

Info over de Transalp, marathons, leuke routes in onze buurlanden, mogelijkheden om te biken in je vakantiebestemming,... je vindt het hier!
Gebruikersavatar
nothing 's impossible
Mountainbiker
Berichten: 3368
Lid geworden op: ma 19 jan 2004 22:02
Rijdt met: Sandman Hoggar

Bericht door nothing 's impossible »

De redoute, is dat die molshoop in de ardennen? :wink:
Voor de gelegenheid afgesloten van het verkeer, strobalen,... geen bochten waarin de snelheid drastisch omlaag moet of waarin je extreem veel grip nodig hebt dus geen voordeel door goeie remmen of meer grip in de bochten,...

Dan zijn het rolweerstand en luchtweerstand die het verschil maken!

Last van een verkrampte houding of concentratieverlies ga je ook niet gauw hebben in een afdaling van 1,7 km met pakweg 160 hoogtemeters, als je 21 km onderweg bent en 1600 hoogtemeters moet dalen is het alweer wat anders!

Op het eerste rechte stuk schieten er een paar met de koersfiets voorbij aan 90 per uur, maar vanaf de eerste bocht is het ineens een heel stukje kalmer :wink:

Het gewicht van de MTB versus de koersfiets, dat hangt wat van het materiaal af natuurlijk! Met een lichte hardtail met vaste vork kom je mogelijk lichter uit dan mijn koersfiets :wink:
steval
Mountainbiker
Berichten: 24
Lid geworden op: wo 12 dec 2007 15:18
Rijdt met: Trek 8500 - 2009

Bericht door steval »

eind mei voor 10 dagen naar de Ventoux geweest. Had beide fietsen mee.
Nooit in me opgekomen om met de mtb omhoog te rijden on road.
1 x off road beklommen en afgedaald ook ( off road ). Laatste stuk wel on road afgedaald. Van me leven denk ik niet dat ik rapper daal met mtb on road dan met mijn koersfiets. Qua bochtenwerk mtb beter??? neen. Wel meer remkracht met mtb.
Plaats reactie