Roadbook Trans-Tirol

Info over de Transalp, marathons, leuke routes in onze buurlanden, mogelijkheden om te biken in je vakantiebestemming,... je vindt het hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Flip M5
Mountainbiker
Berichten: 43
Lid geworden op: ma 01 sep 2003 19:35

Roadbook Trans-Tirol

Bericht door Flip M5 »

Weet er iemand of je ergens roadbooks kan downloaden voor Alpentochten? Of zijn die ergens te koop? We willen in de Trans-tirol Füssen-Gardasee doen maar weten niet goed waar beginnen te zoeken.
Thx!
Gebruikersavatar
Beny
Mountainbiker
Berichten: 3870
Lid geworden op: za 15 mar 2003 21:31
Rijdt met: 7x specialized/1x turner

Bericht door Beny »

begin ne keer te zoeken op de website's van de duitse mtb bladen:
www.bike-magazin.de
www.mountainbike-magazin.de
deze laatste heeft vorig jaar buiten zen 12 maandelijkse uitgaven ook een extra uitgave gelanceerd:
mountainbike touren-special 2003 alpen-guide
kun je zeker nog nabestellen
heb trouwens het exemplaar hier ook liggen
daarin staan verschillende tochten en transalps
en: een overzichtskaart van de alpen met routebeschrijving via een soort van knooppuntennetwerk
Gebruikersavatar
Flip M5
Mountainbiker
Berichten: 43
Lid geworden op: ma 01 sep 2003 19:35

Bericht door Flip M5 »

Check! Thanks! :bounce:
Gebruikersavatar
philip
Mountainbiker
Berichten: 157
Lid geworden op: za 11 mei 2002 02:00
Rijdt met: Brabant

Bericht door philip »

Ik ben ook geinteresseerd (ben ook maar pas beginnen zoeken).

Er is ook een boek:
thiery
Mountainbiker
Berichten: 52
Lid geworden op: vr 12 apr 2002 02:00
Rijdt met: Duffel
Contacteer:

Bericht door thiery »

Een boek voor transalp tochten dat bijna door iedereen gebruikt wordt
is Traumtouren Transalp van Ulrich Stanciu. Daarin staan bijna 20 verschillende tochten met de mountainbike dwars door de Alpen, vertrekkende van verschillende plaatsen in noord oostenrijk of zuid duitsland...

http://www.traumtouren-transalp.de/

Je vindt dit boek ook op amazon.de

Ikzelf heb vorige zomer er zo'n tocht uit gereden...

Als je echter in Tirol zelf wil blijven kan ik je de "Tirol Vital Route "aanraden, volledig bewegwijzerd. Ook ongeveer 7 dagen ... Maar ik heb ook de gps tracks ter beschkking als je wil. Meer info ook op mijn site (zie onderaan).
Gebruikersavatar
Flip M5
Mountainbiker
Berichten: 43
Lid geworden op: ma 01 sep 2003 19:35

Bericht door Flip M5 »

Hm hm, die Glacier-express lijkt me ook wel wat. Hoe zit dat met jullie bagage en voedselpaketten, namen jullie alles zelf mee? Hotels? Boeken of ter plaatse zoeken? Welke kaarten worden hier gebruikt - enkel uit dat boek??
Wij zijn nogal van het avontuurlijke type, dus er moet liefst niet te veel op voorhand geboekt worden... :wink:
GPD is natuurlijk ook een optie in geval van nood of weg kwijt. Voor de rest houd ik het toch liever op de "old-fashion way", kaarten dus.
thiery
Mountainbiker
Berichten: 52
Lid geworden op: vr 12 apr 2002 02:00
Rijdt met: Duffel
Contacteer:

Bericht door thiery »

Bagage vervoerden we via onze eigen rugzak op de rug dus... We hadden niet het geluk iemand mee te hebben die ons dagelijks volgde om alles mee in de auto te versleuren... Voedsel, de tocht gaat elke dag langs talloze hutten of dorpjes dus eten was zeker geen probleem, verder voor de tussendoortjes bananen, wafeltje, ...

Het boek bevat ook een cd-rom waar je zelf je route kan plannen (dus niet verplicht de voorgeschreven voorbeeldroutes te nemen, je kan dus gaan combineren als je wil) en dan drukt de cdrom een hele roadbook af van je geplande route. Daar staan ook een lijst van alle dorpen, hutten, inclusief contactgegevens. Dus 's ochtends probeerden we beetje uit te vissen hoever we zouden kunnen geraken en contacteerden dan de hut als we besloten hadden om in een hut te verblijven. Als we besloten
om in een dorp te overnachten dan deden we dat ter plaatse. Oostenrijk staat bekend (en ook Sud-Tirol, dus Noord-Italie) om zijn zimmer-frei mogelijkheden dus in elk dorp heb je wel talloze mogelijkheden om een nacht door te brengen bij mensen die een kamer met ontbijt verhuren. Enkel de laatste 2 dagen, eens je het duitstalige noorden van Italie verlaat, heb je geen zimmer-frei meer en ben je aangewezen op hotels als je in het dal wil overnachten.

Kaarten, in het boek staat ook vermeld welke kaarten je moet gebruiken om een tocht af te leggen , meestal zijn dat kompass-kaarten de welbekende wandel en fietskaarten van oostenrijk en duitsland.

Uiteindelijk was onze reis dus ook totaal niet gepland tot in de puntjes, we hadden wel een schema gemaakt maar in praktijk is dat helemaal overhoop gegooid :-)

Het voordeel van GPS is dat de weg volgen minder op je roadbook letten is... Je kan meer genieten van de omgeving en je ziet veel vlugger dat je ergens links of rechtsaf moet. Ik haat zelf ook de prefab-tochten waar je niets van eigen inbreng kan doen... Als het weer een bepaalde oversteek niet toelaat of zoals in ons geval een dag ziekte, moet het mogelijk zijn eens een rustdag in te lassen. Neen alles mooi uitzoeken, informatie zoeken, andere reisverslagen lezen, ... dat is iets dat ik ook enorm graag doe.

Mocht je echter puur informatie zoeken over de Tirol Vital Route kan je op mijn site terecht op volgend adres:

http://www.alpen-routes.be/routes/tirolvitalroute.html
Gebruikersavatar
polarbear
Mountainbiker
Berichten: 356
Lid geworden op: wo 29 okt 2003 11:44
Rijdt met: Scott Scale 910 & 20 + Specialized Stumpjumper M4
Contacteer:

Re: Roadbook Trans-Tirol

Bericht door polarbear »

Downhilldude,
Hier zijn ook heel wat links te vinden naar (niet-georganiseerde) transalp-ritten/fietsvakanties. De link is een onderdeel van deze transalp site:
http://www.faszination-alpen.de/

grtx,
polarbear
Gebruikersavatar
Flip M5
Mountainbiker
Berichten: 43
Lid geworden op: ma 01 sep 2003 19:35

Bericht door Flip M5 »

COOOOL!!!! We raken hier al een heel eind verder... :bounce:

Thx guys! [-o<
Plaats reactie