Frankrijk

Info over de Transalp, marathons, leuke routes in onze buurlanden, mogelijkheden om te biken in je vakantiebestemming,... je vindt het hier!
Gebruikersavatar
Mountainbiker
Berichten: 2031
Lid geworden op: ma 05 mei 2003 13:06
Rijdt met: Trek Elite 9.8 '04-'05-'07-'09/Trek 8500/Cannondale Flash carbon 29'er/KTM 27,5"/Specialized Epic

Frankrijk

Bericht door »

Ik ga deze zomer (26 juli tot 11 aug.) op verlof naar Frankrijk 8) 8) 8) ,Annecy meerbepaald.Iemand al naar daar geweest om te biken ?Tips?Tochten?Musts?Laat het me weten !!
guntherds
Mountainbiker
Berichten: 308
Lid geworden op: di 12 mar 2002 02:00
Rijdt met: Santos / Salsa / All-city / Pinarello / Turner / ...
Contacteer:

Bericht door guntherds »

ik ben een jaar of 2 geleden op reis geweest naar de haute-savoie,
was toen net terug van Transalp en ik mocht (jammergenoeg/gelukkig) mijn bike niet meenemen naar ginder
dus ik kan je niet echt helpen, sorry, maar zeker je bike meenemen, prachtige streek!
Peter(marathonbiking.nl)
Mountainbiker
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 16 mar 2003 21:40
Rijdt met: Scott Endorphin

Bericht door Peter(marathonbiking.nl) »

Ik ben twee jaar achter elkaar naar het lac D'annecy geweest. Tis daar mooiiiiii. Fietsen is er geweldig. Even in het kort: Er is een volledig autovrij fietspad vanaf Annecy tot bijna onder aan Faverges. Dit is ideaal als je met een gezin fietst. Je Kunt feitelijk rondom het gehele meer fietsen met zeer mooie zijsprongen voor stevig klimwerk. Wat dacht je van de Crete Du Chatillon, col van de eerste categorie (zat in de tour van 98 of zo dacht ik, ruim 1000 hm), de Col de La Forclaz, 700 hm 9 km) en nog vele andere stevige klimmen. Er is een afdalingsparcours vanaf La Semnoz naar Annecy (daar rijdt zelfs een speciaal busje voor), Er wordt rond die tijd in Faverges een MTB tocht van 50 km georganiseerd en er zijn behoorlijk wat paden die geweldig fietsen en biken beloven. Ik kan wel even doorgaan, als je wil zal ik eens in de papieren van die vakanties duiken. Ik heb ook nog wel hoogteprofieltjes liggen, de laatste keer was ik er 10 dagen en deed in die periode iets van 9000 hoogtemeters. Goede vakantiespot! Denk wel aan regenkleding, het kan daar enorm spoken!!!
:wink:
Ps. denk dat ik er dit jaar ook weer een poosje vertoef...
Gebruikersavatar
Joris
Mountainbiker
Berichten: 200
Lid geworden op: di 22 apr 2003 11:46
Rijdt met: Niner Ros 9; Orbea Occam

Frankrijk - Lot

Bericht door Joris »

Binnen een drietal weken vertrek ik met de familie op vakantie naar de omgeving van Rocamadour (departement Lot) en de fiets mag mee. :bounce: Heeft er iemand ervaring met biken in deze regio ?

Ik heb ondertussen op het internet wat gezocht en deze websites met tochten in de "Lot" gevonden:
http://perso.wanadoo.fr/e.roulleau/SITE ... NCIPAL.htm
http://www.vttlot.com

Vooral het roadbook op de 2e site lijkt me de moeite waard om te proberen. Ik hou jullie wel op de hoogte wanneer ik terug ben. 8)

Joris
Gebruikersavatar
Kurry
Mountainbiker
Berichten: 181
Lid geworden op: di 10 sep 2002 02:00
Rijdt met: SCOTT SPARK RC

Bericht door Kurry »

ja joris, wat moet ik zeggen ... 'k zal beginnen met het feit dat ik daar al zelf een parcours bepijld heb ... maakt dat al wat indruk :lol: 't zit zo: mijn schoonbroer heeft in de Lot een Chambre-d'Hôte, http://www.le-moulin-de-planiol.com in Le Vigan, dicht bij Gourdon (tussen Rocamadour en Sarlat) en zo ken ik de streek toch al tamelijk goed. En geloof me, je gaat naar een prachtige streek, ik ben er van de eerste keer (zo'n 6 jaar geleden) smoorverliefd op geworden! De prachtige natuur, met zijn eikenbossen, zijn okerkleurige dorpjes in de valleien, zijn gastronomie, enz ... Maar ik ga dat hier nu niet allemaal uit de doeken doen, ik heb wel wat info verzameld op een Word document dat je misschien de moeite waard zult vinden, mail mij maar eens ... Wat het biken betreft, man, man, man, schitterend !!! Vanuit de Chambre-d'hôte kan ik gerust 100km gidsen op een prachtig parcours !!! Maar ja, ik ben daar nu niet é ... :lol: Op de eerste site die je toont staat er een deel van "mijn" parcours: Gourdon, daar zit een "parcours noir" in waar mijn gemiddelde schommelt tussen 12 à 13km/u #-o Er zit ook een beschrijving in van Rocamadour-Gramat, heb ik nog niet gereden, maar hoorde van enkele Fransen dat dit een tamelijk technisch parcours zou zijn ... Nog één raad, de bepijling, phew (vandaar mijn initiatief zelf te bepijlen) je bent in Frankrijk é, bonne chance (hou uw kaartjes maar goed bij de hand) :wink: Enjoy your stay in bikers paradise !!!
Gebruikersavatar
Mountainbiker
Berichten: 2031
Lid geworden op: ma 05 mei 2003 13:06
Rijdt met: Trek Elite 9.8 '04-'05-'07-'09/Trek 8500/Cannondale Flash carbon 29'er/KTM 27,5"/Specialized Epic

Annécy

Bericht door »

Thanks Peter!

Nu,Annécy is al lang geen onbekende meer,het probleem was dat ik niet genoeg info had over de mogelijkheden daar om te biken!De Semnoz is ongelooflijk dicht bij ons verblijf (Sévrier),ga daar zeker dat busje eens opzoeken.Laat maar weten wanneer je gaat,kunnen we de boel eens een beetje verLageLanden!
Gebruikersavatar
Mountainbiker
Berichten: 2031
Lid geworden op: ma 05 mei 2003 13:06
Rijdt met: Trek Elite 9.8 '04-'05-'07-'09/Trek 8500/Cannondale Flash carbon 29'er/KTM 27,5"/Specialized Epic

Nogmaals Annécy

Bericht door »

Trouwens Col de la Forclaz,is dat niet waar ze deltasprongen doen?Dan ben ik daar al geweest denk ik?!Inderdaad,prachtige streek!!VA-KAN-TIE!VA-KAN-TIE!!
Peter(marathonbiking.nl)
Mountainbiker
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 16 mar 2003 21:40
Rijdt met: Scott Endorphin

Bericht door Peter(marathonbiking.nl) »

klopt, geweldig uitzicht heb je van daar boven over het meer van Annecy. Als je nou vanaf de Forclaz een stukje afdaalt naar Montmin, kan je in Montmin links naar boven en nog een heel stuk hoger klimmen. Je komt dan op wandelpaden uit waar je lekker kan biken.
Veel plezier aan het meer!
Gebruikersavatar
Joris
Mountainbiker
Berichten: 200
Lid geworden op: di 22 apr 2003 11:46
Rijdt met: Niner Ros 9; Orbea Occam

Bericht door Joris »

Ik ben juist terug van een weekje vakantie in de Lot. 8) Wegens het schitterende weer (tot 35°C) heb ik mijn fysieke inspanningen overdag beperkt tot een frisse duik in het zwembad. Slechts tweemaal heb ik mijn VTT van stal gehaald en het gele parcours van Kurry gevolgd.

Vanuit het vakantiehuisje vertrokken over rustige asfaltwegentjes naar Payrac waar ik kon aansluiten op het Kurry's parcours. Het begon meteen met een mooie afdaling vol rotsen en stenen met op het einde enkele haarspeldbochten. De Lot is toch een stukje heuvelachtiger dan Vlaanderen en de hellingetjes zijn eerder van het Ardens kaliber. Dat mocht ik dan ook direct voelen, want na deze mooie afdaling volgende een stevige kuitenbijter bergop. De tocht ging verder door een bosrijk gedeelte richting Toulas. Hier was er toch iets meer asfalt. Ik vermoed dat Kurry zijn parcours heeft moeten aanpassen want op de kaartjes die ik geleend had was er wel wat tipex gebruikt. Na het oversteken van de N20 volgende een snelle afdeling op asfalt. Maar even later werd ik weer het onverharde opgestuurd en mocht genieten van een mooie single track. Via de GR-routes liep het parcours richting het meer(tje) van Le Vigan, waar de eigenlijke start is van het gele parcours. Van hieruit ging het eerst op asfalt bergop en verder naast een boerderij op een pad dat toch weinig gefrequenteerd wordt aangezien de netels en de bramen er welig tierde. Hier heb ik toch verschillende malen het kaartje en de beschrijving geraadplaagd alvorens me door de netels te wagen. Het vervolg van het parcours tot Camy is echt wel prachtig met veel onverharde wegen, voornamelijk in het bos. De ondergrond bestaat hier uit een rode kleisoort en diep in het bos waren er zelfs na verschillende hete dagen zonder regen nog plassen en modder te bespeuren. (In de buurt van Payrac en aan de andere kant van de N20 is de ondergrond eerder rotsachtig.) In Camy ben ik de eerste keer totaal verkeerd gereden (tweede maal het gele driehoekje wel gezien) en kwam ik op een privé-domein terecht. Gelukkig was de hond van wacht niet echt bij de pinken en was ik het domein bijna af vooraleer hij me achterna kwam hollen. Het parcours vanuit Camy gaat stevig omhoog en ik moest al snel een kleine versnelling kiezen (22-30). Even later kwam ik aan in Payrac en diende ik nog enkel terug te fietsen naar het vakantiehuisje waar ik verfrissing kon zoeken in het zwembad. Met 41,5 km op de teller was dit een ideaal parcours voor mij dat door Kurry als sportief wordt omschreven.

Nogmaals een dikke merci aan Kurry voor zijn mooi parcours. Ik ga zeker nog eens terug naar de Lot (om zijn zwart circuit te proberen). :bounce: Het is een mooie streek met heel wat bezienswaardigheden en lekker eten. 8)
Gebruikersavatar
Kurry
Mountainbiker
Berichten: 181
Lid geworden op: di 10 sep 2002 02:00
Rijdt met: SCOTT SPARK RC

Bericht door Kurry »

dit doet mij veel plezier Joris !!! zo te lezen heb je het parcours goed kunnen volgen, de eerste week van augustus zal ik er ook zijn en neem ik toch nog wat gele driehoekjes mee om er terug hier en daar wat bij te hangen! Zal geen kwaad kunnen, denk ik. Bij het lezen van je verslag herbeleef ik als het ware de rit! Schitterend gevoel !!! en ja hoor naast die boerderij staan er ALTIJD hoge netels en toch MOET je erdoor :lol: naar 't schijnt zou dat gezond zijn :wink: Allez, nogmaals, ik ben blij dat je het er goed vanaf gebracht hebt en misschien rijden we ooit nog eens tesamen "le parcours noir" :bounce:
Plaats reactie