Stonemantrail

Info over de Transalp, marathons, leuke routes in onze buurlanden, mogelijkheden om te biken in je vakantiebestemming,... je vindt het hier!
newbieMTB
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 19 jul 2015 21:26

Re: Stonemantrail

Bericht door newbieMTB »

newbieMTB schreef: zo 19 jul 2015 22:16 Ik ben net terug van vakantie in de Dolomieten en heb als niet geoefend MTB-er de stonemantrail gereden in 3 dagen. ZALIG.
Ons hotel lag in Sillian;
Eerste dag : Marchkinkele: van Sillian naar start in San Candido kan via een redelijk vlak fietspad (+/- 10 km afgescheiden van de weg) om niet al te veel extra hoogtemeters te maken. Ik ging er van uit dat boven op de berg wel een hut zou zijn om iets te eten. Niet dus, km-ers lang alleen gereden en geen kat gezien. Dat maakt de ervaring des te uitzonderlijk. Gelukkig had ik wat energiebaren mee en was er geen tweede helling gepland die dag. De afdaling was naar mijn doen te technisch. De youtubefilmpjes geven echt niet weer hoe steil het is. De afgrond boezemde te veel angst in en bijgevolg veel moeten stappen.
Tweede dag : vanuit Sillian zeer steile klim naar Sillianerhutte en terug.
Derde dag : vertrokken vanuit Sexten : prachtige klim met afwisselende panorama's, via nemeshutte naar Passo Silvella, lange afdaling waar ik een groepje van 6 MTB-ers heb ingehaald. De klim naar Rotwandwiesen verloopt in 2 delen.
Ik heb wat mijn twijfels bij de zogezegde 4000 hm. Ik had op de trails-app de gps route van de 1-daagse tocht geïnstalleerd en die maakt gewag van ascent : 5065 m. Gaat het dan om 5065 hoogtemeters?
Graag advies voor een gelijkaardige trail; liefst in een andere regio.
Net terug van stoneman Arduenna (in 3 dagen); absolute aanrader. Een stuk minder technisch dan die van de Dolomieten maar verder super!
Gebruikersavatar
zaskar72
Mountainbiker
Berichten: 2219
Lid geworden op: vr 07 mei 2004 05:08

Re: Stonemantrail

Bericht door zaskar72 »

Ondertussen nog iemand die van Duitsland gereden, de MIRIQUIDI ?
Ik reed verleden jaar de Belgische, de ARDUENNA en die viel wel mee.
Gebruikersavatar
SteveHillen
Mountainbiker
Berichten: 273
Lid geworden op: wo 19 mei 2004 12:48
Rijdt met: Kona Hei Hei

Re: Stonemantrail

Bericht door SteveHillen »

Wij hebben vorig jaar de c-edition gereden.
Vergeleken met de Arduenna, Taurista en de Dolomiti is de Miriquidi de minste vind ik. Wij hebben deze in 2 dagen gedaan vanuit Rittersgrun. In dag 1 zat veel asfalt en quasi steeds brede wegen omdat je meer van piek naar piek fietst. Dag 2 richting het bikepark van Rabensberg was wel een leukere en mooiere etappe.
Over het tsjechische stuk kan ik u vanwege dat het toen niet ‘mocht’ niets vertellen.
Gebruikersavatar
zaskar72
Mountainbiker
Berichten: 2219
Lid geworden op: vr 07 mei 2004 05:08

Re: Stonemantrail

Bericht door zaskar72 »

Ik reed hem op 8/6/2022 in 1 dag. Minder technisch dan Arduenna vond ik. Langere en steilere klimmen met het venijn in de staart als je start/aankomt op de officiële plaats: PRIJUT12 in Oberwiesental. In de bikeparken worden remmen en stuur flink op de proef gesteld. Controle houden in de sleutel tot het overleven ervan. Doch mijn maximale snelheid liep op tot 62.9km/h….offroad. Daar de klimmen langer zijn en rechtdoor is het ook eentonig en saai. De uitzichten zijn mooi en de skipistes leeg 🤣. Wie niet tegen eenzaam rijden kan raad ik het af, anderzijds is brengt die ook rust in het gezelschap van fluitende vogels. CZ is echt minder mooi qua dorpen waar je passeert dan in D.
Stoneman deed zijn best om het geheel tot een mooie MTB ervaring te maken. Al vond ik Arduenna toch mooier.
dirkdierickx
Mountainbiker
Berichten: 266
Lid geworden op: do 27 sep 2018 10:46
Rijdt met: Cube Reaction Race / YT Jeffsy 27 AL Comp

Re: Stonemantrail

Bericht door dirkdierickx »

zaskar72 schreef: ma 23 mei 2022 11:03 Ondertussen nog iemand die van Duitsland gereden, de MIRIQUIDI ?
mijn eerste stoneman, vorig weekend, toch wel heel zwaar vond ik, vertrokken rond 5:30 en aangekomen een goeie 12u later. op het einde deed alles pijn, tot mijn oogballen toe :lol:
Gebruikersavatar
zaskar72
Mountainbiker
Berichten: 2219
Lid geworden op: vr 07 mei 2004 05:08

Re: Stonemantrail

Bericht door zaskar72 »

Ondertussen 26/7/23 ook STONEMAN GLACIARA (CH) gereden. De zwaarste tot nu toe vond ik. Heel technisch en gevaarlijk stuk op rotsen na het controlepunt Marjela dat je hebt na 1.5 km lange tunnel waar je een licht wel kan gebruiken. Tunnel is enkel voor wandelaars en fietsers en op het einde is er in de tunnel ook een Mariagrot.
Door de bosbranden daar was het parcours iets of wat aangepast De klim naar de Breithorn is echt mooi en gemiddeld 15% over 10km. Wel zeer koud met amper 3gr C op de top. Opletten in de afdaling want regelmatig is er draad gespannen over de "baan" om de koeien te leiden....dat je er niet tegen knalt maar remmen en onder kruipen.
Qua uitzichten is deze al wel de mooiste maar ja ervan genieten kan je niet echt als je het op 1 dag wil knallen. Regelmatig drinkwater beschikbaar. Zeker goed bevoorraad zijn voor je de klim naar Breithorn aan vat want de klim + afdaling is toch wel 3u fietsen.
b.winkel
Mountainbiker
Berichten: 25
Lid geworden op: di 27 mar 2018 19:24

Re: Stonemantrail

Bericht door b.winkel »

Mooi verhaal over de Claciara, bij mij staat die voor komende Juli op het programma. Dan wel in 2 dagen. Ik weet nu wat me te wachten staat. De andere 4 Stoneman heb ik inmiddels al meerdere keren gedaan.
Gebruikersavatar
Diamond
Mountainbiker
Berichten: 45
Lid geworden op: vr 04 jan 2008 09:07
Rijdt met: DIAMOND GUN & ROSE

Re: Stonemantrail Taurista?

Bericht door Diamond »

Heeft er iemand al de Taurista in Oostenrijk gereden in 1 dag?
Deze ga ik in juni rijden in 1 dag.
b.winkel
Mountainbiker
Berichten: 25
Lid geworden op: di 27 mar 2018 19:24

Re: Stonemantrail

Bericht door b.winkel »

2 jaar geleden de Taurista gereden vanaf Flachau in 1 dag samen met mijn vrouw. De Taurista is niet heel technische. we hadden goed weer. Was begin Augustus. Starte iets na 07.00 uur. we waren net na 20.00 uur terug. Onderweg kun je genoeg drinken en eten vinden. Dat was maar goed ook , we hadden goed warm weer. Parcours is heel fraai , prachtige vergezichten.
Gebruikersavatar
Diamond
Mountainbiker
Berichten: 45
Lid geworden op: vr 04 jan 2008 09:07
Rijdt met: DIAMOND GUN & ROSE

Re: Stonemantrail

Bericht door Diamond »

Ok bedankt vd info. Flachau zit er dit jaar niet in wegens niet toegankelijk. Grts
Plaats reactie