Biken in Denemarken

Info over de Transalp, marathons, leuke routes in onze buurlanden, mogelijkheden om te biken in je vakantiebestemming,... je vindt het hier!
Plaats reactie
Helmut B
Mountainbiker
Berichten: 130
Lid geworden op: wo 06 jan 2010 13:59
Rijdt met: Cannondale F400 mudbike (2002), Kona Honzo AL/DL (2016)

Biken in Denemarken

Bericht door Helmut B »

Ik ben net terug van een mooie reis in Denemarken. De bike was mee en is er goed gebruikt geweest.

Onze eerste verblijfplaats was nabij Tisvilde, aan de noordkust van Sjaelland (het eiland van Kopenhagen). In Tisvilde is een fantastisch mooi en groot bos, waar een grote groep vrijwilligers al een tijdje bezig is met het aanleggen van mountainbiketracks. Wel, deze zijn fantastisch! Toen wij er waren was nog niet alles afgewerkt, maar de +- 20 km aan tracks die al af waren, waren top! De officiële opening van de tracks is voor september 2019 voorzien. De lokatie is fantastisch, een mooi groot bos dat stopt waar de duinen en de zee beginnen. De hoogteverschillen zijn niet gigantisch, ik denk dat de langste beklimming iets van 40 hm is, maar ik had toch vaak de granny gear nodig. Het is bijna heel de tijd singletrack, draaien en keren, up and down, kombochten, soms wat technische features (enkele skinnies, kleine rockgardens, dropjes, ... ) Er is wel steeds een chicken way aanwezig. De bewegwijzering was goed, maar doordat er nog gewerkt wordt aan de tracks, stond dit nog niet op punt. Ik heb me er geweldig geamuseerd. 2 keer was ik al om 7u 's morgens in het bos, zalig om er alleen rond te rijden en wat hertjes te zien.
https://www.facebook.com/tisvildehegnsporlaug/" onclick="window.open(this.href);return false;
(Tip: klik op vertalen :) )

Onze 2de verblijfplaats was Landalpark Sohojlandet in Gjern, op Jutland, niet ver van Aarhus. Dit ligt in een heel mooie bosrijke vallei en vanaf dit park kun je rechtstreeks het bos in. Hier liggen ook mooie tracks, maar hier wordt, denk ik, niet zo veel gebiket. De tracks waren niet te best onderhouden en bewegwijzerd. Met de hulp van de app Komoot heb ik hier toch ook een zeer mooie rit kunnen rijden. Veel singletracks, echt wel aangelegd voor en door mountainbikers, redelijk technisch vaak. Zeer leuk.
https://singletracker.dk/da/tracks/gjer ... 7w3rXWWHki" onclick="window.open(this.href);return false;

Het hoogtepunt moest dan nog komen. Vanuit Gjern was het zo'n 15 km rijden tot Silkeborg. Silkeborg is de "outdoor capital of Denmark" en op hun mountainbiketrails zijn ze terecht zeer trots. Dit is het gebied in DK met de meeste hoogtemeters. Ik heb enkel in het noordelijke bos gereden (Nordskoven), hier ligt een lus van zo'n 10 km, zeer duidelijk met blauwe pijltjes aangeduid. Ook deze route is aangelegd en wordt onderhouden door vrijwilligers, dit met goedkeuring en ondersteuning van de stad. De route is stevig met enkele pittige klimmen. Bijna 100% singletrack, switchbacks, dropjes, houten brugjes, veel wortelpaadjes, ... Echt zalig. Deze blauwe route kan regelmatig worden uitgebreid met rode secties (deze zijn nog wat uitdagender en technischer) en/of met zwarte secties (ZEER steil en technisch). Ik heb me beperkt tot de blauwe en rode stukken. De trails in het westelijke bos (Vesterskoven) heb ik door tijdsgebrek niet kunnen doen, maar die zien er op het www alvast ook geweldig uit. De lus daar is ook langer en nog volop in ontwikkeling.
https://www.silkeborg.com/ln-int/silkeb ... e-district" onclick="window.open(this.href);return false;

In Silkeborg is ook een bikepark met enkele jumplines. Ben er niet geweest, maar het ziet er zeer knap uit op facebook.
https://www.facebook.com/groups/silkeborgbikepark/" onclick="window.open(this.href);return false;

Oh ja, in Silkeborg is een zeer fraaie mountainbikeshop (echt uitsluitend mtb en enkele gravelbikes). Kan handig zijn bij technische issues. Hun aanbod van kledij is ook fraai.
https://www.facebook.com/CyclesportSilkeborg/" onclick="window.open(this.href);return false;
Zij organiseren ook regelmatig grouprides in de lokale bossen. Het is vast wel mogelijk om daar bij aan te sluiten.

Het was een fantastische reis. Check ik out!
Gebruikersavatar
MC Jo
Mountainbiker
Berichten: 1425
Lid geworden op: wo 07 jun 2006 11:49
Rijdt met: GT Zaskar 100 9R; Scott Spark 720; Merida Scultura 400 disc;

Re: Biken in Denemarken

Bericht door MC Jo »

thx om te laten weten. Ik moet binnenkort mijn dochter gaan droppen in Viborg. Ik denk dat dat op een 40 km van Silkeborg ligt. Misschien neem ik nu ik dat weet, mijn fietske mee!
Gebruikersavatar
dennisVO
Mountainbiker
Berichten: 527
Lid geworden op: vr 14 feb 2014 23:30
Rijdt met: Canyon Spectral CF 8.0 2017

Re: Biken in Denemarken

Bericht door dennisVO »

Ik heb (2 jaar geleden op vakantie) rondom Aalborg heel leuke trails gereden.
Super onderhouden, technisch, flow, ... aanraders!
Gebruikersavatar
MC Jo
Mountainbiker
Berichten: 1425
Lid geworden op: wo 07 jun 2006 11:49
Rijdt met: GT Zaskar 100 9R; Scott Spark 720; Merida Scultura 400 disc;

Re: Biken in Denemarken

Bericht door MC Jo »

ook in viborg ligt een netwerk van 100 km mountainroutes. Ook in Silkeborg inderdaad. Routes kunnen gevonden worden in de app singletracker.
Ik denk dat ik een volledige week verlof ga nemen. Ben op zoek naar een hotel in Viborg, waar ik mijn mountainbike veilig kan stallen!
Plaats reactie