Mountainbiken in Gap

Info over de Transalp, marathons, leuke routes in onze buurlanden, mogelijkheden om te biken in je vakantiebestemming,... je vindt het hier!
Plaats reactie
Molko78
Mountainbiker
Berichten: 53
Lid geworden op: ma 26 nov 2012 22:40

Mountainbiken in Gap

Bericht door Molko78 »

Hallo,iemand die weet of het de moeite is en er mooie technishe route's zijn in Gap Frankrijk.
We verblijven er op caming Alpes Dhaupiné

Alvast bedankt
_anonymus_
Mountainbiker
Berichten: 1452
Lid geworden op: vr 06 jan 2012 18:36
Rijdt met: big wheels - steel is real

Re: Mountainbiken in Gap

Bericht door _anonymus_ »

Er liggen daar wel wat 'heuveltjes' rondom, dus er is zeker op technisch vlak wat te rapen.
Toen ik in 2015 de Chemins du Soleil heb gereden was Gap de aankomstplaats.
Je zal wel gps-tracks met hopen vinden daar in de buurt.
Molko78
Mountainbiker
Berichten: 53
Lid geworden op: ma 26 nov 2012 22:40

Re: Mountainbiken in Gap

Bericht door Molko78 »

Thx!
5peedy
Mountainbiker
Berichten: 179
Lid geworden op: zo 05 sep 2010 18:55
Rijdt met: scott scale

Re: Mountainbiken in Gap

Bericht door 5peedy »

De meeste regio's in frankrijk hebben ook bepijlde VTT-routes. Een kaart met een overzicht van de regio kan je meestal voor enkele euro's krijgen in het lokale centre tourisme. Als ik route doe kies ik meestal voor rood en zwart, of de route al dan niet leuk is, weet je pas achteraf.


De zwarte 11 in Chorges, dichtibj Gap, vond ik vorig jaar wel leuk. In het begin van de klim wel een zeer pittig stukje, maar voor de rest goed rijdbaar, en een mooie, voor mij net doenbare, afdaling. Als ik me goed herinner op het einde wel een stukje dat tamelijk dicht gegroeid was.


Bepijling is wisselend, soms duidelijk, maar soms ook verschenen of verdwenen pijlen. Dus eventuele ondersteuning van vooraf gedownloade GPS-tracks is soms wel welkom.



Vorige week was ik nog ginds, iets verder dan Gap, in Guillestre. De rode Combe Chauve daar vond ik prachtig. Goed rijdbare klim van 950 hoogtemeters, waar je nog 200m kan bijplakken als je de piste blijft volgen, en bij de afdaling terug omkeren naar de afslag. En dan een heerlijke singletrack naar beneden, 100% berijdbaar. Juist een paar bochtjes waar ik me net niet gedraaid kreeg.


Heb daar op 11/6 ook de Raid Vauban gereden, moet zeggen dat het een heerlijke tocht was. 70 km, start in Risoul en aankomst beneden in Mont Dauphin (+2600 hm, -3400hm). Organisatie wat mij betreft tip-top in orde. 3 goede bevoorradingen. En op de gevaarlijke punten was er telkens iemand van de organisatie aanwezig, met Walkie-Talkie en ook om te waarschuwen wat eraan kwam. Verder ook een beperkt aantal deelnemers (350 plaatsen). Nergens file onderweg. Had me bij de start helemaal achteraan gezet. Bleken velen van de Fransen nogal langzaam bergop te gaan, vaak zelfs stappend, maar in de afdalingen kwamen ze me weer gezwind voorbij gevlogen. :) Was uiteindelijk 214 op 350, das relatief beter dan de resultaten die ik hier meestal behaal als ik een marathon rij. En ben dan nog regelmatig gestopt om foto's te nemen en genieten van de omgeving. Maar goed er is ook geen vergelijk mogelijk met een ardennen marathon. Daarin worden gem. van 20 tot 25 km/u gehaald. Hier had de winnaar 16 à 17 km/u, waarbij we meer gedaald dan geklommen hebben. :)

ohja, de weersomstandigheden waren uitstekend.


Voor wie ooit in de buurt is begin juni en houdt van een pittige bikerit in de bergen, een echte aanrader. Inschrijving viel ook goed mee (36 €)
Molko78
Mountainbiker
Berichten: 53
Lid geworden op: ma 26 nov 2012 22:40

Re: Mountainbiken in Gap

Bericht door Molko78 »

thx
Plaats reactie