Cristalp 2012

Info over de Transalp, marathons, leuke routes in onze buurlanden, mogelijkheden om te biken in je vakantiebestemming,... je vindt het hier!
rotwild
Mountainbiker
Berichten: 14
Lid geworden op: vr 27 mar 2009 00:03
Rijdt met: rotwild-beone

Re: Cristalp 2012

Bericht door rotwild »

beste mededeelnemers,

dit jaar voor de tweede maal meegereden(en meegestapt...) vanuit verbier en uitgereden .

vlak na la vieille ( 7H36) is het beginnen regenen en akkoord,het was bitter koud maar....had niet iedere deelnemer de dag voordien een sms ontvangen waarin stond dat hij aangepaste kledij moest voorzien....?

persoonlijk denk ik dat de meesten de fout gemaakt hebben door boven op de pas de lona te stoppen.eens je stilgestaan hebt voel je de koude nog harder aan.ikzelf ben direkt doorgereden,ondanks gevoelloze vingertoppen, en voelde het warmer worden in de afdaling.al leek het in het begin een rivier die je volgde.:-)

in elk geval,de organisatoren treft geen schuld.een vriend van mij die later boven kwam vertelde me dat je gecontroleerd werd door een dokter of je al dan niet nog bekwaam was om door te rijden. de anderen werden naar beneden gebracht met een helikopter!

voor die meneer van 51 jaar die 2e werd vanuit nendaz: PROFICIAT! schandalig dat anderen hierop commentaar durven geven.

ikzelf ben nog een stukje ouder en haalde als eindtijd 9h23. moet ik me nu schuldig voelen t.o.v anderen die jonger zijn omdat ik sneller was???? is deelnemen en uitrijden hier niet veel belangrijker dan je eindtijd? of vraagt jullie vrouw hoelang je gereden hebt? hier werd dit niet gevraagd...


voor de mensen die vonden dat het te zwaar was: samen met mijn vriend zondag en maandag telkens 4h gaan mtb'en in de bergen.en heel belangrijk: het was nog leuk!!!
Darco1980
Mountainbiker
Berichten: 31
Lid geworden op: di 20 dec 2011 11:04

Re: Cristalp 2012

Bericht door Darco1980 »

met alle respect maar wij werden boven niet! gecontroleerd door een dokter en kregen de mogelijkheid niet om met de heli af te dalen. Enkel werd gezegd dat wij direct moesten terugkeren in groepjes...
roger
Mountainbiker
Berichten: 1901
Lid geworden op: vr 30 jan 2004 22:50
Rijdt met: Seven Sola,Turner Flux

Re: Cristalp 2012

Bericht door roger »

Meneer was wel 1° algemeen.

Nee "Rotwild" je moet niet schuldig voelen want met je 5°plaats in je categorie heb je een schitterend resultaat gehaald,proficiat en 3u14 achterstand op de winnaar daar zal niemand je van verdenken.

Toch vind ik het bizar dat nog zo iemand een algemeen klassement kan winnen tegen toch wel goed getrainde jonge renners.
Laatst gewijzigd door roger op di 27 aug 2013 20:47, 1 keer totaal gewijzigd.
rotwild
Mountainbiker
Berichten: 14
Lid geworden op: vr 27 mar 2009 00:03
Rijdt met: rotwild-beone

Re: Cristalp 2012

Bericht door rotwild »

excuses! dubbele proficiat!
Gebruikersavatar
Lust
Mountainbiker
Berichten: 364
Lid geworden op: za 11 nov 2006 12:33
Rijdt met: Scott Racing Team custom build & Scott Spark 40
Contacteer:

Re: Cristalp 2012

Bericht door Lust »

Dit was mijn 7de deelname en deze editie heb ik helaas niet kunnen uitrijden. Reden: onderkoeling.
Eerder op dit topic had ik gezegd dat een beetje regen geen kwaad kon, maar dit was niet gewoon een beetje regen. Nadat ik Eison was gepasseerd, is het lichtjes beginnen regenen en daarna werd het alleen maar erger.
Rond 15:00u was ik in La Vielle met serieuze koude handen. Ik zag in die witte tentjes alleen maar rillende, klappertandende bikers, omwikkeld met een deken of een aluminium warmtedeken. Ik dacht niet aan opgeven. De bouillon die ik aangereikt kreeg, goot ik over in een kartonnen bekertje zodat ik mijn handen terug een beetje gevoel kon geven. Godverdomme, zo koud had ik het nog nooit gehad. De regen kletterde op het zeil van de bevoorradingstent.
Mijn sportdrank goot ik uit en vroeg om mijn drinkbus vol te gieten met de warme bouillon. Ondertussen kwam het gevoel terug in mijn handen en stak de warme drinkbus achteraan in mijn truitje. Geen reden om nog langer te talmen en vol goede moed begon ik aan die ellendige beklimming van de Lona. In beweging blijven!
Die drinkbus brandde in mijn rug. Af en toe moest ik ze eruit nemen omdat het gewoon te warm was.
De regen viel met bakken uit de grauwe lucht. De weinige begaanbare paadjes die je vind op de pas waren veranderd in kolkende beekjes, en het water stroomde over mijn schoenen. Dit was niet leuk meer. Ik keek naar mijn handen om te zien hoe erg het was. En het was erg. Mijn vingers waren net kippebeentjes en de palmen van mijn handen zagen er blauwzwart uit. Op nog geen kwartier was er van mijn motivatie niets meer te bespeuren.
Dit was erover.
Terugkeren was veel gevaarlijker dan doorgaan. Die hete drinkbus was ijskoud geworden, een medebiker zag mij sukkelen om ze terug in mijn truitje te duwen, ik had geen enkel gevoel meer in mijn handen. Hij hielp mij en samen spraken we elkaar moed in. Waarom was ik niet gestopt in La Vielle?
Ondertussen kwam er ons een bikester van het Braziliaanse team voorbij die mij moed insprak, maar er eigenlijk zelf nog erger aan toe was. Mijn god, dacht ik, net een levend lijk, grauw van kleur en bloeddoorlopen ogen. Zou ik er zelf ook zo uit zien?
Tot nu toe had ik het laatste stuk op karakter afgelegd, maar dat was nu op. Overlevingsinstinct nam het over en ik stampte mijn voeten in de grond en al vloekend en sakkerend bereikte ik de bevoorrading op de top van de Lona.
Ik legde mijn fiets neer en zocht de warmte op in het kleine tentje, waar de vrijwilligers probeerden om de gestrande bikers terug warm te wrijven. Wat een toestand!
Iemand duwde mij op een bankje en begon mijn handen op te warmen. Ik begon te rillen en te beven alsof ik uit mijn vel wou. Jezus!
Ze vroegen me of ik nog wou afdalen en ik zei ja, maar ik kon daar niet meer weg! Ik wou alleen maar warmte? Godverdomme, opgeven???
We will bring you down with the helicopter! Tomorrow you can collect your bike at the finish.
Ik zei: OK.
Voor ik het besefte zat ik met drie andere achteraan in die helikopter en eindigde mijn deelname in mineur.
Al bij al, buiten het feit van mijn opgave, houd ik er toch een goed gevoel van over omdat ik uiteindelijk goede tijden neerzette op de controleposten. Het weer heb je uiteindelijk niet in de hand. Je kan je er naar kleden, maar aanhoudende striemende regen bij amper 3 graden Celcius, daar krijgen ze iedereen mee klein.
Volgend jaar beter!
TheLion
Mountainbiker
Berichten: 37
Lid geworden op: zo 17 jan 2010 20:37
Rijdt met: Lapierre XR Team 29 en Lapierre X-Control 510

Re: Cristalp 2013

Bericht door TheLion »

1e deelname dit jaar samen met mijn bike-mate van Just Ridin. Alles netjes binnen de tijdslimieten afgewerkt. Bij het aankomen in La Vieille na +/- een uurtje in de gietende regen te hebben gereden (beginnen druppelen in Eison) is er ons vriendelijk gemeld de rit te stoppen, wegens te koud op de Pas De Lona. De opvang was net iets minder. Gelukkig hebben we ons even kunnen opwarmen in een "kaasmakers" hut met een paar West-Vlaamse bike collega's. Nadien werd ons iets minder vriendelijk gemeld af te dalen naar St-Martin, nooit zo blij geweest onze vrouwen daar terug te zien. Ocharme de bikers die in bussen zijn geperst richting Sion en hun fietsen die als stukgoed op de laadbak van een vrachtwagen werden "gesmeten"....

Al bij al een dubbel gevoel....net niet - we hadden het gehaald... op naar volgend jaar zeker....
el rojo
Mountainbiker
Berichten: 115
Lid geworden op: zo 05 jun 2011 21:56
Rijdt met: scott scale 20

Re: Cristalp 2013

Bericht door el rojo »

TheLion schreef:1e deelname dit jaar samen met mijn bike-mate van Just Ridin. Alles netjes binnen de tijdslimieten afgewerkt. Bij het aankomen in La Vieille na +/- een uurtje in de gietende regen te hebben gereden (beginnen druppelen in Eison) is er ons vriendelijk gemeld de rit te stoppen, wegens te koud op de Pas De Lona. De opvang was net iets minder. Gelukkig hebben we ons even kunnen opwarmen in een "kaasmakers" hut met een paar West-Vlaamse bike collega's. Nadien werd ons iets minder vriendelijk gemeld af te dalen naar St-Martin, nooit zo blij geweest onze vrouwen daar terug te zien. Ocharme de bikers die in bussen zijn geperst richting Sion en hun fietsen die als stukgoed op de laadbak van een vrachtwagen werden "gesmeten"....

Al bij al een dubbel gevoel....net niet - we hadden het gehaald... op naar volgend jaar zeker....
Die west- vlaamse bikers waren wij..we waren met drie die daar ook gestrand zijn op La Vieille..Jammere zaak als je zo ver geraakt en dan niet meer door mag ..maar als je zo de verhalen hoort en leest was het mss het beste dat we niet door mochten..Mij zien ze volgend jaar normaal weer voor de full monty :-D
ahern
Mountainbiker
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 01 sep 2013 22:47
Rijdt met: Specialized crave pro

Re: Cristalp 2012

Bericht door ahern »

Hallo, nieuw hier en ineens mijn Cristalpverhaal kunnen plaatsen na jullie verhalen;


Eerste keer dat ik de cristalp meedeed en gekozen voor de 68km. Leek me met de bijna 3000hm meer dan voldoende.
Achteraf kon ik zeker de 93 aan, maar door de weersomstandigheden was de 68 goed om de finish in Grimentz te bereiken.
Op de Pas de Lona begon het sterk te overtrekken en zachtjes te regenen, en inderdaad niet veel later bij de afdaling had ik meer en meer regen. Laatste stukken zelfs technischer door glibberiger.
Op de sms van de organisatie hoefde ik niet speciaal te reageren want mijn wind/regenstopper had ik ziezo al mee. Deze was onontbeerlijk op het laatste stuk, en heeft me het bovenlijf voldoende warm gehouden.

Volgend jaar wil ik de 93 kunnen doen, die was zeker doenbaar voor me. En wat betreft de Pas de Lona: ik vond dat best te doen, niettegenstaande de zware klim met de fiets aan de hand. Op 53 min boven.

Groet,

Chris
Gebruikersavatar
SBIKER
Mountainbiker
Berichten: 118
Lid geworden op: zo 18 nov 2012 19:48
Rijdt met: scott rc 29er

Re: Cristalp 2012

Bericht door SBIKER »

Weet er al iemand wanneer het in 2014 zal zijn
23-08-2014 of de week erna
Gebruikersavatar
BGT
Mountainbiker
Berichten: 192
Lid geworden op: zo 06 jun 2004 21:04
Rijdt met: GT Zaskar 9r Carbon & GT Zaskar Team Carbon

Re: Cristalp 2012

Bericht door BGT »

ahern schreef:En wat betreft de Pas de Lona: ik vond dat best te doen, niettegenstaande de zware klim met de fiets aan de hand.
Mijne maat had deze keer ook de 67 gereden omdat hij beloofd had met iemand mee te rijden die ook voor de eerste keer mee reed. Normaal gezien doet hij de langste afstand.
Hij zei nu ook dat de Pas de Lona niet veel voorstelde. :roll:
Laat je niet vangen door de langere afstand! Die extra hoogtemeters die je daar pakt, kruipen niet in je kleren!

Ik ben gestart voor de 93km. Heb mij super goed geamuseerd. Het weer was ook veel beter dan vorig jaar, totdat het begon te regenen. Vorig jaar was het snikheet.
Ik was op weg naar de Basset de Lona toen het begon te druppelen. Boven ook niet gewacht en direkt door gereden om het slechte weer voor te blijven. Is niet helemaal gelukt maar toch voor de grote plensbui binnen. Content met mijn tijd tov van vorig jaar. Net iets langer dan 8 uur er over gedaan. Vorig jaar in de laatste afdaling 2x lek gereden. Dit jaar zonder pech kunnen uitrijden.

Ook gezien hoe ze mensen en fietsen met helicopters naar beneden brachten. Amai die fietsen, bijeengepakt in een groot net. Heb gehoord van mensen waarvan de fiets zo goed als onbruikbaar was. De ronde bovenbuis was aan ene kant recht ipv rond door het schuren.

Volgend jaar de 25ste editie... Nog niet zeker of er opnieuw zullen staan.
Plaats reactie