Brake force one

Data van toertochten of wedstrijden, releases van bikes of onderdelen, info over teams en rijders, geruchten, kortom alles wat collega bikers kan interesseren plaats je hier!
Gebruikersavatar
Winno
Mountainbiker
Berichten: 238
Lid geworden op: wo 30 okt 2002 00:19
Rijdt met: Nicolai Saturn 11 / Geometron G13 /

Bericht door Winno »

KVDB schreef:Benieuwd wanneer dit topic offline gehaald zal worden... :-?
Waarom dit is objectief gebracht van G.Derckx! Goed uitgelegd en op een beleefde manier. Zou niet weten waarom dit moet verdwijnen #-o
G.Derckx
Mountainbiker
Berichten: 27
Lid geworden op: wo 21 sep 2011 08:52
Rijdt met: Cannondale Flash Hi-mod 1

Bericht door G.Derckx »

De hoeveelheid oie kan geen effect hebben op de remcapaciteit je kunt de druk (het aangrijppunt) ook goed stellen met de schroef op de bovenkant van de hendel, dat werkt echt super.

Andere schijven heb ik nog niet geprobeerd, gezien ik met de origineel geleverde schijven rij maar ik zal het eens proberen...

@ KVDB, ook ik zou niet weten waarom, het is mijn eigen ervaring met de remmen en ik geef het niet graag toe wanneer ik zojuist een investering van bijna EUR 750,- hierin heb gedaan...
Gebruikersavatar
saiko
Test team
Berichten: 4048
Lid geworden op: do 26 jul 2007 09:10
Rijdt met: Sandman, F700,sobe,sobe en enne sobe

Bericht door saiko »

Winno schreef:
KVDB schreef:Benieuwd wanneer dit topic offline gehaald zal worden... :-?
Waarom dit is objectief gebracht van G.Derckx! Goed uitgelegd en op een beleefde manier. Zou niet weten waarom dit moet verdwijnen #-o
Inderdaad, dit is een nieuw product, dus input van mensen die ze effectief gebruiken is zeker bruikbaar.

Zelf heb ik nooit remkracht te weinig gehad enkel toen de blokken verglaasd waren. Maar als er al 3 verschillende soorten blokken gebruikt zijn...

Wel de opmerking dat een schijf die 11% groter niet ineens 11% meer rempower zou geven.

Zelf heb ik de originele schijven gebruikt 160/160 op 26"XC
en 180/160 op de sandman. Als ik met een vinger de voorste hendel helemaal toetrek vlieg ik toch overkop.
Vind het raar dat dezelfde rem bij verschillende mensen een totaal verschillende indruk nalaat.

Op het duitse forum zijn er ook verschillende mensen enorm tevreden met de remmen, maar er zijn er ook die totaal niet tevreden zijn.
Sommige klagen over beloofde prestaties die er niet zijn
andere kunnen niet wennen aan het sponzige gevoel.
Gebruikersavatar
endorfin
Mountainbiker
Berichten: 3274
Lid geworden op: ma 24 jan 2005 18:57
Rijdt met: Adventurebybike.be
Contacteer:

Bericht door endorfin »

Zoals vaak, wachten op serie 2.....
G.Derckx
Mountainbiker
Berichten: 27
Lid geworden op: wo 21 sep 2011 08:52
Rijdt met: Cannondale Flash Hi-mod 1

Bericht door G.Derckx »

Ik heb zojuist even een Avid G3 CS schijf in 185mm gemonteerd en even warm gereden.

Het voelt al beter en directer aan dan met de originele schijf, ik zal eens proberen hoe dit aa gaat voelen met de nieuwe swissstop blokken.

Toch is het nog niet alles...
Gebruikersavatar
saiko
Test team
Berichten: 4048
Lid geworden op: do 26 jul 2007 09:10
Rijdt met: Sandman, F700,sobe,sobe en enne sobe

Bericht door saiko »

Ik rij momenteel met de Magura Storm SL schijven.
Puur omdat ik op andere remmen ook goede ervaringen heb met die schijf
Ook met marta's en XTR985 heb ik een beter gevoel met die schijven als met de originele schijven
G.Derckx
Mountainbiker
Berichten: 27
Lid geworden op: wo 21 sep 2011 08:52
Rijdt met: Cannondale Flash Hi-mod 1

Bericht door G.Derckx »

Ik heb zojuist even met Mustafa van BFO gesproken Frank Stollenmaier neemt morgen telefonisch contact met me op om deze issue te bespreken.

We zullen zien hoe het loopt, de MT8's kunnen nu nog terug.... ;)
Gebruikersavatar
endorfin
Mountainbiker
Berichten: 3274
Lid geworden op: ma 24 jan 2005 18:57
Rijdt met: Adventurebybike.be
Contacteer:

Bericht door endorfin »

G.Derckx schreef:Ik heb zojuist even met Mustafa van BFO gesproken Frank Stollenmaier neemt morgen telefonisch contact met me op om deze issue te bespreken.

We zullen zien hoe het loopt, de MT8's kunnen nu nog terug.... ;)
Mustafa Oner is idd ne vriendelijke kerel.
Mocht je een deftige uitleg krijgen, posten die handel !
need for speed
Mountainbiker
Berichten: 1082
Lid geworden op: zo 06 feb 2011 15:18
Rijdt met: open 0-10

Bericht door need for speed »

G.Derckx schreef:Het kapot trekken van de hendel lijkt me zeer bijzonder, ik heb mijn remhendel namelijk al veelvuldig tegen het stuur aan getrokken zonder dat deze een krimp geeft.

Toch kan de BFO mij tot nu toe helaas nog niet overtuigen, de rem "hapt" bij mij maar niet, afgelopen weekend de toertocht van Gulpen gereden en ik heb me bij twee pittige afdalingen serieus zorgen gemaakt of ik überhaubt wel stil kon komen als ik dat wou. Voor de achterrem heb is er kracht voldoende maar voor??? ik begin zo langzamerhand toch het :^o idee te krijgen van de BFO remmen.

Het zou aan de blokken liggen maar deze heb ik al twee keer vervangen, OK, ik heb ze vervangen voor sets BBB remblokken omdat ik deze nog had liggen maar de BBB remblokken doen het anders prima. Daarnaast zou deze rem nog altijd veel beter moeten remmen dan bijvoorbeeld een Magura Marta rem met BBB blokken en dat doet hij gewoon niet.

Ik heb nu als laatste hoop een set Swissstop remblokken besteld, dit zijn dezelfde als ze in de test bij velotech gebruiken dus dan kan het daar zeker niet meer aan liggen.

Ik wil wel even terugvallen op de test van Velotech.

In de test wordt gemeten welke kracht er op de hendel nodig is om tot een vetraging van 6m/s op de voorrem te komen. 6m/s zou theoretisch de maximale remkracht moeten zijn welke je uit kunt voeren zonder dat daarbij het achterwiel van de grond komt. dit is 85n voor de BFO rem met een 180mm BFO Wave schijf en Swissstop remblokken organic.

Toch lukt het mij niet om zittend op het zadel, het achterwiel überhaubt van de grond te krijgen, ook niet als ik de hendel met twee! vingers (terwijl het een een-vinger rem is) helemaal tegen het stuur aan knijp, naar mijn inziens had de rem dan allang zo hard moeten blokkeren dat ik in welke stand op de fiets dan ook, voorover van de fiets gelanceerd had moeten worden.

Daarnaast heb ik de Velotech test van de XTR 985 race rem ernaast gehouden. deze test is uitgevoerd met een 160mm! remschijf (dat is een 11,1% kleinere schijf dan de BFO rem) en originele remblokken. De benodigde kracht om met de XTR 985 rem tot 6m/s vertraging te komen is 112n, met twee vingers en dus lijkt dit veel lichter aan te voelen dan 85n met een vinger.... stel je voor met een gelijke 180mm schijf.

In theorie komt het er dus op neer dat de BFO remmen 24,1% meer remkracht hebben dan de XTR 985 remmen (nog nieteens de XTR 988 welke naar vernoeme van Shimano nog 15% meer remkracht hebben dan de 985's). Deze remkracht wordt geproduceerd met een 11,1% grotere schijf. Als ik dit van elkaar aftrek dan heeft de BFO rem dus 13% meer remkracht dan de Shimano XTR 985 maar, deze dien je in tegenstelling tot de Shimano rem met een, in paats van met twee vingers te bedienen.

Dus, als je met twee vingers minimaal 13% meer kracht op de hendel uit kunt oefenen dan met een vinger dan voelt de Shimano rem al krachtiger dan de BFO, en dan zijn de blokken nog in het midden gelaten.

Ik heb de XTR 985 remmen op mijn Flash 29er gemonteerd (dus ook nog vele grotere wielen) en blokkeer de wielen hiervan gemakkelijker dan de 26" wielen op mij Jekyll met de BFO remmen, op de Flash heb ik 180 / 160mm schijven gemonteerd. Ik denk dat dit alles genoeg zegt.

Ja, de BFO remmen remmen OK, maar ik had er veel en dan ook veel meer van verwacht dan hetgeen ze tot nu toe bij mij gepresteerd hebben. Daarbij het vage remgevoel en de lastige dosering opgeteld vind ik dat er momenteel betere remmen op de markt zijn en de BFO remmen het geld absoluut niet waard zijn. Een pricerange in de buurt van de XX, XTR, Formula R1 of Hope Race zou veel realistischer zijn, of misschien nog wel lager...

Sorry Ian, maar positiever kan ik er tot nu toe nog niet over zijn wellicht dat er met de andere remblokken nog verandering in komt maar eerlijk gezegd heb ik er zo weinig vertrouwen in dat ik zojuist al een set Magura MT8's heb opgehaald ...
een als de fabrikant nu goed luistert of goed leest
gaan die bij de volgende serie wel betere remmen hebben
G.Derckx
Mountainbiker
Berichten: 27
Lid geworden op: wo 21 sep 2011 08:52
Rijdt met: Cannondale Flash Hi-mod 1

Bericht door G.Derckx »

saiko schreef:Ik rij momenteel met de Magura Storm SL schijven.
Puur omdat ik op andere remmen ook goede ervaringen heb met die schijf
Ook met marta's en XTR985 heb ik een beter gevoel met die schijven als met de originele schijven
Ik heb gezien dat jullie op verschillende bikes met deze remmen hebben gereden, heb je op alle bikes met deze remmen gereden (er staat me bij dat op de foto's van de Fatbike op mtb forum.nl ook de BFO remschijven gemonteerd zaten). merkt je duidelijk verschil tussen de 2?

Tevens, met welke remblokken heb je gereden, is dit met die met gele achterplaat of hebben jullie ook met swissstop gereden?

En met welke remblokken reden jullie op de Enduro, gezien deze ook verglaasde?
Plaats reactie