Brake force one

Data van toertochten of wedstrijden, releases van bikes of onderdelen, info over teams en rijders, geruchten, kortom alles wat collega bikers kan interesseren plaats je hier!
need for speed
Mountainbiker
Berichten: 1082
Lid geworden op: zo 06 feb 2011 15:18
Rijdt met: open 0-10

Bericht door need for speed »

ianaprilia schreef:hmmm, lijkt me ook sterk dat je die hendel zomaar kan overtrekken, heb er al serieus aan zitten leuren, valt me wel op dat hij ondertussen de BFO remmen niet meer te koop zet op zijn site, maar wel de duurdere Kill Hill's gaat aanbieden, die gebruiken nogthans identiek dezelfde remhendels...
Oorspronkelijk wou R2-bike ook BFO verdeler worden in Duitsland, maar dat is een andere firma geworden, volgens mij spelen er hier zeker ook andere belangen mee...
dat is bij die handelaars in fietsmateriaal altijd hetzelfde
als er iets breekt nog nooit gezien of da kan nie een dan proberen met de grootste onzin hun eruit proberen te klappen
Gebruikersavatar
Chimaera
Mountainbiker
Berichten: 2246
Lid geworden op: di 19 jul 2005 11:10
Rijdt met: Flash Carbon 3 29er, Cannondale Supersix 105

Bericht door Chimaera »

Robert (r2-bikes) is niet alleen handelaar maar ook een gepassioneerd biker (en weightweenie). Hij is trouwens nog niet helemaal zeker of hij de KillHill's gaat binnen halen na de ervaring met de bfo's.
ianaprilia
Mountainbiker
Berichten: 402
Lid geworden op: do 04 aug 2005 15:33
Rijdt met: Cannondale Scalpel Team replica

Bericht door ianaprilia »

need for speed schreef:
ianaprilia schreef:hmmm, lijkt me ook sterk dat je die hendel zomaar kan overtrekken, heb er al serieus aan zitten leuren, valt me wel op dat hij ondertussen de BFO remmen niet meer te koop zet op zijn site, maar wel de duurdere Kill Hill's gaat aanbieden, die gebruiken nogthans identiek dezelfde remhendels...
Oorspronkelijk wou R2-bike ook BFO verdeler worden in Duitsland, maar dat is een andere firma geworden, volgens mij spelen er hier zeker ook andere belangen mee...
dat is bij die handelaars in fietsmateriaal altijd hetzelfde
als er iets breekt nog nooit gezien of da kan nie een dan proberen met de grootste onzin hun eruit proberen te klappen
Wat onzin is en wat niet, das altijd gissen als het van horen zeggen is.
Ik kan met 100 procent zekerheid zeggen dat het de eerste en enige remhendel is die ik tot nu toe heb gezien die gebroken is, het feit dat ik handelaar ben heeft daar absoluuuut niets mee te maken. Hoe en waardoor hij gebroken is weet ik net zo min als jij, het zou niet de eerste keer zijn dat men toevallig een valpartij vergeet te vermelden als oorzaak van een materiaalbreuk. En de rest van mijn beweringen weet ik zelf uit eerste hand.
R2 bikes is een grote handelaar die zeker alleen denkt aan het financiële,geen liefdadigheidsinstelling, iets anders beweren zou naïef zijn, vind hij de BFO handel slecht, das zijn volste recht, maar dan zou hij nu al zeker moeten weten dat hij de Tune versie ook slecht vind... ik vind het gewoon een dubieuze situatie, een productiefout kan altijd, dat ga ik niet ontkennen, maar als hij er meer geld kan op verdienen, dan zal hij de " slechte" Kill Hill's zeker en vast ook verkopen.
Mijn ervaringen met de laatste versie van de remmen zijn tot nu toe helemaal positief, als jij me kan aantonen dat jij een setje BFO remmen aan gort hebt gereden of stuk getrokken wil ik gerust verder praten...
Gebruikersavatar
madskatingcow
Mountainbiker
Berichten: 5024
Lid geworden op: za 31 jul 2004 12:27
Rijdt met: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019

Bericht door madskatingcow »

'T is in elk geval een interessant topic op zijn Facebook pagina.
ianaprilia
Mountainbiker
Berichten: 402
Lid geworden op: do 04 aug 2005 15:33
Rijdt met: Cannondale Scalpel Team replica

Bericht door ianaprilia »

klopt, interessant zeker wel en omdat het een nieuw merk is trekt het zeker meer aandacht. Topics van gebroken remhendels, ontluchtingsproblemen en slepende schijven van andere merken vind ikzelf ook al een tijdje niet meer interessant.
Het had zeker ook relevant geweest om te vermelden of het over de eerste versie of de laatste versie van de rem ging ( al doet dat niet ter zake als het om de remhendel gaat, maar misschien wel als het over het probleem met de voorrem gaat ), maar dat kan ik zelf niet opmaken uit de topic...
Gebruikersavatar
madskatingcow
Mountainbiker
Berichten: 5024
Lid geworden op: za 31 jul 2004 12:27
Rijdt met: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019

Bericht door madskatingcow »

Er lopen twee topics op zijn pagina (een bij elke foto) : stel gewoon de vraag is? Zo te zien heeft hij van BFO ook een reactie ontvangen (hij heeft ze gecopy paste).

Pech kan natuurlijk altijd - heb zelf ook al een schroefje voor het verstellen van de hendel van een Magura MT8 overgedraaid. Tweede serie remmen kreeg een ander type schroefje af fabriek. Heeft Magura uiteindelijk wel opgelost.
G.Derckx
Mountainbiker
Berichten: 27
Lid geworden op: wo 21 sep 2011 08:52
Rijdt met: Cannondale Flash Hi-mod 1

Bericht door G.Derckx »

Het kapot trekken van de hendel lijkt me zeer bijzonder, ik heb mijn remhendel namelijk al veelvuldig tegen het stuur aan getrokken zonder dat deze een krimp geeft.

Toch kan de BFO mij tot nu toe helaas nog niet overtuigen, de rem "hapt" bij mij maar niet, afgelopen weekend de toertocht van Gulpen gereden en ik heb me bij twee pittige afdalingen serieus zorgen gemaakt of ik überhaubt wel stil kon komen als ik dat wou. Voor de achterrem heb is er kracht voldoende maar voor??? ik begin zo langzamerhand toch het :^o idee te krijgen van de BFO remmen.

Het zou aan de blokken liggen maar deze heb ik al twee keer vervangen, OK, ik heb ze vervangen voor sets BBB remblokken omdat ik deze nog had liggen maar de BBB remblokken doen het anders prima. Daarnaast zou deze rem nog altijd veel beter moeten remmen dan bijvoorbeeld een Magura Marta rem met BBB blokken en dat doet hij gewoon niet.

Ik heb nu als laatste hoop een set Swissstop remblokken besteld, dit zijn dezelfde als ze in de test bij velotech gebruiken dus dan kan het daar zeker niet meer aan liggen.

Ik wil wel even terugvallen op de test van Velotech.

In de test wordt gemeten welke kracht er op de hendel nodig is om tot een vetraging van 6m/s op de voorrem te komen. 6m/s zou theoretisch de maximale remkracht moeten zijn welke je uit kunt voeren zonder dat daarbij het achterwiel van de grond komt. dit is 85n voor de BFO rem met een 180mm BFO Wave schijf en Swissstop remblokken organic.

Toch lukt het mij niet om zittend op het zadel, het achterwiel überhaubt van de grond te krijgen, ook niet als ik de hendel met twee! vingers (terwijl het een een-vinger rem is) helemaal tegen het stuur aan knijp, naar mijn inziens had de rem dan allang zo hard moeten blokkeren dat ik in welke stand op de fiets dan ook, voorover van de fiets gelanceerd had moeten worden.

Daarnaast heb ik de Velotech test van de XTR 985 race rem ernaast gehouden. deze test is uitgevoerd met een 160mm! remschijf (dat is een 11,1% kleinere schijf dan de BFO rem) en originele remblokken. De benodigde kracht om met de XTR 985 rem tot 6m/s vertraging te komen is 112n, met twee vingers en dus lijkt dit veel lichter aan te voelen dan 85n met een vinger.... stel je voor met een gelijke 180mm schijf.

In theorie komt het er dus op neer dat de BFO remmen 24,1% meer remkracht hebben dan de XTR 985 remmen (nog nieteens de XTR 988 welke naar vernoeme van Shimano nog 15% meer remkracht hebben dan de 985's). Deze remkracht wordt geproduceerd met een 11,1% grotere schijf. Als ik dit van elkaar aftrek dan heeft de BFO rem dus 13% meer remkracht dan de Shimano XTR 985 maar, deze dien je in tegenstelling tot de Shimano rem met een, in paats van met twee vingers te bedienen.

Dus, als je met twee vingers minimaal 13% meer kracht op de hendel uit kunt oefenen dan met een vinger dan voelt de Shimano rem al krachtiger dan de BFO, en dan zijn de blokken nog in het midden gelaten.

Ik heb de XTR 985 remmen op mijn Flash 29er gemonteerd (dus ook nog vele grotere wielen) en blokkeer de wielen hiervan gemakkelijker dan de 26" wielen op mij Jekyll met de BFO remmen, op de Flash heb ik 180 / 160mm schijven gemonteerd. Ik denk dat dit alles genoeg zegt.

Ja, de BFO remmen remmen OK, maar ik had er veel en dan ook veel meer van verwacht dan hetgeen ze tot nu toe bij mij gepresteerd hebben. Daarbij het vage remgevoel en de lastige dosering opgeteld vind ik dat er momenteel betere remmen op de markt zijn en de BFO remmen het geld absoluut niet waard zijn. Een pricerange in de buurt van de XX, XTR, Formula R1 of Hope Race zou veel realistischer zijn, of misschien nog wel lager...

Sorry Ian, maar positiever kan ik er tot nu toe nog niet over zijn wellicht dat er met de andere remblokken nog verandering in komt maar eerlijk gezegd heb ik er zo weinig vertrouwen in dat ik zojuist al een set Magura MT8's heb opgehaald ...
KVDB
Mountainbiker
Berichten: 215
Lid geworden op: wo 03 aug 2011 09:18
Rijdt met: Tita no matter what, On-one 29'er

Bericht door KVDB »

Benieuwd wanneer dit topic offline gehaald zal worden... :-?
Gebruikersavatar
Dickie
Mountainbiker
Berichten: 3821
Lid geworden op: di 01 feb 2005 14:44
Rijdt met: 29'er Hardtail, singlespeed en fully

Bericht door Dickie »

@Derckx: Zou de hoeveelheid olie in het systeem de remkracht negatief kunnen beïnvloeden?

Iig, met de XTR Trails heb ik tot nu toe nergens (Bvb Tangissart, Rillaar,...) meer dan een vinger nodig gehad voor voldoende rempower (180mm)
Laatst gewijzigd door Dickie op wo 07 mar 2012 14:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
madskatingcow
Mountainbiker
Berichten: 5024
Lid geworden op: za 31 jul 2004 12:27
Rijdt met: Scott Scale 900 RC WC N1no 2019 - Scott Spark 900 RC WC N1no 2019

Bericht door madskatingcow »

Al is met andere schijven geprobeerd? Uit eigen ervaring weet ik dat het gebruikte materiaal voor de schijven dag- en nacht verschil kan uitmaken, met dezelfde remblokken.
Plaats reactie