Brake force one

Data van toertochten of wedstrijden, releases van bikes of onderdelen, info over teams en rijders, geruchten, kortom alles wat collega bikers kan interesseren plaats je hier!
ianaprilia
Mountainbiker
Berichten: 402
Lid geworden op: do 04 aug 2005 15:33
Rijdt met: Cannondale Scalpel Team replica

Bericht door ianaprilia »

Viperke heeft tot vorig weekend ook zitten testen met de BFO remblokjes, waar er dus wat problemen mee zijn.
Momenteel worden de BFO remmen in België uitgeleverd met Swisstop blokjes, hoewel ik vond dat mijn BFO's met originele blokjes al goed remden, beken ik wel dat de Swisstop's nog betere resultaten leveren...
ianaprilia
Mountainbiker
Berichten: 402
Lid geworden op: do 04 aug 2005 15:33
Rijdt met: Cannondale Scalpel Team replica

Bericht door ianaprilia »

Als speciale actie, om iedereen van de BFO remmen te overtuigen, krijgen de eerste 10 die naar de importeur mailen de remmen aan een speciale prijs aangeboden...
=D>
G.Derckx
Mountainbiker
Berichten: 27
Lid geworden op: wo 21 sep 2011 08:52
Rijdt met: Cannondale Flash Hi-mod 1

Bericht door G.Derckx »

voor de lol heb ik gisteren even de 203 schijf met nieuwe Swissstop remblokken voor gemonteerd, maar dat is echt niet grappig meer..... jezus wat een ankers....
ianaprilia
Mountainbiker
Berichten: 402
Lid geworden op: do 04 aug 2005 15:33
Rijdt met: Cannondale Scalpel Team replica

Bericht door ianaprilia »

was dat een nieuwe of al ingereden 203 mm schijf die je van BFO hebt gekregen?
G.Derckx
Mountainbiker
Berichten: 27
Lid geworden op: wo 21 sep 2011 08:52
Rijdt met: Cannondale Flash Hi-mod 1

Bericht door G.Derckx »

Die hadden ze al even voor me in de draaibank gehad...
Gebruikersavatar
tsielio
Mountainbiker
Berichten: 288
Lid geworden op: za 21 okt 2006 19:04
Rijdt met: epic

Bericht door tsielio »

hier ook getest met swissstop blokken!
pak meer remkracht dan met eerste serie bfo blokken
dik in orde, niets op aan te merken
ianaprilia
Mountainbiker
Berichten: 402
Lid geworden op: do 04 aug 2005 15:33
Rijdt met: Cannondale Scalpel Team replica

Bericht door ianaprilia »

nog slechts een paar exemplaren van BFO aan speciale actieprijs te verkrijgen... 8)
Gebruikersavatar
viperke
Mountainbiker
Berichten: 1212
Lid geworden op: ma 07 apr 2003 22:08
Rijdt met: Merida flx 5000
Contacteer:

Bericht door viperke »

Tot hiertoe had ik de remmen alleen nog maar in (redelijk) droge omstandigheden getest, de afgelopen dagen eens in de modder gaan spelen en nu is het verschil met andere remmen toch wel merkbaar. De hoge remkracht blijft quasi behouden én de blokken sleepten maar 1 keer hoorbaar, twee punten waarbij het verschil met m'n vorige marta- en xx-remsets toch groot is. =D>
Gebruikersavatar
Jeanke6
Mountainbiker
Berichten: 809
Lid geworden op: zo 06 jan 2008 11:52
Rijdt met: Niner Air9 Kermit Green, GT Force Carbon Sport, Genesis Fortitude, Trek Madone 4.5
Contacteer:

Bericht door Jeanke6 »

hallo,

Ik heb gisteren de Brake Force One remmen gedurende enkele uren getest op een testdag in Tübingen. Het ging om de Kill Hill versie van Tune. Qua werking is die hetzelfde als de originele maar deze versie is in verschillende fancy kleuren verkrijgbaar en is nog iets lichter. Ziet er in ieder geval mooi uit, zeker de remklauw. De remhendel en cilinder vind ik er nog steeds vrij plastiek en speelgoedachtig uitzien. Uitzicht is één ding, hoe remmen de BFO. Goed, heel goed! De fiets waarop ze gemonteerd stonden was een marathon fully van Ghost met 100mm veerweg. Vooraan stond een 200mm schijf, achteraan een 180mm. Dus op zich niet zo verwonderlijk dat ze heel goed remmen natuurlijk. Had liever eens gezien wat het zou geven met 160/140mm schijven.

Had al gelezen dat remmen een sponzig gevoel geven en dat het alles of niks is. Wel, dat hangt dus heel sterk van de instelling af. Met het draaiwieltje vooraan pas je de positie van de remblokken tov van de schijf aan. Als je dat wieltje helemaal uitdraait, komen de remblokken dicht bij de schijf te staan. Met deze instelling is het onmogelijk om te doseren en is het echt BAM alles toe! Beetje gevaarlijk zelfs, zeker met zo'n reuze schijven op een marathon bike. Nog een probleem waar aan gewerkt moet worden: als je dit stelwielstje helemaal uitdraait, zet je de blokken gewoon echt tegen de schijf en remt de rem voortdurend! Hier zou dus eigenlijk een bovenlimiet moeten worden voorzien zoals op een derrie.

Maar als je het stelwielstje wat indraait en de remblokken verder van de schijf brengt, wordt alles opeens heel goed doseerbaar en wordt het een heel prettige rem. Daar komt dan nog eens bij dat de remblokken vrij ver van de schijf komen te staan en dat ze dus minder snel zullen slepen. Groot voordeel! Maar ook daar zit nog een schoonheidsfoutje: ik was steeds op zoek naar de instelling die me het meeste beviel. En dat was met de blokjes vrij ver van de schijf geplaatst zodat je eerst geleidelijk druk opbouwt voor de remmen echt bijten. Jammer genoeg moet je het stelvijsje daarvoor vrij ver indraaien en komt de remhendel in die positie niet meer naar z'n originele stand terug na het remmen. Volgens de bouwers is dit normaal en moet/mag je het vijsje niet zo veer indraaien. Daar moet dus een onderlimiet voorzien worden want nu lijkt het alsof de remhendel blijft hangen. En dat is dus eigenlijk wel zo ook. Jammer want dat was voor mij juuiste de beste instelling van de rem. nog een klein minpuntje: de remhendels staan vrij ver van de remgreep en dit ben ik niet gewoon. Heb ze zelf liever dichtbij. Met een imbusvijsje is dit wel eenvoudig op te lossen.

De verkopers/bouwers zeiden dat ze een 20tal testcenters plannen in Duitsland omdat ze er van overtuigd zijn dat de mensen na het testen wel over§tuigd zullen zijn om de remmen te kopen. Dit zijn in ieder geval mijn pro en contras na de test:

Pro:
- remkracht
- doseerbaarheid bij goede instelling van de rem
- afstand tss blokjes en schijf is groot dus geen slepende remmen
- gewicht
- uitzicht en afwerking van de remklauw
- waarschijnlijk genoeg met een 160/140mm schijfsetup

Contra:
- Nieuw product dat nog niet 100% op punt staat (vooral dat stelschroefje en zijn limieten dus)
- bij de beste instelling van de remblokken, blijft de remhendel hangen
- Remhendel en cilinder zijn er vrij speelgoedachtig uit. Al zullen smaken daar wel verschillen
- PRIJS

Ik heb deze remmen niet gekocht voor de simpele reden dat ik er geen nieuwe nodig heb en dat ze me niet genoeg overtuigden om ze te kopen zonder dat ik ook echt nieuwe remmen nodig heb.

Zou ik ze kopen als ik toe ben aan een set nieuwe remmen? Waarschijnlijk ook niet en daar is de prijs de belangrijkste reden voor. Ik teste gisteren ook een 29er fully die uitgerust was met Formula R1 remmen (160/160mm) en die volstonden op dat parcours ook ruimschoots! Dus voor de remkracht zou ik het niet doen. Voordeel van de BFO tov van Formula is wel de positie van de remblokken tov schijf. Bij heel lange stijle afdalingen in het hooggebergte wordt het wss wel een ander verhaal. Maar voor Belgie en zelfs voor het zwaardere werk in Duitsland vind ik nog steeds dat de 'normale' remmen nog meer dan volstaan. En dan weegt een prijsverschil van 400€ echt niet op.
Als ze de prijs op het niveau (of toch in de buurt) van andere 'topremmen' zouden brengen, zou ik ze ook zeker overwegen bij de aankoop van een nieuwe remset. Maar dat zijn ze dus zeker niet van plan.

Binnenkort ook te testen op Happy Bike Days en volgende week ook aan het Gardameer. Zeker doen, be benieuwd wat jullie er van denken!
Gebruikersavatar
saiko
Test team
Berichten: 4048
Lid geworden op: do 26 jul 2007 09:10
Rijdt met: Sandman, F700,sobe,sobe en enne sobe

Bericht door saiko »

hoe ga je dat van die limieten aanpakken?
een remblok verslijt immers en dan zou die limiet ook aangepast moeten worden. Lijkt me niet echt haalbaar. lijkt me zelfs niet nuttig.

voor de rest kan ik me wel vinden qua rijervaringen. komen beetje overeen met de test op onze site
Plaats reactie