Vanaf 2011; 80% regel bij Belgische XC wedstrijden

Data van toertochten of wedstrijden, releases van bikes of onderdelen, info over teams en rijders, geruchten, kortom alles wat collega bikers kan interesseren plaats je hier!
Gebruikersavatar
Wacko007
Mountainbiker
Berichten: 801
Lid geworden op: za 06 dec 2003 12:50
Rijdt met: Marin Pine Mountain 2 '16, Klein Attitude '92

Vanaf 2011; 80% regel bij Belgische XC wedstrijden

Bericht door Wacko007 »

Vanaf 2011 zouden de Belgische XC wedstrijden de mogelijkheid hebben om de 80% regel toe te passen!
Ik heb hierbij een dubbel gevoel.
Er zullen enkelen tevreden zijn met deze maatregel, maar een hele hoop een pak minder.
Vooraleer een hele polemiek te starten, wil ik wel enkele feiten meegeven;
- dat ik niet weet hoe dit puntje in een vorig reglement omschreven werd
- de toepassing ervan, is geen vaste maatregel. Dit kan enkel ingevoerd worden als de organisatie hiervoor kiest.
- indien toegepast, zal dit pas na 60 min wedstrijd zijn.

Persoonlijk ben ik verre van een topper en nog niet helemaal in de buurt van een subtopper. Ergens midden in het pak... Toch wordt ik in elke wedstrijd gedubbeld. Indien deze regel iets te vaak zou toegepast worden door de organisatie, dan zou ik niet veel wedstrijden finishen.
Als we rekening houden met het volk dat de verplaatsing maakt naar de wedstrijden, dan hebben we vooral veel vrienden en familie van renners die supporteren. In de allergrootste Belgische wedstrijden zien we hier en daar fans van Nys of van de sport, maar zeker geen meerderheid.
Zou het verstandig zijn om de helft van deze supporters te moeten melden dat de persoon voor wie zij gekomen zijn, de finish niet zal halen?

Wat ik wil zeggen, is dat er slechts een héél klein deel renners de wedstrijden als kostwinning (of bijverdienste) doen en dit niet zou opwegen tegen de vrijetijdsbeleving van alle andere renners die dit als hobby doen.

Hopelijk zullen niet teveel organisatoren deze regel toepassen om een "wereldbekerallure" toe te passen...
Ik respecteer de beslissing van de bond en denk dat deze maatregel enkel ontwikkeld is om een oplossing te vinden op erg hoogstaande wedstrijden op erg lastig parcours. Erg uitzonderlijk dus...

Ik wil graag een constructief topic starten en alle ongegronde verwijten naar mensen, bonden,... bannen. Hopelijk zullen moderatoren dit enigszins volgen.

In ieder geval tot in maart voor de start van het nieuwe seizoen!!!


Greetz,

Julien.
Laatst gewijzigd door Wacko007 op za 29 jan 2011 00:28, 2 keer totaal gewijzigd.
scalpel 1
Mountainbiker
Berichten: 219
Lid geworden op: ma 15 sep 2008 10:33
Rijdt met: cannondale scalpel 1 carbon

Bericht door scalpel 1 »

dat lost zich vanzelf op

opeens zijn er geen inschrijvingen meer , dus niet genoeg renner en dus geen geld en dus einde organisatie van de wedstrijd.

gr scalpel 1
Gebruikersavatar
ka.dee
Management
Berichten: 1495
Lid geworden op: di 19 feb 2002 02:00
Rijdt met: Rider Expert

Bericht door ka.dee »

Zou het zo'n vaart lopen?
En welke organisator gaat als eerste deze beslissing durven nemen?
Gebruikersavatar
Wacko007
Mountainbiker
Berichten: 801
Lid geworden op: za 06 dec 2003 12:50
Rijdt met: Marin Pine Mountain 2 '16, Klein Attitude '92

Bericht door Wacko007 »

Het lijkt me een puntje waar organisatoren niet te vlug naar zullen grijpen.
Wedstrijden zoals die van vorig jaar in Antwerpen zouden wel eens onder deze regel kunnen vallen. Daar moeten de toppers niets anders doen dan slalommen tussen de gedubbelde renners.
Maar... indien regel toegepast, blijven er nog ... 12 renners over!!!
Conclusie: op nationaal niveau niet haalbaar.

Of conclusie toch te snel getrokken?


Greetz,

Julien.
Gebruikersavatar
ka.dee
Management
Berichten: 1495
Lid geworden op: di 19 feb 2002 02:00
Rijdt met: Rider Expert

Bericht door ka.dee »

Ik denk idd ook niet dat deze regel zal worden toegepast op een manche van de Flanders of Wallonia Cup.
Houffalize HC zie ik dit dan weer wel gebeuren...
n_biker
Mountainbiker
Berichten: 124
Lid geworden op: za 06 dec 2008 14:05

Bericht door n_biker »

waarom deze regel?
waarschijnlijk om er voor te zorgen dat er niemand (gedubbelde) "in de weg rijdt". dan is dit alleen een oplossing bij de elites want bij de andere wedstrijden laten ze verschillende reeksen bij elkaar rijden en dan blijf je dit probleem hebben, de beste dames jeugd zijn beter dan de laatste nieuwelingen dus rijden die nieuwlingen in de weg. ook starten dikwijls eerst de dames elite en dan pas de juniors , dan rijden de dames in de weg van de juniors , wat later dan de juniors starten dan de master maar de goeie masters zijn beter dan de laatste juniors dus rijden die ook in de weg...
nutteloze regel dus
Mister Ti
Mountainbiker
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 21 jul 2006 11:00
Rijdt met: Seven Sola

Bericht door Mister Ti »

Een goeie oplossing om problemen met gedubbelde renners te vermijden zou zijn: grotere rondes (10 km) gelijk vroeger!
Tomski
Mountainbiker
Berichten: 427
Lid geworden op: do 22 jan 2004 22:31
Rijdt met: Specialized

Bericht door Tomski »

Mister Ti schreef:Een goeie oplossing om problemen met gedubbelde renners te vermijden zou zijn: grotere rondes (10 km) gelijk vroeger!
+1
Gebruikersavatar
micka
Mountainbiker
Berichten: 55
Lid geworden op: ma 10 jan 2011 11:22
Rijdt met: bianchi/canyon

Bericht door micka »

grotere rondes zijn niet interessant voor de supporters en bovenal voor de sponsors om maar voor de medewerkers rond het parcours te zwijgen (rode kruis , baancommisarissen, materiaalposten .......... )
Maar laat ons niet te snel van stapel lopen en op gezond verstand hopen van onze elite .
LMTB
Mountainbiker
Berichten: 633
Lid geworden op: vr 08 nov 2002 19:12
Rijdt met: een nieuwe met groene strepen

Bericht door LMTB »

De 80% rgel wordt enkel toegepast op het advies van de commissaris die op de wedstrijd de leiding heeft, en niet door de organisatoren.
Plaats reactie